لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خاصیت درمانی کدو تنبل

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خاصیت درمانی کدو تنبل، به خصوص برای تقویت قلب و حفظ سلامت بینایی، آن را به عنوان یک میوه محبوب و پرکاربرد تبدیل کرده است. کدو تنبل از انواع کدو حلوایی است که مصرف گوشت آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. کدو تنبل حاوی مواد مغذی و غذایی بسیار غلیظ و مقوی است. این گیاه کالری کمی دارد اما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که همه خاصیت درمانی آن در دانه ها، برگ ها و آب آن وجود دارد.

روش های زیادی برای ترکیب کدو تنبل در دسرها، سوپ ها، سالادها، مواد غذایی کنسرو شده و حتی به عنوان جایگزین کره وجود دارد.

کدو تنبل خاصیت درمانی زیادی دارد، از جمله:

سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی

کدو تنبل دارای مواد مغذی چشمگیری است. یک فنجان کدو تنبل پخته شده (245 گرم) حاوی ترکیبات زیر است: RDI(میزان مصرف مورد نیاز روزانه)

  • فیبر: 3 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • مس: 11% RDI
  • آهن: 8٪ از RDI
  • پتاسیم: 16٪ از RDI
  • منگنز: 11٪ از RDI
  • کربوهیدرات: 12 گرم
  • ویتامین 10:E٪ از RDI
  • ویتامین C 19:٪ از RDI
  • ویتامین B2:%11 از RDI
  • ویتامین 245:A٪ از RDI
  • مقادیر کمی منیزیم، فسفر، روی، فولات و چندین ویتامین B.

کدو تنبل همچنین مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، از جمله:

  • مس
  • اهن
  • فسفر
  • منگنز
  • تیامین
  • فولات
  • نیاسین
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B-6
  • اسید پانتوتنیک

کدو تنبل منبع فوق العاده ای از فیبر است. میزان توصیه شده فیبر برای بزرگسالان بین 25 گرم تا 38 گرم در روز است.

فیبر سرعت جذب قند را در خون کاهش می دهد، باعث حرکت منظم روده و هضم را راحت می کند. مصرف فیبر سالم همچنین می تواند به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند.

مصرف 3 گرم فیبر در یک فنجان کدو تنبل پخته و تازه، بیش از 7 گرم کدو تنبل کنسرو شده، می تواند به فرد در افزایش مصرف فیبر کمک کند.

کدو تنبل علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، دارای کالری بسیار کمی است، زیرا 94٪ آن را آب تشکیل می دهد.

همچنین حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. علاوه بر این، دانه کدو تنبل، خوراکی، مقوی و دارای فواید بی شماری برای سلامتی است.

پیشگیری کننده بیماری های مزمن

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

کدو تنبل محتوای آنتی اکسیدانی زیادی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آلفا کاروتن، بتاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین هستند. اینها می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب رساندن آنها به سلول ‌ها جلوگیری کنند.

بررسی های آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده است که این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کنند و خطر سرطان، بیماری های چشم و سایر شرایط را کاهش می دهند.

با این حال، بخاطر داشته باشید که برای ارائه توصیه های بهداشتی، باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان انجام شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن، یکی از خاصیت درمانی کدو تنبل

کدو تنبل مملو از مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. به عنوان مثال، سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. بررسی نشان می دهد که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مبارزه با عفونت ها کمک کند. برعکس، افراد مبتلا به کمبود ویتامین A ممکن است سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشند.

کدو تنبل همچنین دارای ویتامین C زیادی است که باعث افزایش تولید گلبول های سفید خون می شود و به سلول های ایمنی بدن کمک می کند تا زخم ها را سریعتر ترمیم کنند.

جدا از دو ویتامین ذکر شده، کدو تنبل همچنین منبع خوبی از ویتامین E، آهن و فولات است که همه آنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

حفظ سلامت بینایی و چشم، یکی از خاصیت درمانی کدو تنبل

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

بینایی افراد با افزایش سن، ممکن است تا حدودی کاهش یابد. خوشبختانه، خوردن مواد مغذی مناسب می تواند بینایی را تقویت کند. کدو تنبل دارای مواد مغذی فراوانی است که بر روی قدرت بینایی اثر می گذارد و آن را تقویت می کند.

به عنوان مثال، بتاکاروتن موجود در آن، ویتامین A مورد نیاز را در بدن تأمین می کند. تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین A یکی از علل شایع نابینایی است.

در تجزیه و تحلیل 22 مطالعه، دانشمندان دریافتند كه افراد با مصرف بتاكاروتن بیشتر خطر آب مروارید که علت شایع نابینایی است را کاهش می دهند.

کدو تنبل همچنین یکی از بهترین منابع لوتئین و زاگزانتین است، دو ترکیبی که با کاهش خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) و آب مروارید ارتباط دارند.

علاوه بر این، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های C و E است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و می توانند از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های چشم جلوگیری کنند.

مفید برای سلامت قلب

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

کدو تنبل حاوی مواد مغذی زیادی مانند پتاسیم، ویتامین C و فیبر است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، بررسی ها نشان داده است افرادی که میزان پتاسیم بیشتری مصرف می کنند فشار خون پایین تری دارند و خطر سکته مغزی در آن ها پایین تر است.

کدو تنبل همچنین دارای آنتی اکسیدان زیادی است که می تواند از کلسترول LDL بد، در برابر اکسید شدن محافظت کند. اکسید ذرات کلسترول LDL، باعث تجمع لخته ها در دیواره رگهای می شوند که می تواند عروق را تنگ ترکرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

کدو تنبل منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان است که فواید زیادی برای سلامتی قلب دارد.

کاهش وزن

کدو تنبل یک گیاه غنی از مواد مغذی محسوب می شود. کدوتنبل علی رغم اینکه از مواد مغذی زیادی برخوردار است، فوق العاده کم کالری می باشد.

در واقع، با مصرف هر فنجان 245 گرمی کدو تنبل کمتر از 50 کالری جذب می کنید و تقریباً 94٪ آن را آب تشکیل می دهد.

به زبان ساده، کدو تنبل بهترین غذا برای کاهش وزن است زیرا می توانید مقدار بیشتری از آن را نسبت به سایر منابع کربوهیدرات مانند برنج و سیب زمینی مصرف کنید.

کدو تنبل منبع خوبی از فیبر است که می تواند به کاهش اشتها کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری جدی است که در آن سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند. سلول های سرطانی رادیکال های آزاد تولید می کنند. کدو تنبل سرشار از کاروتنوئیدها و ترکیباتی هستند که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان نقش موثری داشته باشند. این خاصیت به آنها کمک می کند که رادیکال های آزاد را خنثی و از برخی سرطان ها جلوگیری کنند.

افرادی که میزان آلفا کاروتن و بتا کاروتن بیشتری دارند، خطر ابتلا به سرطان معده در آنها به طور قابل توجهی پایین تر است.

به همین ترتیب، بسیاری از مطالعات انسانی دیگر نشان داده است افرادی که میزان بیشتری کاروتنوئید مصرف می کنند، خطر ابتلا سرطان در گلو، لوزالمعده، پستان و سایر سرطان ها در آن ها کاهش می یابد.

تقویت پوست سالم

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

کدو تنبل مملو از مواد مغذی مناسب برای پوست است. به عنوان مثال، مقدار زیادی کاروتنوئید مانند بتاکاروتن دارد که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

بررسی ها نشان می دهد که کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن می توانند به عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل کنند.

هنگام مصرف کدو تنبل، کاروتنوئیدها به اندام های مختلف از جمله پوست منتقل می شوند. در واقع، آنها به محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه UV مضر کمک می کنند.

کدو تنبل همچنین دارای ویتامین C زیادی است که برای سلامت پوست ضروری است. بدن برای ساخت کلاژن، پروتئینی که پوست را قوی و سالم نگه می دارد، به این ویتامین نیاز دارد.

علاوه بر این، کدو تنبل ها حاوی لوتئین، زاگزانتین، ویتامین E و بسیاری دیگر از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث افزایش قدرت دفاعی پوست در برابر اشعه UV می شوند.

تنظیم فشار خون

خوردن کدو تنبل برای قلب مفید است. فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در کدو تنبل باعث سلامت قلب می شود.

بررسی ها نشان داده که مصرف پتاسیم کافی می تواند به اندازه کاهش سدیم در درمان فشار خون مهم باشد.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی (CVD) است. به طور کلی، کاهش مصرف سدیم شامل خوردن وعده هایی غذایی است که حاوی نمک کم یا بدون نمک هستند.

براساس دفتر مکمل های غذایی موسسه ملی بهداشت (NIH)، مصرف بیشتر پتاسیم همچنین می تواند خطر ابتلا به سایر انواع CVD را کاهش دهد.

نحوه مصرف کدو تنبل در رژیم غذایی

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

کدو تنبل خوشمزه، متنوع و دارای هضم آسان است که به راحتی می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عطر و طعم شیرین آن باعث می شود که یکی از عناصر محبوب در غذاهایی مانند کاستارد، پای و پنکیک باشد. با این حال، در غذاهای خوش طعم مانند سبزیجات بو داده، سوپ و پاستا هم استفاده می شود.

دانه های کدو تنبل نیز خوراکی و دارای مواد مغذی زیادی هستند که فواید زیادی نیز به همراه دارند. به عنوان مثال، تخمه کدو تنبل می تواند سلامت مثانه و قلب را بهبود بخشد.

کدو تنبل نیز به صورت کنسرو شده در دسترس است. هنگام خرید کنسرو، حتما برچسب ها را با دقت بخوانید، زیرا همه محصولات دارای 100٪ کدو تنبل نیستند و برخی حاوی مقدار زیادی شکر هستند.

ساده ترین راه برای خوردن کدو تنبل این است که آن را با نمک و فلفل پخته و در فر تفت دهید. بسیاری از مردم از تهیه آن به صورت سوپ کدو تنبل، خصوصاً در زمستان، لذت می برند. کدو تنبل را، پس از برش، می توانید به راحتی پخته و به صورت پوره یا کیک در آورید.

چه کسانی نباید کدو تنبل بخورند؟

خاصیت درمانی کدو تنبل | پزشکت

کدو تنبل بسیار سالم و برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، برخی از افراد احتمال دارد پس از خوردن کدو تنبل دچار آلرژی شوند. همچنین این ماده ادرار آور است، به این معنی که خوردن زیاد کدو تنبل می تواند واکنشی شبیه به «قرص ادرار آور» ایجاد کند و باعث افزایش مقدار آب و نمکی شود که بدن از طریق ادرار دفع می کند.

این اثر احتمال دارد به افرادی که داروهای خاصی مانند لیتیوم مصرف می کنند آسیب برساند. داروهای ادرار آور می توانند توانایی بدن را در از بین بردن لیتیوم دچار مشکل کرده و باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شوند.

اگرچه کدو تنبل بسیار مفید است، اما بسیاری از غذاهای مبتنی بر کدو تنبل با شکر اضافی پر می شوند. این غذاها مانند خود میوه مزایای زیادی برای سلامتی ندارند.

شما می توانید کدو تنبل های بریده نشده را تا 2 ماه در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنند.

در اینجا چند راه ساده برای گنجاندن کدو تنبل در یک رژیم غذایی سالم آورده شده است:
  • به جای خرید کنسرو، پوره کدو تنبل را خود تان درست کنید.
  • در هر دستور پخت از پوره کدو تنبل یا کدو تنبل کنسروی به جای روغن یا کره استفاده کنید.
  • با ترکیب ماست یونانی، پوره کدو تنبل یا کدو تنبل کنسروی، عسل، دارچین و پودر کاکائو یک ماست شکلات کدو تنبل سریع تهیه کنید.
حرف آخر

کدو تنبل سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها فوق العاده سالم است. علاوه بر این، کالری کم آن باعث می شود غذای مناسب لاغری باشد.

مواد مغذی و آنتی اکسیدانی موجود در آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بینایی محافظت کند، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش داده و باعث سلامت قلب و پوست می شود.

کدو تنبل بسیار متنوع است و به راحتی می توانید در غذاهای شیرین و شور به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سعی کنید کدو تنبل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای آن برای سلامتی بهره مند شوید.

کدو تنبل بسیار سالم و به طور کلی بی خطر است ولی باید در حد متوسط مصرف شود. از مصرف غذاهای آماده تشکیل شده از کدو تنبل خودداری کنید، زیرا آنها قند اضافه شده زیادی دارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز