لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رژیم غذایی حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

فهرست مطالب

رژیم غذایی حذف

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عدم تحمل مواد غذایی و حساسیت به آن ها بسیار رایج شده است. در واقع، تخمین زده می شود که بین 2 تا 20٪ از مردم در سراسر جهان ممکن است از عدم تحمل مواد غذایی رنج ببرند. رژیم غذایی حذف ، یک استاندارد طلایی برای تشخیص عدم تحمل مواد غذایی، حساسیت ها و آلرژی ها ناشی از مواد غذایی است. این رژیم برخی از مواد غذایی محرک که باعث بروز علائم در فرد می شوند را برای مدت محدودی حذف می کند و بعد از تسکین و برطرف شدن علائم، به بیمار اجازه می دهد تا از این مواد غذایی استفاده کند. متخصصان آلرژی و متخصصان رژیم های غذایی برای چندین دهه با استفاده از رژیم های غذایی حذف به بیماران کمک کرده اند تا مواد غذایی را که نمی توانند به خوبی تحمل کنند را مورد استفاده قرار دهند.

رژیم غذایی

این رژیم یک رژیم کوتاه مدت برای شناسایی غذاهایی است که بدن نمی تواند آن ها را به خوبی تحمل کند. این رژیم فقط 5-6 هفته طول می کشد و برای کمک به افراد با روده حساس، عدم تحمل مواد غذایی یا حساسیت غذایی موثر است. این رژیم ممکن است علائمی مانند نفخ، گاز، اسهال، یبوست و حالت تهوع را کاهش دهد. رژیم های غذایی مختلفی وجود دارند که شامل خوردن یا حذف انواع خاصی از مواد غذایی است؛ اما اگر به مواد غذایی خاصی حساسیت دارید بهتر است این رژیم را تحت نظارت یک متخصص پزشکی انجام دهید. شروع مجدد به رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک به نام آنافیلاکسی شود. اگر گمان می کنید حساسیت غذایی دارید، قبل از شروع رژیم با پزشک خود مشورت کنید. علائم آلرژی شامل بثورات، کهیر، النهاب و اختلال در تنفس است.

مراحل رژیم غذایی حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

این رژیم شامل دو مرحله حذف و مصرف دوباره است.

مرحله حذف

مرحله حذف شامل حذف غذاهایی است که به نظر می رسد منجر به بروز علائم در فرد می شوند. این مرحله برای مدت زمانی کوتاه، بطور معمول 2-3 هفته انجام می شود. غذاهایی را که فکر می کنید بدن شما قادر به تحمل نیستند، همچنین غذاهایی که به دلیل ایجاد علائم ناراحت کننده بدنام هستند را حذف کنید، برخی از این خوراکی ها شامل آجیل، ذرت، سویا، لبنیات، مرکبات، سبزیجات، گندم، غذاهای حاوی گلوتن، تخم مرغ و غذاهای دریایی هستند. در طی این مرحله، می توانید علت بروز علائم تان را تشخیص دهید. اگر علائم شما هنوز بعد از حذف غذاها به مدت 2-3 هفته باقی ماند، بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

مرحله مصرف دوباره

مرحله بعدی مرحله مصرف دوباره مواد غذایی حذف شده است که در آن شما به آرامی غذاهای حذف شده را به رژیم غذایی خود برمی گردانید. هر گروه غذایی باید طی 2-3 روز به صورت جداگانه مصرف شوند.

در مرحله بازگشت مجدد مواد غذایی مراقب بروز برخی از علائم باشید، از جمله:

اگر در هنگام بازگشت مجدد به مواد غذایی خاص علائمی را تجربه نکردید می تواند خوردن گروه غذای بعدی را شروع کنید؛ اما اگر علائم منفی مانند موارد فوق را تجربه کردید، می توانید یک غذای محرک را شناسایی کنید و و باید آن محرک از رژیم غذایی شما حذف شود. کل مراحل، از جمله حذف، تقریباً 5-6 هفته طول می کشد. اگر قصد دارید بسیاری از گروه های غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید بهتر است این کار با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه صورت بگیرد. حذف بیش از حد مواد غذایی می تواند منجر به بروز سوء تغذیه شود.

این موارد را نمی توانید حذف کنید.

رژیم غذایی حذف | پزشکت

در نظر داشته باشید که بهترین این رژیم ها، محدود کننده ترین هستند. هرچه غذاهای بیشتری در طی مرحله اول حذف شوند، شانس شناسایی محرک ها بیشتر است.

غذاهایی که معمولاً در مرحله اول حذف می شوند، عبارتند از:

  • آجیل و دانه
  • مرکبات. مانند پرتقال و گریپ فروت
  • چربی ها. کره، مارگارین، روغنهای هیدروژنه، مایونز
  • محصولات لبنی. کلیه لبنیات از جمله شیر، پنیر، ماست و بستنی
  • نوشیدنی. مصرف الکل، قهوه، چای سیاه و سایر منابع کافئین
  • ادویه جات ترشی جات و ادویه ها.  از سس ها، ترشیجات و خردل
  • حبوبات. تمام حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود فرنگی و محصولات مبتنی بر سویا
  • غذاهای نشاسته ای. گندم، جو، ذرت، چاودار، جو دوسر و نان، غذاهای حاوی گلوتن
  • سبزیجات تاجریزی. گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سیب زمینی سفید و فلفل قرمز
  • گوشت و ماهی. گوشت های فرآوری شده، گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ و صدف
  • شکر و شیرینی. از شکر (سفید و قهوه ای)، عسل، شربت افرا و شربت ذرت با فروکتوز بالا، شهد آگاو، دسر و شکلات

اگر شک دارید که غذاهای دیگر موجود در این لیست باعث ناراحتی شما می شوند، بهتر است مصرف آن ها را در این مرحله حذف کنید.

موارد توصیه شده در مرحله حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

اگرچه این رژیم بسیار محدود کننده است، اما هنوز هم تنوع کافی برای تهیه غذاهای سالم و خوشمزه وجود دارد.

برخی از غذاهایی که می توانید بخورید، عبارتند از:

  • سبزیجات. بیشتر سبزیجات
  • غلات. از جمله برنج و گندم سیاه
  • میوه ها. بیشتر میوه ها، به استثنای مرکبات
  • نوشیدنی ها. چای، آب و نوشیدنی های گیاهی
  • جایگزین های لبنی. از جمله شیر نارگیل و شیر برنج بدون شکر
  • چربی ها. از جمله روغن زیتون با فشار سرد، روغن بذر کتان و روغن نارگیل
  • گوشت و ماهی. از جمله بوقلمون، گوسفند، ماهیان با آب سرد مانند سالمون
  • ادویه جات ترشی جات، ادویه جات ترشی جات و سایر موارد. از جمله فلفل سیاه، گیاهان تازه و ادویه جات ترشی جات (به استثنای فلفل کاین و فلفل قرمز) و سرکه سیب

برای ایجاد انگیزه در این مرحله محدود، سعی کنید دستورالعمل های جدیدی را با استفاده از گیاهان و ادویه ها آزمایش کنید تا عطر و طعم دلپذیری به غذاهای شما اضافه شود.

انواع رژیم های حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

علاوه بر رژیم غذایی حذف سنتی که در بالا توضیح داده شد، چندین نوع رژیم غذایی حذف نیز وجود دارد، از جمله:

  • رژیم غذایی حذف FODMAPs. این رژیم غذایی FODMAP را حذف می کند  که کربوهیدرات هایی با زنجیره کوتاه هستند و برخی از افراد قادر به هضم آن نیستند.
  • رژیم مواد غذایی نادر. در این رژیم شما فقط می توانید غذاهایی را که به ندرت می خورید را مصرف کنید، زیرا احتمال بروز علائم در را کاهش می دهند. غذاهای معمول در رژیم غذایی نادر شامل گندم سیاه و سبزیجات است.
  • رژیم حذف ناشتا. در رژیم حذف ناشتا فرد باید به مدت 5 روز به طور جدی آب آشامیدنی مصرف کرده، سپس گروه های غذایی را دوباره شروع کند. این نوع رژیم غذایی فقط باید با اجازه و دستور پزشک انجام شود، زیرا می تواند برای سلامتی فرد بسیار خطرناک باشد.
  •  سایر رژیم های غذایی مشابه. این رژیم ها شامل رژیم های غذایی بدون لاکتوز، بدون قند، بدون گلوتن و عاری از گندم است.

مزایای رژیم غذایی حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

کمک می کنند تا غذاهای محرکی که باعث ایجاد علائم ناراحت کننده در شما می شوند را شناسایی کرده و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

با این حال، رژیم غذایی حذف بسیاری از مزایای دیگر دارد، از جمله:

رژیم حذف، علائم سندرم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال روده بسیار شایع است که بین 10 تا 15٪ از افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد متوجه می شوند که این رژیم علائم IBS مانند نفخ، گرفتگی معده و گاز را بهبود می بخشد. در یک مطالعه، 150 نفر از مبتلایان به IBS که این رژیم را رعایت کردند نشان داد که علائم آن ها تا 26٪ کاهش یافته است.

 به افراد مبتلا به مری مایع اگزینوفیلیک کمک می کند.

مری مایع ائوزینوفیلیک (EE) یک بیماری مزمن است که در آن آلرژی ها باعث التهاب مری می شوند. افراد مبتلا به EE در بلعیدن مواد غذایی خشک و متراکم مشکل دارند و خطر خفگی در آنها را افزایش می دهد. بررسی ها نشان داده اند که این رژیم برای بهبود علائم EE مؤثر هستند. در یک مطالعه از 146 بیمار مبتلا به EE، بیش از 75٪ از کل بیماران علائم و التهاب کمتری را از طریق یک رژیم حذف تجربه کردند.

 رژیم حذف علائم ADHD را کاهش می دهد.

ADHD (اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی) یک اختلال رفتاری است که 5-5٪ از کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. بررسی ها نشان داده اند که این رژیم باعث کاهش علائم ADHD می شوند. این رژیم باعث کاهش علائم ADHD در کودکانی که نسبت به غذاها حساس هستند خواهد شد. با این حال، کودکان نباید از این رژیم پیروی کنند، مگر اینکه تحت نظارت یک متخصص پزشکی صورت بگیرد چون این رژیم بسیاری از مواد مغذی ضروری برای رشد کودکان را محدود می کنند و عدم استفاده طولانی مدت برخی مواد غذایی می تواند از رشد کودکان جلوگیری کند.

  رژِیم حذف شرایط پوستی مانند اگزما را بهبود می بخشد.

اگزما گروهی از شرایط پوستی است که منجر به بروز علائمی مانند قرمز، خارش، ترک خوردگی و التهاب شود و علت های مختلفی دارد؛ اما بسیاری از افراد به این نتیجه می رسند که خوردن غذاهای خاص می تواند علائم آنها را بدتر کند. بررسی ها نشان داده که رژیم های غذایی حذف باعث ت علائم اگزما می شوند. در یک مطالعه از 15 شرکت کننده مبتلا به اگزما، 14 نفر اظهار کردند که رژیم غذایی حذف علائم آنها را کاهش داده و توانسته اند که محرک های غذایی خود را شناسایی کنند.

رژیم حذف، میگرن مزمن را تسکین می دهد.

تقریباً 2-3 میلیون نفر فقط در ایالات متحده از میگرن مزمن رنج می برند. علل میگرن هنوز تشخیص داده نشده است، اما به نظر می رسد که التهاب می تواند یک محرک برای بروز آن باشد. رژیم غذایی حذف غذاهایی را که باعث التهاب می شوند از بین می برد و نشان داده شده که میگرن مزمن را کاهش می دهد. در یک مطالعه، 28 زن و دو مرد مبتلا به میگرن مکرر به مدت شش هفته رژیم غذایی حذف را دنبال کردند که نتایج کاهش تعداد حملات سردرد در مدت زمان نه هفته را ثبت کرده اند.

عوارض رژیم غذایی حذف

رژیم غذایی حذف | پزشکت

اگرچه رژیم های غذایی حذف راه بسیار خوبی برای کشف غذاهای محرک هستند، اما دربرخی شرایط ممکن است منجر به بروز برخی عوارض شوند. رژیم های حذف برای مبتدیان، باید فقط برای مدت زمانی کوتاه یا بین چهار تا هشت هفته دنبال شوند. پیروی از رژیم غذایی حذف برای مدت طولانی توصیه نمی شود، زیرا این امر می تواند در نتیجه از بین رفتن گروه های غذایی خاص باعث کمبود مواد مغذی و سوء تغذیه شود. علاوه بر این، کودکان و افراد مبتلا به آلرژی فقط باید تحت نظر پزشک رژیم غذایی حذف را دنبال کنند.

از آنجا که رژیم های غذایی حذف کننده محدود هستند، از بین بردن گروه های خاص غذایی حتی برای مدت زمان کوتاه می تواند رشد کودک را مختل کند. کودکان همچنین هنگام بازگشت گروه غذایی، مستعد ابتلا به واکنش های شدید مانند آنافیلاکسی هستند چون بدن آنها می توانند نسبت به غذاها بسیار حساس شوند.

سخن آخر

رژیم های غذایی حذف می توانند به شما کمک کنند تا غذاهایی که بدن قادر به تحمل آن ها نیستند را تشخیص دهید. اگر علائمی را تجربه می کنید که ممکن است به رژیم غذایی مربوط باشد، یک رژیم حذف می تواند برای شما موثر باشد با این حال، رژیم های حذف برای همه مفید نیست. در آخر، توجه به این نکته ضروری است که رژیم های غذایی حذف فقط باید کوتاه مدت انجام شوند، زیرا محدودیت های طولانی مدت ممکن است باعث کمبودهای غذایی شود.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/elimination-diet

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز