لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نزدیک بینی پیشرونده

نزدیک بینی پیشرونده | پزشکت

فهرست مطالب

نزدیک بینی پیشرونده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نزدیک بینی پیشرونده نوعی نزدیک بینی است که بدون درمان پس از چند سال بدتر می شود. در شرایطی که نزدیک بینی به اندازه کافی پیشرفت کند، می تواند منجر به نزدیک بینی پیشرونده شود. نوع پیشرونده، درجه ای از نزدیک بینی است که خطر ابتلا به چندین بیماری جدی چشم را افزایش می دهد.

پیشرفت نزدیک بینی معمولا در طول دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما می تواند تا اوایل دوران بلوغ ادامه یابد. نزدیک بینی پیشرونده اغلب زمانی ایجاد می شود که شکل کره چشم در طول زمان طولانی تر می شود (از جلو به عقب).

هنوز به طور کامل مشخص نشده که چرا برخی از افراد نزدیک بین دچار نزدیک بینی پیشرونده می شوند و برخی دیگر اصلا دچار نزدیک بینی نمی شوند. با این حال، ما می دانیم کودکان دارای والدین نزدیک بین، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نزدیک بینی پیشرونده یک مشکل رو به رشد است. در سال 2015، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که 2.8 درصد از مردم از نزدیک بینی رنج می برند. تا سال 2050، آنها معتقدند که این رقم به 10 درصد افزایش می یابد. تقریباً در 35 سال چهار برابر می شود. تمام عیوب انکساری چشم، از جمله نزدیک بینی، در دیوپترها (D) اندازه گیری می شود. از دیوپترها برای اندازه گیری قدرت اصلاحی عینک طبی و لنزهای تماسی استفاده می شود. نزدیک بینی بالا معمولاً به عنوان اندازه گیری 6 -6 D یا بیشتر تعریف می شود.

عوارض نزدیک بینی پیشرونده

نزدیک بینی پیشرونده | پزشکت

افراد مبتلا به نزدیک بینی پیش رونده بیشتر در معرض ابتلا به برخی از بیماریهای چشمی مرتبط با کشیدگی چشم و کشش شبکیه هستند. لایه نازک بافت در پشت چشم که نور را “جمع آوری” می کند.

اگر این شرایط ایجاد و درمان نشود، می تواند بخشی یا تمام بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده شانس بیشتری برای توسعه دارند:

جداشدگی شبکیه

بر اساس بررسی که در مجله Community Eye Health Journal انجام شد، افراد مبتلا به نزدیک بینی پیش رونده حدود پنج تا شش برابر بیشتر دچار پارگی شبکیه می شوند. به این دلیل که کشیدگی چشم باعث کشیدگی و نازک شدن شبکیه می شود. حتی می تواند منجر به پارگی در شبکیه محیطی و جدا شدن بافت آن از لایه های زیرین داخلی چشم شود.

دژنراسیون ماکولا

نزدیک بینی پیشرونده می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا در فرد را افزایش دهد. مانند جدا شدن شبکیه، دژنراسیون نیز در نتیجه کشش و نازک شدن شبکیه رخ می دهد. این شکل از دژنراسیون ماکولا بر میزان خوب دیدن اجسام و رنگ ها در قسمت مرکزی دید تأثیر می گذارد.

گلوکوم

گلوکوم که با افزایش فشار در چشم مشخص می شود، باعث آسیب به اعصاب بینایی، مسیرهای بین چشم و مغز می شود. متأسفانه علائم قابل توجهی مانند تاری دید، سردرد، هاله های اطراف چراغ، مشکل در تاریکی و از دست دادن بینایی محیطی تا زمانی که وضعیت پیشرفته نباشد ظاهر نمی شود. برای اطمینان از تشخیص زودهنگام و پیشگیری از نابینایی ناشی از گلوکوم، انجام معاینات منظم جامع چشم بسیار مهم است.

چشم پزشک

آب مروارید

افراد مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده و زیاد در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. آب مروارید در اوایل زندگی در میان کسانی که نزدیک بینی بالایی دارند رخ می دهد. علائم شامل تاری دید، هاله های اطراف نور، افزایش تابش خیره کننده و کاهش شادابی رنگ ها می شود.

درمانهای کنترل نزدیک بینی برای کند کردن یا توقف زمانبندی نزدیک بینی پیشرونده تجویز می شود. گزینه ها عبارتند از:

  • ارتوکراتولوژی
  • قطره چشم آتروپین
  • عینک های کنترل نزدیک بینی
  • لنزهای تماسی با طراحی خاص

اگر فکر می کنید نزدیک بینی کودک در حال بدتر شدن است، یک معاینه چشم را با پزشک تعیین کنید تا در مورد گزینه های کنترل نزدیک بینی مشورت کنید.

تشخیص افتراقی نزدیک بینی پیشرونده

نزدیک بینی پیشرونده | پزشکت

نزدیک بینی: اگر می توانید اجسامی را در نزدیکی خود بدون هیچ مشکلی مشاهده کنید، اما خواندن علائم راهنمایی و رانندگی یا نوشتن روی تابلو در مدرسه دشوارتر است. شما دچار نزدیک بینی هستید. نزدیک بینی اغلب به این دلیل رخ می دهد که کره چشم بیش از حد طولانی است و اشعه های نور از نقطه ای دور در محلی در جلوی شبکیه متمرکز شده و یک تصویر مبهم روی شبکیه ایجاد می کنند.

نزدیک بینی پیشرونده: نوعی نزدیک بینی است که معمولاً کودکان و نوجوانان را درگیر می کند. نزدیک بینی که در آن تصحیح بینایی واضح در بازه های زمانی کمتر از یک سال و در مقادیری بیشتر از یک دیوپتر قدرت افزایش می یابد.

تا همین اواخر تصور می شد که شایع ترین علل نزدیک بینی پیشرونده عبارتند از:

  • بیماران آسیایی تبار
  • مولفه ژنتیکی والدینی که خود نزدیک بین هستند.
  • کارهای زیاد نزدیک، مانند خواندن، کار با کامپیوتر و دستگاه های تصویری دستی
  • تحقیقات اخیر در دانشگاه هوستون نشان داد نزدیک بینی پیشرونده با تمرکز ضعیف نور در پشت چشم (شبکیه چشم) در مناطق نزدیک ناحیه مسئول 20/20 بینایی (ماکولا) ارتباط دارد.

آن چه می توان برای نزدیک بینی انجام داد؟

نزدیک بینی پیشرونده | پزشکت

برخی عادات بصری و یا راهکارهای ساده که در صورت ابتلا به این وضعیت می توانید انجام دهید، عبارتند از:

  • بازی در فضای باز حداقل 60 دقیقه در روز
  • خواندن و سایر کارهای نزدیک فقط در نور خوب
  • تماشای تلویزیون در فاصله حداقل 10 فوت یا بیشتر
  • خواندن و سایر کارهای نزدیک با فاصله ای معادل طول ساعد
  • تجویز قالبهای ارتوکراتولوژی برای کودکان مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده
  • استراحت مکرر: هر 20 دقیقه، هنگام انجام مطالعه یا سایر کارهای نزدیک، 20 ثانیه به فاصله 20 سانت نگاه کنید.

ارتوکراتولوژی: از قالب های بینایی طراحی شده توسط رایانه برای تغییر شکل آرام و تدریجی سطح جلویی چشم (قرنیه) و برای از بین بردن یا کاهش نزدیک بینی و کند کردن نزدیک بینی پیشرونده در کودکان مبتلا استفاده می کند. این قالب ها فقط در شب هنگام خواب پوشیده و سپس با بیدار شدن برداشته می شوند تا دید واضحی را بدون استفاده از عینک یا لنزهای تماسی در طول روز ایجاد کنند! قالبها راحت هستند. مراقبت از آنها آسان است و از مشکلات ناشی از استفاده لنزهای تماسی تمام وقت مانند خشکی و مواردی که روی لنزها یا زیر لنزها ایجاد می شود، رهایی می یابید. از پزشک خود بخواهید که برای ارزیابی نزدیک بینی فرزند خود، یک پزشک متخصص ارتوکراتولوژی آکادمی توصیه کند.

چگونه از بدتر شدن نزدیک بینی پیشگیری کنم؟

اگر والدین یک کودک نزدیک بین هستید، می دانید که نزدیک بینی گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. چیزی که بسیاری از والدین نمی دانند این بوده که نزدیک بینی که به سرعت در حال پیشرفت است فراتر از یک دردسر و می تواند به سلامت چشم فرزند آسیب برساند. کودکان مبتلا به نزدیک بینی که به سرعت در حال پیشرفت هستند به احتمال زیاد در مراحل بعدی زندگی خود به بیماریهای خطرناک بینایی مانند گلوکوم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مبتلا می شوند.

چگونه یک پزشک به درمان نزدیک بینی کمک می کند؟

نزدیک بینی پیشرونده | پزشکت

اگرچه هیچ درمان واقعی برای نزدیک بینی وجود ندارد، اما روش هایی وجود دارد که می تواند پیشرفت آن را کنترل کند.

درمان های فعلی شامل موارد زیر است:

  1. قطره چشم آتروپین
  2. لنزهای تماسی Orthokeratology (“ortho-k”)
  3. عینک های چند کانونی یا لنزهای تماسی

چه عواملی باعث پیشرفت نزدیک بینی می شود؟

ژنتیک نقش مهمی در ایجاد نزدیک بینی دارد. دو والدین نزدیک بین بیشتر احتمال دارد که فرزند نزدیک بینی داشته باشند. تا زوجی که تنها دارای یک والد نزدیک بینی هستند یا اصلاً والدین نزدیک بینی ندارند.

هیچ کس دقیقاً نمی داند چرا نزدیک بینی پیش می رود، اما گذراندن بیشتر روز در داخل خانه، تمرکز بر روی اشیاء نزدیک مانند صفحه نمایش و کتاب، می تواند عوامل خطر باشد. بررسی های بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این واقعیت که کودکان زمان کمتری را صرف تماشای اجسام دور مانند بیس بال متحرک یا تور بسکتبال می کنند. حتی می تواند در افزایش موارد نزدیک بینی در سراسر جهان نقش داشته باشد.

یکی از بهترین توصیه ها برای والدین کودکان نزدیک بین، افزایش زمان بازی کودکان در فضای باز در زیر نور آفتاب است. در مطالعات تحقیقاتی، پیشرفت نزدیک بینی در کودکانی که مدت زمان قابل توجهی را زیر نور آفتاب گذرانده اند، کندتر از کودکانی است که این کار را نکرده اند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که کودکان زیر 5 سال روزانه 1 ساعت یا کمتر در مقابل صفحه نمایش می گذرانند. برای نوزادان زیر 1 سال هیچ گونه زمان استفاده از صفحه نمایش توصیه نمی شود. بنیاد چشم کودکان، بازی روزانه در فضای باز را توصیه می کند. برای کودکان زیر 2 سال نیز هیچ وقت حضور در صفحه نمایش توصیه نمی شود. آنها همچنین بیشتر از 1-2 ساعت در روز را برای کودکان 2 تا 5 ساله با وقفه های مکرر توصیه می کنند.

منابع:

https://www.allaboutorthok.net/2016/05/06/myopia-vs-progressive-myopia-whats-the-difference/

https://www.allaboutvision.com/conditions/myopia-faq/progressive-myopia.htm

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز