لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن 

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن | پزشکت

فهرست مطالب

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن را بشناسید تا بهتر و بیشتر از خوردن و مصرف آن لذت ببرید. ما در این مقاله سعی کرده ایم خواص این سبزی را به طور کامل بررسی کنیم. این یکی از سبزیجات سبزی است که زمان ما مورد توجه قرار نگرفته است. فقط با طعم ملایم، رنگ سبز معمولی و عدم حضور پررنگ در میان سبزیجات دیگر، مردم را تحت تاثير قرار نمي دهد.کرفس که معمولاً در سوپ ها یا به عنوان چاشنی در سالاد یافت می شود، غذای مناسبی برای جویدن برای دریافت مواد مغذی مفيد است. علاوه بر این، كرفس به طور طبیعی کالری، کربوهیدرات، چربی و کلسترول کمی دارد.

برای اطمینان از اینکه کرفس این ماده مغذی غنی و شادابی و قدرت را حفظ می‌کند، توصیه می‌شود آن را ظرف 5 تا 7 روز بخورید، به جای نگهداری کرفس خرد شده در فریزر، درست قبل از پختن یا سرو آن را خرد کنید و برای بهینه سازی طعم و مزه، آن را بخار پز كرده و استفاده كنيد.

چرا باید کرفس بیشتری بخورید؟

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن | پزشکت

در اینجا مزیت شگفت انگیز سلامتی در یک ساقه کرفس آورده شده است.

كرفس به کاهش وزن کمک می کند.

کرفس با توجه به خواص حجیم و کم کالری در رژیم های کاهش وزن محبوب است. این غذای محبوب کالری منفی دارد. یعنی برای هضم، کالری بیشتری می سوزاند. کرفس منبع بسیار خوبی از فیبر رژیمی است  و حجم زیادی فيبر را در سیستم گوارش شما فراهم می کند. فيبر در روده ته نشین می شود، بنابراین معده شما ممکن است آهسته تر تخلیه شود. بنابراین کرفس برای مدت بیشتری احساس سیری می کند و از گرسنگی جلوگیری می کند. از آنجایی که کرفس 95 درصد آب است، بدن را هیدراته نگه می دارد. بر اساس یک مطالعه در سال 2015 که در مجله پزشکی بین المللی منتشر شد، گروهی از زنان (35 تا 45 ساله) که به طور منظم ورزش پیلاتس را انجام می دادند و مکمل های کرفس را به مدت 8 هفته مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی چربی بدن خود را كاهش دادند.

كرفس هضم را بهبود می بخشد.

محتوای بالای آب کرفس باعث افزایش سطح مایعات در بدن شما می شود که به تجزیه مواد غذایی برای جذب مواد مغذی کمک می کند. همچنین به عبور آسان غذا از دستگاه گوارش کمک می کند و مدفوع را نرم می کند و در نتیجه از یبوست جلوگیری می کند. کرفس ترکیبی فوق العاده از فیبرهای محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول اندازه مدفوع شما را افزایش می دهد. از آنجایی که مدفوع حجیم سریعتر و راحت تر از بین می رود، یبوست را برطرف می کند. از طرف دیگر فیبر محلول در دستگاه گوارش شما رسوب می کند و هضم را تنظیم می کند. علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ که در بیولوژی دارویی منتشر شد، نشان داد که موش‌هایی که با عصاره کرفس تغذیه می‌شوند، زخم‌های کمتری دارند و پوشش‌های معده محافظت شديدتري دارند.

التهاب را کاهش می دهد.

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن | پزشکت

حتی یک ساقه کرفس دارای خواص ضد التهابی باورنکردنی است. حاوی آپیژنین و فتالیدهایی است که به دلیل اثر ضد التهابی خود شناخته شده اند. مطالعه ای در سال 2007 که در Archives of Pharmacal Research منتشر شد، اثرات ضد التهابی و درمانی آپیژنین را در بیماری های التهابی مانند آرتریت اثبات کرد. علاوه بر این، کرفس حاوی ترکیبی به نام مهارکننده COX:2 است که به تولید کورتیزون (هورمونی که التهاب دردناک را در بدن کاهش می دهد) کمک می کند. ماهیت ادرارآور کرفس همچنین به حذف کریستال های اسید اوریک که در اطراف مفاصل تجمع می کنند و باعث درد و ناراحتی می شود، کمک می کند. از این رو، مصرف کرفس می تواند مشکلات التهابی مانند درد آرتریت، درد عضلانی، بیماری التهابی روده و درد مفاصل را تسکین دهد. خواص ضد التهابی آن نیز در برابر آکنه موثر است.

فشار خون بالا را کاهش می دهد.

مصرف منظم پتاسیم با متعادل کردن سطح سدیم در بدن به کاهش فشار خون کمک می کند. کرفس به عنوان منبع خوبی از پتاسیم، سطح فشار خون را كاهش مي دهد. كرفس كاهش فشار خون را، بدون اینکه هیچ اثر نامطلوبی بر غلظت چربی خون، غلظت کاتکول آمین یا عملکرد کلیوی ایجاد کند. کرفس ماهیچه‌های رگ‌هایی را که خون را به قلب حمل می‌کنند شل می‌کند و جريان خون را آرام تر مي كند. این اثر گشادکننده رگ خوني، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کلسترول بد را کاهش می دهد.

به عنوان یکی دیگر از خواص کرفس باید اشاره کنیم که این سبزی سرشار از فیبر است و به کاهش کلسترول بد معروف به لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) در بدن کمک می کند. فیبر را به ذرات کلسترول در دستگاه گوارش می‌چسباند و از جذب فیبر در جریان خون جلوگیری می‌کند. خوردن روزانه حتی 1 تا 2 ساقه کرفس می تواند کلسترول بد و اثرات احتمالی آن را برای سلامتی کاهش دهد.

کرفس اثر قلیایی دارد.

سطح pH طبیعی خون ما می تواند به دلیل استرس، رژیم غذایی اسیدی یا هجوم سموم به بدن، اسیدی شود. بدن بار اضافی اسیدی را با استفاده از مواد معدنی قلیایی جبران می کند. برای این منظور، ریه ها به pH طبیعی خون کمک می کنند، در حالی که کلیه ها به همراه سم زدایی همین کار را انجام می دهند و کبد به دفع سموم کمک می کند. فقدان مواد معدنی قلیایی منجر به تجمع اسیدی در سلول ها می شود که باعث کاهش سطح انرژی، اسیدیته، خستگی و بیماری می شود. کرفس منبعی باورنکردنی از مواد معدنی قلیایی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.

مواد معدنی قلیایی با افزایش قابل توجه و سریع pH خون و ادرار و افزایش طولانی مدت pH ادرار پس از 1 هفته مصرف مکمل همراه است. بنابراین، خوردن حتی یک ساقه آن می تواند به تنظیم تعادل اسید و باز در بدن کمک کند. علاوه بر این، افزایش محتوای اسیدی ادرار می تواند باعث ایجاد اسید اوریک یا سنگ های سیستین شود. بنابراین، جایگزینی غذاهای پر اسید مانند گوشت و محصولات لبنی با مصرف منظم آن، سطح اسیدی بدن را کنترل می کند. با این حال، همیشه باید مصرف وعده های غذایی متعادل را در نظر گرفت زیرا مصرف وعده های غذایی متعادل کلید زندگی سالم است.

بدن را هیدراته نگه می دارد.

کرفس و 10 خواص شگفت انگیز آن | پزشکت

هیدراتاسیون مناسب برای سلامت کلی شما مهم است. هر سلول در بدن شما برای عملکرد صحیح به آب، همراه با اکسیژن نیاز دارد. از آنجایی که کرفس حدود 95 درصد آب است،  می تواند نقش کلیدی در جلوگیری از کم آبی که می تواند باعث خستگی، تشنگی، دفع کمتر، خشکی پوست، سردرد، یبوست، گرفتگی عضلات و سرگیجه شود، داشته باشد. بدنی که به خوبی هیدراته شده باشد، به نوبه خود دارای پوستی درخشان، موهای سالم و اندام هایی است که به درستی کار می کنند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در آن به تنظیم مایعات بدن و تحریک تولید ادرار کمک می کند و در نتیجه به بدن کمک می کند تا از شر سموم مضر خلاص شود. از آن به عنوان یک میان وعده عالی به خصوص در تابستان گرم برای جلوگیری از کم آبی استفاده کنید.

خواص كرفس: بهبود بینایی

روزانه تغذیه یک ساقه آن ویتامین A کافی برای چشمانتان ايجاد مي كند. شبکیه چشم ما برای پردازش تصاویر و ارسال آنها به مغز به ویتامین A نیاز دارد. بنابراین، خوردن یک ساقه کرفس در روز می تواند یک گام موثر در برابر جلوگيري از بيماري هايي مانند شب کوری باشد. کرفس همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین  است که از چشم ها در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت می کند. بهتر است برای محافظت از بینایی، ساقه کرفس خام مصرف شود زیرا کرفس پخته شده احتمالاً این آنتی اکسیدان ها را از دست می دهد.

كرفس مانع از دست دادن حافظه مي شود.

تحقیقات اخیر اثرات بازدارنده مصرف منظم آن بر کاهش حافظه را روشن کرده است. سلول‌های مغز ما با افزایش سن دچار التهاب می‌شوند و باعث تحلیل رفتن و کاهش ظرفیت ذهنی می‌شوند. رژیم غذایی غنی از لوتئولین با مهار مولکول های التهابی در مغز، التهاب ناشی از افزایش سن در مغز و مشکلات حافظه مرتبط را کاهش می دهد. لوتئولین یک ماده طبیعی است که در کرفس یافت می شود. علاوه بر این، فتالید شیمیایی موجود در کرفس فواید سلامت روانی را به همراه دارد. برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از انحطاط جدی شناختي، مصرف روزانه کرفس را شروع کنید.

با سرطان مبارزه می کند.

کرفس متعلق به یک سری سبزیجات محافظ شیمیایی Apiaceae است که شامل هویج، کرفس، رازیانه، جعفری می شود. فلاونوئیدهای رژیم غذایی آپیژنین یا لوتئولین موجود در کرفس در کشتن سلول های سرطان پانکراس انسان موثر هستند. گفته می شود که لوتئولین موجود در کرفس با آسیب پذیری بیشتر سلول های سرطانی در برابر حمله، اثر شیمی درمانی را افزایش می دهد. در مورد گنجاندن احتمالی خواص آن در رژیم غذایی خود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر سرطان، با انکولوژیست خود و یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

محتوای مغذی کرفس

یک ساقه کرفس یک منبع مواد مغذی است. این سبزی بیشتر از آب (95 درصد) ساخته شده و حاوی ویتامین های A، B1، B2، B6، C، E، K، P و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و روی است. ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجود در کرفس باعث تقویت سیستم بدن می شود. کرفس دارای مقادیر ایده آل آهن و منیزیم برای جلوگیری از بیماری های سرطانی و کاهش اثرات کم خونی است. ادرارآور قوی است و به عنوان ضد عفونی کننده ادرار استفاده می شود. ارزش غذایی کرفس در 100 گرم شامل موارد زير است:

  • فیبر: 1.6 گرم
  • شکر: 1.34 گرم
  • آب: 95.43 گرم
  • پروتئین: 0.69 گرم
  • فسفر، 24 میلی گرم
  • آهن: 0.2 میلی گرم
  • سدیم: 80 میلی گرم
  • فولات: 36 میکروگرم
  • کل چربی: 0.17 گرم
  • انرژی: 14 کیلو کالری
  • روی: 0.13 میلی گرم
  • کلسیم: 40 میلی گرم
  • منیزیم: 11 میلی گرم
  • پتاسیم: 260 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 2.97 گرم
  • ويتامينA به اندازه 22ميكرو گرم
  • ويتامينC به اندازه 1 میلی گرم
  • نیاسین: 0.320 میلی گرم
  • ويتامينEبه اندازه 27میلی گرم
  • ويتامينKبه اندازه 3 میلی گرم
  • ويتامينBبه اندازه074 میلی گرم

اقدامات احتیاطی در مصرف کرفس

مصرف و استفاده موضعی کرفس در مقادیر دارویی به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. این مورد در مورد افرادی که به کرفس حساسیت دارند و ممکن است واکنش های نامطلوبی را تجربه کنند که می تواند از التهاب پوست تا آنافیلاکسی متغیر باشد صدق نمی کند. کرفس همچنین می تواند فرد را بیش از حد مستعد سوختگي ناشي از خورشید کند. به زنان باردار در مورد استفاده دارویی از روغن کرفس و دانه های کرفس در حالت آسیب پذیر هشدار داده می شود زیرا می تواند منجر به عوارضی مانند انقباض زودرس رحم و حتی سقط جنین شود. همچنین به زنان شیرده توصیه می‌شود که با عدم مصرف روغن و دانه‌های کرفس، از به خطر افتادن سلامت خود و نوزاد خودداری کنند.

افرادی که از فشار خون پایین رنج می برند باید در مصرف کرفس احتیاط کنند زیرا می تواند باعث کاهش بیشتر سطح فشار خون آنها شود. از آنجایی که مصرف دارویی کرفس با افزایش خطر خونریزی همراه بوده است، بهتر است در صورتی که از اختلال خونریزی رنج می برید از مصرف این سبزی خودداری کنید. به افراد مبتلا به مشکلات کلیوی توصیه می شود از مصرف کرفس در مقادیر دارویی خودداری کنند زیرا می تواند باعث التهاب شود.

تداخلات کرفس با دارو ها

مصرف دانه کرفس ممکن است اثربخشی لووتیروکسین را که دارویی برای اصلاح عملکرد کم تیروئید است، مختل کند. بنابراین، مصرف این دو با هم توصیه نمی شود، مگر اینکه ابتدا توسط پزشک تأیید شود. کرفس با افزایش خواب‌آلودگی همراه است، بنابراین مصرف آن همراه با داروهای آرام‌بخش ممکن است فرد را بیش از حد خواب‌آلود کند.

از آنجایی که مشخص شده است که استفاده از کرفس به خودی خود حساسیت فرد به نور خورشید را افزایش می دهد، همراه کردن آن با داروهایی که همین اثر را دارند می تواند احتمال آفتاب سوختگی، تاول زدن یا بثورات پوستی را در مناطقی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارد افزایش دهد. بنابراین، اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که شما را بیشتر در معرض آسیب‌های خورشیدی قرار می‌دهد، بهتر است مصرف کرفس را محدود کنید و هنگام قرار گرفتن زیر نور خورشید، از پوست خود با ضد آفتاب و لباس‌های محافظ محافظت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز