لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها | پزشکت

فهرست مطالب

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی محرک های طبیعی برای افزایش اشتها وجود دارند که افراد می توانند از این درمان ها به عنوان محرک های اشتها خود استفاده کنند. اصطلاح اشتها، به میل به غذا خوردن گفته می شود. عوامل زیادی از جمله بیماری و مسائل عاطفی وجود دارد که می تواند در کاهش یا از دست دادن اشتها نقش داشته باشد. محرک های اشتها، داروهایی هستند که می توانند اشتها را افزایش دهند. در برخی موارد، شما همچنین می توانید با تغییر سبک زندگی اشتها خود را تحریک کنید.

شایع ترین علت های کاهش اشتها

از دست دادن اشتها می تواند موقتی یا طولانی مدت باشد. برخی از دلایل عمده کاهش اشتها عبارتند از:

  • سرطان
  • تغییرات هورمونی
  • کاهش سطح فعالیت
  • افزایش سن و کاهش متابولیسم
  • برخی از عفونت های مزمن، مانند HIV
  • داروهایی مانند شیمی درمانی، ملین ها و آمفتامین ها
  • اختلالات روانشناختی مانند استرس، افسردگی و اضطراب
  • اختلالات گوارشی، مانند بیماری زخم معده، GERD و کولیت اولسراتیو
  • بیماری های مزمن، مانند COPD، فیبروز کیستیک ریوی و بیماری پارکینسون

میزان کالری مورد نیاز روزانه

میزان کالری مورد نیاز روزانه بر اساس عوامل مختلفی متفاوت است، از جمله:

  • نوع بدن
  • ارتباط جنسی
  • سطح فعالیت
  • آرایش ژنتیکی
  • متابولیسم در حال استراحت

در زیر یک دستورالعمل کلی برای میزان کالری مورد نیاز بر اساس گروه سنی آورده شده است. حد پایین دامنه مربوط به افراد کم تحرک است، در حالی که حد بالای محدوده مربوط به افراد فعال در نظر گرفته می شود.

گروه سنی
کالری مورد نیاز روزانه زنان
نیاز روزانه به کالری برای مردان
کودکان نوپا 23 1000 – 1400 1000 – 1400
کودکان  412 1200 – 2200 1400 – 2400
نوجوانان  1318 1600 – 2400 2، 000 – 3200
بزرگسالان جوان 4018 1800 – 2200 2، 600 – 3، 000
بزرگسالان 4060 1800 – 2200 2200 – 2600
بزرگسالان مسن تر (بیش از 61 سال) 1600 – 2000 2، 000 – 2، 400

 راهکارهای طبیعی افزایش اشتها

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها | پزشکت

چند روش درمان خانگی ساده برای افزایش اشتها در کودکان و بزرگسالان، عبارتند از:

شربت افرا خالص

شربت افرا خالص، یک شیرین کننده پر کالری است که احتمال دارد به تحریک گرسنگی کمک کند. شربت های دارای قند اضافه شده، باعث افزایش سیگنال های گرسنگی در سیستم بدن و در نتیجه افزایش کالری دریافتی می شود که می تواند منجر به افزایش وزن شود. با این حال، این شربت ها نه تنها مواد مغذی کمتری را تأمین می کنند بلکه به کمبودهای غذایی نیز منجر می شوند .

توجه: اگرچه این دارو به تقویت گرسنگی کمک می کند، اما از متابولیسم سالم پشتیبانی نمی کند.

در یک تابه مقداری آب بریزید، 2 قاشق غذاخوری شربت افرا خالص اضافه کرده و آن را گرم کنید. قالب را از روی شعله برداشته و بگذارید تا خنک شود. آب لیمو و سرکه سفید تازه فشرده شده، را اضافه و خوب مخلوط کنید و در یک ظرف ضد هوا ذخیره کنید. دو قاشق غذاخوری از این مخلوط بنوشید. این شربت را 2 بار در روز مصرف کنید.

ادویه و ترشی جات

دل پیچه یا نفخ شکم می تواند اشتها را کاهش دهد. در چنین مواردی، گیاهان و ادویه های تسکین دهنده مانند دارچین، فلفل سیاه، نعناع فلفلی، آویشن می توانند نفخ شکم را کاهش داده و اشتها را افزایش دهند .مقدار زیادی دارچین را روی کالاهای پخته شده یا نان تست های کره ای بپاشید. همچنین می توانید ترکیبی از گیاهان مانند فلفل سیاه، پونه کوهی، آویشن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. این کار را روزانه تکرار کنید.

گشنیز

گشنیز در بیشتر غذاهای هند یک گیاه رایج است زیرا در درمان سوء هاضمه موثر شناخته شده است. آب گشنیز به آزاد شدن آنزیم های معده کمک می کند، که به نوبه خود اشتها را بهبود می بخشد. عصاره گشنیز به افزایش اشتها در موش ها کمک می کند. با این حال، بررسی های بیشتری بر روی انسان ها برای درک مکانیسم لازم است. با مخلوط کردن برگ گشنیز با آب، آب گشنیز تازه تهیه کنید. آن را با معده خالی بنوشید. این کار را هر صبح تکرار کنید.

 چای رازیانه

دانه های رازیانه در بزرگسالان و کودکان، به عنوان تقویت کننده اشتها عمل می کنند. آنها تولید صفرا توسط کبد را تحریک کرده، بنابراین هضم را تقویت می کنند. بررسی ها نشان می دهد که دانه رازیانه می تواند باعث افزایش مصرف غذا و انگیزه برای خوردن در موش صحرایی شود نصف قاشق چایخوری دانه رازیانه و نصف قاشق چای خوری دانه شنبلیله را برای چند دقیقه بجوشانید. این چای را صاف کرده و بنوشید. برای طعم بهترمی توانید مقداری آب عسل یا پرتقال اضافه کنید. این چای را 1-2 بار در روز بنوشید.

احتیاط: قبل از استفاده از این درمان برای کودکان نوپا و نوزاد با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل و گشنیز

زنجبیل شاید پرکاربردترین محرک اشتها باشد. آب زنجبیل برای کم اشتهایی معجزه می کند. مصرف نوشیدنی زنجبیل ، باعث افزایش اشتها و وزن در موش های صحرایی می شود. پودر دانه های گشنیز و زنجبیل خشک را به نسبت 5: 1 مخلوط کنید تا به طور کامل یک قاشق غذاخوری جوشانده شود. این مخلوط را به آب اضافه کرده و آن را گرم کنید تا حجم آب تقریباً به نصف کاهش یابد. آن را از روی شعله بردارید و بگذارید کمی خنک شود. این مخلوط را در حالی که گرم است بنوشید. این معجون گیاهی را هر روز بنوشید.

دانه های کاروم

از دانه های کاروم معمولاً در آشپزی هند، برای کمک به هضم بهتر استفاده می شود. Carom یا ajwain، علاوه بر این که به عنوان ضد نفخ و ضد اسید عمل می کند، به ترشح آنزیم های گوارشی که گرسنگی را تحریک می کنند نیز کمک خواهد کرد.

دانه های کاروم را با آب گرم بخورید. این کار را یک بار در طول روز و ترجیحاً صبح انجام دهید.

ویتامین ها برای افزایش اشتها

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها | پزشکت

ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان ممکن است در تحریک اشتها موثر باشند برخی از مکمل هایی که ممکن است برای افزودن به رژیم غذایی مفید باشد شامل موارد زیر است:

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B معمولاً برای افزایش اشتها در بزرگسالان، کودکان نوپا و نوزادان استفاده می شود. آنها به آزاد سازی انرژی از غذا و اشتهای طبیعی کمک می کنند. کمبود هر یک از ویتامین های گروه B می تواند باعث کاهش اشتها و هضم ناسالم شوند.

مصرف توصیه شده این ویتامین ها نه تنها به سن بلکه به سایر شرایط پزشکی فرد نیز بستگی دارد. برای بررسی کمبودهایی که باعث از دست دادن اشتها می شود با پزشک خود مشورت کنید. در صورت تأیید کمبود، مصرف مکمل های ویتامین B برای افزایش اشتها توصیه می شود.

توجه: به نوزادان و کودکان نوپا بدون مشورت با پزشک هیچ گونه مکمل ندهید.

مکمل های روغن ماهی

بررسی ها نشان می دهد که مکمل روغن ماهی احتمال دارد به افزایش اشتها در بزرگسالان و کودکان کمک و همچنین نفخ شکم را کاهش دهد. مهم است که قبل از مصرف این مکمل ها یا دادن آنها به کودکان، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

یوگا یا سایر تمرینات برای اشتها

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها | پزشکت

عادت های ورزشی سالم، بهترین راه برای به دست آوردن اشتهای از دست رفته است. یوگا در این زمینه می تواند تا حد زیادی کمک کند. برای بدن سالم و هضم بهتر هر روز 30-45 دقیقه یوگا تمرین کنید. برخی از ژست هایی که می توانند به افزایش اشتها کمک کنند عبارتند از:

  • Surya Namaskar. این روال 12 مرحله ای، تمام گروه های اصلی عضلانی بدن را فعال، و کلیه فرایندهای داخلی را تنظیم می کند.
  • Kapalbhati Pranayama. این ورزش یوگای تنفسی، هضم را تنظیم می کند و اشتها را افزایش می دهد.
  • Paschimottanasana. حالت خم به جلو برای تسکین مشکلات گوارشی و بهبود اشتها، مناسب است.
  • Pawanmuktasana. این حالت به رفع یبوست و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند، در نتیجه اشتها را افزایش می دهد.

داشتن کنترل بهتر روی برنامه روزانه، می تواند کمک زیادی به بهبود اشتها کند. مثلا به موقع بخوابید و بیدار شوید، به طور منظم ورزش کنید، مقدار زیادی آب بنوشید، از میان وعده زیاد در وعده های غذایی خودداری کنید، زمان مناسب وعده های غذایی را دنبال کرده و مثبت فکر کنید. در اینجا چند دارو وجود دارد که می توانند اشتها شما را افزایش دهند. با این حال، قبل از مصرف این داروها، در مورد مزایا و خطرات مرتبط با آن با پزشک خود مشورت کنید.

داروهایی برای تحریک اشتها

محرک های طبیعی برای افزایش اشتها | پزشکت

مگسترول استات

این یک مشتق مصنوعی از پروژسترون است. این دارو برای تقویت اشتها و درمان بی اشتهایی یا کشکسی (کاهش قابل توجه وزن ناشی از بیماری های مزمن) تجویز می شود.

احتیاط: مگسترول استات عوارضی مانند از دست دادن میل جنسی، نفخ شکم، درد قفسه سینه و غیره دارد. از این رو، خود درمانی نکنید. برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

اکساندرولون

اکساندرولون یکی از مشتقات مصنوعی تستوسترون است. این دارو برای افزایش اشتها و کمک در کاهش وزن از دست رفته پس از جراحی، عفونت مزمن یا ضربه شدید تجویز می شود.

احتیاط: استفاده بی رویه از این دارو می تواند خطرناک باشد.

در صورت بروز کاهش اشتها همراه با شرایط زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • کاهش اشتها به مدت طولانی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • علائم کمبود مواد مغذی، از جمله خستگی، ریزش مو، ضعف، سرگیجه، یا کاهش توده عضلانی

پزشک می تواند هرگونه بیماری روانی یا جسمی که باعث کاهش اشتهای شما می شود، را تشخیص دهد.

سخن آخر

از دست دادن اشتها احتمال دارد دلایل زیادی داشته باشد، اما قابل درمان است. با این وجود، در صورت بروز علائم بی اشتهایی یا پرخوری، باید از پزشک کمک بگیرید. این شرایط نیاز به مداخله پزشکی دارد و با روش های خانگی قابل درمان نیست. برای آن دسته، که به سادگی اشتها خودشان را از دست می دند، هر یک یا ترکیبی از این درمان های خانگی توصیه می شود تا اشتها افزایش آنها یابد.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/simple-home-remedies-to-improve-appetite/

 https://www.healthline.com/health/appetite-stimulant#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز