لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چه عواملی باعث خارش واژن قبل از پریود می شوند؟

علت خارش واژن قبل از پریود|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از علت های خارش واژن قبل از پریود از جمله عفونت ها و … ممکن است زنان را مبتلا به خارش واژن قبل از ایام عادت ماهیانه کنند. این عوامل شامل عفونت مخمر، واژینوز باکتریایی (BV)، خشکی واژن، التهاب و استفاده از محصولات خاص می باشند. عفونت های واژن معمولاً جدی نیستند، گرچه گاهی اوقات به درمان پزشکی نیاز دارند. افرادی که در طول هر چرخه در همان نقطه دچار خارش می شوند ممکن است به بیماری ولووواژینیت حلقوی مبتلا باشند.

علت خارش واژن قبل از پریودی

به طور کلی احساس خارش قبل، حین یا بعد از پریود طبیعی است. این خارش را می توان در واژن (در داخل بدن) یا در دهانه واژن بر روی لب ها یا ناحیه شرمگاهی احساس کرد. خارش قبل از پریود در برخی شرایط ممکن است علت های خاصی داشته باشد، از جمله:

عفونت مخمر واژینال

برخی از زنان عفونت های مخمر حلقوی را تجربه می کنند. ولووواژینیت حلقوی یک احساس سوزش و خارش در ولو و داخل واژن است که در هر چرخه قاعدگی اتفاق میفتد. بعضی از افراد ممکن است آن را قبل یا در طی دوره پریود تجربه کنند. فعالیت جنسی می تواند منجر به بدتر شدن خارش شود. ولووواژینیت حلقوی در اثر عفونت مخمر و اغلب به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می شود. به طور طبیعی کاندیدا در واژن رشد می کند که توسط لاکتوباسیلوس، یا باکتری های مفید در واژن خواهد می شود.

نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی زنان می تواند تعادل pH واژن آنها را تحت تأثیر قرار دهد که به نوبه خود بر روی باکتری های طبیعی واژن اثر می گذارد. وقتی باکتری ها نتوانند به درستی کار کنند، رشد قارچ کاندیدا افزایش یافته و منجر به بروز عفونت می شود.

عفونت مخمر، نوعی عفونت قارچی است. وجود مقداری مخمر روی پوست امری طبیعی است اما مقدار زیاد آن باعث ایجاد عفونت می شود. برخی از فاکتورها از جمله بارداری، دیابت و استفاده از آنتی بیوتیک نیز می توانند عفونت های مخمری را تحریک کنند. عفونت های مخمری شایع هستند و ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی فرد اتفاق بیفتند.

علائم عفونت مخمر واژن به غیر از خارش، عبارتند از:

  • درد
  • کهیر
  • سرخی
  • التهاب در اطراف واژن
  • سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ترشحات واژن خاکستری مایل به سفید که ممکن است شبیه پنیر فاسد باشد.

عفونت های مخمر واژن با داروهای ضد قارچ موضعی یا خوراکی قابل درمان هستند. اغلب می توان آن را از طریق دارو خانه بدون نسخه (OTC) خریداری کرد. در صورت ابتلا به عفونت های مخمری بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم : عفونت قارچی قبل از پریود

دلیل خارش واژن قبل پریودی : واژینوز باکتریال 

واژینوز باکتریایی یکی از دلایل خارش واژن قبل از پریود|| پزشکت

واژینوز باکتریایی، همچنین به عنوان BV شناخته می شود، علائم زیادی شبیه به عفونت های مخمری دارد. تفاوت اصلی قابل توجه این است که BV اغلب با بوی بد و شبیه به ماهی مشخص می شود.

سلامت بانوان

علاوه بر این، در حالی که عفونت های مخمری اغلب شامل ترشحات سفید یا خاکستری هستند، BV اغلب شامل ترشحات مایل به سبز، زرد یا خاکستری است. از دیگر علائم BV می توان به درد، احساس سوزش هنگام ادرار و خارش واژن اشاره کرد.

BV می تواند از طریق به اشتراک گذاری وسایل جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود؛ مانند عفونت های مخمری، BV نیز می تواند ناشی از نوسانات هورمونی ناشی از بارداری یا قاعدگی باشد. یکی از علت خارش واژن قبل از پریود خصوصاً بعد از رابطه جنسی ممکن است BV باشد. همچنين شايع ترين نوع عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است. بعضی اوقات، علائم در نقاط خاصی از چرخه فرد، مانند قبل از پریود، بدتر می شوند. زنان مبتلا به BV بهتر است که فوراً به پزشک مراجعه کنند زیرا نیاز به درمان با آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانیم: علت بوی بد در پریود چیست؟

تریکومونیازیس

خارش واژن می تواند ناشی از عفونت مقاربتی (STI) باشد. تریکومونیازیس، معروف به «تریچ»، یک بیماری STI بسیار شایع است که می تواند منجر به خارش شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش می دهند 3.7 میلیون نفر در ایالات متحده در هر زمان مشخص دچار تریکومونیاز است.

علائم تریکومونیازیس اغلب بین 5 تا 28 روز پس از عفونت ظاهر می شود، اما CDC اشاره می کند که فقط 30 درصد از افراد مبتلا به تریچ علائم را خواهند داشت.

به غیر از خارش علائم تریکومونیازیس، عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • خونریزی واژن یا لکه بینی
  • سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ترشحات واژن با ظاهر کف مانند که بوی بد می دهد.

تریکومونیازیس با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر فکر می کنید به تریکومونیازیس مبتلا هستید، با پزشک خود مشورت کنید. این عفونت ها معمولاً قبل یا در طی دوره قاعدگی فرد بدتر نمی شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم را برای اولین بار قبل از پریود مشاهده کنند.

دلیل خارش واژن قبل پریودی : تحریک ناشی از پد

اگر در طول دوره قاعدگی اغلب احساس خارش می کنید، ممکن است نسبت به پد خود حساسیت داشته باشید، به خصوص اگر از مواد تحریک کننده ساخته شده باشند.

تامپون ها همچنین می توانند با خشک کردن واژن منجر به خارش شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، تامپون های خود را مرتبا عوض کنید و از مصرف تامپون های بسیار جاذب خودداری کنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. گزینه دیگر این است که هر از چند گاهی به جای تامپون از پد استفاده کنید. به جای تامپون و پد می توانید از لباس زیر قابل شستشو و قابل استفاده مجدد استفاده کنید.

تامپون ها می توانند چربی طبیعی واژن را جذب کنند و باعث می شوند واژن احساس خشکی و خارش کند. به همین ترتیب، محصولات معطر ممکن است در افرادی که پوست حساس یا آلرژی دارند واکنش ایجاد کند. اگر تحریک فقط در صورت پریود شدن فرد اتفاق بیفتد، این ممکن است بدان معنی باشد که محصولات پریودی که استفاده می کند تاثیر دارند.

سایر محصولات نیز ممکن است باعث خارش و واژن شوند. به عنوان مثال، صابون ها، ژل ها و دوش های معطر اغلب می توانند بر سطح pH واژن تأثیر بگذارند. رایحه ها و مواد افزودنی موجود در این محصولات می تواند باعث تحریک پوست حساس در ناحیه شرمگاهی شود. در این شرایط می تواند منجر به خارش و علائم ناخوشایند شود.

هر زمان که استحمام می کنید، ولو خود را با آب گرم تمیز کنید. نیازی به تمیز کردن قسمت داخلی واژن خود ندارید. اگر می خواهید از صابون روی ولو خود استفاده کنید، از صابون ملایم، بی رنگ و بدون بو استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید، استفاده از صابون کاملاً ضروری نیست.

علت خارش واژن قبل پریودی : خشکی واژن

خشکی واژن دلیل احتمالی خارش واژن قبل از پریود است. سطح استروژن در حدود تخمک گذاری به اوج خود می رسد، سپس در روزهای منتهی به پریود به سرعت کاهش می یابد. این می تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن به خصوص در حین رابطه جنسی ممکن است باعث احساس درد و خارش در واژن شود.

فردی که به یائسگی نزدیک می شود ممکن است خشکی واژن را نیز تجربه کند. گاهی اوقات، زنانی که اخیراً زایمان کرده اند، در دوران بارداری یا شیردهی نیز احساس خشکی می کنند.

التهاب رحم و ضمائم آن

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قاعدگی حساسیت پوست را افزایش می دهد. بررسی ها نشان داده که زنان در یک روز و از چرخه قاعدگی خود خیلی بیشتر احتمال دارد سوزش پوست زیادی را تجربه کنند. این وضعیت می تواند به دلیل التهاب باشد. سطح التهاب در طول چرخه قاعدگی فرد بالا و پایین می رود.

اگر فردی به آلرژی، تحریک پوستی یا بیماری پوستی مبتلا باشد، ممکن است سطح التهاب قبل از پریود علائم وی را بدتر کرده و منجر به خارش شود.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی یکی از دلایل خارش واژن قبل از پریود|| پزشکت

اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی یا PMDD، گروهی از علائم روانی و جسمی است که حدود یک هفته قبل از پریود شروع می شود. اغلب می تواند تا پایان قاعدگی ادامه داشته باشد. این بیماری اغلب به عنوان “PMS شدید توصیف می شود و علائم آن اغلب شبیه PMS هستند اما شدیدتر هستند.

علائم عاطفی PMDD می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • خودکشی
  • موارد وحشت زدگی
  • عصبانیت و تحریک پذیری

علائم جسمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه
  • خارش
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • اختلال خواب
  • گرفتگی عضلات
  • حساسیت به پستان
  • درد در عضلات یا مفاصل
  • حالت تهوع، اسهال و استفراغ

اگر مشکوک به PMDD هستید، با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

علت خارش قبل از پریود چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک می تواند عفونت های مخمر را به راحتی تشخیص دهد. آنها همچنین ممکن است یک سواب از بافت داخل واژن گرفته و آن را برای تشخیص نوع عفونت به آزمایشگاه بفرستند.

در مورد BV، پزشک ممکن است یک سواب از واژن گرفته تا در زیر میکروسکوپ مشاهده شود. باکتری ها آن را شناسایی کند. با بررسی نمونه های مایع واژن، تریکومونیازیس تشخیص داده می شود. تریکومونیازیس بر اساس علائم ظاهری بیمار قابل تشخیص نیست.

برخی از شرکت ها اکنون کیت های تست خانگی ارائه می دهند که می تواند به تشخیص عفونت مخمر یا BV کمک کند. با این حال، اگر علائم با درمان خانگی بهبود نیافت یا بدتر شد، مراجعه به پزشک مهم است.

درمان خانگی خارش واژن قبل از پریودی

درمان خاصی برای خارش مرتبط با التهاب در طی یک دوره وجود ندارد. برخی از خانم ممکن است متوجه شوند که مرطوب کننده های واژن به خارش آنها کمک می کنند. این مرطوب کننده ها همچنین می توانند خشکی واژن را تسکین دهند.

عفونت های مخمری معمولاً به درمان های ضد قارچی بدون نسخه (OTC) پاسخ می دهند. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای درمان عفونت مخمر مزمن یا مکرر به ضد قارچ خوراکی نیاز داشته باشند.

افراد مبتلا به ولووواژینیت چرخه ای ممکن است به درمان تهاجمی تری نیاز داشته باشند. یک پزشک ممکن است کرم های موضعی و ضد قارچ های خوراکی را به طور همزمان تجویز کند. در برخی موارد، پس از فروپاشی علائم، بیمار باید چندین ماه به درمان ادامه دهد.

برای BV و STI، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. عفونت های مختلف به آنتی بیوتیک های مختلف پاسخ می دهند، بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد نوع آنتی بیوتیک مشورت کنید.

اگر در رابطه با مصرف داروها با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک زنان آنلاین مشورت نمایید.

تعدادی از درمان های خانگی برای خارش در دوران قاعدگی وجود دارد، از جمله:

  • حمام کردن با جوش شیرین
  • استفاده از شیاف واژینال شامل روغن درخت چای
  • پرهیز از دوش گرفتن و شستن ولو با محصولات معطر
  • مصرف پروبیوتیک برای متعادل سازی فلور طبیعی واژن
  • پوشیدن لباس زیر نخی گشاد و پرهیز از شلوار جین تنگ و جوراب شلواری
  • استفاده از لنت های بدون بو، پد های قابل شستشو، لباس زیر جاذب به جای تامپون
  • استفاده از نصف فنجان سرکه سیب در وان حمام و نشستن به مدت 20 دقیقه در آن

اگر عفونت های مکرر مخمری دارید، ممکن است به داروهای تجویز شده قوی تر برای از بین بردن عفونت نیاز داشته باشید. اگر این یک مشکل همیشگی است با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین می توانید از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. کرم هیدروکورتیزون می تواند به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، اما نباید آن به داخل واژن وارد شود.

سخن آخر

خارش قبل و در طی دوره قاعدگی نسبتاً شایع است و احتمالاً جای نگرانی نیست. بیشتر اوقات، می توان آن را در خانه درمان کرد. با این حال، اگر به عفونت مشکوک هستید و یا اگر خارش فروکش نکرد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، افرادی که هرگز رابطه جنسی نداشته اند به ندرت BV را تجربه می کنند که نشان می دهد فعالیت جنسی می تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

محدود کردن فعالیت جنسی، اجتناب از دوش گرفتن و استفاده از کاندوم ممکن است به جلوگیری از ابتلا به BV کمک کند. استفاده از کاندوم نیز برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی بسیار مهم است.

استفاده از یک پروبیوتیک موضعی یا خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند ماست ممکن است به فرد کمک کند تا باکتری های واژن خود را متعادل نگه دارد. با این حال، هنوز شواهد کافی برای اثبات اینکه این می تواند از عفونت های مخمری یا BV جلوگیری کند، وجود ندارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.8 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز