لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فواید اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

اسید چرب امگا 3- پزشکت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اسیدهای چرب امگا 3 خیلی مهم هستند. آنها فواید سلامتی زیادی برای بدن و مغز داشته و برای سلامتی حیاتی اند. دریافت آنها از غذاهای کامل مانند ماهی های چرب دو بار در هفته بهترین راه برای اطمینان از مصرف زیاد امگا 3 است. با این حال، اگر مقدار زیادی ماهی چرب نمی خورید، می توانید با مشورت پزشک خود از مکمل های آنها استفاده کنید.

به طور کلی می توان از فواید اسیدهای چرب امگا 3 به موارد زیر اشاره کرد:

اسیدهای چرب امگا 3 و مبارزه با افسردگی و اضطراب

 افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان است.علائم آن شامل غم، بی حالی و از بین رفتن عمومی علاقه به زندگی است. اضطراب، همچنین یک اختلال شایع، با نگرانی و عصبی مداوم مشخص می شود.بررسی ها نشان می دهد افرادی که به طور منظم امگا 3 مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند. از طرفی هم هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل های امگا 3 می کنند، علائم آنها بهبود می یابد.

سه نوع اسیدهای چرب امگا 3 ALA، EPA و DHA هستند. از بین سه مورد، EPA بهترین نوع اسید چرب امگا 3 در مبارزه با افسردگی است. حتی EPA به عنوان یک داروی ضد افسردگی رایج در برابر افسردگی شناخته می شود. مکمل های امگا 3 ممکن است به پیشگیری و درمان افسردگی و اضطراب کمک کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 و بهبود سلامت چشم

 

 

اسیدهای چرب امگا 3 و بهبود سلامت چشم || پزشکت

DHA، نوعی امگا 3، یک جزء اصلی ساختاری در شبکیه چشم است کمبود آن در بدن می تواند منجر به مشکلات بینایی شود.جالب است که دریافت مقدار کافی امگا 3 با کاهش خطر دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل اصلی آسیب دائمی چشم و نابینایی در ارتباط است.

اسیدهای چرب امگا 3 در بارداری

 امگا 3 برای رشد و نمو مغز در نوزادان بسیار مهم است. DHA نوعی از اسید چرب از 40٪ اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه در مغز و 60٪ از شبکیه چشم را تشکیل می دهد. بنابراین جای تعجب نیست که نوزادانی که از یک فرمول غنی شده با DHA تغذیه می کنند بینایی بهتری نسبت به نوزادانی دارند که شیر خشک معمولی می خورند.

دریافت امگا 3 کافی در دوران بارداری با مزایای بی شماری برای کودک همراه است، از جمله:

  • هوش بالاتر
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر تاخیر رشد
  • مهارت های ارتباطی و اجتماعی بهتر
  • کاهش خطر ADHD، اوتیسم و ​​فلج مغزی

به طور کلی ریافت کافی امگا 3 در دوران بارداری و اوایل زندگی برای رشد کودک بسیار مهم است. مکمل با هوش بالاتر و خطر کمتری در ابتلا به چندین بیماری مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3 و ­­­­­­­بهبود بیماری های قلبی

 

حملات قلبی و سکته مغزی مهمترین علت مرگ در جهان است. محققان مشاهده کردند که افراد ماهی خوار کمتر به این بیماری ها دچار می شوند. این موضوع بعد ها به مصرف اسیدچرب امگا 3 ارتباط داده شد.از آن زمان، اسیدهای چرب امگا 3 به فواید بی شماری برای سلامت قلب پیوند خورد.

اسید های چرب امگا 3 از چند طریق می توانند در بهبود بیماری های قلبی تاثیر بگذارند، از جمله:

  • تری گلیسیرید. امگا 3 می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید شود .
  • لخته شدن خون. امگا 3 می تواند از تجمع پلاک های خون جلوگیری کند.
  • کلسترول HDL خوب. امگا 3 می تواند سطح کلسترول HDL “خوب” را افزایش دهد.
  • التهاب. امگا 3 تولید برخی مواد آزاد شده در طی پاسخ التهابی بدن شما را کاهش می دهد.
  • فشار خون. امگا 3 می تواند سطح فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.
  • برای برخی افراد، امگا 3 همچنین می تواند کلسترول LDL “بد” را کاهش دهد.

با وجود این تأثیرات مفید بر روی عوامل خطر بیماری های قلبی، هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر اینکه مکمل های امگا 3 هم بتوانند از حملات قلبی یا مغزی جلوگیری کنند، وجود ندارد. بسیاری از مطالعات هیچ فایده ای ندارند.

به طور کلی می توان گفت امگا 3 عوامل خطر زیادی از بیماری های قلبی را بهبود می بخشد. با این حال به نظر نمی رسد مکمل های امگا 3 خطر حملات قلبی یا مغزی را کاهش دهند.

اسید چرب امگا 3 و مبارزه با التهاب

التهاب یک پاسخ طبیعی به عفونت و آسیب در بدن است. با این حال، التهاب گاهی اوقات در طولانی مدت بدون عفونت یا آسیب ادامه می یابد. به این حالت التهاب مزمن یا طولانی مدت می گویند.التهاب طولانی مدت می تواند تقریباً در هر بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند تولید مولکول ها و مواد مرتبط با التهاب مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سیتوکین ها را کاهش دهند.

امگا 3 و پیشگیری از بیماری های خودایمنی

در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن سلول های سالم را با عوامل خارجی اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند.دیابت نوع 1 یکی از نمونه های برجسته است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند.امگا 3 می تواند با برخی از این بیماری ها مقابله کند.

دریافت امگا 3 کافی در طول سال اول زندگی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع 1، دیابت خود ایمنی و مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است. امگا 3 همچنین به درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس کمک می کند.

به طور کلی می توان گفت که اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به مبارزه با چندین بیماری خود ایمنی از جمله دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس کمک کند.

امگا 3 و بهبود اختلالات روانی

فواید اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟ کمبود امگا 3 در افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی گزارش شده است. مکمل های امگا 3 می توانند تعداد دفعالت تغییرات خلقی را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی کاهش دهند همچنین مکمل اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث کاهش رفتار خشونت آمیز شود. افراد مبتلا به اختلالات روانی اغلب سطح چربی های امگا 3 در خون کمتری دارند. به نظر می رسد بهبود وضعیت امگا 3 علائم این بیماران را بهبود می بخشد.

اسید های چرب امگا 3 و مبارزه با آلزایمر

 

اسید های چرب امگا 3 و مبارزه با آلزایمر || پزشکت

 

 کاهش عملکرد مغز یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر کهولت سن است. مصرف بیشتر امگا 3 درکاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است. بررسی ها نشان داده مصرف مکمل های امگا 3 ممکن در شروع بیماری، هنگامی که علائم AD بسیار خفیف هستند، مفید است. به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری در مورد امگا 3 و سلامت مغز لازم است. اما به طور کلی چربی های امگا 3 ممکن است به جلوگیری از کاهش عوامل روانی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر کمک کند.

امگا 3 و پیشگیری از سرطان

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر است. حتی ادعا می شود اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد. افرادی که بیشترین مقدار امگا 3 را مصرف می کنند نسب به سایر افراد 55٪ کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار می گیرند.

 مصرف امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان ارتباط دارد. با این حال، همه مطالعات نتایج یکسانی ندارند.

 امگا 3 و کاهش خطر آسم در کودکان

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس را به همراه دارد. حملات شدید آسم می تواند بسیار خطرناک باشد. علت آنها التهاب و تورم در مجاری تنفسی ریه ها است.

علاوه بر این، نرخ آسم در ایالات متحده در طی چند دهه گذشته در حال افزایش است. اما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد مصرف امگا 3 با کاهش خطر آسم در کودکان همراه است.

اسیدهای چرب امگا 3 و کبد چرب

 امگا 3 می تواند چربی موجود در کبد شما را کاهش دهد. مکمل اسیدهای چرب امگا 3 به طور موثری باعث کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود.

امگا 3 و بهبود سلامت استخوان و مفصل

فواید اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟پوکی استخوان و آرتروز دو اختلال شایع هستند که بر سیستم اسکلتی تأثیر می گذارند. مصرف امگا 3 می تواند با افزایش مقدار کلسیم در استخوان ها، باعث تقویت قدرت استخوان ها شود. این شرایط بالتبع منجر به کاهش خطر پوکی استخوان هم خواهد شد. امگا 3 آرتروز را درمان می کند. بیمارانی که از مکمل های امگا 3 استفاده می کنند کاهش درد مفصل و افزایش قدرت گرفتن را گزارش داده اند. به طور کلی مصرف امگا 3 ممکن است قدرت استخوان و سلامت مفاصل را بهبود بخشد، به طور بالقوه خطر ابتلا به پوکی استخوان و آرتروز را کاهش می دهد.

امگا 3 و تسکین درد قاعدگی

 

درد قاعدگی در ناحیه تحتانی شکم و لگن اتفاق میفتد و اغلب به قسمت تحتانی کمر و ران کشیده می شود. این درد حتی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی زنان تأثیر بگذارد. با این حال، بررسی ها نشان می دهد زنانی که بیشترین مقدار امگا 3 را مصرف می کنند، درد قاعدگی کمتری دارند. یک مکمل امگا 3 در درمان درد شدید در دوران قاعدگی موثرتر از ایبوپروفن است.

اسیدهای چرب امگا 3 و بهبود خواب

خواب خوب یکی از پایه های اصلی سلامتی محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد کمبود خواب می تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری ها مانند چاقی، دیابت و افسردگی شود. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 با مشکلات خواب در کودکان و آپنه انسدادی خواب در بزرگسالان مرتبط است کمبود DHA همچنین با سطح پایین تر هورمون ملاتونین در ارتباط است. کمبود این هورمون منجر به بی خوابی در کودکان می شود.

بررسی ها روی کودکان و بزرگسالان نشان می دهد که مکمل امگا 3 باعث افزایش طول و کیفیت خواب می شود. از این رو به نظر می رسد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 – به ویژه DHA – ممکن است طول و کیفیت خواب شما را بهبود بخشد.

امگا 3 و سلامت پوست

 

امگا 3 و سلامت پوست || پزشکت

 

DHA یکی از اجزاء تشکیل دهنده ساختاری پوست شماست. این ماده مسئول سلامت غشای سلولی است که قسمت زیادی از پوست شما را تشکیل می دهد. غشای سلولی سالم منجر به ایجاد پوستی نرم، مرطوب، لطیف و عاری از چین و چروک می شود.

EPA همچنین از چندین طریق برای پوست شما مفید است، از جمله:

  • مدیریت تولید روغن و آبرسانی به پوست
  • جلوگیری از هایپر کراتینه شدن فولیکول های مو. این وضعیت بیشتر به صورت برجستگی های کوچک و قرمز رنگی اغلب در بازوها دیده می شود.
  • امگا 3 و کاهش پیری زودرس پوست. امگا 3 از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت کند. EPA به شما در جلوگیری از ترشح مواد کلاژن موجود در پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک خواهد کرد و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

اسید های چرب امگا 3 و بهبود علائم ADHD

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رفتاری است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. علاوه بر این، مطالعات متعددی مشاهده می کنند که مکمل های امگا 3 می توانند علائم ADHD را تسکین دهند. امگا 3 به بهبود بی توجهی در کودکان کمک می کند. آنها همچنین باعث کاهش بیش فعالی، تکانشگری، بی قراری و پرخاشگری می شوند.

اخیراً، محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل های روغن ماهی یکی از امیدوار کننده ترین روش های درمانی برای ADHD هستند.

به طور کلی مکمل های امگا 3 می توانند علائم ADHD را در کودکان کاهش دهند. آنها باعث بهبود توجه و کاهش بیش فعالی، تکانشگری و پرخاشگری می شوند.

اسید چرب امگا 3 و تسکین علائم سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایطی مانند فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید زیاد و کاهش سطح کلسترول HDL “خوب” است. اسیدهای چرب امگا 3 می تواند مقاومت به انسولین، التهاب و عوامل خطر بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بهبود بخشد. امگا 3 می تواند مزایای بی شماری برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک داشته باشد. آنها می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، با التهاب مبارزه کنند. چندین فاکتور خطر بیماری قلبی را بهبود بخشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز