لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

میوه های قلیایی را بشناسید.

میوه های قلیایی را بشناسید. || پزشکت
فهرست مطالب

میوه های قلیایی میوه هایی هستند که سطح اسیدیته کمتری دارند و می توانند به طور موثر سطح اسید معده را خنثی کنند. میوه هایی مانند آووکادو، موز و سیب در این دسته قرار می گیرند. فواید میوه قلیایی اخیراً بنا به دلایلی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. قلیایی بودن مفهومی مبهم آشنا است. قلیایی به هر چیزی گفته می شود که مقدار pH آن بالاتر از 7 است و دقیقاً برعکس هر اسیدی است که مقدار pH آن کمتر از 7 است. مطاللعات نشان می دهد که معده ما، مملو از اسید کلریدریک است که دارای pH بین 2. 8 تا 3. 7 است و آن را اسیدی می کند. از طرف دیگر سطح pH خون انسان  7. 3 است که آن را قلیایی می کند.

رژیمی که امروزه به عنوان “رژیم غذایی قلیایی” شناخته می شود، در افراد مشهوری مانند ویکتوریا بکهام، جنیفر آنیستون و گوئینت پالترو طرفدارانی پیدا کرده است. این نظریه که از تئوری اسید-خاکستر نشات می گیرد، بیان می کند که غذایی که می خوریم بر سطوح اسیدی یا قلیایی بدن ما تأثیر می گذارد، مطالعات محدود نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات قلیایی ممکن است برای افرادی که از بیماری های مزمن کلیوی رنج می برند مفید باشد.

5 میوه قلیایی برای سلامتی

میوه های قلیایی را بشناسید. || پزشکت

میوه های قلیایی میوه هایی هستند که سطح pH بالاتر و سطح اسیدی کمتری دارند. این میوه ها عبارتند از:

سیب

سیب یکی از محبوب ترین میوه های سراسر جهان است. یک سیب با اندازه متوسط با قطر 25 میلی متر،  94. 6 کالری دارد. علاوه بر این، سیب مجموعه ای از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و ویتامین K را فراهم می کند. سیب ها سرشار از مواد مغذی هستند و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهند. تحقیقات نشان می دهد که سیب ممکن است به کاهش وزن اضافی کمک کند، سلامت استخوان ها را بهبود بخشد و ممکن است به کاهش علائم آسم کمک کند.

موز

اگر به دنبال چیزی برای افزایش انرژی خود هستید، موز بهترین انتخاب برای شماست. تحقیقات نشان می دهد که موز برای فعالیت گوارشی بدن مفید است. علاوه بر این، موز همچنین می تواند به کاهش خطر زخم، سکته مغزی و حتی غلبه بر خماری ناخوشایند کمک کند.

آووکادو

یکی از میوه هایی که مطمئنا نمی توانید بدون آن کار کنید آووکادو است USDA پیشنهاد می کند که 1 فنجان آووکادو ورقه شده می تواند 234 کالری به شما اضافه کند. با محتوای بالای مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین A، جای تعجب نیست که آووکادو یک گزینه سالم برای بدن انسان باشد. آووکادو اغلب در صنعت داروسازی به دلیل خواص دارویی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین یک بررسی نشان داده که آووکادو نه تنها ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند، بلکه ممکن است در سلامت قلب و عروق ما نیز نقش داشته باشد.

خربزه و طالبی

خربزه و طالبی دارای چربی و قند کمی است که آن را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی تبدیل می کند. علاوه بر این، خربزه منبع  غذایی بسیار مغذی از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن است. که به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، خربزه ممکن است در مبارزه با التهاب و کاهش رادیکال های آزاد مفید باشد.

خرما

خرما که اغلب در کشورهای خاورمیانه مصرف می شود برای سلامتی بدن مفید است. اگر به یک انرژی قوی در صبح یا یک میان وعده پر انرژی نیاز دارید، خرما انتخاب مناسبی است. خرما با 1160 کالری، منبع بسیار خوبی از کلسیم، فسفر و پتاسیم  بوده که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

کاهش وزن با میوه های قلیایی

میوه های قلیایی را بشناسید. || پزشکت

مطالعه ای برای مشاهده تاثیر سیب در کاهش وزن انجام شد. از 49 زن دارای اضافه وزن بین 30 تا 50 سال خواسته شد که به مدت 10 هفته سیب بخورند. مشاهده شد که این زنان در مقایسه با سایر زنانی که به جای آن کلوچه، جو دوسر یا گلابی خورده بودند، 2 پوند از دست دادند، که نشان می دهد سیب ممکن است در کاهش وزن موثر باشد.

اگر سیب دوست ندارید، همیشه می توانید موز را به عنوان بهترین گزینه برای کاهش وزن انتخاب کنید. محققان تأثیر نشاسته موز و شیر سویا را بر روی افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که با تجویز روزانه 24 گرم نشاسته موز به مدت 4 هفته، بیماران حدود 1 کیلوگرم از دست دادند و افزایش حساسیت به انسولین را نیز گزارش کردند.

میوه های قلیایی و سلامتی چشم

تحقیقات نشان می دهد که میوه هایی مانند خربزه و آووکادو برای چشم مفید هستند. چگونه؟ لوتئین و زآگزانتین که آنتی اکسیدان هایی هستند که به بسیاری از میوه ها مانند خربزه طالبی و آووکادو رنگ می دهند، با کاهش پیشرفت دژنراسیون ماکولا و آب مروارید همراه هستند.

میوه های قلیایی و بهبود دستگاه گوارش

تحقیقات نشان می دهد که سال ها از موز برای درمان اختلالات معده مانند زخم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش استفاده شده است خرما برای روده بسیار مفید است به این صورت که از 22 فرد سالم خواسته شد که به مدت 21 روز خرما مصرف کنند. پس از پایان این مدت محققان شاهد افزایش قابل توجه در حرکات روده همراه با کاهش سطح آمونیاک در مدفوع بودند که نشان می دهد خرما ممکن است در حفظ یک سیستم گوارشی سالم نقش داشته باشد.

سلامت مغز و میوه های قلیایی

مطالعه ای انجام شد که در آن به موش های مبتلا به آلزایمر خرما داده شد و حافظه آنها به ترتیب در 4 ماه و 14 ماه ارزیابی شد. در مقایسه با رژیم غذایی استاندارد موش، موش هایی که خرما دریافت کردند، بهبود قابل توجهی در حافظه فضایی و توانایی یادگیری نشان دادند. مطالعه دیگری نشان داد که کنسانتره آب سیب نقش مهمی در کاهش انحطاط عملکرد شناختی در موش‌های عقب مانده دارد.

میوه های قلیایی و کاهش سطح کلسترول

علم نشان می دهد که موز و آووکادو هر دو نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول دارند. مطالعه ای برای مشاهده اثر پودر شکوفه موز بر روی موش های صحرایی ویستار به مدت 4 هفته انجام شد. محققان کاهش کلسترول تام و کلسترول غیر HDL را مشاهده کردند و پیشنهاد کردند که موز در کاهش سطح کلسترول موثر است. حتی آووکادو نشان داده است که کلسترول LDL سطح کلسترول (بد) را در موش‌ها کاهش می‌دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری باید در انسان انجام شود تا این ارتباط را اثبات کند

دستورالعمل و احتیاط در هنگام مصرف میوه های قلیایی

میوه های قلیایی را بشناسید. || پزشکت

میوه های قلیایی برای بدن انسان مفید هستند. در اینجا چند نکته وجود دارد که قبل از مصرف میوه های قلیایی باید در نظر داشته باشید.

  • قسمت های پوسیده میوه ها را قبل از خوردن جدا کنید.
  • توصیه می شود به دلیل قرار گرفتن در معرض حشره کش ها و آفت کش ها، میوه های خود را قبل از مصرف کاملاً بشویید.
  • میوه ها را پس از برش در ظروف دربسته در یخچال نگهداری کنید و جدا از گوشت نگهداری کنید تا از آلودگی متقاطع جلوگیری شود.

عوارض جانبی و آلرژی احتمالی میوه های قلیایی

هر چیزی جوانب مثبت و منفی خود را دارد. اجازه دهید برخی از عوارض جانبی و آلرژی های احتمالی که ممکن است در اثر میوه های قلیایی ایجاد شوند عبارتند از:

  • اگر شما فردی هستید که اغلب میگرن دارید، بهتر است از مصرف موز اجتناب کنید زیرا تحقیقات نشان داده است که موز ممکن است در تحریک میگرن نقش داشته باشد.
  • میوه هایی مانند موز، آووکادو و خرما سرشار از فیبر هستند. با وجود این که فیبر برای بهبود حرکات روده عالی است، اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد فیبر ممکن است منجر به نفخ و آروغ زدن شود.
  • تحقیقات نشان می دهد که میوه هایی مانند خرما و خربزه آلرژن های بالقوه ای هستند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. در چنین شرایطی بهتر است از مصرف آنها پرهیز کرده و میوه های دیگر مانند موز و سیب جایگزین آن ها شود.

چگونه سطح pH بدن را به سرعت بالا ببریم؟

PH طبیعی بدن شما بین 6.5 تا 7.5 است که خنثی است. PH میزان اسیدی یا قلیایی بودن چیزی است. اگر مایعات بدن شما بیش از حد اسیدی باشد – 6.0 یا کمتر – ممکن است مستعد ابتلا به انواع سرطان، دیابت، آرتریت و بیماری پارکینسون باشید. با این حال، غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید برای افزایش سریع pH بدن خود به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با بالا بردن pH خود به سطح نرمال، نه تنها به بدن خود برای جلوگیری از این بیماری ها کمک می کنید، بلکه به کشتن باکتری ها، انگل ها و عفونت های ویروسی کمک می کنید.

تست تورنسل انجام دهید تا ببینید چقدر برای بالا بردن pH 1 خود نیاز دارید. کیت های تست تورنسل در وب سایت های علمی، فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی موجود است. یک نوار را به اندازه کافی روی زبان خود فشار دهید تا آن را مرطوب کنید. نوار باید تغییر رنگ دهد. رنگ را با نمودار روی کیت تست مقایسه کنید. اگر بزاق شما کمی اسیدی است، رژیم غذایی و ورزش خوب است. برای بزاق بسیار اسیدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

غذاهای قلیایی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. غذاهای قلیایی شامل سبزیجات سبز، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، گریپ فروت، بادام، کدو تنبل و برخی آب سبزیجات است.

ورزش کنید.

برای اکسیژن رسانی به بدن خود ورزش کنید. کارهای کاهش دهنده استرس مانند یوگا، پیلاتس یا تای چی انجام دهید. شل شدن عضلات به جریان بهتر اکسیژن کمک می کند. اکسیژن خنثی است و به افزایش pH 1 شما کمک می کند. هر روز 10 تا 15 دقیقه را به تنفس عمیق اختصاص دهید و نفس های عمیق خود را به داخل ریه های خود بکشید.

بیشتر غذاهایی که PH بدن را بالا می برند رایج و بسیار خوشمزه هستند. هر چه بیشتر از این غذاها بخورید، pH شما سریعتر افزایش می یابد. همچنین تمریناتی وجود دارد که می توانید برای اکسیژن رسانی به بدن خود انجام دهید و از غذاهایی که باید در حین افزایش PH خود از آنها اجتناب کنید. همیشه باید برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که pH بدن خود را بیش از حد افزایش نمی دهید.

حداقل یک غذای قلیایی به هر وعده غذایی اضافه کنید. صبح ها آب گوجه فرنگی بنوشید یا روی غلات خود شیر بادام بریزید. برای ناهار یک سالاد پر از سبزیجات قلیایی میل کنید و برای شام یک کاسه سبزی پخته آماده کنید. آجیل و میوه های قلیایی را به عنوان میان وعده مصرف کنید یا آنها را در صبحانه بگنجانید. از غذاهای راحت، گوشت و نوشیدنی های کافئین دار و شیرین خودداری کنید. اینها همه غذاهای اسید ساز هستند که تلاش شما را خنثی می کنند.

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.