لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

غذاهای مناسب برای سلامت پانکراس

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس می تواند در پیشگیری از بیماری های پانکراس موثر باشد. در حالی که ما اصلا نگران سلامتی پانکراس خود نیستیم. مردم اغلب نگران سلامتی قلب، ریه ها و کلیه ها هستند. لوزالمعده یا پانکراس در حفره شکمی در پشت معده قرار دارد. با این حال، برای بهره‌مندی از سلامتی کلی، نباید از سلامت لوزالمعده خود که بخشی فوق‌العاده مهمی از بدن است، چشم پوشی کنید.

 لوزالمعده شما دارای دو عملکرد اساسی ساخت انسولین برای کنترل میزان قند خون و ساخت آنزیم ها برای هضم چربی و پروتئین است.

 لوزالمعده به بدن کمک می کند تا مواد غذایی موثرتر را تجزیه و مواد مغذی آنها را جذب کند. همچنین، به همراه انسولین، بسیاری از هورمون های مهم مانند پلی پپتیدها، سوماتوستاتین و گلوکاگون را تولید می کند. عدم کارکرد مناسب لوزالمعده می تواند منجر به بروز چندین عوارض از جمله دیابت و حتی سرطان لوزالمعده شود. اما از طرفی هم به نظر می رسد، رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به سلامت لوزالمعده کمک کند. در حقیقت بسیاری از غذاهای سازگار با لوزالمعده وجود دارند که می توانند این اندام حیاتی را درمان و محافظت کنند.

مطالعه بیشتر: پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس | پزشکت

غذاهای مناسب برای تقویت لوزالمعده 

رژیم غذایی که مناسب سلامت و تقویت پانکراس هستند شامل:

سیر غذای مناسب برای پانکراس

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و همچنین توانایی پیشگیری از سرطان لوزالمعده می باشد. همچنین سیر حاوی مواد مغذی مفید دیگری مانند گوگرد، آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوئیدها و سلنیوم است که تأثیرات مثبتی بر روی بافت های لوزالمعده دارند. همچنین سیر برای پیشگیری و درمان دیابت بسیار مفید است. این ماده دارای خاصیت ضد فشار خون و کاهش چربی ها است.

سیر به کاهش مقدار قند خون کمک می کند و لوزالمعده را برای تولید انسولین کافی تحریک می کند. مکمل سیر با یک ماده آنتی بیوتیک استاندارد، کنترل قند خون بهتری را در افراد دیابتی نوع 2 ارائه می دهد. مصرف منظم سیر ممکن است به کاهش قند خون کمک کند. روزانه 2 یا 3 حبه سیر خام را با معده خالی میل کنید.

مطالعه بیشتر: علائم سرطان پانکراس

ماست پروبیوتیک غذای مناسب برای پانکراس

ماست پروبیوتیک به جایگزینی و تامین باکتری های سالم موجود در روده شما کمک می کند. این باکتری ها برای یک دستگاه گوارش سالم بسیار مهم هستند. سلامت سیستم گوارشی برای سلامتی لوزالمعده مهم است. مصرف بیشتر ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است، در حالی که مصرف سایر غذاهای لبنی با میزان ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط چندانی ندارد.

انستیتوی ملی سرطان توصیه می کند که برای سلامت سیستم گوارشی و بهبود پانکراس، به طور روزانه 3 وعده ماست بدون چربی یا حاوی باکتری های فعال (پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید) استفاده کنید. ماست حتی خطر کلی سرطان لوزالمعده را کاهش داده و به ترمیم آسیب بافتهای لوزالمعده کمک می کند.

اسفناج غذای مناسب برای پانکراس

اسفناج منبع خوبی از آهن و ویتامین B است، این دو، ماده مغذی مورد نیاز پانکراس برای عملکرد صحیح آن هستند. هنگامی که بدن شما این دو ماده مغذی را به مقدار کافی دریافت کند، احتمال التهاب در لوزالمعده کمتر است.

التهاب در لوزالمعده خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می دهد. در حقیقت، اسفناج حاوی یک ماده ضد سرطان قدرتمند به نام MGDG) monogalactosyldiacylglycerol) است که می تواند رشد سلول های سرطانی در لوزالمعده را کاهش دهد. اسفناج همچنین برای کنترل سطح بالای گلوکز مفید است. عصاره اسفناج سرشار از تیلاکوئیدها باعث افزایش سیری می شوند که با تغییرات مناسب در اقدامات گلوکز و چربی ها همراه خواهد بود. روزانه اسفناج میل کنید و آن را درون سوپ ها، سالادها، آب میوه ها یا اسموتی ها قرار دهید.

مطالعه بیشتر: ارتباط لوزالمعده و دیابت

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص داخلی و غدد همین الان کلیک کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس | پزشکت

زردچوبه مناسب برای پانکراس

زردچوبه با ترکیب فعال کورکومین، یک عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند اثر محافظتی روی لوزالمعده داشته باشد. همچنین احتمال دارد به کاهش التهاب در بدن کمک کند. می‌توانید زردچوبه را با افزودن آن به شیر کم‌چرب، درست کردن چای فلفل زردچوبه یا استفاده از آن در سیب‌زمینی سرخ‌کرده و به عنوان ادویه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بلوبری و زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش تعداد رادیکال های آزاد در بدن و کاهش التهاب کمک کند. رادیکال های آزاد در بدن می توانند باعث تشدید یا نقشی در ایجاد پانکراتیت شوند. افزودن زغال اخته به رژیم غذایی احتمال دارد به بهبود وضعیت و پیشگیری از شعله ور شدن شدید کمک کند.

مطالعه بیشتر: ساختار و عملکرد پانکراس

زغال اخته مناسب برای پانکراس

 انواع توت ها برای سلامتی لوزالمعده شما مفید هستند، اما زغال اخته نقش موثرتری دارد. زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند پانکراس را از استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. انواع توت ها همچنین می توانند خطر ابتلا به شرایط جدی مانند سرطان لوزالمعده را کاهش دهند. ترکیب پتروستیلبن موجود در انواع توت ها باعث از بین رفتن سلول های سرطان ریه، معده، لوزالمعده و پستان می شود.

زغال اخته همچنین به کاهش قند خون کمک می کند و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مفید است. مصرف میوه و سبزیجات، انواع توت ها، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین، خواص ضد التهابی انواع توت ها در کاهش آسیب عروقی به لوزالمعده ناشی از دیابت کمک می کند. برای سالم نگه داشتن لوزالمعده، زغال اخته تازه را در رژیم خود بگنجانید.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص تغذیه همین الان کلیک کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس | پزشکت

کلم بروکلی غذای مناسب برای پانکراس

سبزیجات متعلق به خانواده صلیبی و به ویژه کلم بروکلی برای سلامتی لوزالمعده بسیار مفید هستند. کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد است که به سم زدایی چندین عضو بدن از جمله لوزالمعده کمک می کند. این به نوبه خود خطر ابتلا به لوزالمعده و سایر اشکال سرطان را کاهش می دهد. کلم بروکلی سرشار از اپیژنین است که از سلامت لوزالمعده حمایت می کند. بررسی ها نشان می دهد تجویز آپیژنین خوراکی در موش های صحرایی، به دنبال پانکراتیت ناشی از آزمایش، از بافت لوزالمعده محافظت می کند؛ بنابراین، آپیژنین به طور بالقوه می تواند آسیب به لوزالمعده را در انسان نیز بهبود بخشد.

کلم بروکلی حتی کلسترول سرم و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، عواملی که بر سلامت لوزالمعده تأثیر زیادی دارند. برای لذت بردن از مواد مغذی حیاتی از کلم بروکلی، آن را خام بخورید یا فقط به راحتی بخارپز کنید. پخت آن می تواند بخش اعظمی از مواد مغذی را از بین ببرد.

انگور قرمز غذای مناسب برای پانکراس

میوه دیگری که برای لوزالمعده شما مفید است، انگور قرمز است. انگور قرمز سرشار از ترکیبی است که به عنوان رسوراترول شناخته می شود، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند بافت های پانکراس را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. انگور قرمز به کاهش خطر لوزالمعده یا سرطان لوزالمعده کمک می کند. در حقیقت، رسوراترول همچنین باعث مرگ سلولی (آپوپتوز) در سلول های سرطانی لوزالمعده می شود.

Resveratrol همچنین به جلوگیری از آسیب عروق خونی و کاهش التهاب کمک می کند. علاوه بر این، پلی فنول های موجود در انگور قرمز باعث بهبود متابولیسم کربوهیدرات در بدن و حمل و نقل گلوکز در سلول ها می شوند. این امر حساسیت به انسولین لوزالمعده را تنظیم می کند. رسوراترول با بهبود عملکرد میتوکندری و هزینه انرژی اثرات ضد فشار خون دارد. با این حال، مطالعات بالینی بیشتر برای تعیین سودمندی رسوراترول در مدیریت دیابت و عوارض آن مورد نیاز است. هر روز تعداد انگور انگور قرمز بخورید تا از سلامتی لوزالمعده لذت ببرید؛ اما حتماً آنها را همراه پوست میل کنید.

سیب زمینی شیرین غذای مناسب برای پانکراس

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است، یک آنتی اکسیدان قدرتمند که از سلامتی لوزالمعده حمایت می کند. مصرف سیب زمینی شیرین به تنظیم سلولهای لوزالمعده که وظیفه تولید انسولین هستند، کمک می کند. در حقیقت، با آزاد کردن قند به تدریج در جریان خون، به ثبات قند خون کمک می کند. همچنین، این سیب زمینی ها شاخص قند خون پایین تری دارند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند. سیب زمینی های شیرین با پوست سفید دارای اثر ضد دیابتی قابل ملاحظه ای هستند و با کاهش مقاومت به انسولین، ناهنجاری گلوکز و متابولیسم چربی را بهبود می بخشند.

کافی است سیب زمینی های سفید خود را با سیب زمینی های شیرین سالم جایگزین کنید تا از سلامت بهتر لوزالمعده لذت ببرید. در کنار سیب زمینی شیرین، سایر میوه ها و سبزیجات پرتقال مانند هویج، ذرت و پرتقال برای سلامتی لوزالمعده مفید هستند.

همین الان با متخصص تغذیه آنلاین درباره رژیم غذایی خود در سلامت لوزالمعده مشورت کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت پانکراس | پزشکت

شیرین بیان مناسب برای پانکراس

این گیاه باستانی که هزاران سال به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک طعم دهنده شیرین برای غذاها نیز از سلامت لوزالمعده حمایت می کند. این ماده دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب در لوزالمعده کمک کند، التهاب یکی از دلایل اصلی سرطان لوزالمعده است.

ریشه شیرین بیان همچنین حاوی خواص ضد دیابتی است. موادی به نام آمورفروتین موجود در این ریشه به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین آمورفروتین ها خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهند و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشند. شیرین بیان ممکن است به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد قند خون، دارای خاصیت درمانی بالقوه برای دیابت باشد. هر روز 2 تا 3 فنجان چای ریشه شیرین بیان بنوشید یا بعد از صحبت با پزشک مکمل مصرف کنید.

قارچ ریشی غذای مناسب برای پانکراس

قارچ ریشی قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال است. علاوه بر این، قارچ های ریشی دارای خواص ضد میکروبی، ضد توموری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند التهاب و تورم اطراف لوزالمعده را کاهش دهند. این به نوبه خود خطر ابتلا به پانکراس را کاهش می دهد.

عصاره آنها حتی می توانند با مهار آنزیمی که توسط کبد برای تولید گلوکز استفاده می شود، سطح قند خون را پایین بیاورند. شما می توانید این قارچ را به صورت خشک یا عصاره مصرف کنید.

مطالعه بیشتر: آزمایش خون پانکراتیت

درمان خانگی پانکراتیت || پزشکت

روغن نارگیل

پزشکان اغلب رژیم غذایی بسیار کم چرب را برای مبتلایان به پانکراتیت حاد یا مزمن توصیه می کنند. با این حال، روغن نارگیل یکی از معدود چربی های پخت و پز است که ممکن است به رژیم غذایی اضافه شود. روغن نارگیل تعادل خوبی از اسیدهای چرب امگا دارد و حاوی تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط یا MCT است که احتمال دارد به مبارزه با التهاب در پانکراس و همچنین  به جذب بهتر مواد مغذی کمک کند.

توفو

توفو جایگزین خوبی برای گوشت در افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن است. مصرف گوشت قرمز یک عامل خطر برای سنگ کیسه صفرا است که می تواند باعث التهاب پانکراس شود. محتوای چربی بالا در گوشت قرمز نیز می تواند این بیماری را تشدید کند. شما می توانید غذاهای مبتنی بر توفو را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا منبع پروتئین گوشتی و کم چرب خود را دریافت کنید.

درمان خانگی پانکراتیت || پزشکت

چگونه از بروز پانکراتیت پیشگیری کنیم؟

شما می توانید خطر ابتلا به پانکراتیت را با انجام چند مرحله برای یک سبک زندگی سالم کاهش دهید، مانند:

  • کاهش وزن
  • سیگار نکشید.
  • از مصرف شکر اضافه خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از غذاهای کامل و فرآوری نشده داشته باشید.
  • حداقل 3 روز در هفته به مدت 30 دقیقه در فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری یا تمرینات قدرتی شرکت کنید.

پانکراتیت چیست؟

درد ناگهانی تیز در بالای شکم می تواند نشانه پانکراتیت باشد. پانکراس اندامی شبیه به برگ که احتمال دارد زیاد مورد توجه نباشد، اما وظیفه زیادی در حفظ روند گوارش دارد. اگر پانکراتیت دارید، به این معنی است که این اندام تحت فشار است و نیاز به استراحت دارد. درمان‌های خانگی پانکراتیت می‌تواند برای بازگرداندن پانکراس به سلامتی تا حد امکان ایمن و مفید باشد. پانکراتیت یک نوع بیماری است که با التهاب پانکراس مشخص می شود. لوزالمعده که در بالای شکم قرار دارد، اندامی است که مسئول ترشح شیره های گوارشی است. در پانکراتیت، نه تنها پانکراس، بلکه حتی رگ های خونی اطراف نیز احتمال دارد ملتهب شده که منجر به خونریزی و عفونت احتمالی می شود.به طور کلی دو نوع پانکراتیت وجود دارد:

پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد به طور ناگهانی شروع می شود و می تواند چند روز طول بکشد. احتمال دارد خطرناک و جدی باشد و باید فورا درمان شود. اغلب به صورت درد شدید در ناحیه بالای شکم که به سمت پشت انتشار می یابد، ظاهر می شود. سایر علائم پانکراتیت حاد شامل حساسیت در ناحیه شکم، تب، حالت تهوع، استفراغ و نبض سریع است.

پانکراتیت مزمن

اما پانکراتیت مزمن یک بیماری که به آرامی در حال پیشرفت است و احتمال دارد سال ها ادامه یابد و به طور متناوب رخ دهد. پانکراتیت مزمن درمان نشده می تواند منجر به بیماری های جدی مانند دیابت، عفونت پانکراس، مشکلات تنفسی و نارسایی کلیه شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را نیز افزایش دهد. علائم مرتبط با این شکل از پانکراتیت عبارتند از کاهش وزن ناخواسته، درد بالای شکم که پس از خوردن غذا بدتر می شود و مدفوع چرب و بدبو است.

شایع ترین علامت پانکراتیت درد شکم است. اگر درد شدیدی را تجربه کردید که کاهش نمی‌یابد یا نشستن یا راحت بودن را دشوار می‌کند، در اسرع وقت با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

درمان خانگی پانکراتیت || پزشکت

تغییر سبک زندگی در درمان خانگی پانکراتیت

سیگار کشیدن و نداشتن یک سبک زندگی فعال ارتباط نزدیکی با ایجاد و بدتر شدن پانکراتیت دارند. یک برنامه روتین برای ورزش در نظر بگیرید تا به مدیریت وزن کمک کند. کشیدن سیگار همچنین شما را تحت استرس اکسیداتیو و بار سمی قرار می دهد، بنابراین هر چه زودتر آن را ترک کنید.

کاهش وزن

چاقی با خطر بالاتر سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت مرتبط است. همچنین شدت علائم مربوط به پانکراتیت را بدتر می کند. بنابراین، پزشکان به طور معمول به افراد مبتلا به پانکراتیت توصیه می کنند که وزن خود را کاهش دهند و آن را با یک BMI سالم مدیریت کنند. افزایش رسوبات چربی در ناحیه شکم با افزایش خطر التهاب مرتبط است. برای کاهش وزن پایدار، احتمال دارد نیاز داشته باشید:

  • مصرف چربی را محدود کنید.
  • اندازه وعده های غذایی را کوچک کنید.
  • میان وعده های مناسب مانند آجیل، میوه ها و دانه ها را مصرف کنید.
  • شکر اضافه شده را محدود و نوشیدنی های گازدار شیرین را حذف کنید.
  • کربوهیدرات های ساده و فرآوری شده را با کربوهیدرات های پیچیده و غلات کامل جایگزین کنید.

مکمل های گلوتامین مصرف کنید.

طبق تحقیقات، مکمل‌های گلوتامین می تواند از درمان پانکراتیت با کاهش خطر عوارض و عفونت‌های مرتبط حمایت کنند. گلوتامین یک اسید آمینه است که به تجزیه مواد غذایی کمک و سیستم ایمنی را تقویت می کند. با این حال، بررسی های بیشتر برای اثبات اثربخشی مکمل گلوتامین برای پانکراتیت ضروری است. این درمان‌های خانگی برای پانکراتیت احتمال دارد با غذاهایی که می‌توانند به این بیماری کمک کنند، مکمل شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز