لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغذیه

چرا آب سرد برای شما مضر است؟

چرا آب سرد برای شما مضر است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب در روز برای سلامت کلی توصیه می شود. اما اگر آب سرد باشد چه؟ چرا آب سرد برای شما مضر است؟ آب آشامیدنی ممکن است خطرات و مزایای خاص خود را داشته باشد، و ما اینجا به طور مفصل در مورد آنها صحبت کرده ایم. همچنین خواهیم دید که علم در این زمینه چه توصیه هایی می کند.

بسیاری معتقدند مضرات آب سرد بیش تر از فواید آن است. آب سرد ممکن است باعث انقباض معده شما شود و روند هضم را دشوار کند. برخی از افراد همچنین معتقدند که بدن آنها در صورت نوشیدن آب در دمای 4 درجه سانتیگراد یا کمتر باید برای حفظ دمای مطلوب داخلی (37 درجه سانتی گراد) بیشتر تلاش کند.

خوردن آب سرد باعث ضخیم شدن مخاط بینی شده و عبور از مجاری تنفسی را دشوار می کند. به طور متناوب، مصرف آب گرم (یا نوشیدنی های گرم، مانند سوپ مرغ) باعث می شود تنفس راحت تر شود. آب سرد همچنین باعث تشدید احتقان در افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود.

نوشیدن آب سرد با میگرن در افراد با سابقه این بیماری ارتباط دارد. مصرف آب سرد همچنین ممکن است درد ناشی از آشالازی را تشدید کند (شرایطی که عبور غذا را از مری مشکل می کند).

اعتقاد بر این است که نوشیدن آب سرد همراه با غذا باعث عدم تعادل در بدن می شود. از این رو، وعده های غذایی در چندین فرهنگ دیگر با آب گرم سرو می شود. یکی دیگر از باورهای رایج این است که نوشیدن آب سرد لزوماً به خنک شدن بدن شما در یک روز گرم تابستان کمک نمی کند. با این حال، شواهد علمی کافی در این زمینه وجود ندارد. اگرچه به نظر می رسد آب سرد ضرر بیشتری دارد، اما مزایای خاصی نیز دارد.

فواید نوشیدن آب سرد چیست؟

چرا آب سرد برای شما مضر است؟ | پزشکت

آب سرد متعادل کننده درجه حرارت بدن بعد از تمرین است. نوشیدن آب سرد می تواند از گرم شدن بیش از حد بدن شما پس از یک جلسه تمرین سخت پیشگیری کند. مصرف آب سرد باعث می شود بدن شما دمای پایین تر را حفظ کند.

آب سرد همچنین ممکن است انرژی بیشتری در طول روز به بدن شما برساند. با این حال، تحقیقات مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

مصرف آب سرد باعث افزایش انرژی در کودکان دارای اضافه وزن می شود. همه می دانند که نوشیدن آب می تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین ممکن است به حفظ وزن کمک کند. مشخص شده است که نوشیدن آب سرد باعث افزایش مصرف انرژی در زمان استراحت در کودکان دارای اضافه وزن می شود.

شاید مصرف آب سرد به تنهایی به کاهش وزن کمک نکند. با این حال، ممکن است روند را سریع شروع کند.

آیا آب گرم بهتر از آب سرد است؟

نوشیدن آب گرم مزایا و معایب خود را دارد. آب گرم می تواند به هضم غذا کمک کند، گردش خون را بهبود بخشد و به بدن شما در دفع سریع سموم کمک کند. اما نوشیدن آب گرم باعث تشنگی کمتر می شود. تشنگی کمتر می تواند در دمای گرم مشکلی ایجاد کند زیرا بدن شما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق از دست بدهد.

به طور کلی آب سرد می تواند شما را هیدراته نگه دارد. با این حال، آب سرد هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است ایده خوبی نباشد زیرا ممکن است بهبود را کند تر کند. آب سرد همچنین می تواند هضم غذا را در بزرگسالان کاهش دهد. بعد از تمرین شدید می توانید مقداری آب سرد بنوشید. اما بعد از یک وعده غذایی سنگین (یا هنگام ابتلا به آنفولانزا)، آب گرم می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

مصرف آب سرد یا آب گرم کاملاً به وضعیت سلامتی فرد و موقعیتی که در آن قرار دارد بستگی دارد. آب سرد برای افرادی که میگرن یا آشالازی دارند مناسب نیست. به نظر می رسد آب گرم برای اکثر مردم بی خطر است.

اگرچه آب سرد مضر نیست، اما ممکن است در برخی افراد مشکل ایجاد کند. بنابراین، سلامت خود و زمان و روز یا فصل را بررسی کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.

آیا نوشیدن آب در دمای اتاق بهتر است؟

چرا آب سرد برای شما مضر است؟ | پزشکت

آب در دمای اتاق در بیشتر موارد می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما اگر در حال تمرین هستید، نوشیدن مقداری آب سرد می تواند به شما کمک کند. از طرف دیگر، آب گرم می تواند در فصل آنفولانزا به شما کمک کند.

در حالی که نوشیدن آب سرد تأثیر شدیدی بر کاهش وزن نخواهد داشت، ممکن است مصرف انرژی در زمان استراحت را افزایش دهد. مصرف انرژی به کاهش سریع وزن کمک می کند.

نوشیدن آب سرد یخ زده در یک روز گرم ممکن است باعث آسیب شود. این امر می تواند باعث اسپاسم مری و گرفتگی شکم شود. همچنین ممکن است باعث کاهش ضربان قلب و دمای خون شود.

نوشیدن آب گرم می تواند باعث سوختگی داخلی شود. صدمات ناشی از سوزش حنجره می تواند با مصرف غذاهای داغ بیش از حد، از جمله آب گرم رخ دهد. وقتی مایعات داغ مانند آب گرم با پوست تماس پیدا می کنند، سلول ها در اثر حرارت آسیب می بینند. گرمای شدید نیز می تواند آسیب زیادی به بافت وارد کند.

آب گرم ممکن است آلودگی بیشتری داشته باشد؟

تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد. اما آب لوله کشی داغ ممکن است حاوی آلاینده ها باشد. سیستم های آب گرم مانند دیگ های بخار یا مخازن دارای قطعات فلزی هستند. اینها می توانند آب موجود در آنها را خورده و آلوده کنند. آب گرم می تواند این آلودگی ها را سریع تر از آب سرد حل کند.

اگرچه مصرف آب داغ از فیلتر آب می تواند گزینه ایمن تری باشد، اما خطری در بر دارد. آب گرم مواد داخلی را بسیار سریعتر از آب سرد حل می کند. این می تواند در درازمدت مشکلاتی را ایجاد کند.

نوشیدن آب گرم می تواند صدمات غیرمنتظره ای ایجاد کند. اگر عادت به نوشیدن آب گرم دارید، باید مراقبت های مناسب را انجام دهید.

بخار داغ می تواند باعث سوختگی حرارتی شود. برای محافظت بیشتر، کتری را با یک حوله ضخیم نگه دارید. به یاد داشته باشید که لیوان را بیش از حد پر نکنید. ممکن است آب سرریز و باعث سوختگی شود. صبر کنید تا آب کمی خنک شود تا بتوانید آن را بنوشید.

آب گرم می تواند آرامش بخش باشد. اگرچه هنوز مشخص نیست که چقدر می تواند مفید باشد، اما هیچ ضرری ندارد. شما فقط نیاز به مراقبت مناسب دارید.

فواید نوشیدن آب با معده خالی

چرا آب سرد برای شما مضر است؟ | پزشکت

تقریباً 70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است و مزایای آن برای سلامتی غیرقابل انکار است. آب لازمه بدن ماست و برای عملکرد طبیعی همه اندام ها ضروری است. آب بهترین نوشیدنی است که می تواند عطش شما را برطرف کند و نوشیدن آن با معده خالی می تواند تقریباً تمام مشکلات بدن شما را درمان کند. فواید نوشیدن آب شامل موارد زیر می باشد:

متابولیسم را تسریع می کند.

اگر رژیم غذایی دارید، نوشیدن آب با معده خالی می تواند رژیم غذایی شما را تقویت کند، زیرا می تواند میزان سوخت و ساز بدن را تقریباً 25 درصد افزایش دهد. سرعت بخشیدن به متابولیسم به هضم سریع تر غذا کمک می کند و در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. همیشه بهتر است حداقل چهار لیتر آب در روز بنوشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ایمنی بدن شما را افزایش می دهد.

ما از این واقعیت آگاه هستیم که آب برای سلامت و تندرستی ما ضروری است. آنچه ما باید بدانیم این است که آب برای حفظ تعادل مایعات در بدن ضروری است. عادت نوشیدن منظم آب با معده خالی می تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. نوشیدن آب می تواند به شما در مقابله با عفونت ها کمک کند.

به دفع سموم از بدن کمک می کند.

نوشیدن آب با معده خالی می تواند به تنظیم دستگاه گوارش کمک کند. تمرین روزانه می تواند به دفع منظم روده کمک کند و همچنین به دفع منظم بدن کمک می کند. هر زمان که ادرار می کنید، سموم را به شکل مایع دفع می کنید. هرچه بیشتر آب بنوشید، بیشتر به دستشویی می روید. به این ترتیب بدن خود را پاکسازی و سم زدایی می کنید. همچنین از نفخ پیشگیری می کند.

از حملات میگرنی پیشگیری می کند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم از سردردهای مکرر و حملات میگرنی رنج می برند، کمبود آب در بدن است. کم آبی بدن علت اصلی سردرد است و نوشیدن آب در فواصل مکرر، به ویژه با معده خالی، می تواند به طور طبیعی از شر سردرد خلاص شود. نه تنها این، نوشیدن آب کافی به پیشگیری از مشکلات دهان یا دندان نیز کمک می کند.

به کاهش وزن کمک می کند.

چرا آب سرد برای شما مضر است؟ | پزشکت

نوشیدن آب بیشتر در رژیم غذایی می تواند به کاهش سریع وزن شما کمک کند زیرا آب کالری ندارد و نوشیدن آن در فواصل مکرر به پر نگه داشتن معده کمک می کند. همچنین، پیامدهای منفی ندارد. از آنجا که نوشیدن مقدار زیادی آب به تسریع متابولیسم کمک می کند.

از آنجا که نوشیدن آب به پاکسازی منظم روده ها کمک می کند، همچنین باعث می شود صبح احساس گرسنگی کنید تا بتوانید صبحانه خود را به موقع بخورید.

اگر احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنید، نوشیدن آب با معده خالی می تواند به شما انرژی دهد. نوشیدن آب گلبول های قرمز را برای رشد سریع تر تحریک می کند، که منجر به اکسیژن و انرژی بیشتر می شود.

کولون را پاک می کند.

نوشیدن یک لیوان آب با معده خالی می تواند به خلاص شدن از لجن تجمع یافته و جذب سریع تر مواد مغذی کمک کند. این امر منجر به سلامت روده بزرگ و بدن می شود.

ژاپنی ها اولین کسانی بودند که آب درمانی را به جهان معرفی کردند و از نظر مذهبی آن را دنبال می کنند. آنها بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب آب می نوشند و این درمان نیز با مطالعات مختلف تایید شده است. در اینجا یک آموزش مناسب در مورد چگونگی پیگیری آب درمانی وجود دارد.

  • بعد از وعده های غذایی معمولی، به مدت دو ساعت چیزی نخورید. سپس، دوباره یک لیتر آب بنوشید.
  • به محض بیدار شدن از خواب، قبل از مسواک زدن یک لیتر آب بنوشید. اگر تازه کار هستید، می توانید با مقدار کمتری شروع کنید.
  • بعد از نوشیدن آب می توانید دندان های خود را تمیز کرده و مسواک بزنید. حدود 45 دقیقه از خوردن یا نوشیدن هر چیزی پرهیز کنید. پس از این، می توانید صبحانه خود را میل کنید.

نوشیدن آب به شما کمک می کند تا بسیاری از بیماری ها را دور نگه دارید و می توانید ظرف چند روز متوجه انرژی و طراوت جدیدی شوید. آب درمانی می تواند فشار خون، ورم معده، یبوست و دیابت را بدون هیچ گونه عوارض جانبی درمان کند. همچنین می توانید آب لیمو را به آب ولرم اضافه کرده و با معده خالی بنوشید. آب لیمو و آب به سم زدایی بدن شما کمک می کند.

در صورتی که هر گونه مشکل و سوالی در مورد رژیم غذایی خود دارید بهتر است با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ارتباط باشید. اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین یکی از خدمات پزشکت است که با استفاده از آن می توانید به صورت فوری و تلفنی با متخصصین تغذیه و حتی سایر متخصصین پزشکی مانند متخصص گوارش، متخصص ریه، اورولوژی و حتی ماما و متخصص زنان و زایمان در ارتباط باشید و مشکل خود را در میان بگذارید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-drinking-water-on-an-empty-stomach

https://www.stylecraze.com/articles/unusual-side-effects-of-drinking-hot-water

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز