لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توصیه های جدید انجمن سرطان آمریکا بر غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر  از 25 سالگی تا 65 سالگی هر 5 سال یک بار تأکید دارد. این دستورالعمل همچنین سن غربالگری اولیه را از 21 به 25 افزایش می دهد. با این حال، سازمان های دیگر هنوز پاپ اسمیر و غربالگری اولیه را در 21 سالگی توصیه می کنند. سرطان گردن رحم زمانی عامل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان در ایالات متحده بوده که در حال حاضر با افزایش میزان غربالگری و استفاده از پاپ اسمیر شیوع آن کاهش پیدا کرده است.

دستورالعمل جدید ACS برای غربالگری سرطان دهانه رحم

انجمن سرطان آمریکا (ACS) دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم را تغییر داده است:

  • سن غربالگری اولیه از 21 به 25 سال افزایش می یابد.
  • این سازمان برای افراد در معرض خطر متوسط، آزمایش HPV را بدون آزمایش پاپ هر 5 سال یکبار تا سن 65 سالگی توصیه می کند.
  • اگر آزمایش HPV اولیه در دسترس نباشد، آزمایش HPV با آزمایش پاپ (تست همزمان) هر 5 سال یکبار یا آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی هر 3 سال یکبار قابل قبول است.

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) و کالج زنان و زایمان و متخصص زنان (ACOG) برای زنان با ریسک متوسط غربالگری برای سرطان رحم با پاپ اسمیر را در هر 3 سال بین 21 تا 29 سالگی توصیه می کنند. علاوه بر آن، USPSTF غربالگری با پاپ اسمیر به تنهایی را در سنین بین 30 تا 65 سال، هر 3 سال یکبار و هر 5 سال یکبار همراه با آزمایش HPV توصیه می کنند.

آزمایش HPV

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر | پزشکت

  • آزمایش HPV که برای تشخیص عفونت های مقاربتی در افراد پر خطر تجویز می شود.
  • به نظر می رسد که آزمایش HPV از آزمایش پاپ اسمیر دقیق تر است.

برخی از منابع معتبر معتقدند که غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر دیگر نیازی به تجویز سایر آزمایش های تشخیصی ندارد. آدنوکارسینوما حدود 20 درصد از انواع سرطان های دهانه رحم را تشکیل می دهد که معمولاً درون کانال دهانه رحم را درگیر می کند و ممکن است تشخیص سرطان را دشوار کند؛ اما آزمایش HPV تا حدودی می تواند در تشخیص دقیق تر موثر باشد.

پاپ اسمیر

  • پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری ساده، سریع و بدون درد است.
  • پاپ اسمیر برای تشخیص و یا پیشگیری از سرطان گردن رحم انجام می شود.

پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است تغییرات پیش سرطانی را نشان دهد که می توانند در مراحل اولیه قبل از بروز سرطان درمان شوند. در این آزمایش از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می شود. سلول ها روی یک اسلایس شیشه ای قرار می گیرند و با ماده ای به نام لکه Papanicolau آغشته می شوند. سلول های رنگ آمیزی شده تحت میکروسکوپ بررسی خواهند شد تا تغییرات غیرطبیعی احتمالی تشخیص داده شوند. در اکثر موارد، یک تست پاپ ناهنجاری های جزئی سلولی را قبل از اینکه سلول ها بدخیم شوند را شناسایی می کند. در این مرحله سلول ها قابل درمان هستند. بارداری مانع از انجام دادن پاپ اسمیر نمی شود. بنابراین، پاپ اسمیر را می توان با اطمینان خاطر در دوران حاملگی انجام داد.

نام های دیگر تست پاپ عبارتند از:

  • پاپ اسمیر
  • سیتولوژی دهانه رحم
  • سیتولوژی مبتنی بر مایع

Pap، HPV، یا تست همزمان

هر دو آزمایش پاپ اسمیر و HPV می توانند اطلاعاتی را در زمینه ابتلا به سرطان دهانه رحم در اختیار پزشکان قرار دهند؛ اما در افراد با پاپ اسمیر نرمال ممکن است نتایج آزمایش HPV مثبت باشد. نتایج آزمایش HPV فقط در طبقه بندی بیماران در دسته های در معرض خطر، کم خطر و متوسط تاثیر دارد. برهمین اساس آزمایش پاپ اسمیر هنوز هم می تواند یک بخش مهم ار مراقبت و غربالگری برای تشخیص بیماری ها باشد.

نابرابری در مراقبت های بهداشتی

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر | پزشکت

محققان معتقدند که این غربالگری در حال حاضر بیشتر برای زنان با خطر ابتلا زیاد مانند افراد در طبقه اقتصادی پایین، سیگاری و یا سایر عوامل خطر موثر بر خطر سرطان دهانه رحم را دارند انجام می گیرد. این در حالی است که باید غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر برای همه افراد صورت بگیرد. دستورالعمل های غربالگری به همه خانم ها حتی مواردی که علائمی از بیماری ندارند توصیه می شود. در حالی که غربالگری برای سرطان دهانه رحم را هر 5 سال یکبار با آزمایش HPV به خانم ها توصیه می شود اما ویزیت های سالانه و مراجعه به پزشک برای بررسی مسائل جنسی هم بسیار مهم است که باید به آن توجه زیادی شود.

سلامت بانوان

محققان در مورد سن 21 سالگی برای غربالگری سرطان رحم می گویند اگر چه سرطان دهانه رحم قبل از 25 سالگی در زنان به ندرت بروز می کند اما غربالگری قبل از آن می تواند در تشخیص مراحل پیش سرطانی و کاهش عوارض جانبی و اضطراب خانم ها تاثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر آن، تاخیر در غربالگری باعث بروز عوارض جانبی و استرس می شود. غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر در 21 سالگی می تواند جان بسیاری از بیماران احتمالی به این سرطان را نجات دهد.

سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر | پزشکت

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلولهای دهانه رحم (قسمت تحتانی رحم که به مهبل وصل می شود) رخ می دهد. انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از عفونت های مقاربتی ناشی می شود در ایجاد بیشتر سرطان دهانه رحم نقش دارد. قرار گرفتن در معرض HPV  بر توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس تاثیر می گذارد. در درصد کمی از افراد ممکن است این ویروس سال ها زنده بماند و به فرایندی که باعث تبدیل برخی سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی می شود کمک کند. انجام آزمایشات غربالگری و دریافت واکسن محافظت در برابر عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان گردن رحم در مراحل اولیه باعث بروز علائم خاصی نمی شود.

علائم و نشانه های پیشرفته تر سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر است:

  • درد لگن یا درد در حین مقاربت
  • خونریزی واژن بعد از مقاربت
  • خونریزی بین دوره ها یا بعد از یائسگی
  • ترشحات واژن آبکی و خونین که ممکن است بوی ناخوشایند داشته باشد.

انواع سرطان دهانه رحم

نوع سرطان دهانه رحم برای تشخیص پیش آگهی و روند درمانی بسیار مهم است.

انواع اصلی سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • سرطان سلول سنگفرشیاین نوع سرطان دهانه رحم در سلول های نازک و مسطح (سلول های سنگفرشی) که قسمت خارجی دهانه رحم را می پوشاند آغاز می شود. بیشتر سرطان های دهانه رحم سرطان سلول های سنگفرشی هستند.
  • آدنوکارسینومااین نوع سرطان دهانه رحم از سلول های غده ای به شکل ستون که کانال گردن رحم را می پوشانند شروع می شود. بعضی اوقات، هر دو نوع سلول درگیر سرطان دهانه رحم می شوند اما  به ندرت، سرطان در سلول های دیگر دهانه رحم رخ می دهد.

عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر | پزشکت

زنان با شرایط زیر ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه قرار بگیرند:

  • زگیل های تناسلی
  • دیسپلازی دهانه رحم
  • سرکوب سیستم ایمنی بدن
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • سن پایین برای مقاربت جنسی
  • سابقه داشتن پاپ های غیر طبیعی
  • عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی

اما با این حال ارزیابی ریسک و تشخیص بزرگترین و اصلی ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان دهانه رحم پیچیده و دشوار است؛ اما از آنجایی که همه عوامل خطر این بیماری قابل شناسایی نیستند بهتر است همه افراد در گروه سنی توصیه شده برای غربالگری و تکرار آن طبق توصیه های انجمن سرطان زنان اقدام کنند.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

از آنجایی که هم آزمایش HPV و هم پاپ اسمیر باعث بروز عوارض جانبی نمی شود، خانم ها بهتر است برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم نسبت به علائم و تجربیات جنسی خود صادق باشند و در صورت بروز هرگونه علائم به پزشک مراجعه کنند. راحت بودن با پزشک برای بیان مشکلات جنسی بسیار ارزشمند است و با توجه با شرایط بیمار می توانند آزمایش تشخیصی مناسب را تجویز کند. خانم ها باید به این نکته توجه کنند که سرطان دهانه رحم می تواند كشنده باشد و از این رو غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماری بسیار مهم است. همچنین واکسن HPV برای کودکان (دختران و پسران) بین 9 تا 15 سال توصیه می شود. سرطان دهانه رحم سالانه بیش از 4،000 زن را در ایالات متحده قربانی می گیرد، اما جای تاسف بسیار دارد چون این سرطان با غربالگری قابل پیشگیری است.

سخن آخر

بیش از 4000 زن در سال 2019 بر اثر سرطان دهانه رحم می میرند. با این حال، نیمی از موارد جدید سرطان گردن رحم در زنانی رخ می دهد که هرگز آزمایش غربالگری را انجام نداده اند و یا به ندرت تحت پاپ اسمیر قرار گرفته اند. این در حالی است که به زنان توصیه می شود با غربالگری و انجام تست های پاپ اسمیر از بروز احتمالی سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند.  سرطان دهانه رحم نه تنها قابل درمان است بلکه قابل پیشگیری است؛ اما سرطان دهانه رحم حتی ممکن است در افرادی که کاملا سالم هستند و سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند هم دیده وشد. برای زنانی که دارای فاکتورهای خطر خاصی هستند، پزشکان ممکن است غربالگری را بیشتر از 65 سال ادامه دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز