لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آرتریت پسوریازیس شامل التهاب، درد و تورم در مفاصل است. برخی از گزینه های درمان خانگی آرتریت پسوریازیس از جمله کاهش استرس، ورزش، کپسایسین و بلغور جو دوسر  ممکن است موثر باشد.

آرتریت پسوریازیس (PsA) یک بیماری مرتبط با پسوریازیس  است. برخی از افراد مبتلا به PsA نیز تغییرات ناخن و پوستی پسوریازیس را تجربه می کنند.

شرایط پسوریازیس معمولاً به صورت چرخه ای با زمان شعله ور شدن (هنگامی که علائم بدتر می شوند) و دوره های بهبودی (زمانی که برای مدتی کاهش می یابد یا از بین می رود) اتفاق میفتد.

گزینه های فعلی درمان پزشکی می توانند به کاهش پیشرفت PsA کمک کنند، از بروز علائم جلوگیری کرده و آنها را تسکین می دهند، اما درمان های طبیعی و جایگزین نیز می توانند به فرد در تسکین علائم کمک کنند.

هدف برخی از روش ها، تسکین علائم است، در حالی که برخی دیگر به کاهش خطر شعله ور شدن آنها کمک می کنند. توجه به این نکته مهم است که  شواهد علمی برای حمایت از همه این روش ها وجود ندارند.

درمان های طبیعی برای آرتریت پسوریازیس

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس | پزشکت

درمان های طبیعی زیر ممکن است به PsA کمک کنند:

زردچوبه

ریدکورکومین که در زردچوبه وجود دارد، ممکن است یک درمان طبیعی برای آرتروز پسوریازیس باشد. به نظر می رسد کورکومین که یکی از ترکیبات زردچوبه است که دارای خواص ضد التهابی می باشد.

بررسی نشان داده است که کورکومین با تغییر در عملکرد برخی ژن ها می تواند علائم PsA را کاهش دهد. افراد می توانند ادویه را به غذا اضافه یا کپسول زردچوبه مصرف کنند. نویسندگان یک بررسی منتشر شده در سال 2018 به این نتیجه رسیدند که کورکومین می تواند کاندیدای درمان طبیعی PsA باشد.

کپسایسین

کپسایسین ترکیبی است که فلفل قرمز را تند می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که کرم های حاوی کپسایسین ممکن است گیرنده های درد را بی حس کرده و باعث تسکین مفاصل دردناک شود. فرد باید این کرم ها را روی مفاصل آسیب دیده بمالد.

نمک های اپسوم

حمام گرم با نمکهای Epsom ممکن است به کاهش درد و التهاب مفصل کمک کند. نمک های اپسوم حاوی منیزیم هستند، که یک ماده معدنی است که سلامت استخوان را تقویت می کند و ممکن است خارش پوست را تسکین دهد. آب گرم همچنین به شل شدن مفاصل و تسکین درد کمک می کند. دما باید در حدود 92–100 درجه فارنهایت (33–37.8 درجه سانتیگراد) باشد. با این حال، نمک های Epsom می توانند ترشح انسولین را تحریک کنند و بنابراین ممکن است برای افراد دیابتی مناسب نباشد.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که آنها تورم دردناک را با کاهش التهاب کاهش می دهند. منابع احتمالی آن شامل مکمل های امگا 3، ماهی های روغنی مانند ماهی تن، و سایر ماهی های آب سرد است.

زنجبیل

زنجبیل یک ریشه گیاهی و ادویه است که به نظر می رسد دارای خواص ضد التهابی باشد. بنیاد آرتروز نشان می دهد که زنجبیل می تواند در درمان آرتریت روماتوئید، که یکی دیگر از نوع التهابی آرتروز است موثر باشد.

ورزش

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس | پزشکت

ورزش می تواند سلامت عمومی و کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد. همچنین باعث کاهش سفتی، تقویت عضلات، کمک به حفظ وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. متخصصان فعالیت های کم تأثیر مانند شنا، یوگا یا تای چی را برای مبتلایان به PsA توصیه می کنند.

ترک دخانیات و سیگار

دستورالعمل های فعلی به شدت توصیه می کنند که سیگار را ترک  یا از آن اجتناب کنید، زیرا دود سیگار عامل محرک PsA و شعله ور شدن علائم است.

ماساژ درمانی

یک ماساژ درمانی با عملکرد مناسب می تواند به رفع ناراحتی مفصلی و آزاد شدن عضلات و تنگی مفاصل کمک کند. ماساژ دادن می تواند باعث کاهش چشمگیر ناراحتی مربوط به آرتروز شود.

طب سوزنی

یک متخصص طب سوزنی  می تواند برای تسکین درد مزمن سوزن در نقاط مختلف فشار وارد کند. برخی شواهد نشان می دهد، اما تأیید نمی کند، این می تواند به درمان PsA کمک کند. با این حال، به نظر می رسد که ماساژ درمانی گران باشد و ممکن است علائم پوستی را در برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس تحریک کند.

طب فشاری

یک درمانگر می تواند برای کاهش درد، تحریک سیستم ایمنی بدن و از بین بردن تنش، به نقاط مختلف بدن فشار وارد کند.

تکنیک های کاهش استرس

استرس و خستگی می تواند با PsA همراه شده، همچنین باعث شعله ور شدن علائم می شود. کاهش استرس ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

 بسیاری از افراد به سختی می توانند سطح استرس خود را کاهش دهند، به خصوص وقتی احساس ناراحتی می کنند. مدیتیشن، تمرین یوگا و خواب کافی هر شب ممکن است به کنترل استرس و آرامش کمک کند.

خواب کافی

خواب و استراحت کافی می تواند به تسکین علائم کمک کند.

خواب  به مدیریت التهاب، کاهش استرس و تقویت سلامتی و سلامتی کمک می کند. افراد با شرایط پسوریازیس با اختلالات خواب زیادی همراه هستند. یکی از دلایل این امر این است که خارش و درد می تواند خوابیدن را سخت کند. برای تشویق خواب خوب بهتر است:

  • مطمئن شوید که اتاق خواب شما تاریک است دمای مناسبی دارد.
  • تلفن های همراه و سایر وسایل را بیرون از اتاق بگذارید.
  • هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و بلند شوید.

اگر این راهکارها کمکی نکند، پزشک می تواند راه حل دیگری ارائه دهد.

حمام گرم

اسپا درمانی، از جمله آب درمانی مانند حمام گرم، می تواند باعث شل شدن مفاصل، تسکین درد و التهاب، ایجاد آرامش و کاهش سطح استرس شود.

مراقبه و ذهن آگاهی

ذهن آگاهی شامل آگاهی از بدن، احساس  و هر تغییری است که ممکن است نشان دهنده شعله ور شدن باشد. همچنین شامل آگاهی از هر موقعیتی است که ممکن است استرس غیر ضروری ایجاد کند. مدیتیشن می تواند به کنترل درد و استرس کمک کند.

نکاتی برای تسکین علائم پوستی

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس | پزشکت

افراد مبتلا به PsA ممکن است درگیر مشکلات پوستی و همچنین آرتروز شوند. در اینجا چند روش درمانی وجود دارد که ممکن است به تسکین پوست کمک کنند:

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب در مناطق آسیب دیده پوست ممکن است به شخصی که دچار پسوریازیس پوست سر است کمک کند. با این وجود، در صورت ترک خوردگی یا خونریزی در مناطق آسیب دیده، افراد نباید از سرکه سیب استفاده کنند.

انگور

نویسندگان یک بررسی 2018 نشان داده اند که استفاده از کرم هایی با انگور Oregon) Mahonia aquifolium) روی پوست می تواند علائم پوستی را بهبود بخشد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به تسکین علائم پوستی کمک کند. قبل از استفاده از آن، فرد باید یک تست آن را انجام دهد، زیرا ممکن است پوست برخی افراد را تشدید کند.

جو دوسر و نمک های دریا

بلغور جو دوسر، به عنوان خمیر یا در حمام، می تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند. همچنین فرد می تواند نمک های دریای مرده را به حمام خود اضافه کند. آب باید گرم باشد، زیاد داغ نباشد، زیرا این امر می تواند علائم را تحریک کند.

آلوئه ورا

این مومیایی آرامبخش و گیاهی هنگامی که فرد آن را روی لکه های پوست تحریک شده قرار می دهد، می تواند علائم را تسکین دهد.

مرطوب کننده

فرد باید سعی کند حداقل هر روز یک بار پوست خود را مرطوب کند. بهترین زمان برای انجام این کار 5 دقیقه از حمام یا دوش گرفتن است. مرطوب کننده غلیظ معمولاً بهتر است. یک داروساز می تواند گزینه های مناسب را پیشنهاد کند.

رژیم غذایی در آرتریت پسوریازیس

درمان خانگی آرتریت پسوریازیس | پزشکت

یک رژیم غذایی مغذی که بر میوه و سبزیجات تازه تأکید دارد، می تواند در درمان این وضعیت موثر باشد.

غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان و فیبر هستند ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

  • محصولات لبنی: موارد کم چربی یا فاقد چربی را انتخاب کنید.
  • شکر و نمک: از قندها و نمک های تصفیه شده و اضافه شده خودداری کنید.
  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای تازه، کامل و فرآوری نشده را به جای غذاهای کاملاً فرآوری شده انتخاب کنید.
  • نوشیدنی ها: به خصوص با نوشیدن آب، بدن را مرطوب نگه دارید، اما مصرف نوشیدنی های الکلی را ترک و شیرین را محدود کنید.
  • میوه ها و سبزیجات: این مواد غذایی می توانند آنتی اکسیدان و فیبر مورد نیاز بدن را تامین  کرده و به فرد در حفظ وزن سالم کمک کنند.
  • چربی ها: منابع چربی گیاهی مانند آووکادو و روغن زیتون گزینه های خوبی هستند. افراد باید مصرف چربی های حیوانی و چربی های ترانس را که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد، محدود کنند.

هشدارها در درمان های خانگی آرتریت پسوریازیس

یادآوری این نکته ضروری است که درمان های طبیعی جایگزین برنامه درمانی تجویز شده توسط پزشک نمی شوند. با این حال، استفاده از آنها در کنار درمان پزشکی  ممکن است به تسکین برخی علائم کمک کنند.

مردم همیشه باید:

  • محصولات را از یک منبع معتبر خریداری کنید.
  • دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید.
  • برای هر روش درمانی جایگزین یک متخصص واجد شرایط را پیدا کنند.
  • قبل از انجام هرگونه درمان جایگزین یا مکمل، از یک پزشک مشورت بگیرند.

برخی از روش های درمانی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا اثرات ناخواسته ایجاد کنند. یک پزشک همچنین می تواند در مورد منابع معتبر مشاوره دهد.

سخن آخر

بسیاری از درمان های طبیعی می توانند به افراد مبتلا به PsA و سایر بیماری های پسوریازیس کمک کنند، اما همه آنها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند. فرد باید قبل از اقدام به درمان جدید با پزشک خود صحبت کند تا مطمئن شود که برای او مناسب است.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/316926#cautions

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز