لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کوتاهی دهانه رحم

کوتاهی دهانه رحم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کوتاهی دهانه رحم می تواند زایمان را با مشکل مواجه کند. اگر پزشک این مشکل بالقوه را زود تشخیص دهد، می تواند این وضعیت را درمان کند. اگر دهانه رحم زن باردار کوتاه باشد، ممکن است منجر به نارسایی دهانه رحم شود. نارسایی دهانه رحم به اتساع بیش از حد دهانه رحم اشاره دارد. این می تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و سایر عوارض را افزایش دهد. پزشکان زایمان زودرس را به عنوان تغییرات دهانه رحم که قبل از هفته 37 بارداری رخ می دهد، تعریف می کنند.

زایمان زودرس یک عامل خطر برای عوارض متعدد، از جمله مرده زایی، وزن کم هنگام تولد، خونریزی در مغز و ناتوانی های طولانی مدت شناخته می شود. دریافت درمان می تواند از عوارض مرتبط با داشتن دهانه رحم کوتاه جلوگیری کند. زمانی که دهانه رحم به طور غیرعادی کوتاه باشد، مستعد گشاد شدن است و محافظت کمتری برای جنین و زن باردار ایجاد می کند.

بر اساس تحقیقات قبلی، انجمن پزشکی مادر و جنین گزارش می دهد که دهانه رحم کوتاه خطر زایمان زودرس را شش برابر در زنان باردار با یک جنین و هشت برابر در زنان باردار دوقلو افزایش می دهد.

در حالی که بسیاری از عوامل می توانند باعث زایمان زودرس شوند، محققان به طور مداوم ارتباط واضحی بین داشتن دهانه رحم کوتاه و زایمان زودرس پیدا می کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی زنان با دهانه رحم بسیار کوتاه (کمتر از 15 میلی متر) نشان داد که این مشکل 86 درصد از موارد زایمان زودرس قبل از هفته 28 و 58 درصد از موارد زایمان زودرس قبل از هفته 32 را تشکیل می دهد.

مطالعه بیشتر: بررسی وضعیت دهانه رحم

کوتاه بودن دهانه رحم به چه معناست؟

داشتن دهانه رحم کوتاه به معنای دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: طول دهانه رحم شما نسبت به زنان دیگر کوتاه تر است. قبل و در طول بارداری، دهانه رحم معمولاً بین 30 تا 50 میلی متر طول دارد، اما گاهی اوقات یک مادر دهانه رحم کمی کوتاه تر، حتی کمتر از 25 میلی متر است.

دهانه رحم کوتاه می تواند به این معنی باشد که احتمال ابتلا به نارسایی دهانه رحم (که دهانه رحم ناکارآمد نیز نامیده می شود ) وجود دارد و این زمانی است که دهانه رحم شما خیلی زود گشاد یا باز می شود. این وضعیت به نام  نازک شدن و گشاد شدن زودرس دهانه رحم است و می تواند خطر زایمان زودرس و حتی از دست دادن بارداری را افزایش دهد.

آیا دهانه رحم کوتاه در باردار شدن تأثیر می گذارد؟

در حالی که توانایی شما برای باردار شدن نباید تحت تأثیر کوتاه بودن دهانه رحم قرار گیرد، داشتن هر نوع ناهنجاری ساختاری در این قسمت بدن می تواند بر توانایی شما برای حمل نوزاد در تمام نه ماه بارداری تأثیر بگذارد. پزشک ممکن است برای بررسی طول دهانه رحم یا معاینه لگن شما سونوگرافی انجام دهد، به خصوص اگر علائم زایمان زودرس (انقباضات، کمردرد) را نشان دهید.

اگرچه اغلب بدون علامت است، برخی از علائم خفیف کوتاه دهانه رحم ممکن است. علائم معمولاً بین هفته های 14 تا 20 بارداری ظاهر می شوند و عبارتند از:

سلامت بانوان
  • كمر درد
  • فشار لگن
  • گرفتگی شکم
  • تغییر در حجم، رنگ و قوام ترشحات واژن
  • لکه بینی یا خونریزی خفیف واژن
  • انقباضات مشابه Braxton-Hicks

مطالعه بیشتر: التهاب دهانه رحم

تشخیص کوتاهی دهانه رحم 

در حالی که پزشکان اغلب طول دهانه رحم را در سونوگرافی های اولیه بارداری اندازه گیری می کنند، سونوگرافی ترانس واژینال قابل اطمینان ترین اندازه گیری را ارائه می دهد. این نوع سونوگرافی شامل قرار دادن مبدل در واژن برای دریافت تصویر واضح تری از دهانه رحم است.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که وقتی در سونوگرافی از طریق شکم دهانه رحم کوتاهتر از 29 میلی متر است، سونوگرافی واژینال احتمالاً کوتاه بودن دهانه رحم را از نظر بالینی تأیید می کند.

انجمن پزشکی مادر و جنین، غربالگری روتین طول دهانه رحم را برای زنان باردار با سابقه زایمان زودرس توصیه می کند.

اگر پزشک حدس بزند که یک زن احتمالا دهانه رحم کوتاهی دارد، ممکن است بین هفته‌های 16 تا 20 طول آن را از طریق سونوگرافی ترانس واژینال بررسی کند. در شرایطی که زن سابقه زایمان زودرس یا تشخیص کوتاه دهانه رحم داشته باشد، ممکن است بررسی‌ها را زودتر شروع کند.

اگر طول دهانه رحم کمتر از 25 میلی متر (حدود 1 اینچ) باشد، پزشکان معمولاً آن را کوتاه تشخیص می دهد. با این حال، برخی از پزشکان از استانداردهای متفاوتی استفاده می کنند و ممکن است طول 20 تا 30 میلی متر را کوتاه بدانند.

به طور کلی، زنانی که سابقه زایمان زودرس یا دهانه رحم کوتاهی دارند بهتر است به پزشک خود اطلاع دهد.

درمان کوتاهی دهانه رحم 

به طور کلی دو گزینه درمانی برای کوتاهی دهانه رحم وجود دارد:

برای برخی از زنان، پزشک ممکن است سرکلاژ را توصیه کند. این یک بخیه در دهانه رحم است که آن را تقویت می کند و خطر از دست دادن بارداری یا زایمان زودرس را کاهش می دهد. سرکلاژ زمانی بهترین نتیجه را دارد که پزشک آن را در اوایل بارداری انجام دهد. اکثر پزشکان این روش را بعد از 23 هفته انجام نمی دهند. با این حال، سوالاتی در مورد کاربرد این روش باقی مانده است و برخی از زنان ممکن است واجد شرایط نباشند. در حالی که سرکلاژ خطر زایمان زودرس را در زنان در معرض خطر کاهش می دهد، هنوز مشخص نیست که آیا گزینه های دیگر به ویژه پروژسترون واژینال ممکن است موثرتر باشند یا نباشند.

پروژسترون واژینال را می توان با شیاف یا تزریقی تجویز کرد. برای مثال، پزشک ممکن است برای خانمی که دهانه رحم کوتاهی دارد اما سابقه زایمان زودرس ندارد، شیاف را توصیه کند. پروژسترون واژینال خطر زایمان قبل از هفته 33 را تا 44 درصد کاهش می دهد.

خطر زایمان زودرس و از دست دادن بارداری به دلیل کوتاهی دهانه رحم می تواند نگران کننده باشد.

مطالعه بیشتر: سرطان دهانه رحم در بارداری

 کوتاهی دهانه رحم || پزشکت

راه هایی برای مدیریت خطر کوتاهی دهانه رحم و طولانی کردن بارداری وجود دارد. مدیریت کوتاهی دهانه رحم شامل موارد زیر است:

پروژسترون

پروژسترون هورمونی است که برای جلوگیری از انقباضات و حمایت از بارداری تا رسیدن به ترم کامل استفاده می شود. دریافت این هورمون به صورت تزریق هفتگی، داروی روزانه واژینال یا پساری پروژسترون واژینال تا حدود 34 تا 36 هفتگی امکان پذیر است. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است آن را در سه ماهه دوم یا قبل از آن تجویز کند.

پساری آرابین

پساری آرابین راه دیگری برای کاهش احتمال بارداری زودرس است. این یک حلقه سیلیکونی است که در واژن قرار می گیرد تا دهانه رحم را بسته نگه دارد. این یک روش جراحی نیست و قرار دادن حلقه توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود. قرار دادن پساری آرابین می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

بخیه/سرکلاژ دهانه رحم

در طول سرکلاژ دهانه رحم، یک بخیه در دهانه رحم گذاشته می شود تا به بسته ماندن آن کمک کند. سرکلاژ با 85 تا 90 درصد میزان موفقیت بارداری مرتبط است. سرکلاژ تا هفته 36 تا 38 بارداری یا تا زمان زایمان حفظ می شود. این روش برای کسانی که در گذشته یک یا چند زایمان زودرس، سقط‌های دیررس یا جراحی دهانه رحم داشته‌اند، پیشنهاد می‌شود و سونوگرافی نشان می‌دهد که دهانه رحم در حال باز شدن است.

اگر تشخیص این اختلال داده شود، بتامتازون ممکن است بین هفته های 24 تا 34 بارداری برای بهبود نتایج نوزاد استفاده شود. استراحت شدید در بستر ممکن است به عنوان یک اقدام احتیاطی توصیه شود.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور کلی نظارت منظم و مشاوره با یک پزشک متخصص در بارداری های پرخطر را نیز پیشنهاد می کنند. به این ترتیب، هر گونه مشکلی در رابطه با کوتاهی دهانه رحم در دوران بارداری را می توان به موقع پیدا کرد و درمان کرد.

مطالعه بیشتر: پولیپ های دهانه رحم چیست؟

علل کوتاهی دهانه رحم

مشخص نیست که چرا برخی از زنان این اختلال را دارند یا چرا این وضعیت می تواند منجر به نارسایی دهانه رحم شود که ممکن است در برخی از زنان مادرزادی باشد. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است نقش داشته باشد، از جمله موارد زیر:

بزرگ شدن یا شکافته شدن رحم. رحم کشیده یا بدشکل ممکن است بر طول دهانه رحم شما تأثیر بگذارد. شکافته شدن رحم که به آن رحم جدا شده می گویند، زمانی اتفاق می افتد که دیواره ای از بافت از وسط رحم رشد می کند و آن را به دو قسمت تقسیم می کند.

آسیب دهانه رحم. زایمان سخت که باعث پارگی دهانه رحم می شود می تواند به دهانه رحم آسیب برساند.

جراحی دهانه رحم. برخی از روش‌های مورد استفاده برای بررسی پاپ اسمیر غیرطبیعی یا D&C قبلی ممکن است با نارسایی دهانه رحم مرتبط باشد.

عفونت التهاب یا تحریک رحم ناشی از خونریزی یا عفونت نیز ممکن است از عواملی در طول دهانه رحم باشد.

نژاد. زنان سیاه پوست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند، اما دلایل آن مشخص نیست.

مصرف مواد مخدر. اگر مادر شما در معرض نوع مصنوعی استروژن به نام دی اتیل استیل‌بسترول یا DES قرار گرفته باشد، دهانه رحم شما نیز ممکن است در معرض خطر باشد.

زنانی که قبلاً زایمان زودرس را تجربه کرده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس در آینده هستند.

 کوتاهی دهانه رحم || پزشکت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر زنان از طول دهانه رحم خود اطلاعی ندارند. برای زنانی که سابقه زایمان زودرس، آسیب دهانه رحم یا سقط دارند، ممکن است ایده خوبی باشد که طول را بررسی کنند.

هر زن باردار باید در مورد عوامل خطر فردی خود با پزشک صحبت کند. هر کسی که در مورد احتمال زایمان زودرس مضطرب است، می‌تواند درخواست اندازه‌گیری دهانه رحم از طریق واژینال کند، حتی اگر هیچ فاکتور خطری نداشته باشد.

زنان باردار با دهانه رحم کوتاه در هریک از شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

  • خونریزی از واژن دارند.
  • آنها علائم زایمان مانند انقباضات را دارند.
  • آنها متوجه نشت مایع از واژن می شوند.
  • جنین از حرکت باز می ایستد یا کمتر حرکت می کند.
  • اگر در آن روز امکان تماس با پزشک یا ملاقات با آنها وجود نداشت، به اورژانس مراجعه کنید.

پیش آگهی کوتاهی دهانه رحم

درمان این اختلال در صورتی موثرتر است که قبل از هفته 24 بارداری شروع شود. زنان بارداری که این درمان را دریافت می کنند اغلب حاملگی و زایمان بدون عارضه دارند.

حتی زمانی که یک زن به زایمان زودرس می‌رود، پروژسترون یا سرکلاژ ممکن است زایمان را چندین هفته به تاخیر بیندازد و به جنین زمان بیشتری برای رشد بدهد. این امر خطر عوارض را کاهش می دهد.

سخن آخر

واقعا چقدر به دهانه رحم خود فکر می کنید، قطعه ای استوانه ای شکل که واژن را به رحم متصل می کند؟ هنگامی که باردار هستید، دهانه رحم شما در مرکز قرار می گیرد، باز و نازک می شود تا کودک شما از کانال زایمان عبور کند. بنابراین اگر متوجه شوید که دهانه رحم کوتاهی دارید، ممکن است تعجب کنید که چگونه بر زایمان و زایمان شما و البته بر جنین شما تأثیر می گذارد.

سعی کنید نگران نباشید و بدانید که اگرچه کوتاه بودن دهانه رحم به طور بالقوه می تواند عوارضی ایجاد کند، درمان های موثری برای رفع این عارضه وجود دارد تا زنان بتوانند بارداری سالمی داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز