لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های خانگی چاقی کدامند؟

درمان خانگی برای چاقی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی چاقی کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی درمان های خانگی چاقی و سبک های زندگی به منظور حفظ وزن سالم وجود دارند که با رعایت آنها می توانید اضافه وزن خود را کنترل کنید. به طور کلی، چاقی یک شبه اتفاق نمیفتد و به همین راحتی هم از بین نمی رود. با این حال، می توانید در طولانی مدت با مدیریت وزن سالم، آن را کنترل کرد. داروها، جراحی یا دستگاه های کاهش وزن می توانند چاقی را درمان کنند. اما شما باید از طریق یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه منظم تناسب اندام، وزن سالم خود را حفظ کنید. بر همین اساس ما در این مقاله سعی کرده ایم درمان خانگی برای مبارزه با چاقی را مورد بررسی قرار دهیم.

مهمترین راهکارهای مبارزه با چاقی در خانه، عبارتند از:

رژیم غذایی خود را مدیریت کنید.

رژیم روزانه شما نقشی اساسی در ایجاد و همچنین درمان چاقی دارد. بنابراین، اجتناب از غذاها و نوشیدنی های دارای چربی و کالری بالا، از جمله الکل یکی از درمان خانگی چاقی محسوب می شود.

رژیم های غذایی محدود کننده کالری شامل مواد غذایی کم کالری است. اما این رژیم از نظر تغذیه ای برای کاهش مصرف کالری مناسب هستند. رعایت این رژیم بدون اینکه متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار دهد، باعث تعادل انرژی در بدن می شود. حتی به نظر می رسد از افزایش وزن بیشتر جلوگیری می کند. برای کسب اطلاع از کالری مورد نیاز بدن خود بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند کالری دریافتی ایده آل را بر اساس وزن، هیکل و میزان فعالیت روزانه شما ارزیابی کند. رژیم های غذایی با محدودیت کالری 1200 تا 1 هزار و 500 کالری در روز برای زنان و 1500 تا هزار و 800 کالری در روز برای مردان مناسب در نظر گرفته می شود.

فعالیت بدنی منظمی را انجام دهید.

برای کسب نتایج بهتر از رژیم لاغری خود بهتر است همراه با رژیم، تمرینات منظم را انجام دهید. ورزش مکرر به تقویت متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک می کند.

با کمک مربی بدن سازی و مراکز تناسب اندام می توانید تمرینات متناسب با وضعیت خود را به راحتی یاد بگیرید. اگر برای اولین بار برای مقابله با چاقی بدنبال ورزش هستید، بهتر است این کار را زیر نظر مربی خود انجام دهید. بدن درد در روزهای ابتدایی تمرین بدنی تا حدی طبیعی است. اما در صورت بروز مشکلات جدی و طولانی مدت در بدن، با مربی خود مشورت کنید.

آب میوه های طبیعی بخورید.

درمان خانگی برای چاقی | پزشکت

مصرف آب میوه های طبیعی می تواند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کرده و از چاقی جلوگیری کند. برای این منظور موارد زیر را مصرف کنید:

لیمو

اسیدیته موجود در لیمو از اسید سیتریک به دست می آید که در دوزهای کم می تواند چربی های اضافی بدن را تجزیه کند. محتوای بالای ویتامین C در لیمو با سم زدایی از بدن، متابولیسم را تقویت کرده و به هضم غذا کمک می کند.

لیمو همچنین منبع خوبی از مواد مغذی حیاتی مانند فیبر، ویتامین B و مواد معدنی از جمله کلسیم، روی، پتاسیم و منیزیم است. بنابراین، قرار دادن لیمو در رژیم غذایی می تواند ضمن بهبود حمایت از مدیریت چاقی، به تامین مصرف مواد مغذی کمک کند.

با فشار دادن نصف لیمو در یک لیوان آب گرم و اضافه کردن یک قطره عسل به آن برای طعم بهتر و مزایای سلامتی، یک نوشیدنی کاملا طبیعی درست کنید. این آب میوه مقوی را هر روز صبح با معده خالی مصرف کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که دانه های لیمو، اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند سمی باشد. حتی می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. آب لیمو مملو از آنتی اکسیدان ویتامین C است که می تواند به تحریک سوخت و ساز بدن کمک کند.

آلوئه ورا

مصرف منظم آلوئه ورا می تواند از ذخیره کالری جلوگیری کند. همچنین می تواند تجزیه چربی ها و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. سعی کنید آب آلوئه ورا را به عنوان یک مکمل کاهش وزن هر روز به مدت یک ماه مصرف کنید.

چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی محبوب برای کاهش وزن است. حتی سابقه استفاده طولانی در طب سنتی چینی دارد. کافئین موجود در قهوه و انواع چای همچنین می تواند به کاهش چربی اضافی بدن و کاهش BMI در بیماران چاق کمک کند. علاوه بر این، مصرف چای سبز می تواند در کنترل بیماری های چاقی، از جمله فشار خون بالا و سطح قند خون و کلسترول بالا موثر باشد.

می توانید یک فنجان چای سبز تسکین دهنده یا با کیسه های چای یا برگ های چای تهیه کرده و این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید. عصاره چای سبز حاوی کاتچین و کافئین، آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت متابولیسم شما را بهبود بخشد. حتی در صورت مصرف منظم روند کاهش وزن را تسریع کند.

عسل و دارچین

درمان خانگی برای چاقی | پزشکت

عسل دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده متابولیسم است که می تواند باعث کاهش وزن شود. دارچین ارزش دارویی خود را از داروی سینامالدئید و اسید گالیک می گیرد که آن را به یک ضد دیابت، ضد التهاب و سم زدایی موثر تبدیل می کند.

دارچین ممکن است با مهار اشتهای کلی، تقویت هضم بهتر غذا و رفع سندرم متابولیک، به کاهش مصرف مواد غذایی کمک کند. عسل و دارچین حاوی مواد های غذایی زیادی هستند. حتی عسل و دارچین می توانند به طور جداگانه یا با هم برای مبارزه با چاقی استفاده شوند.

کافی است یک قاشق چایخوری دارچین را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه بجوشانید. مقداری عسل به چای اضافه کنید تا خوش طعم و سالم شود و آن را در حالی که گرم است بنوشید. این چای عسل دارچین را دو بار در روز مصرف کنید تا به هضم غذا کمک کرده و به مرور زمان کاهش وزن را تسریع کند.

قهوه

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف متوسط ​​قهوه بدون شکر با تسریع در متابولیسم در حالی که اشتها را کاهش می دهد، می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما برای درک دقیق مکانیسم این ادعا، مطالعات بیشتری لازم است. به یاد داشته باشید که قهوه محرکی است که می تواند بر روی خواب تأثیر منفی بگذارد. حتی در صورت مصرف زیاد، منجر به اختلال در خواب می شود.

کمبود خواب می تواند زمینه را برای میان وعده های غیر ضروری، ولع مصرف قند و سایر اثرات مخرب سلامتی که باعث افزایش وزن می شوند، هموار کند. قهوه را بخشی از رژیم منظم خود قرار دهید اما بیش از 2-3 فنجان در روز ننوشید.

ادویه ها

درمان خانگی برای چاقی | پزشکت

فلفل هندی

کپسایسین و ترکیبات کپسیات موجود در فلفل هندی چربی ذخیره شده بدن را اکسید کرده و تعادل منفی انرژی را ایجاد می کند. بنابراین، کپسایسین نه تنها طعم بهتری را به غذا می دهد، بلکه عامل منحصر به فردی برای کاهش وزن است.

رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان طعم دهنده است که با افزایش میزان خروج ادرار، احتباس آب را در بدن کاهش می دهد. علاوه بر خاصیت ادرارآوری، ممکن است به سوخت و ساز بدن و کاهش وزن بدن کمک می کند.

بذر کتان

بذرهای كتان حاوی دوز مناسبی از فیبر غذایی در پوسته خارجی آن است كه باعث هضم سالم و جذب مواد مغذی می شود. علاوه بر این، بذر کتان می تواند به مبارزه با التهاب در بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

زنجبیل

مصرف زنجبیل باعث ایجاد گرما در بدن می شود. حتی می تواند به کاهش چربی جمع شده و افزایش انرژی کمک کند. علاوه بر این، محققان پیشنهاد می کنند که زنجبیل می تواند جذب چربی را در جریان خون محدود کند و اشتها را کاهش دهد.

سبک زندگی خود را تغییر دهید.

درمان خانگی برای چاقی | پزشکت

برخی راهکارهای تغییر سبک زندگی در افراد وجود دارند که می توانند در کاهش وزن موثر باشند، از جمله:

  • مقدار کافی آب مصرف کنید. در طول روز به اندازه کافی آب مصرف کنید تا بدن شما سم زدایی شود.
  • خواب کافی داشته باشید. سعی کنید هر شب حداقل 8-8.5 ساعت خواب آرام داشته باشید. زیرا کمبود خواب می تواند متابولیسم شما را کاهش دهد. حتی ممکن است خطر چاقی را افزایش دهد.
  • هرگز از صبحانه صرف نظر نکنید. صبحانه مهمترین وعده غذایی خصوصاً برای افرادی است که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند.
  • روز خود را با یک وعده غذایی پر پروتئین، فیبر شروع کنید. خوردن صبحانه می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. حتی انرژی را بدون افزایش بار کالری تأمین کند.
میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. زیرا آسیب سلول های اکسیداتیو را کاهش می دهند. برای این منظور، هویج، انگور، هلو، انجیر، غلات سبوس دار و سبزیجات برگ دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بشقاب های غذای خود را کوچکتر کنید.

غذا خوردن در بشقاب های کوچکتر به شما کمک می کند سریعتر احساس سیری کرده و در نتیجه از پرخوری جلوگیری شود.

غذا خوردن آهسته و آگاهانه را تمرین کنید.

برای کنترل کالری دریافتی و پرهیز از پرخوری، غذا خوردن آرام و آگاهانه را تمرین کنید. لحظه ای که احساس سیری می کنید دست از غذا خوردن بکشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که غذا خوردن تند و با عجله باعث پرخوری می شود.

سندرم hypoventilation در چاقی چیست؟

رسوبات زیادی از چربی در بافتهای چربی می تواند دیافراگم و مجاری تنفسی را سنگین کند و در نتیجه منجر به اختلال تنفسی انسدادی شود. این وضعیت به سندرم هیپونتیلاسیون چاقی (OHS) معروف است. OHS باعث اختلال در تنفس و افزایش غلظت دی اکسید کربن در خون می شود که به آن هیپرکاپنیا نیز می گویند.

فشار بیش از حد بر تنفس همچنین می تواند مراکز تنفسی مغز را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین، این یک بیماری بالقوه کشنده است که نیاز به درمان فوری دارد.

منبع:

 https://www.emedihealth.com/obesity.html

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز