لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روغن های گیاهی برای تسکین استرس

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

فهرست مطالب

اسانس های گیاهی برای تسکین استرس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی روغن های گیاهی برای تسکین استرس وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید در کنار سایر روش های مدیریت استرس، میزان آن را کاهش دهید. اگر دچار استرس مزمن شده اید، تمرین تکنیک های ذهن و صحبت با یک روانپزشک به شما در کاهش نگرانی ها کمک خواهد کرد. حتی ذهن شما را آرام می کند. همچنین رایحه درمانی می تواند برای آرامش شما بسیار مفید باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم 9 رایحه محبوب با نکاتی در مورد نحوه استفاده از آنها را مورد بررسی قرار دهیم

اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یکی از معروف ترین روغن های گیاهی در رایحه درمانی است. این روغن به دلیل اثرات آرامبخش بر روی بدن و ذهن، اضطراب را کاهش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که قبل از شروع کار استرس زا، اسانس اسطوخودوس را استشمام کرده اند، عملکرد بهتری نسبت به مقابله با استرس داشته اند.

رایحه درمانی با استفاده از اسپری روغن اسطوخودوس روی لباس در کاهش استرس مربوط به کار به مدت سه تا چهار روز موثر است.

روغن اسطوخودوس را می توان در انواع ترکیبات محصولات رایحه درمانی، از جمله نمک های حمام و روغن های ماساژ پیدا کرد. روش دیگر برای استفاده از رایحه آرامبخش اسطوخودوس نوشیدن چای گیاهی دم کرده اسطوخودوس است. حتی در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود. به طور کلی، روغن اسطوخودوس اثر آرام بخشی در بدن دارد و در کاهش استرس بسیار مفید است.

اسانس برگاموت

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

روغنی که رایحه اصلی خود را به چای ارل گری می بخشد، روغن اساسی ترنج است که به طور گسترده ای در آروماتراپی استفاده می شود. این روغن از میوه ای به همین نام یعنی برگاموت یا ترنج گرفته می شود. حتی می تواند استرس شما را کاهش دهد.

این روغن می تواند برای کاهش استرس و ایجاد آرامش مفید باشد. قرار گرفتن در معرض عطر روغن ترنج به مدت 15 دقیقه باعث ایجاد و افزایش احساسات مثبت در افراد می شود.

روغن اساسی ترنج می تواند احساسات منفی و خستگی را بهبود بخشد و سطح کورتیزول (هورمون استرس) بزاق را کاهش دهد. هنگام استفاده از اسانس ترنج برای تسکین استرس، بهتر است این روغن با یک روغن دیگر (مانند جوجوبا، بادام شیرین یا آووکادو) ترکیب شود.

روغن ترنج ممکن است برای پوست تحریک کننده باشد و در برخی افراد باعث درماتیت شود. همچنین می تواند باعث حساسیت بیشتر پوست در برابر آفتاب شود. در این وضعیت اثرات متغیری مانند قرمزی، سوختگی، تاول یا تیرگی پوست دارد.

می توانید با پاشیدن یک یا دو قطره از روغن روی پارچه یا دستمال کاغذی یا پخش کننده ها، این رایحه آرامبخش را استشمام کنید.

روغن گیاه بادرنجبویه

برای تسکین اضطراب، برخی از افراد به رایحه درمانی با استفاده از روغن گیاه بادرنجبویه روی می آورند، روغنی که از گیاه علف لیموترش تهیه می شود. استنشاق رایحه روغن (یا استفاده از آن روی پوست پس از ترکیب با روغن حامل) به آرامی باعث آرامش و کاهش علائم اضطراب می شود.

روغن بادرنجبویه اضطراب و تنش را فوری کاهش می دهد و به سرعت از یک موقعیت اضطرابی رهایی می یابید.

اسانس نرولی

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

اسانس نرولی یک دارویی با رایحه ای شیرین و تند است. گاهی از روغن نرولی برای کاهش اضطراب استفاده می شود. تنفس در رایحه این روغن (که از گل های درخت نارنج تهیه شده است) می تواند به ایجاد آرامش کمک کرده و نگرانی بیش از حد را متوقف کند.

از استنشاق نرولی به عنوان آرام بخش در برخی از مراکز بهداشتی استفاده می شود. طبق بررسی های انجام شده، بهبود علائم یائسگی در زنان یائسه و کاهش اختلالات پیش از قاعدگی با استنشاق نرولی نشان داده شده است. استنشاق اسانس نرولی حتی باعث بهبود تمرکز، خلق و خو و حافظه در دانش آموزان ابتدایی می شود.

روغن لیمو

روغن های لیمو که از برگ های گیاه لیمو تهیه می شود دارای خواص آرام بخش و کاهش دهنده اضطراب هستند. پزشکان گاهی از رایحه درمانی روغن لیمو برای از بین بردن استرس، بهبود خلق و خو، تقویت خواب و تسکین علائم افسردگی استفاده می کنند.

روغن یوزو

روغن یوزو، رایحه ای است که مدتها در رایحه درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. گاهی اوقات به عنوان یک راه حل طبیعی برای کاهش استرس از این روغن استفاده می شود. تنفس در این روغن می تواند فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را سرکوب کند. حتی به نوبه خود باعث آرامش می شود.

بر اساس یک بررسی کوچک، ده دقیقه استنشاق رایحه یوزو باعث کاهش کروموگرانینین بزاقی A (شاخص استرس و فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک) و استرس روانی منفی می شود.

در بررسی های انجام شده، استنشاق روغن ضروری یوزو میزان اضطراب مادرانی را که از کودکان بیمار مراقبت می کنند را کاهش داد.

اسانس پرتقال

تنفس در رایحه شیرین روغن اساسی پرتقال می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند.

اسانس یلانگ یلانگ

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

روغن ضروری یلانگ یلانگ (ماده ای که مدتها در رایحه درمانی استفاده می شود) می تواند برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که تنفس در رایحه حاوی روغن ضروری یلانگ یلانگ منجر به کاهش فشار خون و سطح هورمون استرس می شود.

استفاده از رایحه درمانی با یلانگ یلانگ در برنامه مراقبت از خود، فوایدی برای کاهش استرس دارد که می تواند سلامت کلی شما را نیز تقویت کند.

یلانگ یلانگ می تواند آرامش بخش باشد. اما بدون امتحان و آزمایش از آن استفاده نکنید. یک مطالعه در مقایسه رایحه یلانگ-یلانگ با رایحه نعناع فلفلی نشان داد که، نعناع باعث تقویت حافظه می شود. یلانگ یلانگ باعث ایجاد آرامش می باشد. اما همچنین باعث اختلال در حافظه و طولانی شدن سرعت پردازش می شود.

اسانس کندر

گاهی اوقات از این روغن با رایحه شیرین برای رفع خستگی و کاهش استرس استفاده می شود. به طور معمول از رزین درخت بوزولیا، روغن ضروری کندر برای کاهش اضطراب تهیه می شود.

تحقیق در مورد اثرات کاهش دهنده استرس روغن ضروری کندر بسیار محدود است. استفاده از این روغن اساسی در ترکیب با روغن های آرامش بخشی مانند اسطوخودوس، گل رز و قطره های نارنجی روغن روی پارچه یا دستمال کاغذی می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید.

هنگام استفاده ازروغن های اساسی، اطمینان حاصل کنید که روغن را با روغن حامل (مانند جوجوبا، بادام شیرین یا آووکادو) ترکیب کنید. همچنین می توانید از پخش کننده رایحه درمانی یا بخور دهنده استفاده کنید. یا چند قطره از روغن را روی پارچه یا دستمال بپاشید و سپس رایحه آن را دم کنید.

نکاتی در مورد استفاده ازروغن های اساسی برای استرس

با وجود سابقه طولانی استفاده از رایحه درمانی، هنوز با کمبود آزمایشات برای بررسی اثرات رایحه درمانی بر اضطراب مواجه هستیم. در حالی که یک روغن ضروری همراه با یک روغن حامل و ماساژ داده شده به پوست، می تواند به شما کمک کند تا بعد از یک روز پرتنش، استرس را از بین ببرید، قبل از استفاده از روغن های اساسی برای هر شرایطی با پزشک خود مشورت کنید. تقریباً هر کسی گاهی اوقات دچار استرس می شود، در نتیجه مراقبت از علائم اختلال اضطراب بسیار مهم است.

نحوه استفاده از روغن های اساسی برای رایحه درمانی

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

روغن های اساسی به طور گسترده در دسترس هستند. اما نحوه استفاده از این روغن ها بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای راهنمایی شما آورده شده است.

استنشاق

از این که آیا از استنشاق بخار یا اسپری استفاده کنید یا به راحتی یک یا دو قطره روغن اساسی روی پنبه را استنشاق کنید. ابتدا مقدار بسیار کمی را آزمایش کنید زیرا ممکن است واکنش های آلرژیک رخ دهد. یک اشتباه رایج هنگام استفاده از روغن های اساسی، استفاده زیاد از حد است. معمولاً یک تا سه قطره کافی است.

استفاده موضعی

هنگام استفاده از روغن های اساسی روی پوست، حمام یا ماساژ، همیشه روغن را رقیق کنید و مراقب باشید زیاد از حد استفاده نکنید. روغن های اساسی از طریق پوست جذب می شوند و استفاده بیش از حد از آن یا استفاده ازروغن های اساسی غلیظ روی پوست باعث مصرف بیش از حد آن می شود.

مقادیر توصیه شده ممکن است متفاوت باشد. اما نشان داده شده که غلظت هایی از 3 تا 5 درصد باعث تحریک می شوند. اگر شما پوستی حساس دارید، محلول 1٪ به طور كلی بی خطر تلقی می شود.

هنگام استفاده موضعی از روغن های اساسی، تحریک پوست، حساسیت در تماس و سوختگی می تواند رخ دهد. قبل از استفاده از یک روغن اساسی در سراسر بدن، حتما آنها را تست کنید.

برای انجام تست یا امتحان کردن، مقدار کمی روغن ضروری را با روغن حامل مخلوط کنید. دو قطره از محلول را به قسمت داخلی بازو بمالید. سپس آن را با نوار باند بپوشانید و پس از 48 ساعت از نظر سوزش یا واکنش آلرژیک بررسی کنید.

نحوه استفاده از روغن ها

روغن های اساسی را حتماً دور از دسترس كودكان نگهداری كنید. از مصرف روغن ها در چشم، بینی و گوش خودداری کنید. دستان خود را پس از استفاده ازروغن ها کاملاً بشویید. اگر در حال ترکیب و کار باروغن های اساسی خالص هستید، از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنید.

این روغن ها را برای استعمال داخلی مصرف نکنید. در صورت بلع حتی مقادیر کم نیز می توانند سمی و به طور بالقوه کشنده باشند.

عوارض مصرف روغن های گیاهی برای تسکین استرس

روغن های گیاهی برای تسکین استرس | پزشکت

قبل از بیرون رفتن یا در معرض نور خورشید قرار گرفتن، ازروغن های اساسی که حساسیت شما را به آفتاب افزایش می دهد مانند ترنج، گریپ فروت و سایرروغن های مرکبات خودداری کنید. استفاده بیش از حد ازروغن های اساسی می تواند باعث سردرد یا سرگیجه شود.  از مقادیر توصیه شده بیشتر استفاده نکنید.

اگر بیماری دارید، قبل از استفاده از روغن های اساسی با یک پزشک مشورت کنید. روغن های اساسی خاص نباید توسط افرادی که دارای بیماری هستند استفاده شود. همچنین بخاطر داشته باشید که حد مجاز برای کودکان، زنان در دوران شیردهی و بارداری و یا افرادی که از داروها استفاده می کنند مشخص نشده است.

منابع:

https://www. verywellhealth. com/how-to-use-essential-oils-88799

https://www. verywellmind. com/essential-oils-to-help-ease-stress-89636

[advisers limit=3 online =true skill=”10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز