لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تاریخ انقضای مواد غذایی

مواد غذایی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محصولات غذایی اغلب دارای نوعی تاریخ انقضا هستند. تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها گاهی اوقات از عبارات مختلفی برای تاریخ انقضا استفاده می‌کنند. توجه به تاریخ انقضا، یکی از مهم ترین معیارهای خرید محصولات مختلف، به خصوص محصولات غذایی از فروشگاه‌های مختلف است.

تاریخ انقضایی که روی برچسب مواد غذایی می‌بینید، معمولاً مربوط به زمان فساد مواد غذایی نیست. در عوض، تاریخ انقضا به شما می‌گوید که برای چه مدت غذا بهترین طعم و بافت خود را حفظ خواهد کرد. در واقع در صورتی که می‌خواهید یک محصول با کیفیت تهیه کنید، باید به تاریخ انقضا آن توجه کافی داشته باشید.

ممکن است عبارات مختلفی را روی برچسب محصولات مشاهده کنید. بر اساس این اطلاعات، می‌توانید بدانید که غذا برای چه مدتی سالم خواهد ماند؟ با درک شرایط مربوط به انقضا، می‌توانید این نکته را بهتر تفسیر کنید که چه مدت غذای خریداری شده توسط شما به خوبی نگهداری خواهد شد.

در صورتی که مواد غذایی مورد استفاده خود را به درستی ذخیره و نگهداری کنید، ممکن است پس از تاریخ چاپ شده بر روی بسته بندی همچنان خوب مانده باشد.

فروش محصول بر اساس تاریخ انقضا

محصولات یخچالی اغلب دارای تاریخ فروش بر روی برچسب خود هستند. فروشگاه‌ها از این تاریخ استفاده می‌کنند تا بدانند که چه زمانی محصولات را از قفسه‌ها خارج کنند. بعد از تاریخ فروش می‌توانید غذا را مصرف کنید. به عنوان مثال، محصولات لبنی برای 1 هفته پس از تاریخ فروش مناسب استفاده هستند.

استفاده از تخم مرغ برای 3 تا 5 هفته پس از تاریخ تولید بی خطر است. نمونه‌هایی از غذاهایی که تاریخ فروش دارند، عبارت‌اند از:

  • شیر
  • ماست
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • سالاد مخلوط

علاوه براین موارد، غذاهای دیگری نیز می‌توانند تاریخ فروش داشته باشند.

انقضا محصولات غذایی|| پزشکتکیفیت مواد غذایی و تاریخ انقضا آنها

برای داشتن بهترین طعم و کیفیت غذای خود را قبل از تاریخ انقضا مصرف کنید. با وجود اینکه غذای خریداری شده بعد از این تاریخ فاسد نمی‌شود، اما ممکن است خشک شود یا طعم خوبی نداشته باشد. ‌بنابراین برای مصرف غذایی با کیفیت، توجه به این تاریخ ضروری است.

علاوه بر تاریخ انقضا، تاریخ بسته بندی نیز بر روی برچسب ماده غذایی وجود دارد. تولیدکنندگان و خرده فروشان از این تاریخ برای ردیابی و چرخش موجودی انبار استفاده می‌کنند. محصولات غذایی که از تاریخ بسته بندی استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • کراکر
  • ادویه جات
  • ترشی جات
  • بیسکویت‌ها
  • محصولات کنسرو

غذایی که می خرید ممکن است برای ماه‌ها و یا حتی سال ها پس از این تاریخ با نگهداری مناسب سالم مانده باشد. بسته‌های در معرض خطر دارای سوراخ، فرورفتگی یا برآمدگی هستند. به طور کلی، غذای دارای بسته بندی آسیب دیده را به هیچ وجه مصرف کنید. زیرا ممکن است سالم نباشد. علاوه براین، غذایی را که بوی بدی دارد، مصرف نکنید.

تاریخ مصرف مواد غذایی

برای مصرف ماده غذایی در حالتی که بهترین کیفیت را دارد، محصول غذایی را تا این تاریخ مصرف کنید. تولیدکنندگان این تاریخ‌ها را به محصولات غذایی اختصاص می‌دهند. غغذایی که می خرید ممکن است پس از تاریخ مصرف نیز سالم مانده باشد.

تاریخ انقضا مواد غذایی

در تاریخ انقضا از عباراتی مانند “زمان مصرف منقضی می‌شود” یا “بعد از آن استفاده نکنید” برای محصولات استفاده می‌شود. تاریخ انقضا در محصولات غذایی مانند موارد زیر مشاهده می‌شود:

  • پکتین
  • غذای کودک
  • مخلوط کیک
  • پودر خمیرمایه
  • انواع ویتامین‌ها
  • شیر خشک نوزاد
  • داروهای بدون نسخه

این محصولات به این علت دارای تاریخ انقضا هستند که ممکن است پس از تاریخ انقضا به همان حالت اولیه باقی نمانند. مثلا پس از این تاریخ، مخمر ممکن است آنقدر‌ها موثر نباشد. ممکن است داروها نیز نتایج درمانی یکسانی نداشته باشند. مخلوط های پخت کیک، مرباها و ژله‌ها نیز پس  از این تاریخ ممکن است بافت دلخواه را نداشته باشند.

تاریخ تضمین کیفیت مواد غذایی

تولید کنندگان و خرده فروشان از این عبارت برای محصولات با ماندگاری طولانی استفاده می‌کنند. این محصولات غذایی ممکن است پس از تاریخ تضمین کیفیت نیز سالم بمانند. آنها ممکن است مقداری از طعم خود را از دست بدهند، یا ممکن است بافت آنها تغییر کند. به خاطر داشته باشید که کیفیت با ایمنی یکسان نیست. محصولات غذایی با تاریخ تضمین کیفیت، عبارت‌اند از:

  • غلات
  • سس مایونز
  • اقلام نانوایی
  • سوپ‌های آماده
  • کره بادام زمینی
  • ماکارونی و پنیر

علاوه براین موارد، خوراکی‌های دیگری نیز ممکن است دارای این تاریخ باشند.

مدت زمان مصرف محصولات غذایی

هنگامی که غذا به خانه شما می‌رسد، برای مدت زمان مشخصی قابل مصرف خواهد بود. این دستورالعمل یک زمان و تاریخ تخمینی به حساب می‌آید. بسیاری از مردم در جهان، تاریخ انقضا روی برچسب مواد غذایی را به خوبی مطالعه نمی‌کنند. آنها غذاهایی را که هنوز خوب و سالم هستند یا می‌توانند منجمد شوند را دور می‌اندازند. ‌

غذای شما ممکن است برای مدت کمی بیشتر یا کمتر بر اساس نحوه نگهداری آن با کیفیت مانده باشد. از جمله شرایط مربوط به بعضی از غذاها، عبارت‌اند از:

  • انواع استیک‌ها برای 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری می‌شوند.
  • گوشت و مرغ پخته شده برای 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری می‌شود.
  • شیر برای 7 روز در یخچال باقی می‌ماند. شیر را در سردترین دما در پشت یخچال نگهداری کنید.
  • تخم مرغ برای 3 تا 5 هفته نگهداری می‌شود. مانند شیر، تخم مرغ‌ها را باید در پشت یخچال نگهداری کنید.
  • گوشت چرخ کرده و مرغ برای 1 یا 2 روز در یخچال خوب باقی می‌مانند. اگر قصد دارید بعداً از آن استفاده کنید، فوراً آن را فریز کنید.
  • انواع برنج یا ماکارونی خشک برای 1 تا 2 سال در قفسه نگهداری می‌شود. پس از آماده شدن، برای 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری می‌شود.
  • میوه‌های کنسرو شده برای 12 تا 18 ماه در قفسه باقی خواهند ماند. پس از باز شدن، اگر در یخچال نگهداری شوند، به مدت 5 تا 7 روز قابل استفاده خواهند بود.

البته در اثر شرایط مختلف، این محدوده‌های زمانی ممکن است تغییراتی پیدا کنند.

از هدر دادن غذا خودداری کنید.

ممکن است پس از اتمام تاریخ انقضای غذا، وسوسه شوید که غذا را دور بریزید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مصرف غذا بعد از تاریخ انقضا آنها را بیمار می‌کند. بیماری‌های ناشی از غذاهای مختلف، نتیجه پوسیدگی طبیعی آنها نیستند. باکتری‌ها در مواد غذایی آلوده رشد می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که مواد غذایی را به درستی نگهداری می‌کنید. ‌

اگر غذا بیش از 2 ساعت در دمای اتاق باقی ماند، آن را دور بیندازید. پس از تهیه غذا، باقیمانده غذا را به سرعت در یخچال نگهداری کنید تا از آلودگی آن جلوگیری شود. همچنین می‌توانید پیشخوان‌ها و مکان‌های تهیه غذا را تمیز و عاری از باکتری‌های مضر نگه دارید. ‌

اگر قصد ندارید بلافاصله از غذا استفاده کنید، آن را فریز کنید. باکتری‌ها نمی‌توانند در دمای انجماد رشد کنند، بنابراین انجماد ماندگاری مواد غذایی شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید شیر، نان و پنیر را فریز کنید. اگر قصد دارید تخم مرغ‌ها را فریز کنید، ابتدا آنها را بشکنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید. ‌

با تکنیک‌های ذخیره سازی بهتر، عمر محصولات خوراکی را می‌توانید افزایش دهید. مثال هایی از این مورد عبارت‌اند از:

  • نگهداری کرفس در فویل آلومینیومی
  • نگهداری مارچوبه در یک فنجان حاوی آب
  • ساقه‌های کلم بروکلی را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید.

وقتی زمان دور ریختن مواد غذایی که نخورده‌اید فرا می‌رسد، می‌توانید غذاهای تولید شده و بسته بندی شده مانند نان را کمپوست کنید. کمپوست کردن مانند بازیافت است. زیرا شما به جای دور ریختن مواد غذایی، از آن برای هدفی دیگر استفاده می‌کنید.

تاریخ انقضا || پزشکتنحوه تنظیم تاریخ انقضای محصولات غذایی

تاریخ انقضای مواد غذایی یا تاریخ مصرف آنها، یک شاخص کلیدی برای اطلاع مشتری از ایمنی و مناسب بودن مصرف یک محصول غذایی خاص است. تعیین تاریخ انقضای مواد غذایی از الزامات اساسی ایمنی مواد غذایی است. تاریخ انقضای مواد غذایی به عنوان تاریخ ماندگاری در صنایع غذایی نیز شناخته می‌شود. آشنایی با اصول اولیه نحوه تنظیم و تایید تاریخ انقضای مواد غذایی می‌تواند برای شما مفید باشد.

تاریخ انقضای مواد غذایی معمولاً در مرحله توسعه محصول غذایی تعیین می شود. درک درستی از خطرات میکروبیولوژیکی، شیمیایی و کیفی مواد خام مورد استفاده، فرآیند تولید و همچنین محصول نهایی بسیار مهم است. معمولاً در این فرآیند از ارزیابی ریسک استفاده می‌شود. خطرات بالقوه را می‌توان به عنوان نقطه شروع استفاده کرد.

هنگامی که درک خوبی از خطرات احتمالی خود داشته باشید، می‌توان محصول نهایی را از نظر وجود این خطرات آزمایش کرد. این کار معمولاً در یک آزمایشگاه مواد غذایی تکمیل می‌شود. محصول غذایی را می‌توان در مراحل مختلف فرآیند ماندگاری آزمایش و ارزیابی کرد.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید که این محصول برای مصرف تا 6 ماه بی‌خطر خواهد بود، مثلاً در روز 1، روز 30، روز 60 و غیره آزمایش خواهد شد. آزمایشگاه مواد غذایی منبع خوبی برای کمک به دفعات آزمایش اولیه تاریخ انقضای یک محصول غذایی خاص است.

محیط بسته بندی و فرآیند تولید محصولات غذایی

هنگام تعیین تاریخ انقضای مواد غذایی، باید به محیط فرآیند تولید محصول غذایی نیز توجه شود. زیرا ممکن است بر توانایی برای دستیابی به ماندگاری تعیین شده تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از روش‌های پردازش که ماندگاری طولانی‌تری دارند، عبارت‌اند از پاستوریزاسیون فلاش و پردازش با فشار بالا.

بسته بندی که در آن، محصول به مصرف کننده فروخته می‌شود نیز باید در نظر گرفته شود. بسته بندی محصول غذایی در بسته بندی در خلاء یا بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده به طور کلی به تولید کننده امکان می‌دهد تا محصول غذایی با ماندگاری بیشتر تولید کند.

باقیمانده مواد غذایی چقدر دوام می‌آورد؟

گاهی اوقات ممکن است که بعد از یک وعده غذایی، مقداری از غذا باقی بماند. مواد غذایی مختلف، زمان ماندگاری مختلفی دارند که به محتویات غذا بستگی خواهد داشت. غذاهایی که حاوی غذاهای دریایی یا مواد نپخته مانند سس مایونز هستند، سریعتر خراب می‌شوند.

پس حتما ظرف چند روز باید آنها را مصرف کنید. اجازه ندهید بیش از 2 ساعت غذا روی پیشخوان یا سفره باقی بماند. هر چه غذا مدت طولانی تری در دمای اتاق بماند، مستعد رشد باکتری‌ها می‌شود. خوب است که غذای گرم را در یخچال یا فریزر بگذارید.

هنگام دست زدن به ظرفی که ساعت‌ها طول می‌کشد تا کاملاً خنک شود، مثلاً یک ظرف بزرگ پر از خورش، ابتدا آن را به چند ظرف کوچکتر منتقل کنید. در همین حال، غذاهای باقیمانده‌ای که خودتان فریز می‌کنید، باید طی 3 تا 4 ماه دور ریخته شوند. پس از آن، آنها می‌توانند یخ زده و شروع به گرفتن طعم دیگر غذاهای داخل فریزر کنند.

آیا هنوز نگران این هستید که غذایتان باقی مانده و باید آن را دور بریزید؟ با راهنمای ذخیره سازی مواد غذایی می‌توانید خوراکی‌های مختلف را به خوبی ذخیره کنید. در ابتدا یاد بگیرید که مواد غذایی مختلف در یخچال، فریزر و انبار چقدر دوام می‌آورند. حتی می‌توانید اطلاعات نگهداری مواد غذایی را در جایی ذخیره و بارها از آن استفاده کنید.

در نهایت، می‌توانید با پخت میزان مناسبی غذا، از دور ریز شدن آن جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز