لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خواص درمانی رازیانه در زنان چیست؟

خاصیت درمانی رازیانه در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خواص درمانی رازیانه در زنان چیست؟ از خواص درمانی رازیانه در زنان می توان به ترکیبات پیاز تازه رازیانه اشاره کرد که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین محلول در آب برای سلامت ایمنی، ترمیم بافت و سنتز کلاژن بسیار مفید و موثر است.

Foeniculum vulgare، معروف به رازیانه، یک گیاه خوراکی و گیاهان دارویی است. گیاهان رازیانه سبز و سفید، دارای برگ های پر و گل های زرد است. هم پیاز ترد و هم بذر گیاه رازیانه طعم ملایم و شیرینی دارد. با این حال، طعم و مزه بذرها به دلیل داشتن روغن های موجود در آن، قوی تر است.

رازیانه و دانه های آن، جدا از کاربردهای آشپزی فراوانی که دارد برای سلامتی افراد مفید بوده و ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری ایجاد کند.

برخی از رایج ترین اثرات و خواص درمانی رازیانه، عبارتند از:

بسیار مقوی و مغذی

رازیانه و دانه های آن، حاوی مواد مغذی زیادی است. 1 فنجان (87 گرم) پیاز رازیانه خام و 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) دانه رازیانه خشک حاوی ترکیبات مغذی زیر می باشد:

پیاز رازیانه تازه دانه های رازیانه خشک شده
کالری 27 20
فیبر 3 گرم 2 گرم
ویتامین سی 12٪ از RDI 1٪ از RDI
کلسیم 3٪ از RDI 5٪ از RDI
اهن 4٪ از RDI 6٪ از RDI
منیزیم 4٪ از RDI 5٪ از RDI
پتاسیم 8٪ از RDI 2٪ از RDI
منگنز 7٪ از RDI 17٪ از RDI

همانطور که می بینید، دانه رازیانه  کالری کمی دارد اما بسیاری از مواد مغذی مهم را تأمین می کنند. پیاز رازیانه تازه، منبع خوبی از ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب برای سلامت ایمنی، ترمیم بافت و سنتز کلاژن است. ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می کند و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت خواهد کرد.

پیاز و دانه ها زاریانه حاوی ماده معدنی منگنز هستند. منگنز برای فعال سازی آنزیم، متابولیسم، محافظت از سلول، رشد استخوان، تنظیم قند خون و ترمیم زخم مهم است. جدا از منگنز، رازیانه و دانه های آن حاوی مواد معدنی دیگری است که برای سلامت استخوان ها از جمله پتاسیم، منیزیم و کلسیم حیاتی است.

آنتی اکسیدان ها و مواد فرار قوی

خاصیت درمانی رازیانه در زنان | پزشکت

شاید چشمگیرترین فواید رازیانه و دانه های آن آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قوی موجود در آنها باشد. بررسی ها نشان داده که اسانس گیاه حاوی بیش از 87 ترکیبات فرار دارد. آنتی اکسیدان های پلی فنول عوامل ضد التهابی قوی هستند که تأثیرات شدیدی بر سلامتی بدن دارند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی غنی از این آنتی اکسیدان ها را رعایت می کنند، در معرض خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، چاقی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 هستند. علاوه بر این، بیش از 28 ترکیب در دانه های رازیانه شناسایی شده است. این ترکیب آلی استآنتول دارای خواص ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی است. به طور کلی می توان گفت: تمام قسمت های گیاه رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند مانند اسید کلروژنیک، لیمونن و کوئرستین است. همه این موارد ممکن است برای سلامتی مفید باشد.

خواص کاهش دهنده اشتها

دانه های رازیانه می توانند اشتها افراد را سرکوب کنند و باعث کاهش اشتها شوند. بررسی ها نشان می دهد کسانی که مصرف چای دانه رازیانه قبل از ناهار می تواند اشتها افراد را کاهش دهد. آنتول، یکی از اجزای اصلی روغن ضروری رازیانه، ممکن است در به عنوان سرکوب کننده اشتهای این گیاه موثر باشد؛ اما با این حال تحقیقات در این زمینه متناقض است و برای درک کامل خواص بالقوه مهار کننده اشتها رازیانه به مطالعات بیشتری نیاز است.

تقویت قلب

خوردن رازیانه و دانه های آن می تواند به چندین روش برای سلامت قلب مفید باشد؛ زیرا آنها دارای فیبر هستند. فیبر، یک ماده مغذی است که برای کاهش برخی از عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا موثر است. یک فنجان پیاز رازیانه خام 3 گرم فیبر را برای بدن تامین می کند.

رژیم های غذایی سرشار از فیبر خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد: مصرف بیشتر فیبر در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد. به ازای مصرف هر 7 گرم فیبر اضافی در روز، خطر بیماری قلبی 9٪ کاهش می یابد. رازیانه و دانه های آن همچنین حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم هستند که نقش مهمی در سلامت قلب شما دارند.

به عنوان مثال، گنجاندن منابع غنی از پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون بالا، یک عامل خطر برای بیماری قلبی کمک کند.

ضد سرطان

خاصیت درمانی رازیانه در زنان | پزشکت

 ترکیبات گیاهی قدرتمند در رازیانه ممکن است به محافظت بدن در برابر بیماری های مزمن، از جمله سرطان های خاص کمک کند. به عنوان مثال، مشخص شده است که آنتول دارای خواص ضد سرطان است. آنتول یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال در دانه رازیانه است.

بررسی ها نشان داده که آنتول رشد سلولی را سرکوب می کند و باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی شده در سلولهای سرطانی پستان انسان می شود. علاوه بر آن بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد عصاره دانه رازیانه ممکن است از سرطان پستان و کبد پیشگیری کند. به طور کلی بررسی ها آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده است که احتمال دارد رازیانه دارای خواص ضد سرطانی باشد. با این حال، اینکه آیا اثرات مشابهی در انسان دیده می شود، قطعی نیست.

مفید در دوران شیردهی

بررسی های صورت گرفت نشان می دهد که مصرف این گیاه در زنان منجر به افزایش ترشح شیر در دوران شیردهی می شود. مواد خاصی مانند دیانتول و فتوآنتول که در آنتول یافت می شوند، مسئول این خواص رازیانه است. علاوه بر آن، رازیانه ممکن است ترشح شیر و سطح پرولاکتین خون را افزایش دهد.

با این حال، مطالعات دیگر هیچ تاثیری بر ترشح شیر یا افزایش وزن نوزاد نشان ندادند. عوارض جانبی منفی، مانند افزایش وزن ضعیف و مشکل تغذیه، در نوزادانی که مادران آنها چای شیردهی حاوی رازیانه نوشیده اند نیز گزارش شده است. به همین دلایل، زنان شیرده قبل از استفاده از رازیانه برای تحریک تولید شیر باید با ارائه پزشک خود مشورت کنند.

 سایر فواید رازیانه در زنان

خاصیت درمانی رازیانه در زنان | پزشکت

گذشته از مزایای ذکر شده در بالا، رازیانه و دانه های آن ممکن است به روش های زیر سلامتی زنان را بهبود بخشد:

  1. مفید برای سلامت روان. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره رازیانه ممکن است اختلالات حافظه مربوط به پیری را کاهش دهد.
  2. کاهش دهنده التهابآنتی اکسیدان های قوی موجود در رازیانه مانند ویتامین C و کوئرستین می تواند به کاهش التهابو سطح مارکرهای التهابی کمک کند.
  3. خواص ضد باکتری. بررسی ها نشان می دهد که عصاره رازیانه از رشد باکتری ها و مخمرهای بالقوه مضر مانند اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس جلوگیری می کند.
  4. تسکین علائم یائسگی. مروری بر 10 مطالعه نشان داد که رازیانه می تواند عملکرد جنسی و میل جنسی را در زنان یائسه بهبود بخشد، همچنین گرگرفتگی، خارش واژن، خشکی، درد در هنگام رابطه جنسی و اختلالات خواب را تسکین دهد.

توجه به این نکته مهم است که در بسیاری از این مطالعات از دوزهای غلیظ گیاه استفاده شده است. اما شاید خوردن مقدار کمی رازیانه یا دانه های آن مزایای یکسانی نداشته باشد.

احتیاط در مصرف رازیانه

خاصیت درمانی رازیانه در زنان | پزشکت

مصرف رازیانه و دانه های آن در یک اندازه مشخصی می تواند مفید است. اما مصرف مقدار زیاد رازیانه مانند عصاره ها و مکمل ها آن می تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیادی شود.

به عنوان مثال، رازیانه دارای خواص استروژنی قوی است، به این معنی که مانند هورمون استروژن عمل می کند. این خواص رازیانه ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند. اما شاید مصرف آن در دوران بارداری منجر به بروز عوارض جانبی مانند اختلال در رشد و نمو جنین شود.

 حتی مصرف آن در دوزهای بالا ممکن است اثرات سمی بر سلول های جنین داشته باشد. خوردن رازیانه و دانه های آن به احتمال زیاد بی خطر است. اما زنان باردار باید از مصرف مکمل ها یا خوردن اسانس این گیاه خودداری کنند.

رازیانه همچنین ممکن است با داروهای خاصی از جمله قرص های استروژن و داروهای خاص سرطان تداخل داشته باشد؛ بنابراین همیشه قبل از استفاده از دوزهای بالا به صورت مکمل، روغن ضروری یا عصاره، با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

هم پیاز تازه و هم دانه های معطر گیاه رازیانه بسیار مغذی هستند و می توانند برای سلامتی زنان مفید باشند. افزودن آنها به رژیم غذایی ممکن است باعث بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب، سرکوب اشتها و حتی ایجاد خواص ضد سرطانی شود. برای بهره مندی از رازیانه و دانه های آن، سعی کنید پیاز رازیانه خام را در سالاد خود بگنجانید یا از دانه های آن برای طعم دادن به سوپ، آبگوشت و غذاهای ماهی استفاده کنید.

اگر می خواهید از این گیاه دارویی برای خواص آن استفاده کنید اما به دلایل و وضعیت سلامتی خود باز هم شک و تردید دارید، بهتر است قبل از مصرف آن با یک مشاوره تغذیه مشورت کنید. صددرصد یک مشاوره تغذیه با تجربه می تواند با ارزیابی وضعیت جسمانی شما، بهتر دوز و نحوه مصرف رازیانه را به شما پیشنهاد دهد. فقط به این نکته توجه داشته باشید اسم هر گونه دارو احتمالی که مصرف می کنید را یادداشت کرده و آن را به مشاور خود بگویید. برای راحتی مشورت گرفتن از مشاوران تغدیه با تجربه و حرفه ای می توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکت استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز