لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

حقایق عجیب ماست یونانی

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

فهرست مطالب

حقایق عجیب ماست یونانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

حقایق عجیب ماست یونانی: این ماست علاوه بر داشتن آثار تغذیه ای ماست های معمولی، ماست مفید یونانی دو برابر ماست های معمولی پروتئین دارد. پروتئین یک عنصر اساسی در ساخت عضلات، پوست، استخوان ها، موها و خون شماست. همچنین ماست یونانی از عناصر مغذی دیگری مانند کلسیم، پروبیوتیک ها، ویتامین B12 و پتاسیم برخوردار است که همه آنها در چندین عملکرد اصلی بدن نقش اساسی دارند.

انواع مختلف ماست در فروشگاه های مواد غذایی موجود است، اما یکی از محبوبیت های زیادی که در سال های اخیر پیدا کرده است ماست یونانی است. ماست همان چیزی است که هنگام تخمیر شیر با کشت زنده باکتری های مفید به دست می آورید. روند تهیه این ماست شامل یک مرحله اضافی است که در آن آب پنیر یا مایعات اضافی تخلیه می شود تا توده ای غنی، غلیظ و خامه ای با طعم خوب ترش باقی بماند. آب پنیر اساساً شامل آب، لاکتوز و برخی مواد معدنی است. خاصیت اسیدی این نوع ماست جذب مواد مغذی را برای بدن شما آسان می کند.

هنگام خرید این ماست، برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید حاوی مواد افزودنی صمغ یا نشاسته، پروتئین شیر خشک و کلاژن نیست. بسیاری از انواع فروشگاه های خریداری شده اساساً ماست های معمولی هستند که پس از فرآوری با مواد غلیظ کننده، به عنوان ماست یونانی فروخته می شوند.

ارزش غذایی ماست یونانی

می توانید سه وعده روزانه لبنیات کم چرب یا بدون چربی را با یک فنجان این ماست جایگزین کنید تا میزان دریافت چربی در رژیم غذایی شما تأمین شود.

این ماست، برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در معده آسان تر هضم می شود، زیرا مقدار قابل توجهی قند در طی فرآیند صاف کردن آن جدا می شود. همچنین، همراه با پروبیوتیک است که به تجزیه قندهای شیر کمک می کند و هضم آن را آسان تر می کند.

محتوای تغذیه ای ماست یونانی ساده کم چرب در هر 100 گرم:
اب G 83.56
انرژی کیلو کالری 73
پروتئین G 95/9
چربی کل G 1.92
کربوهیدرات G 94/3
قندها G 3.56
کلسیم، کلسیم میلی گرم 115
آهن، آهن میلی گرم 0.04
منیزیم، منیزیم میلی گرم 11
فسفر، پ میلی گرم 137
پتاسیم، ک میلی گرم 141
سدیم، سدیم میلی گرم 34
روی، روی میلی گرم 06/0
ویتامین سی میلی گرم 0.8
تیامین میلی گرم 0.044
ریبوفلاوین میلی گرم 0.233
نیاسین میلی گرم 0.197
ویتامین B6 میلی گرم 0.055
فولات میکروگرم 12
ویتامین B12 میکروگرم 0.52
ویتامین A میکروگرم 90
ویتامین E میلی گرم 0.04
ویتامین K میکروگرم 0.2

چگونه از مصرف ماست یونانی لذت ببریم؟

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

می توانید از آن به عنوان جایگزین سالم مایونز یا کره روی نان ها و کراکر استفاده کنید.

به همین ترتیب، وفل ها و پنکیک های خود را به جای عروسک های خامه هم زده با این ماست کم چرب پر کنید. این ماست ساده نیز می تواند به عنوان یک میان وعده به تنهایی میل شود.

مقداری آجیل ترد یا موسلی به این ماست اضافه کنید و کمی عسل روی آن بپاشید. آن را با یک نوع توت، موز، یا مجموعه ای از میوه های خرد شده سرو کنید.

ماست یونانی همچنین می تواند به عنوان پایه ای برای یک پودینگ شکلاتی کم کالری، یک دسر عالی برای هر کسی که رژیم دارد، استفاده می شود. مقداری پودر کاکائو، اسانس وانیل و پودر قند را درون ماست بزنید تا یک پودینگ بدست آورید.

آن را با آووکادو یا هر میوه دیگری که دوست دارید مخلوط کنید تا یک اسموتی درست شود. می توانید روزانه 2 یا 3 فنجان ماست یونانی بدون چربی بخورید.

فواید سلامتی ماست یونانی

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

مهم نیست که ماست یونانی را چگونه بخورید تا ار مزایای مشخصات تغذیه ای آن بهره مند شوید. مزایای سلامتی که باعث می شود ماست یونانی به عنوان غذایی پرطرفدار شناخته شود، عبارتند از:

بهبود سلامت گوارش

یکی از اصلی ترین فواید سلامتی ماست یونانی، پروبیوتیک های موجود در آن است. دستگاه گوارش به طور طبیعی حاوی انواع مختلف باکتری است. باکتری های مفیدی که از پروبیوتیک های موجود در ماست یونان دریافت می کنید به افزایش بیشتر باکتری های خوب روده کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را تقویت می کنند.

مقدار بالایی از باکتری های مفید در سیستم گوارش به مقابله با مشکلات مختلف گوارشی، مانند اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می کند.

حفظ عملکرد مناسب روده

پروبیوتیک های موجود در ماست یونان به انتقال غذا از طریق روده کمک کرده و نظم روده را تقویت می کند. علاوه بر این، ماست یونانی غذایی قابل هضم است. همچنین، مشخصات غذایی آن به هضم غذاهای دیگر کمک می کند. این فواید سلامتی ماست یونانی در حفظ نظم روده و جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست مهم است. حرکات نامنظم روده باعث خشک شدن مدفوع و دفع سخت آن می شود. همچنین، سمومی را در بدن ایجاد خواهد کرد که با گذشت زمان ممکن است به روده و بدن آسیب برساند.

کمک به کاهش وزن

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

اگر سعی در کاهش وزن دارید، قرار دادن ماست یونانی بدون چربی در رژیم غذایی ضروری است. ماست یونانی در مقایسه با ماست سنتی حاوی دو برابر پروتئین است. از آنجا که هضم پروتئین در بدن بیشتر از کربوهیدرات ها طول می کشد، می تواند باعث ایجاد احساس و سیری طولانی مدت شود. این به شما کمک می کند تا اشتهای شما را بین وعده های غذایی منظم که هنگام تلاش برای کاهش وزن مهم است، کاهش یابد.

بررسی ها نشان داده که خوردن سه وعده ماست در روز می تواند باعث کاهش چربی شود. محققان همچنین دریافتند که یک میان وعده عصرانه ماست یونانی، حاوی 24 گرم پروتئین، منجر به کاهش گرسنگی، افزایش سیری و تأخیر در خوردن غذا می شود.

به علاوه، ماست یونانی مقدار زیادی کلسیم دارد که می تواند تولید چربی در بدن را محدود کند. ید موجود در ماست یونانی برای عملکرد مناسب تیروئید مهم است. متابولیسم بهتر کاهش وزن را تسهیل می کند.

کنترل فشار خون

برای کنترل فشار خون، چند فنجان ماست یونانی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پتاسیم موجود در آن به کنترل فشار خون کمک می کند. فقط 1 فنجان ماست یونانی بدون چربی حاوی 240 میلی گرم پتاسیم است.

مصرف ماست یونانی پتاسیم از انقباض رگ های خونی جلوگیری می کند که در غیر این صورت باعث افزایش فشار خون می شود. این ماده معدنی همچنین اثرات منفی سدیم را متعادل می کند.

ویتامین B12 موجود در ماست به بدن شما کمک می کند تا سلول های قرمز خون تولید کند تا اکسیژن به هر قسمت از بدن، از جمله قلب برسد. همچنین، این ماست منبع مهمی از کلسیم و منیزیم است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

بهبود عملکرد سیستم ادراری تناسلی

دستگاه ادراری تناسلی نیز مانند دستگاه گوارش به یک محیط باکتریایی متعادل نیاز دارد. پروبیوتیک های موجود در این ماست ممکن است به تقویت رشد باکتری های خوب در دستگاه ادراری تناسلی کمک کنند که به نوبه خود می تواند از چندین بیماری مانند واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمری و عفونت های دستگاه ادراری (UTI) پیشگیری یا درمان کند.

بررسی ها نشان داده پروبیوتیک ها می توانند برای جلوگیری از عفونت ادراری مکرر در زنان مفید باشند. با این حال، برای تأیید این نتایج، تحقیقات بیشتری لازم است؛ اما پروبیوتیک ها را نباید به عنوان داروی مسکن برای درمان عفونت های دستگاه ادراری در نظر گرفت. با این حال، می تواند سلامت دستگاه ادراری و تناسلی را بهبود ببخشد و حفظ کند.

کمک به سلامت استخوان

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

وقتی صحبت از سلامت استخوان می شود، این ماست بسیار مفید است. ماست یونانی حاوی دوز فراوانی از بالاترین ماده مغذی سازنده استخوان، از جمله کلسیم است. این عنصر حیاتی به شما کمک می کند تا مقاومت کششی قاب اسکلتی شما حفظ و حفظ شود.

دریافت ناکافی کلسیم در رژیم غذایی یکی از دلایل اصلی از دست دادن تدریجی تراکم استخوان است که زمینه را برای پوکی استخوان را فراهم می کند که در آن استخوان ها ضعیف و در برابر شکستگی آسیب پذیر می شوند. فقط یک وعده ماست یونانی 18.7 درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین می کند. جدا از کلسیم، همچنین حاوی منیزیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین است که استخوان های سالم و قوی را تقویت می کنند. علاوه بر این، ویتامین D و باکتری فعال زنده در این ماست باعث تقویت استخوان ها و افزایش تراکم استخوان می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

حفظ سلامت سیستم اعصاب مرکزی

ماست یونانی به عنوان یک ماده غذایی تخمیر شده برای سلامت مغز شما نیز مفید است.

پروبیوتیک ها نقشی اساسی در حفظ تعادل سالم بین روده و مغز دارند. روده و مغز از طریق محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال متصل می شوند، جایی که چندین نورون وجود دارد که برای یک ذهن سالم مهم هستند. محققان دریافتند که تخمیر کنترل شده ممکن است غالباً باعث تقویت مواد مغذی خاص و فیتوشیمیایی مواد غذایی شود که ممکن است با سلامت روان مرتبط باشد.

همچنین، ویتامین B12 موجود در ماست یونانی به سلول های مغز امکان ایجاد اتصالات جدید را می دهد، این فرآیند امکان تشکیل حافظه را فراهم می کند. ویتامین B12 جزء حیاتی میلین است، پوششی که از بسیاری از سلولهای مغز محافظت می کند. علاوه بر این، خوردن غذاهای تخمیر شده ممکن است خطر ابتلا به اختلالات نورودژنراتیو، مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

حفظ سلامت دهان و دندان

فواید سلامتی ماست یونانی | پزشکت

ماست یونانی با بهبود سلامت دهان و دندان می تواند به شما در حفظ لبخند زیبا کمک کند. پروبیوتیک های موجود در ماست یونان ممکن است از پوسیدگی محافظت کنند. تصور می شود که باکتری های مفید به جلوگیری از رشد باکتری های مضر در دهان کمک می کنند که می تواند باعث مشکلات دهانی از جمله بوی بد دهان می شود.

همچنین ممکن است سطح pH دهان را متعادل کند، بنابراین محیط کمتری را برای رشد و شکوفایی باکتری ایجاد می کند. برای تأیید یافته ها باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

به علاوه، ماست یونانی منبع عالی کلسیم و پروتئین است، دو ماده مغذی مهم که باعث تقویت سلامت دهان می شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت ایمنی بدن، خوردن ماست یونانی را شروع کنید. ماست یونانی می تواند منجر به سطح بالاتری از سلول های تقویت کننده ایمنی شود. باکتری های سالم موجود در ماست، سلول های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را علامت گذاری کرده و میکروب های مضر را از بین می برند. میکروب های خوب همچنین به بدن کمک می کنند مواد مغذی را به درستی جذب و سیستم گوارشی را قوی کند. این دو عامل در تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند.

همچنین، ماست یونانی مواد مغذی از جمله پروتئین، کلسیم، ید و پتاسیم را فراهم می کند که برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.

کاهش افسردگی

میکروب های مفیدی که در روده شما زندگی می کنند ممکن است باعث بهبود خلق و خو و سطح اضطراب شما شوند. به همین منظور، خوردن روزانه ماست یونانی باعث تقویت فلور روده سالم و مطلوب می شود و به شما در مبارزه با افسردگی و بهبود خلق و خوی کمک می کند. بررسی ها نشان داد که باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست یونانی می توانند علائم افسردگی را در موش ها معکوس کنند.

گذشته از پروبیوتیک ها، پتاسیم موجود در ماست یونانی به حفظ هدایت الکتریکی مغز و انتقال عصب کمک می کند. این ماده همچنین در انتقال سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که باعث افزایش احساس مثبت می شود، کمک می کند.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/kitchen-ingredients/10-health-benefits-greek-yogurt.html

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز