لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لکه چشمی بعد از آب مروارید

لکه چشمی بعد از آب مروارید | پزشکت

فهرست مطالب

لکه چشمی بعد از آب مروارید

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لکه چشمی بعد از آب مروارید، یکی از عوارض جانبی و شایع این جراحی است. به طور کلی، لنز یا عدی قسمتی از چشم شما است که نور را متمرکز و به شما در دیدن واضح کمک می کند. آب مروارید باعث کدر شدن عدسی چشم شما می شود و دیدن را دشوار می کند.

برای درمان آب مروارید می توان از جراحی استفاده کرد. در طی این جراحی، پزشک لنزهای کدر را برداشته و یک لنز مصنوعی جدید جایگزین می کند. مانند هر نوع عمل، جراحی آب مروارید نیز عوارض جانبی بالقوه ای دارد. یکی از این موارد، لکه های شناور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لکه های چشمی، اینکه چرا جراحی آب مروارید ممکن است آنها بروز کنند و نحوه درمان آنها این مقاله را تا انتها بخوانید.

آب مروارید نواحی متراکم و ابری است که در عدسی چشم ایجاد می شود. آب مروارید از زمانی شروع می شود که پروتئین های موجود در چشم به صورت انبوه درآمده و از ارسال تصاویر واضح به لنز توسط لنز جلوگیری می کنند. شبکیه با تبدیل نوری که از طریق لنز به سیگنال می آید کار می کند. این سیگنال ها را به عصب بینایی می فرستد که آنها را به مغز می رساند.

این وضعیت، به تدریج پیشرفت کرده و در نهایت بینایی شما را مختل می کند. ممکن است در هر دو چشم با آب مروارید مواجه شوید ، اما معمولاً به طور هم زمان تشکیل نمی شوند. آب مروارید در افراد سالمند شایع است. طبق گفته انستیتوی چشم ملی ، بیش از نیمی از افراد در ایالات متحده آب مروارید دارند یا تا 80 سالگی تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند .

لکه های شناور چشمی

    لکه های شناور داخل چشم یا فلوتر های چشمی نقطه ها، رشته ها و اجسام نامشخصی بوده که در میدان دید فرد شناور هستند. معمولاً این ذرات معلق در محدوده بینایی فرد با نگاه کردن به چیزهای روشن مثل کاغذ سفید یا آسمان آبی ظاهر می شوند. شاید این ذرات تا حدی باعث ناراحتی شوند ولی بدون شک هیچ مشکلی برای بینایی ایجاد نخواهند کرد. گاهی اوقات این لکه ها به قدری بزرگ هستند که ممکن است با سایه همراه بوده و تا حدی بینایی فرد را با مشکل مواجه کنند.

    میزان بزرگی این لکه ها بستگی به نوع و میزان نور اطراف دارد. فرد می تواند با وجود لکه های شناور چشمی به زندگی خود ادامه داده و آن ها را نادیده بگیرد. شاید با گذشت زمان حتی دیگر متوجه آن ها هم نشوید. این عارضه چشمی فقط در موارد نادر نیاز به درمان خواهند داشت.

    علت لکه چشمی بعد از آب مروارید چیست؟

    لکه چشمی بعد از آب مروارید | پزشکت

    لکه های چشمی، اشکال تیره ای هستند که در سراسر میدان دید شما حرکت می کنند یا شناور می شوند. می توان آنها را به طرق مختلف توصیف کرد، مانند:

    • تارها
    • موها
    • لکه ها
    • حباب ها
    • خطوط شکننده

    لکه های چشمی با چشمان شما حرکت می کنند، که دیدن مستقیم را کمی دشوار خواهند کرد. با این حال، هنگامی که حرکت چشم خود را متوقف می کنید، متوجه خواهید شد که لکه های چشمی همچنان در میدان دید شما حرکت می کنند.

    چشم پزشک

    بیشتر اوقات، لکه های چشمی به دلیل تغییرات طبیعی مربوط به افزایش سن در چشم شما اتفاق میفتند.

    چشم حاوی ماده ای ژل مانند به نام زجاجیه است. زجاجیه به حفظ فرم چشم کمک می کند. همچنین حاوی الیافی است که آن را به سطح شبکیه چشم شما متصل می کند.

    با افزایش سن، الیاف موجود در زجاجیه می توانند شروع به جمع شدن کنند. آنها همچنین ممکن است به هم بچسبند یا جمع شوند. در این شرایط، سایه های بر روی شبکیه شما قرار می گیرند. این سایه ها به عنوان لکه های شناور به نظر می رسند.

    افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به لکه های شناور چشمی هستند. چند دلیل بالقوه برای ایجاد شناور بعد از جراحی آب مروارید وجود دارد.

    این احتمال وجود دارد که لکه های چشمی قبل از جراحی آب مروارید وجود داشته باشند. از آنجا که جراحی آب مروارید به پاکسازی بینایی شما کمک می کند، ممکن است پس از انجام عمل، لکه های چشمی قبلی را با وضوح بیشتری ببینید.

    برخی از علل لکه های چشمی بعد از آب مروارید، عبارتند از:

    جدا شدن زجاجیه خلفی (PVD)

    PVD فرایندی است که در آن زجاجیه جمع و از شبکیه جدا می شود. این وضعیت اغلب با افزایش سن به طور طبیعی اتفاق میفتد و باعث ایجاد لکه های چشمی می شود.

    جراحی آب مروارید شامل دستکاری چشم برای قرار دادن لنز جدید است. این جراحی می تواند منجر به تغییر در زجاجیه و PVD شود. برخی از عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد PVD از جراحی آب مروارید نقش داشته باشند، شامل موارد زیر است:

    • روش جراحی
    • عوارض حین جراحی
    • سابقه بیماری های قبلی، مانند نزدیک بینی شدید
    پارگی یا جداشدگی شبکیه

    در موارد نادر، PVD ناشی از جراحی آب مروارید می تواند منجر به پارگی شبکیه شود. اگر فیبرهای زجاجیه در حین یا بعد از جراحی به شبکیه ادامه دهند، این وضعیت رخ می دهد.

    فشاری که به شبکیه وارد می شود می تواند باعث ایجاد پارگی شود. پارگی شبکیه می تواند تا جدا شدن کامل شبکیه پیشرفت کند. هر دو حالت می تواند منجر به کاهش بینایی در چشم آسیب دیده شود. لکه های چشمی می توانند علامت پارگی یا جداشدگی شبکیه باشند.

    لکه های چشمی می توانند علل دیگری داشته باشند. برخی از دلایل احتمالی دیگر لکه های چشمی عبارتند از:

    • عفونت چشم
    • آسیب دیدگی چشم
    • خونریزی داخل چشم
    • یووئیت، التهاب یک بافت خاص در چشم شما به نام uvea

    علائم لکه چشمی بعد از آب مروارید

    لکه چشمی بعد از آب مروارید | پزشکت

    لکه های چشمی می توانند نشانه یک عارضه جانبی بالقوه جدی پس از جراحی آب مروارید مانند پارگی شبکیه یا جدا شدن از آن باشند. علائم دیگر این شرایط عبارتند از:

    • چشمک زدن ناگهانی نور
    • سایه ای در دید محیطی (جانبی)
    • پرده ای خاکستری که بخشی از میدان دید شما را مسدود می کند.

    علائم دیگر از عارضه جانبی جدی بعد از عمل جراحی آب مروارید، عبارتند از:

    • هر نوع کاهش بینایی
    • چشم های خیلی قرمز
    • درد چشم که با دارو برطرف نمی شود.

    اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، بلافاصله با یک چشم پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

    درمان لکه چشمی بعد از آب مروارید

    لکه چشمی بعد از آب مروارید | پزشکت

    درمان لکه های چشمی بعد از عمل جراحی آب مروارید بستگی به علت آن دارد. یک چشم پزشک با معاینه چشم می تواند علت اصلی را تشخیص دهد. اگر لکه های چشمی به دلیل پیری یا PVD به طور طبیعی رخ داده باشند، معمولاً نیازی به درمان ندارند.

    با این حال، اگر لکه های چشمی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی یا توانایی دید شما تأثیر می گذارند، یک چشم پزشک ممکن است روشی به نام ویترکتومی را پیشنهاد کند. این روش زجاجیه را از چشم شما خارج می کند و محلول نمکی را جایگزین می کند. اگر این عمل جراحی برای درمان جداشدگی شبکیه انجام شود، ممکن است زجاجیه با هوا یا روغن جایگزین شود.

    در طی جراحی، چشم پزشک با برشی کوچک (ویترکتومی) زجاجیه را برداشته و آن را با محلولی که به حفظ فرم کره ای چشم کمک می کند، جایگزین خواهد کرد. البته انجام عمل جراحی ممکن است باعث از بین رفتن تمامی فلوتر ها نشده و بعد از انجام این عمل فلوتر های جدیدی داخل چشم به وجود بیایند. خطرات جانبی انجام عمل جراحی ویترکتومی شامل خونریزی و پارگی شبکیه چشم می شود.

    پارگی های کوچک شبکیه ممکن است با استفاده از لیزر یا پروب انجماد ترمیم شوند. با این حال، پارگی های بزرگ یا جداشدگی کامل شبکیه نیاز به جراحی دارند. در این حالت، چندین روش جراحی مختلف وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

    میزان موفقیت درمان لکه چشمی بعد از آب مروارید

    لکه چشمی بعد از آب مروارید | پزشکت

    پیش آگهی لکه های چشمی به طور کلی خوب است. در بعضی از افراد، لکه های چشمی ممکن است طی چند هفته یا ماه از بین بروند. در موارد دیگر، شما ممکن است با حضور لکه های چشمی سازگاری پیدا کنید و به همان اندازه متوجه آنها نشوید.

    افرادی که دارای لکه های چشمی بسیار شدید هستند که بینایی و زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است تحت درمان با وایترکتومی قرار گیرند. با این حال، این روش خطرات و عوارض خاص خود را دارد، بنابراین ابتدا در مورد این موارد با چشم پزشک خود مشورتکنید.

    پارگی یا جداشدگی شبکیه مزمن می تواند منجر به کاهش بینایی دائمی شود. با این حال، اگر این شرایط به موقع شناسایی و برطرف شود، درمان با یک روش یا جراحی اغلب نتیجه بخش خواهد بود.

    سخن آخر

    از آنجا که جراحی آب مروارید به بهبود دید شما کمک می کند، ممکن است شما فقط لکه های چشمی را ببینید که قبل از جراحی وجود داشته است. در موارد نادر، لکه های چشمی ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر مانند پارگی شبکیه یا جدا شدن آن باشد.

    لکه های چشمی می توانند نشانه یک عارضه جانبی جدی باشند. اگر بعد از جراحی آب مروارید لهکه های شناور دارید سریعاً با چشم پزشک تماس بگیرید. آنها می توانند معاینه چشم را انجام دهند تا به تعیین علت به شما کمک کنند.

    منبع:

    https://www.healthline.com/health/eye-health/floaters-after-cataract-surgery

    [advisers limit=3 online =true skill=”17″]

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    5 / 5. تعداد رای ها: 1

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    نمایش کامنت‌ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز