لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

وقتی مریض هستید چه بخورید؟

وقتی مریض هستید چه بخورید؟ | پزشکت

فهرست مطالب

وقتی مریض هستید چه بخورید؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وقتی مریض هستید چه بخورید؟ این سوال را خیلی از افراد در هنگام بروز علائم بیماری از خودشان می پرسند چون اکثرا در هنگام بیماری اشتهای خودمان را از دست می دهیم.  اما واقعیت این است که داشتن تغذیه مناسب و هیدراته ماندن، به خصوص زمانی که احساس ناخوشی می کنید، مهم است. انواع مختلف غذا می تواند با انواع بیماری ها مبارزه کند. فرد مبتلا به گلودرد ممکن است از غذاهایی سود ببرد که به کسی که حالت تهوع دارد کمکی نمی کند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله، فهرستی از غذاهایی که باید بخورید و از مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های رایج اجتناب کنید، را  پیشنهاد دهیم پس تا آخر مقاله را بخوانید.

وقتی سرماخوردگی و آنفولانزا دارید، چه بخورید؟

انسداد بینی، سرفه و گلودرد از علائم رایج سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. غذاهای زیر می توانند به کاهش احتقان و التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

دمنوش های گیاهی

هنگامی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تجربه می کنید، مهم است که هیدراته بمانید. دمنوش های گیاهی با طراوت هستند و تنفس بخار آنها می تواند به پاکسازی مخاط از سینوس ها کمک کند. افزودن زردچوبه آسیاب شده به یک فنجان آب داغ ممکن است به تسکین گلودرد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه خاصیت ضد التهاب و ضد عفونی کننده را دارد.

برگ های چای در ترکیبات طبیعی گیاهی مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و کاتچین ها فراوان است. اینها سیستم ایمنی را تحریک می کنند. کاتچین ها، به ویژه، ممکن است از شما در برابر انواع خاصی از ویروس آنفولانزا محافظت کند.

برخی افراد نوشیدن چای اکیناسه را برای کوتاه کردن مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می کنند. با این حال، این اثر هنوز توسط تحقیقات علمی ثابت نشده است.

عسل

وقتی مریض هستید چه بخورید؟ | پزشکت

گلودرد می تواند ناشی از عفونت باکتریایی باشد. عسل سرشار از مواد ضد میکروبی است که به پاکسازی این نوع عفونت ها کمک می کند. عسل همچنین ممکن است در درمان سرفه کودکان موثر باشد، اگرچه نباید به نوزادان زیر 12 ماه داده شود.

به نظر می رسد عسل موثرتر از دیفن هیدرامین و سالبوتامول است که داروهایی هستند که اغلب در داروهای سرفه استفاده می شوند. عسل همچنین نتایج مشابهی با دکسترومتورفان، یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده رایج، داشت. با این حال، نتایج محدود بود، زیرا بیشتر مطالعات در این مرور فقط سرفه‌های حاد یک شبه را بررسی کردند.

مرکبات و انواع توت ها

مرکبات، مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت، حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ویتامین C هستند. اینها التهاب را کاهش می دهند و ایمنی را تقویت می کنند، که ممکن است به مبارزه با تب کمک کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که فلاونوئیدی به نام کورستین، که در توت‌ها نیز یافت می‌شود، ممکن است به درمان عفونت‌های رینوویروس کمک کند. این ویروس مسئول اکثر سرماخوردگی های معمولی است. آب میوه های منجمد اغلب می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

غذاهایی که در هنگام سرماخوردگی باید اجتناب کنید.

بسیاری بر این باورند که لبنیات تولید مخاط را افزایش می دهد، اگرچه شواهد علمی کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد. با این حال، لبنیات ممکن است مخاط را غلیظ تر کند، که می تواند احتقان سینوسی را بدتر کند.

کافئین می تواند باعث کم آبی بدن شود که احتقان را بدتر می کند. با این حال، برخی از نوشیدنی های کافئین دار، مانند چای و قهوه، حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند و بهتر است در حد اعتدال مفید باشند. الکل می تواند باعث کم آبی بدن و واکنش التهابی شود که ممکن است علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تشدید کند.

وقتی مریض هستید و حالت تهوع دارید، چه بخورید؟

وقتی مریض هستید چه بخورید؟ | پزشکت

زنجبیل ممکن است به کاهش اثرات تهوع و استفراغ کمک کند. هنگامی که فردی یک یا چند مورد از این علائم را دارد، نکته کلیدی خوردن غذاهایی است که معده را آرام می کند. انجام این کار باید به افراد کمک کند تا اشتهای خود را دوباره به دست آورند.

زنجبیل

بررسی ها نشان می دهد که زنجبیل می تواند به کاهش اثرات تهوع و استفراغ کمک کند، اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است. یک فرد می تواند با اضافه کردن 1 تا 2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه به یک فنجان آب داغ، چای زنجبیل درست کند. زنجبیل را به مدت 5 دقیقه دم کنید و سپس مخلوط را صاف کرده و با کمی عسل شیرین کنید.

زنجبیل کریستالیزه به دلیل داشتن قند زیاد باید در حد اعتدال مصرف شود. از زنجبیل گازدار پرهیز کنید، زیرا می تواند باعث تحریک بیشتر معده شود.

غذاهای BRAT

BRAT مخفف: موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این غذاها برای معده ملایم و ملایم هستند.

این رژیم غذایی سرشار از نشاسته و حاوی فیبر کمی است که می‌تواند بر مدفوع شل اثر داشته باشد و بهبودی پس از اسهال را تسریع کند .سایر غذاهای ملایمی که می توان به رژیم غذایی BRAT اضافه کرد عبارتند از:

  • کراکرها
  • بلغور جو دوسر
  • هندوانه
  • سیب زمینی آب پز

فرد باید به آرامی شروع کند و در چند ساعت اول به طور منظم آب بنوشد، قبل از اینکه به آرامی مایعات دیگر مانند آب سیب یا آبگوشت را وارد بدن کند.

کسانی که به گلوتن حساس هستند باید مطمئن شوند که گزینه های بدون گلوتن را انتخاب کنند. معمولاً بعد از حدود 48 ساعت بازگشت به یک رژیم غذایی منظم بی خطر خواهد بود.

آب نارگیل

ناراحتی معده زمانی رخ می دهد که مخاط معده ملتهب می شود. ترکیباتی به نام تانن که در آب نارگیل وجود دارد ممکن است برای التهاب موثر باشد و آب نارگیل همچنین سرشار از مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم است. آنها می توانند به بدن کمک کنند تا پس از اسهال یا استفراغ سریع آب بدن را تامین کند.

بررسی ها نشان می دهد آب نارگیل ممکن است همان سطح آبرسانی به یک نوشیدنی ورزشی را فراهم کند. همچنین سالم تر است، بدون قند اضافه شده است. با این حال، شایان ذکر است که این مطالعه تنها شامل 12 شرکت کننده بود.

غذاهایی که باید هنگام حالت تهوع اجتناب کنید، کدامند؟

غذاهای چرب حاوی سطوح بالایی از چربی هستند که هضم آنها دشوار است و می تواند معده را تحریک کند و حالت تهوع را بدتر کند. فلفل قرمز حاوی کپسایسین است، یک ماده شیمیایی که می تواند پوشش معده را تحریک کرده و باعث درد و ناراحتی شود.

کافئین به عنوان یک محرک ماهیچه ای عمل می کند که می تواند باعث گرفتگی معده و افزایش حرکات روده شود. محصولات لبنی حاوی قندی به نام لاکتوز هستند که هضم آن پس از اسهال مشکل است و باعث نفخ و حالت تهوع می شود. شیرین کننده های مصنوعی می توانند اثر ملین داشته باشند.

وقتی مریض هستید و اسهال دارید، چه بخورید؟

وقتی مریض هستید چه بخورید؟ | پزشکت

بلغور جو دوسر منبع عالی فیبر است که می تواند به رفع یبوست کمک کند. کلید رفع یبوست افزایش مصرف فیبر است. فیبر یا محلول است یا نامحلول. فیبر محلول آب را در مدفوع به دام می‌اندازد و باعث نرم‌تر شدن و دفع راحت‌تر آن می‌شود. همچنین به تغذیه باکتری های روده کمک می کند. فیبر نامحلول به مدفوع حجم می دهد و به پاکسازی روده کمک می کند.

توجه داشته باشید که خوردن فیبر رژیمی بیشتر می تواند باعث ایجاد گاز اضافی شود. برای جلوگیری از نفخ، فرد باید مصرف خود را به تدریج افزایش دهد. فیبر محلول نیز آب زیادی را جذب می کند، پس حتما به مقدار زیاد بنوشید.

بلغور جو دوسر و سبوس جو دوسر

یک فنجان بلغور جو دوسر تهیه شده با آب حاوی حدود 4 گرم فیبر است. در حالی که بلغور جو دوسر فقط حاوی میکروب جو است، سبوس جو دوسر حاوی پوسته فیبری نیز می باشد. به همین دلیل در هر فنجان، 5.7 گرم فیبر را برای بدن تامین می کند. بنابراین سبوس حتی برای هضم بهتر است. جو خام حاوی فیبر بیشتری در هر وعده نسبت به جو پخته است و افزودنی عالی برای اسموتی ها است. هنگام خوردن جو خشک، هیدراته ماندن اهمیت دارد. فیبر اضافی میوه های مخلوط نیز به رفع یبوست کمک می کند.

میوه های خشک

همه میوه‌ها منابع خوبی از فیبر هستند، اما میوه‌های خشک شده مانند زردآلو، انجیر و آلو خشک معمولاً دارای بالاترین میزان فیبر هستند. این میوه ها همچنین حاوی یک ملین طبیعی به نام سوربیتول هستند که حرکات روده را تقویت می کند. آلو و زردآلو همچنین حاوی پلی فنول هستند که می تواند  باعث افزایش مقدار باکتری های سالم روده مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم شود. این باکتری ها به تحریک روده ها کمک می کنند.

دانه کتان

بذر کتان به دلیل محتوای فیبر محلول بالایی که دارد، به ویژه در حمایت از حرکات منظم اجابت مزاج خوب است. همچنین منبع عالی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. شواهد نشان می دهد که اسیدهای امگا 3 باعث کاهش التهاب روده می شوند که ممکن است پس از یبوست طولانی مدت رخ دهد. پوسته بیرونی دانه قابل هضم نیست، بنابراین افراد باید کتان را بعد از آسیاب، بخورند. این به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی مفید را جذب کند. دانه کتان آسیاب شده را می توان به فرنی و اسموتی ها اضافه و یا در پخت استفاده کرد.

غذاهایی که هنگام یبوست، باید اجتناب کنید، کدامند؟

غذاهای فرآوری شده دارای چربی و نمک زیاد و فیبر کم هستند. چربی ها به سختی هضم می شوند، در حالی که نمک سطح رطوبت مدفوع را کاهش می دهد. غلات فرآوری شده، مانند نان سفید و برنج سفید، از سبوس و جوانه حذف شده اند. اینها قطعاتی هستند که بالاترین سطح فیبر را فراهم می کنند. کافئین و الکل هر دو می توانند باعث کم آبی بدن شوند و آب مورد نیاز برای نرم شدن مدفوع را کاهش دهند.

سخن آخر

اگر به دنبال این هستید که وقتی مریض هستید چه بخورید؟ بهتر است بدانید هنگامی که فرد احساس بیماری می کند، تغییرات رژیم غذایی می تواند تا حدی تسکین دهد. فرد باید سعی کند از رژیم غذایی توصیه شده برای علائم خود پیروی کند و در عین حال از غذاهایی که باعث بدتر شدن علائم می شود اجتناب کند. لازم به یادآوری است که پیشگیری بهتر از درمان است. هیدراته ماندن و خوردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی به جلوگیری از بسیاری از بیماری های ذکر شده در بالا کمک می کند. اگر باز هم در مورد اینکه وقتی مریض هستید چه بخورید؟ سوالی دارید بهتر است از متخصصین پزشکی در زمینه های مختلف مشاوره بگیرید.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز