لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر می خواهید بدانید که برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ و یا به دنبال رژیم غذایی برای گرفتگی عروق هستید بهتر است این مقاله را حتما تا انتها بخوانید. اما به طور کلی، تصلب شرایین یا گرفتگی عروق به دلیل تجمع پلاک یا رسوب کلسترول، کلسیم و چربی است.

گرفتگی عروق می تواند جریان خون را مسدود کند زیرا شریان ها، خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به قسمت های مختلف بدن منتقل می کنند. این تجمع پیشرونده پلاک به عنوان سدی برای جریان خون غنی از مواد مغذی و اکسیژن، مانع عملکرد مناسب اندام های مختلف و حتی باعث آسیب احتمالی به بدن مانند حمله قلبی می شود. بنابراین، برای حفظ قدرت، زندگی و عملکرد قلب، حفظ شریان ها ضروری می باشد. اگرچه انسداد شریانی می تواند با افزایش سن پیشرفت کند، اما در دهه 30 از زندگی احتمال گرفتگی عروق افزایش یافته و در دهه 50 یا 60 بیماری اوج خواهد گرفت.

انسداد عروق با افزایش سن پیشرفت می کند اما ممکن است زود تشخیص داده نشود. علائم ممکن است یکبار ظاهر شود، به ویژه هنگامی که انسداد در حدود 60 تا 70 درصد باشد.

درمان خانگی برای گرفتگی عروق

اگرچه داروهای خانگی ممکن است به جلوگیری یا مدیریت مراحل اولیه بیماری کمک کند، اما نباید از آنها به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی استفاده شود. از آنجا که می توانید با حذف کلسترول بد از رژیم غذایی خود، انسداد رگ های خود را تا حد زیادی پیشگیری یا کاهش دهید، مهم است که منابع غذایی را که می توانند کلسترول بد را دفع کرده و به دفع آن کمک کنند، کاهش دهید. داروهای طبیعی ذکر شده در زیر به دلیل توانایی آنها در پخش پلاک های شریانی مفید هستند.

ورزش منظم انجام دهید.

یک رژیم منظم ورزشی می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش گرفتگی عروق، حفظ وزن مناسب و جلوگیری از تجمع کلسترول اضافی در بدن شما کمک می کند. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و طناب زدن را برای تقویت عملکرد قلب و بهبود سلامت قلب و عروق خود انجام دهید. همچنین، برخی از تمرینات قلبی عروقی را در برنامه معمول خود برای بهبود سلامت قلب و شفاف نگه داشتن شریان ها قرار دهید. برخی از تمرینات تنفس عمیق و یوگا را برای کمک به کاهش علائم استرس روانی و جسمی امتحان کنید، که بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر مثبت می گذارد.

برای رفع گرفتگی عروق، سیر بخورید.

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ | پزشکت

سیر یکی از بهترین درمان ها برای کاهش انسداد شریانی است. سیر به گسترش عروق خونی و بهبود گردش خون کمک می کند. علاوه بر این، سیر سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد. سه حبه سیر خرد شده را به 1 فنجان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید. بگذارید خنک شود و روزانه قبل از خواب بنوشید. همچنین مکمل های سیر را پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

زردچوبه یک ادویه شناخته شده برای مبارزه با اکسیداسیون و التهاب در بدن است. این ویژگی به جزء جدایی ناپذیر آن کورکومین نسبت داده می شود، که ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عروق کمک کرده و با کاهش سطح کلسترول بد، قلب شما را سالم نگه دارد. جدا از این، زردچوبه همچنین می تواند از لخته شدن پلاکت های خون جلوگیری کند. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی عسل را به 1 لیوان شیر گرم اضافه کنید. این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. دوز توصیه شده مکمل های زردچوبه 400 تا 600 میلی گرم سه بار در روز است. با این حال، قبل از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک مشورت کنید.

فلفل دلمه ای استفاده کنید.

وجود ترکیب ضد التهابی قوی کپسایسین، فلفل قرمز را به یک داروی قوی برای مبارزه با پلاک های شریانی با افزایش کلسترول خوب (HDL)، کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش التهاب در شریان ها تبدیل می کند. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

آب لیمو ترش میل کنید.

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ | پزشکت

لیمو منبع ثروتمند آنتی اکسیدان-ویتامین C است. ویتامین C می تواند با کنترل التهاب شریانی و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در جریان خون، به کاهش التهاب و کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کند. آب یک لیمو را در 1 لیوان آب گرم به همراه کمی عسل و پودر فلفل سیاه مخلوط کنید. این محلول را یک یا دو بار در روز به مدت چند هفته بنوشید. روش دیگر، 1 قاشق غذاخوری پوست لیمو را در 4 فنجان آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید. آب را صاف کرده و عسل را به آن اضافه کنید. 3 فنجان از این محلول را سه یا چهار بار در روز به مدت چند هفته بنوشید.

چای زنجبیل بنوشید.

زنجبیل انبار ترکیبات ضد التهابی است که می تواند فشار خون را کاهش داده و پلاک های شریانی را منتشر کند. ترکیبات زیست فعال gingerols و shogaols که این دارو را ترکیب می کنند می توانند به طور موثر کلسترول کل را کاهش داده، اکسیداسیون LDL را مسدود کرده، از تجمع پلاک جلوگیری کرده و انسداد موجود در عروق را کاهش دهند.

روزانه 2 تا 3 فنجان چای زنجبیل بنوشید. چای را با افزودن 1 قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده به 1 فنجان آب داغ تهیه کنید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد، چای را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. از طرف دیگر، روزانه یک قطعه کوچک زنجبیل خام را با معده خالی بخورید یا پس از مشورت با پزشک کپسول زنجبیل مصرف کنید.

اگر زنجبیل باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل می شود یا از مشکلات کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا رنج می برید، از داروهای زنجبیل استفاده نکنید .

بذر شنبلیله را بجوید.

ساپونین های موجود در دانه شنبلیله می توانند اثر LDL و چربی انباشته را با عملکرد آنتی اکسیدانی خود پخش کرده و گرفتگی عروق را به طور موثری درمان کنند. علاوه بر این، مقدار زیاد فیبر موجود در دانه شنبلیله نقش مهمی در اتصال به کلسترول بد و کمک به دفع آن دارد. یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، دانه های خیس شده را به همراه آب با معده خالی مصرف کنید. گزینه دیگر این است که 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را به 1 فنجان آب اضافه کنید. آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید، آب را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بنوشید.

برنج مخمر قرمز بخورید.

برنج مخمر قرمز مملو از موناکولین های طبیعی است که با کاهش سطح کلسترول LDL به حفظ سلامت شریان ها کمک می کند. علاوه بر این، غلظت فیتواسترول ها، بتا سیتوسترول، کمپسترول، استیگماسترول، ایزوفلاون ها و بسیاری از مواد معدنی که برای سلامت قلب مفید هستند به مقابله با بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. شما می توانید برنج مخمر قرمز را مانند سایر برنج های سفید یا قهوه ای بپزید و بخورید. گزینه دیگر این است که قرص برنج مخمر قرمز را در دوزهای 1200 میلی گرم، دو بار در روز، همراه با غذا مصرف کنید. همیشه با پزشک خود در مورد دوز مناسب و مناسب بودن شرایط خود مشورت کنید.

دانه های کتان مصرف کنید.

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ | پزشکت

دانه های کتان حاوی مقادیر زیادی آلفا لینولنیک اسید (ALA)، یک اسید چرب امگا 3 هستند .این دانه ها به کاهش فشار خون و التهاب کمک کرده و با سالم نگه داشتن عروق از انسداد به سلامت کلی قلب کمک می کنند. علاوه بر این، فیبر موجود در دانه کتان با اتصال به کلسترول بد و تسهیل در حذف آن، به رفع گرفتگی عروق کمک می کند. دانه های کتان آسیاب شده را در اسموتی ها، سوپ ها و آب میوه های خود اضافه کنید.

آب انار بنوشید.

انار سرشار از مواد شیمیایی گیاهی آنتی اکسیدان است که با دفع رادیکال های آزاد که می تواند باعث تجمع پلاک و لخته شدن خون در عروق شود، از سیستم گردش خون محافظت می کند. علاوه بر این، انار تولید نیتریک اکسید در خون را تحریک می کند، شریان ها را باز نگه می دارد و سطح فشار خون را کاهش می دهد.

شایع ترین علل گرفتگی عروق

تجمع پلاک که منجر به انسداد رگ ها می شود، زمانی آغاز می شود که لایه داخلی شریان آسیب ببیند. تجمع پلاک منجر به التهاب می شود و در جهت بهبود شریان ملتهب، رسوبات پلاک در منطقه آسیب دیده ایجاد می شود. دلایل احتمالی که می تواند شما را در معرض انسداد عروق قرار دهد عبارتند از:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت، نوع 1 یانوع 2
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • رژیم غذایی غنی از چربی
  • التهاب در نتیجه ابتلا بهآرتریت یا لوپوس
  • سطوح بالای کلسترولو تری گلیسیرید در خون
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن زیاد با تصلب شرایین در شریان اصلی بدن به نام آئورت، شریان های پاها و عروق کرونر همراه است. سیگار کشیدن نقش مهمی در تشدید تشکیل پلاک دارد.

علائم و نشانه های گرفتگی عروق کدامند؟

گرفتگی عروق می تواند علائمی را ایجاد کند که شامل موارد زیر است:

  • ضعف
  • تعریق
  • درد پا
  • اضطراب
  • کمر درد
  • حالت تهوع
  • پاهای سرد
  • کشش ماهیچه
  • درد قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بی حسی در یک طرف بدن
  • درد در قسمت فوقانی بدن و کمر

درمان گرفتگی عروق

برای گرفتگی عروق چی بخوریم؟ | پزشکت

برای کاهش احتمال عارضه، گرفتگی عروق ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کاهش سطح کلسترول LDL در کنار تغییرات رژیم غذایی تجویز کند. این اقدامات باید بیشتر به عنوان راه حل تلقی شود. به طور مشابه، انسداد شریان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

جراحی می تواند شامل قرار دادن لوله ای در شریان برای برداشتن پلاک در حالی که یک استنت را برای حمایت از دیواره شریان و افزایش جریان خون پشت سر گذاشته است، باشد. با انسداد شدید، پزشکان ممکن است یک عمل جراحی به نام بای پس قلب را انجام دهند تا مطمئن شوند خون می تواند از طریق شریان انسدادی عبور کند.

توجه: انسداد طولانی مدت در عروق می تواند در صورت عدم رسیدگی به عامل تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا سکته منجر شود.

راه های پیشگیری از تصلب شرایین

از آنجا که گرفتگی عروق عمدتاً ناشی از افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیرید است، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی شما می تواند به شما در جلوگیری از تشکیل پلاک کمک کند.

  • سیگار را ترک کنید.
  • حداقل 5 روز در هفته ورزش کنید.
  • برای کاهش سطح کلسترول بد، وزن بدن خود را حفظ کنید.
  • برای حفظ سلامت قلب، رژیم غذایی مناسب داشته باشید. از غذاهایی که دارای چربی اشباع شده، نمک و شکر هستند خودداری کنید. خوردن پنج وعده میوه و سبزی در روز را در نظر بگیرید.

عوارض مربوط به گرفتگی عروق

بیماری عروق کرونر می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آریتمیآریتمی یک اختلال در ریتم قلب است که به دلیل خونرسانی ناکافی به قلب است.
  • بیماری شریان محیطیبیماری شریان محیطی در نتیجه تشکیل پلاک در شریان های بازوها و پاها رخ می دهد.
  • حمله قلبی حمله قلبی به دلیل جریان نامناسب خون رخ می دهد که می تواند به عضلات قلب شما آسیب برساند. پاره شدن پلاک کلسترول می تواند باعث تشکیل لخته شود، که ممکن است باعث حمله قلبی شود.
  • نارسایی قلبینارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که در آن کارایی قلب شما برای پمپاژ خون کاهش می یابد. نارسایی قلبی می تواند بدن شما را از اکسیژن و نیازهای تغذیه ای محروم کند. تنگ شدن عروق می تواند به آرامی در طول زمان پیشرفت کند. تشخیص به موقع بسیار مهم است. مدیریت گرفتگی عروق با داروها، روش ها و داروهای خانگی می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی جدی کمک کند.

سخن آخر

علت اصلی گرفتگی عروق، افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون است. گرفتگی عروق می تواند جریان روان خون را مختل کرده و بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. انسداد شریان دائمی می تواند منجر به آریتمی و حمله قلبی شود. مراجعه به پزشک و معاینات معمول برای تشخیص صحیح تصلب شرایین ضروری است. صرف نظر از مصرف داروها، انجام ورزش منظم، پیروی از داروهای خانگی و اعمال تغییرات در رژیم غذایی می تواند به تجمع پلاک ها در شریان ها و حفظ سلامت قلب شما کمک کند.

گرفتگی عروق هم در پا و هم در قلب می تواند با بروز عوارض جبران ناپذیری همراه باشد. حتی ممکن است شما را به یک مشکل مادام العمر مانند بیماری های قلبی و عروقی مبتلا کند. این در حالی است که راهکارهایی برای پیشگیری و درمان به موقع آن وجود دارد.

چرا وقتی می توانید با مشاوره آنلاین با متخصصین پزشکی در زمینه بیماری های قلبی و عروقی و حتی بیماری های مزمن در ارتباط باشید و از بروز عوارض پیشگیری کنید، وضعیت خودتان را جدی نمی گیرید. در این شرایط مشاوره تلفنی با متخصص قلب و عروق و حتی جراحی قلب و عروق و یا رژیم تغذیه می تواند برای شما یک ضرورت باشد. علاوه بر آن برای خدمات زیر می توانید از پزشکت کمک بگیرید:

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-clogged-arteries.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز