لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خواص برنج برای سلامتی

خواص برنج برای سلامتی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برنج منبعی غنی از کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، منبع اصلی سوخت بدن است. کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شما را پرانرژی و سیر نگه دارند و برای سوخت رسانی در هنگام انجام تمرینات و ورزش مهم هستند. برنج قهوه ای به ویژه منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز، سلنیوم، منیزیم و ویتامین های گروه B است.

دستورالعمل های غذایی پیشنهاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که حداقل نیمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از غلات شما از غلات کامل باشد که برنج قهوه ای یک غلات کامل در نظر گرفته شود. اما حتی برنج سفید نیز دارای مواد مغذی است و منبع خوبی از فولات محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ما در این مقاله از پزشکت به بررسی فواید برنج برای سلامتی و حتی برخی از عوارض آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازیم.

مهمترین فواید برنج برای سلامتی عبارتند از:

بدون گلوتن|| پزشکتضد التهاب طبیعی و بدون گلوتن است.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستید که محبوب ترین غلات بدون گلوتن، برنج است؟ این امر به ویژه برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند صادق است. برنج به عنوان یک ضد التهاب طبیعی برای بدن ما عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر به گلوتن حساسیت دارید، می‌توانید به راحتی برنج را بدون نگرانی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از آنجایی که از خواص برنج فقدان گلوتن است، التهابی در روده شما ایجاد نخواهد کرد. مهم است که همیشه به دنبال راه کارهایی برای کاهش التهاب در سراسر بدن خود باشیم و به همین دلیل است که برنج یک گزینه عالی برای هر رژیم غذایی محسوب می‌شود.

سلامت سیستم عصبی را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

آیا سیستم عصبی شما نیاز به تقویت و بهبود عملکرد دارد؟ برنج یک گزینه عالی برای بهبود سلامت سیستم عصبی است. سیستم عصبی بدن ما برای تقویت سیستم اعصاب و روان و عملکرد مناسب به استفاده از ویتامین های B وابسته است.

برنج، منبع شگفت انگیزی از انواع ویتامین های گروه B است. از آنجایی که  برنج سرشار از ویتامین های گروه B است، خوردن آن به بهبود سلامت سیستم عصبی شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

منبع خوب انرژی است.

احساس خستگی و دویدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید؟ یک کاسه برنج قهوه ای یا سفید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گزینه عالی برای رفع این احساس خستگی شما باشد. بدن ما برای عمل سوخت و ساز به مقدار مناسبی از کربوهیدرات‌ها نیاز دارد. کربوهیدرات های موجود در برنج نه تنها برای تبدیل شدن به انرژی مفید هستند، بلکه به عملکرد صحیح مغز نیز کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

سایر اجزای موجود در برنج مانند تمام مواد معدنی، ویتامین ها و موارد دیگر، همگی به افزایش فعالیت متابولیک برای همه اندام‌های بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با انجام این کار، بدن ما سطح انرژی خودش را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

برنج و رفع یبوست|| پزشکت

از یبوست جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آیا مشکلات گوارشی را تجربه میکنید؟ خوردن برنج راهی مطمئن برای تنظیم سیستم گوارش شما است. تنها در مقدار کمی سبوس برنج خام، 6 گرم فیبر وجود دارد. از خواص برنج فیبر آن است که برای کاهش یبوست و تنظیم سیستم گوارش ضروری است. برنج همچنین به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کرده که به دفع آب از بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این برای کسانی که فشار خون بالا و سایر بیماری‌های زمینه دارند مفید است. حذف آب از بدن به این معنی است که دفعات دفع ادرار بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به دفع اسید اوریک بدن و حتی به کاهش وزن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از سرطان پیشگیری کند.

آیا به دنبال راه هایی برای فعال ماندن بدن خود در مبارزه با خطرات سرطان هستید؟ مصرف غذاهای پرفیبر، مانند برنج احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. خواص فیبر بالای برنج به هضم غذا و کاهش فشار خون کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. حفظ سلامت دستگاه گوارش به این معنی است که مواد زائد بدن برای مدت طولانی در بدن باقی نماند. با حفظ حرکت جریان، احتمال کمتری برای تعامل این ضایعات با سلول های سالم بدن وجود دارد. بدن و دستگاه گوارش برای مبارزه و پیشگیری از سرطان روده و سرطان روده بزرگ به این وضعیت نیاز دارد.

برنج همچنین سرشار از ویتامین است. این ویتامین ها شامل آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستند که به خلاص شدن بدن از شر رادیکال های آزاد کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

از چاقی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

از آنجایی که برنج دارای مقادیر کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌سدیم، چربی و کلسترول است، کمک بزرگی به جلوگیری از چاقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برنج، سرشار از مواد مغذی است و هیچ عوارض قابل توجهی بر سلامتی افراد ندارد.

خواص آب برنج|| پزشکتاز پوست مراقبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آیا به دنبال یک محصول طبیعی مراقبت از پوست هستید اما مطمئن نیستید از چی استفاده کنید؟ برنج برای مراقبت از پوست هم به صورت موضعی و هم با مصرف آن کاربرد دارد. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برنج را به صورت پودر شده مصرف کرده و روی پوست بمالید. این محلول موضعی برای پوست هایی که ملتهب هستند عالی است زیرا به کاهش التهاب کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آب برنج، راه دیگری برای خنک کردن پوست ملتهب می باشد. برنج قهوه ای به دلیل داشتن ترکیبات فنلی بیشتر مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. این ترکیبات برای کاهش هرگونه قرمزی و تسکین سوزش روی پوست عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. حتی به دلیل تمام آنتی اکسیدان های موجود در برنج، برنج روند پیری را که ممکن است روی پوست تاثیر بگذارد را کند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و چین و چروک را به تاخیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازد.

منبع خوب پروتئین است.

مصرف برنج با پروتئین بالا، چه سفید و چه قهوه‌ای، راه خوبی برای حفظ سطح پروتئین شما در شرایطی است که به طور مداوم ورزش یا از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید. در 1/4 فنجان از این برنج قهوه ای خشک شده ، 6 گرم پروتئین وجود دارد. در 1/4 فنجان از برنج سفید خشک 5 گرم پروتئین وجود دارد.

برنج قهوه ای|| پزشکت

سلامت قلب را ارتقا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

خواص ضد التهابی برنج خطر ابتلا به بیماری های قلبی شدید مانند حملات قلبی یا سکته را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

اگرچه برنج قهوه ای و سفید هر دو دارای این فواید هستند، اما برنج قهوه ای مفیدتر است. زیرا برنج قهوه ای حاوی پوسته است که بیشتر مواد مغذی در آن یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

روغن سبوس برنج یکی دیگر از منابع عالی برای ارتقای سلامت قلب است. روغن سبوس برنج سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که سطح کلسترول را در بدن کاهش داده و در نهایت سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

کنترل فشار خون

برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند، مصرف برنج راه خوبی برای مبارزه با آن است. برنج حاوی مقادیر بسیار کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سدیم است. سدیم برای انقباض شریان ها و وریدها در بدن موثر شناخته شده است.

وجود سدیم باعث افزایش فشار وارد شده به سیستم قلبی عروقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در درازمدت، سدیم می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد و باعث بروز چندین بیماری قلبی شود. مصرف غذاهای کم سدیم این خطرات را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

کنترل قند خون

برنج همچنین در کاهش سطح قند خون نیز نقش دارد. هم برنج قهوه ای و هم برنج سفید به عنوان تنظیم کننده قند خون عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما برنج قهوه ای گزینه مناسب تری است. از آنجایی که فیبر بیشتری در پوست آن وجود دارد، برنج قهوه‌ای عملکرد بهتری در کاهش جذب گلوکز در بدن دارد. این کاهش سرعت گلوکز در بدن به انسولین بدن این فرصت را می‌دهد تا گلوکز را به درستی در کل بدن پخش کند.

آیا مصرف برنج برای سلامتی مضر است؟

مدت ها برنج به عنوان غذایی که «باعث افزایش وزن» و «تاثیر منفی بر سلامتی» می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است. در مورد برنج اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. برخی از نگرانی های رایج در خصوص مصرف برنج، عبارتند از:

آرسنیک برنج|| پزشکت

آیا باید نگران آرسنیک موجود در برنج باشم؟

از خواص برنج به دلیل محیط رشد، تمایل آن به جذب آرسنیک نسبت به سایر محصولات است. با این حال، برنج را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با خیال راحت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کرد. مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که پختن برنج بسته به نوع برنج، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا 60 درصد از محتوای آرسنیک معدنی را کاهش دهد.

آیا برنج سفید یک «کربوهیدرات بد» است؟

بسیاری از مردم برنج سفید را یک کربوهیدرات «خالی» یا «بد» می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند زیرا با حذف سبوس و جوانه، مواد مغذی خود را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، برنج سفید به طور معمول با مواد مغذی اضافه شده مانند آهن و ویتامین های B غنی شده است. بنابراین در حالی که برنج قهوه ای مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، برنج سفید همچنان مغذی محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آیا برنج باعث افزایش وزن من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

در حالی که بسیاری از مطالعات ارتباط بین غلات تصفیه شده و افزایش وزن را نشان داده اند، تحقیقات در مورد برنج سفید متناقض است. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که برای کاهش وزن نه مضر است و نه مطلوب. برنج سفید به خودی خود توانایی منحصر به فردی برای افزایش وزن ندارد. همانطور که گفته شد، کالری بیش از حد از هر ماده غذایی از جمله برنج منجر به افزایش وزن خواهد شد. رژیم های غذایی سرشار از غلات کامل (فکر کنید برنج قهوه ای) به کاهش وزن و حفظ وزن مناسب بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز