لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علت های درد چشم

چشم درد- پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد چشم یکی از شایع‌ترین شکایت‌های چشمی است که ممکن است به صورت موقت و یا مزمن و برای دوره‌های زمانی مختلفی از روز احساس شود. این درد ممکن است به صورت سطحی یا عمیق و در داخل یا خارج چشم احساس شود. درد چشم ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت، التهاب، آسیب، خشکی چشم، بیماری‌های دیگر، استرس و خستگی ایجاد شود. برای درمان درد چشم، باید نوع درد، علائم همراه، و مشخصات فردی بیمار ارزیابی شود و سپس بهترین روش درمانی تعیین شود.

درد چشم همراه با از بین رفتن بینایی ممکن است علامت یک مسئله فوریت پزشکی باشد. اگر همراه با درد چشم، بینایی شما مختل شده است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علائم چشم درد

علائم درد چشم ممکن است به شرح زیر باشد:

  • درد و سوزش در چشم
  •  احساس خارش و خشکی در چشم
  • قرمزی و التهاب در چشم
  • افزایش اشک‌ریزی و یا کاهش آن
  • تاری دید و یا کاهش دید
  • حساسیت به نور
  • احساس وزوز و یا تپش در چشم
  • احساس وزش در چشم
  • تورم و یا بزرگ شدن چشم
  • افزایش حس دهانی بر روی چشم
  • بروز چشم‌های خشک
  • بروز ریزش مژه

در صورتی که نشانه های درد چشم دارید، همین الان با چشم پزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید

عفونت های چشمی شایع ترین علت های درد چشم- پزشکت
عفونت های چشمی یکی ازدلایل درد چشم می باشد.

 

شایع ترین علت های درد چشم

درد چشم ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت، التهاب، آسیب، خشکی چشم، بیماری‌های دیگر، استرس و خستگی ایجاد شود. در زیر به برخی از علل شایع درد چشم اشاره می‌کنیم:

عفونت‌های چشمی

عفونت‌های چشمی شامل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، قارچی و پارازیتی هستند که ممکن است به علت انتقال از طریق دست‌ها، محیط زیست، لمس شیء‌های آلوده، یا استفاده از اشیاء مشترک ایجاد شوند. علائم عفونت‌های چشمی شامل درد چشم، خارش، سوزش، قرمزی، تورم، ترشح و تاری دید می‌باشد.

برای مطالعه بیشتر، مقاله ۷ نوع عفونت چشم و علائم آنها را مطالعه کنید.

شی خارجی در چشم

شایع ترین علت درد چشم، صرفاً وجود چیزی در چشم شما است. این جسم خارجی در چشم می تواند مژه، یک تکه خاک یا مواد آرایشی باشد. داشتن یک جسم خارجی در چشم می تواند باعث سوزش، قرمزی، چشمان آبکی و درد شود.

التهاب چشم 

التهاب چشم ممکن است به دلیل عواملی مانند آلرژی، بیماری‌های ایمنی، یا خراشیدگی صورت گیرد. علائم التهاب چشم شامل درد چشم، قرمزی، تورم، ترشح و تاری دید می‌باشد.

چشم پزشک

بیشتر بدانیم: مقاله التهاب چشم و انواع مختلف آن 

خشکی چشم

خشکی چشم به دلیل کمبود ترشح اشک و یا تبخیر زیاد اشک ایجاد می‌شود. علائم خشکی چشم شامل درد چشم، سوزش، خارش، قرمزی، تاری دید و حساسیت به نور می‌باشد.

میگرن 

 درد چشم ممکن است به دلیل میگرن باشد. در این حالت، درد چشم معمولاً به همراه درد سر و تاری دید همراه است.

سینوزیت

عفونت سینوس می تواند باعث فشار پشت چشم ها و درد در یک یا هر دو چشم شود.

بیماری ملتحمه (چشم صورتی)

ملتحمه بافتی است که جلوی چشم و قسمت زیرین پلک را پوشش می دهد و  می تواند آلوده و ملتهب شود. ملتحمه اغلب ناشی از حساسیت یا عفونت است. اگرچه درد معمولاً خفیف است، اما التهاب باعث خارش، قرمزی و ترشح در چشم می شود. به بیماری ملتحمه، چشم صورتی نیز گفته می شود.

شایع ترین علائم چشم صورتی شامل موارد زیر است:

  • قرمزی در یک یا هر دو چشم
  • خارش در یک یا هر دو چشم
  • احساس ناخوشایند در یک یا هر دو چشم
  • ترشح در یک یا هر دو چشم که پوستی را در طول شب ایجاد می کند که ممکن است مانع از باز شدن چشم یا چشم شما در صبح شود.

چشم صورتی معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی، یک واکنش آلرژیک، یا در نوزادان مجاری اشک ناقص باز شده ایجاد می شود. اگرچه چشم صورتی می تواند تحریک کننده باشد، اما به ندرت روی بینایی شما تأثیر می گذارد. درمان ها می توانند به رفع ناراحتی چشم صورتی کمک کنند. از آنجا که چشم صورتی می تواند مسری باشد، تشخیص زودرس و درمان می تواند به محدود شدن شیوع آن کمک کند.

استفاده نادرست از لنز از دلایل چشم درد-پزشکت
استفاده نادرست از لنز یکی از دلایل چشم درد است

تحریک لنز

 افرادی که از لنزهای تماسی موقت استفاده می کنند و یا لنزهای خود را به درستی ضد عفونی نمی کنند، مستعد ابتلا به درد چشم ناشی از تحریک یا عفونت هستند.

جهت استفاده صحیح از لنز، بهتر است با چشم پزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

سایش قرنیه

 قرنیه می تواند با تماس با گرد و غبار، خاک، شن و ماسه، تراش چوب، ذرات فلزی، لنزهای تماسی یا حتی لبه یک کاغذ خراشیده شود. ابتلا به سایش قرنیه باعث می شود شما احساس کنید چیزی در چشم تان وجود دارد. با این حال، درمان هایی که به طور معمول محرک های چشم را از بین می برند، مانند شستشو با آب صورت سایش قرنیه، درد و ناراحتی را کاهش نمی دهد.

علائم و نشانه های سایش قرنیه شامل موارد زیر است:

  • درد
  • سرخی
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • احساس ناخوشایندی در چشم

در صورت سایش قرنیه، سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. در صورت عدم درمان، می تواند آلوده شده و منجر به زخم قرنیه شود. اقدامات فوری که شما می توانید برای سایش قرنیه انجام دهید:

  • پلک بالا را روی پلک پایین بکشید.
  • چشم خود را با آب تمیز یا محلول شور بشویید.
  • چندین بار چشمک بزنید. این ممکن است ذرات کوچک را از بین ببرد.

بیشتر ساییدگی های قرنیه طی یک یا دو روز بهبود می یابد.

جراحت چشم

سوختگی های شیمیایی چشم می تواند باعث درد قابل توجهی شود. این سوختگی ها اغلب نتیجه قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند سفید کننده ها یا منابع شدید نور مانند خورشید، اتاق های برنزه کننده یا مواد مورد استفاده در جوشکاری هستند.

بلفاریت

بلفاریت هنگامی رخ می دهد که غدد چربی در لبه پلک آلوده یا ملتهب شوند. بلفاریت می تواند باعث درد شود. عفونت بلفاریت می تواند گره یا برآمدگی برجسته ای روی پلک ایجاد کند. که به آن گل مژه و یا برآمدگی پلک گفته می شود. یک گل مژه می تواند بسیار دردناک باشد و ناحیه اطراف آن معمولاً برای لمس کردن بسیار حساس است. چشم های خیس و چسبیده به پلک از علائم بلفاریت است که به طور معمول علائم آن در صبح بدتر می شود.

گلوکوم 

این حالت با افزایش فشار داخل چشم رخ می دهد. علائم جانبی ناشی از گلوکوم شامل تهوع و سردرد است. افزایش ناگهانی فشار، یک وضعیت اورژانسی است و برای جلوگیری از افت دائمی بینایی به درمان فوری لازم دارد. علائم و نشانه های گلوکوم بسته به نوع آن متفاوت است و می تواند باعث تاری دید، چشم درد، قرمزی چشم می شود. در صورت عدم درمان، گلوکوم در نهایت باعث کوری خواهد شد. حتی با درمان، حدود 15 درصد از مبتلایان به گلوکوم حداقل در یک چشم در طی 20 سال کور می شوند.

استرس و خستگی

 استرس و خستگی از کار روزمره، استفاده از رایانه و تلفن همراه، یا خواب کافی نداشتن ممکن است باعث درد چشم شود.

استفاده ازقطره چشم برای درمان درد چشم -پزشکت
استفاده ازقطره چشم برای درمان درد چشم

درمان چشم درد

درمان درد چشم بستگی به علت اصلی درد دارد. برای مثال، اگر درد شما ناشی از التهاب چشم باشد، ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک داشته باشید. در غیر اینصورت، روش‌های دیگری نیز می‌تواند به درمان درد چشم کمک کنند. برخی از روش‌هایی که ممکن است به درمان درد چشم کمک کنند عبارتند از:

قطره چشم: قطره‌های چشمی ممکن است برای درمان درد چشم مورد استفاده قرار گیرند. این قطره‌ها می‌توانند درمانی برای التهاب، عفونت، خشکی چشم و یا برخی از بیماری‌های دیگر باشند.

کمپرس چشم: استفاده از کمپرس سرد علاوه بر کاهش درد چشم، به کاهش ناراحتی های مرتبط با عفونت چشم نیز کمک می کند. این روش شامل قرار دادن یک دستمال یا پارچه نرم و مرطوب روی چشم است.

استراحت چشم: اگر درد چشم شما ناشی از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، تلفن همراه و یا یک دستگاه الکترونیکی دیگر باشد، ممکن است نیاز به استراحت چشم باشد. در این روش، شما باید چشمان خود را برای مدتی استراحت دهید و از دستگاه الکترونیکی خود فاصله بگیرید.

درمان‌های خانگی: استفاده از چای سبز، قرار دادن سیب‌زمینی روی چشم، استفاده از گلاب و یا عصاره روی چشم ممکن است در بهبود درد چشم مؤثر باشد.

برای آشنایی بیشتر مقاله درمان های خانگی برای درد چشم را مطالعه کنید.

چگونه می‌توانم از بروز درد چشم جلوگیری کنم؟

 

برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از درد چشم انجام دهید عبارتند از:

  • در مصرف مواد شیمیایی احتیاط کنید.
  • در انتخاب اسباب بازی های کودکان دقت کنید.
  • بهداشت لنزها را رعایت کنید.
  • استفاده از کلاه، عینک آفتابی یا عینک محافظ چشم در مقابل نور خورشید و یا نور مستقیم دیگر.
  • استفاده از روش‌های کاهش استرس چشم مانند قرار دادن دستمال مرطوب روی چشم و یا انجام تمرین‌های چشمی.
  • پرهیز از استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر و تلفن همراه.
  • اجتناب از استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب.
  • استفاده از ماسک چشم در صورتی که دچار خشکی چشم هستید.

برای جلوگیری از بروز درد چشم، بهتر است به سلامت چشم‌های خود توجه کنید و در صورت بروز هرگونه علائمی، به پزشک چشم مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز