لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

میگرن شکمی در کودکان

میگرن شکمی در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


میگرن شکمی در کودکان با دردی در مرکز شکم مشخص می شود که ممکن است شدید باشد. علائم می توانند به مدت یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند. حالت تهوع و استفراغ ممکن است همراه با درد باشد.

مانند بزرگسالان، کودکان می توانند به میگرن مبتلا شوند. این وضعیت می تواند همان نوع بیماری باشد که در بزرگسالان دیده می شود، که به طور معمول با سردرد اتفاق میفتد و گاهی اوقات هاله ایجاد می کند. حالت تهوع، استفراغ و فوتوفوبیا (کاهش تحمل به نور) می تواند همزمان با این وضعیت رخ دهد. کودکان همچنین دچار برخی از تغییرات غیرمعمول و غیرمعمول میگرن می شوند که به ویژه با سردرد همراه نیستند، که معمولاً در بزرگسالان مشاهده نمی شود. میگرن شکمی یکی از این انواع است.

میگرن شکمی نوعی بیماری است که تصور می شود مربوط به میگرن است که با درد در شکم مشخص می شود. اغلب با عوامل معمول میگرن کلاسیک بروز می کند. درد می تواند شدید باشد و حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود.

میگرن شکمی در بزرگسالان به ندرت دیده می شود، اما تخمین زده شده است که تا 2٪ از کل کودکان ممکن است به میگرن شکمی مبتلا شوند. کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً در بزرگسالی دچار سردرد میگرنی می شوند. دختران بیشتر از پسران مبتلا می شوند. میگرن شکمی به طور معمول برای اولین بار در سنین 2 تا 10 سالگی رخ می دهد.

علت میگرن شکمی در کودکان چیست؟

میگرن شکمی در کودکان | پزشکت

علت میگرن شکمی به خوبی شناخته نشده است. به گفته برخی محققان میگرن شکمی مربوط به تغییرات نورولوژیک یا غدد درون ریز است و ممکن است به دلیل تغییر در سطح سروتونین و هیستامین در بدن ایجاد شود. عوامل ژنتیکی نیز می تواند در بروز این وضعیت دخیل باشد زیرا این بیماری در کودکانی که سابقه خانوادگی میگرن دارند بیشتر دیده می شود. حدود 60٪ کودکان مبتلا به این بیماری سابقه خانوادگی مثبتی در مورد میگرن دارند.

علت دقیق میگرن شکمی به طور کامل مشخص نشده است، اما پزشکان و محققان معتقدند تغییر در هورمون هایی مانند سروتونین، تغییر در سیستم اعصاب و غدد درون ریز و تغییر در اتصال مغز و روده می تواند باعث حملات شود.

ارتباط مغز و روده در میگرن شکمی نقش اساسی دارد. استرس در اوایل زندگی ممکن است کودک را مستعد بیماری هایی مانند میگرن شکمی یا سندرم روده تحریک پذیر کند .

سایر دلایل احتمالی میگرن شکمی عبارتند از:

  • تغییر جریان خون در روده ها
  • کمبود خواب
  • الگوی خواب نامنظم

تغییر در میکروبیوم نقش اساسی در سلامت روده دارد و می تواند منجر به میگرن شکمی و سایر موارد مانند سندرم روده تحریک پذیر شود پروبیوتیک ها، باکتری های “مفید” زنده موجود در غذاهایی مانند ماست و پنیر به حفظ باکتری های خوب در روده کمک می کنند. مصرف مقدار زیادی آنتی بیوتیک همچنین می تواند تعادل سالم روده را به هم بزند و منجر به رشد باکتری های مضر در روده شود.

بیماری های مغز و اعصاب
رژیم غذایی و میگرن شکمی

برخی از غذاهای رایج که باعث بروز سردردهای میگرنی می شوند نیز می توانند باعث میگرن شکمی شوند. آنها عبارتند از:

  • شکلات
  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)
  • نیتریت ها (به غذاهایی مانند سردی اضافه می شود)

هر کودک ممکن است تحت تأثیر غذاهای مختلف قرار می گیرد.  به بیماران یا والدین توصیه می شود که برای کمک به تشخیص اینکه کدام غذاها باعث درد معده می شوند، از رژیم غذایی کودک خود یادداشت برداری کنند.

علائم میگرن شکمی در کودکان کدامند؟

میگرن شکمی در کودکان | پزشکت

همانطور که گفته شد، میگرن شکمی دردی در شکم ایجاد می کند که می تواند شدید و ناتوان کننده باشد. به طور معمول در قسمت میانی شکم، اغلب در اطراف ناف قرار دارد. گرفتگی، حالت تهوع و استفراغ می تواند درد را همراه داشته باشد. رنگ پریدگی  اغلب مشاهده می شود. ممکن است سردرد وجود نداشته باشد. علائم معمولاً با خواب تسکین می یابد و می تواند از یک ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.

از طرفی هم بعضی از کودکان ممکن است سردردهای میگرنی را تجربه کنند که با درد معده آنها ارتباط نداشته باشد. اگر کودک شما استفراغ می کند، تشخیص بین میگرن شکمی و سندرم استفراغ دوره ای مهم است. سندرم استفراغ دوره ای مهم است  که باعث استفراغ مکرر می شود و ناگهان از بین می رود.

کودکانی که به میگرن شکمی مبتلا می شوند، در دوره های مختلف علائم را بروز نمی دهند. بر همین اساس تشخیص این بیماری ممکن است مشکل باشد زیرا علائم مشابه سایر دلایل درد معده است.

درد شکمی در حمله میگرن بین یک ساعت تا سه روز طول می کشد. در بین حملات، بچه ها سالم هستند و هیچ علائمی ندارند. علائم میگرن شکمی شبیه بسیاری از دیگر بیماری های دستگاه گوارش (GI) در کودکان است. تفاوت در این است که علائم میگرن شکمی با روزها تا ماه ها بدون هیچ علامتی پدیدار می شود.

چگونه میگرن شکمی تشخیص داده می شود؟

میگرن شکمی در کودکان | پزشکت

به دلیل عدم وجود مکرر سردرد، تشخیص این وضعیت به خصوص در اولین قسمت ممکن است دشوار باشد .هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بتواند تشخیص میگرن شکمی را تایید کند، بنابراین تشخیص بر اساس حذف و رد سایر شرایط خواهد بود. مراجعه به متخصص گوارش کودکان که می تواند ابتدا سایر دلایل درد شکم را رد کند از جمله شرایط مشابهی مانند:

  • یبوست
  • سندرم روده تحریکپذیر
  • بیماری کرون
  • زخم
  • پانکراتیت

به طور کلی، میگرن شکمی در کودکانی که  معیارهای زیر را دارند تشخیص داده می شود:

  • حداقل پنج حمله درد شکمی که هر کدام 1 تا 72 ساعت طول می کشد.
  • درد کسل کننده اطراف دکمه شکم که ممکن است از شدت متوسط ​​تا شدید باشد.
  • حداقل دو مورد از علائم مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی پوست
  • هیچ شواهدی از بیماری GI یا بیماری کلیوی دیگر وجود ندارد.

آزمایشات بالینی و مطالعات تصویربرداری معمولاً برای رد سایر شرایطی که می توانند علت بروز علائم باشند، انجام می شود. الکتروانسفالوگرافی ( EEG ) گاهی اوقات برای رد کردن اختلال تشنج تجویز می شود.

میگرن شکمی در کودکان چگونه درمان می شود؟

میگرن شکمی در کودکان | پزشکت

درمان میگرن شکمی می توانند به منظور کاهش علائم حمله حاد و پیشگیری یا کاهش شدت دوره های بعدی صورت بگیرد. تحقیقات تاکنون اطلاعات کافی برای تعیین قاطعانه نقش  داروی خاصی در درمان علائم یا جلوگیری از بروز میگرن شکمی در آینده ارائه نکرده است. هنوز هم بسیاری از بیماران به داروهای ضد میگرن و سایر داروها پاسخ می دهند.

انواع داروهایی که می توانند برای کنترل میگرن شکمی استفاده شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد درد، مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ( NSAID ) یا استامینوفن
  • سوماتریپتان عضوی از گروه داروهای تریپتان که برای درمان میگرن در بزرگسالان استفاده می شود، برای درمان برخی از کودکان بزرگتر مبتلا به میگرن شکمی استفاده شده است.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهایی که اثرات سروتونین را مسدود می کنند در برخی بیماران برای کاهش دفعات حملات استفاده شده است.
  • از اسید والپروئیک ( Depakote )، داروی ضد تشنج، برای درمان میگرن شکمی استفاده شده است.
  • داروهای ارگوتامین، که برای بزرگسالان مبتلا به میگرن و درمان برخی از انواع میگرن در دوران کودکی استفاده می شود.
  • آنتی هیستامین cyproheptadine نشان داده شده است که در برخی از کودکان با انواع میگرن موثر است.

از جنبه های دیگر درمان ممکن است تجویز مایعات داخل وریدی در صورت استفراغ شدید و استفاده از داروهای آرامبخش یا داروهای ضد استفراغ باشد.

از طرفی هم درمان می تواند  شامل توصیه هایی برای شناسایی و جلوگیری از عوامل تحریک کننده باشد. به عنوان مثال، اگر عوامل محرک غذایی مشخص شده است، باید از قرار گرفتن در معرض آن خودداری شود، اگرچه همه کسانی که میگرن شکمی را تجربه می کنند، عوامل محرک غذایی مشخصی ندارند و عامل محرک در همه موارد قابل شناسایی نیست. برنامه های مدیریت استرس و آرام سازی ممکن است در برخی موارد می تواند مفید باشد.

پیش آگهی میگرن شکمی در کودکان چیست؟

پیش آگهی میگرن شکمی خوب است. در بیشتر کودکان سرانجام حملات درد شکم تسکین می یابد. با این حال، اکثر کودکان (حدود 70 درصد در یک مطالعه بر روی 54 کودک) که میگرن شکمی دارند، در بزرگسالی به میگرن مبتلا می شوند.

سخن آخر

اعتقاد بر این است که میگرن شکمی یکی از انواع میگرن است که در کودکان شایع است اما در بزرگسالان به ندرت دیده می شود. میگرن شکمی در کودکان با دردی در مرکز شکم مشخص می شود که ممکن است شدید باشد. علائم می توانند به مدت یک ساعت یا چند روز ادامه داشته باشند. حالت تهوع و استفراغ ممکن است همراه با درد باشد.

خواب به طور معمول میگرن شکمی را تسکین می دهد. داروهایی که برای درمان میگرن کلاسیک استفاده می شوند نیز می توانند موثر باشند، اگرچه هیچ درمان واحدی وجود ندارد که بتواند در همه بیماران تاثیر داشته باشد.

بیشتر کودکان مبتلا به میگرن شکمی سابقه خانوادگی میگرن دارند و اکثرا در بزرگسالی به میگرن مبتلا می شوند. علت دقیق میگرن شکمی به خوبی شناخته نشده است. ممکن است به هر دو عامل نورولوژیک و غدد درون ریز (هورمون) مربوط باشد.

تشخیص میگرن شکمی ممکن است دشوار باشد و به رد سایر علل احتمالی درد شکم و علائم آن بستگی دارد. هیچ آزمایش تشخیصی وجود ندارد که تشخیص را تأیید کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام.ایا این احتمال وجود دارد که کودکی که به میگرن شکمی دچار است ،به میگرن دچار شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز