لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پولیپ های دهانه رحم چیست؟

پولیپ های دهانه رحم چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پولیپ های دهانه رحم، تومورهای کوچک و کشیده ای هستند که در دهانه رحم رشد می کنند. دهانه رحم کانال باریکی در پایین رحم است که به واژن انتشار می یابد. دهانه رحم به حفره رحم در بخش بالایی مهبل (واژن) متصل می شود. این به عنوان گذرگاه اسپرم برای بارور کردن تخمک عمل می کند، که ممکن است منجر به بارداری شود. در حین زایمان، دهانه رحم نازک و پهن می شود و اجازه می دهد تا کودک از کانال تولد عبور کند.

پولیپ ها، ساختارهای شکننده ای هستند که از ساقه های ریشه دار در سطح دهانه رحم یا داخل کانال دهانه رحم رشد می کنند. اگر کسی پولیپ داشته باشد، معمولاً فقط یک پولیپ و حداکثر دو یا سه وجود دارد.

طبق گفته دانشگاه هاروارد، این موارد بیشتر در زنان 40 تا 50 ساله وجود دارد که بیش از یک فرزند داشته اند. پولیپ تقریباً هرگز در زنان جوان قبل از شروع قاعدگی اتفاق نمیفتد. پولیپ ها نیز در دوران بارداری شایع هستند. این ممکن است به دلیل افزایش هورمون استروژن رخ دهد.

پولیپ های دهانه رحم معمولاً خوش خیم هستند، یا سرطانی نیستند و سرطان دهانه رحم به ندرت از آنها ناشی می شود. بیشتر سرطان های دهانه رحم به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) است که علت زگیل های تناسلی نیز می باشد.

مطالعه بیشتر: کوتاهی دهانه رحم

پولیپ های دهانه رحم چیست؟ | پزشکت

انواع پولیپ های دهانه رحم

پولیپ ها رشد هایی هستند که در بدن ایجاد می شوند. رنگ پولیپ ها می تواند از یک رنگ خاکستری، تقریباً سفید تا قرمز روشن یا بنفش متفاوت باشد. آنها می توانند در اندازه های مختلف رشد کرده و مانند پیازهایی باشند که روی ساقه رشد می کنند.

دو نوع مختلف پولیپ می تواند در دهانه رحم ایجاد شود:

پولیپ های خارج رحمی: زنان یائسه بیشتر دچار این پولیپ ها می شوند که روی سلول های لایه سطح خارجی دهانه رحم رشد می کنند.

پولیپ های درون رحمی: در کل شیوع بیشتری دارد، پولیپ های درون رحمی از غدد دهانه رحم در داخل کانال دهانه رحم رشد می کنند. این نوع پولیپ بیشتر در زنانی که قبل از یائسگی هستند تأثیر می گذارد.

سلامت بانوان

هنوز مشخص نیست که چرا بعضی از زنان به پولیپ مبتلا می شوند، اگرچه ممکن است واکنش بدن به استروژن غیر طبیعی باشد.

علائم پولیپ دهانه رحم

یددوره های طولانی تر از حد معمول ممکن است از علائم پولیپ دهانه رحم باشد. ممکن است کسی به پولیپ دهانه رحم مبتلا شود و علائمی را تجربه نکند.

پولیپ های دهانه رحم ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکنند. با این حال، در صورت مشاهده ترشحات واژن از مخاط سفید یا زرد، یا دوره های قاعدگی غیرطبیعی، فوراً به متخصص زنان مراجعه کنید .

در صورت لکه بینی یا خونریزی واژن در شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بعد از رابطه جنسی
  • بین دوره ها
  • بعد از دوش واژن
  • بعد از یائسگی

برخی از این علائم همچنین می تواند نشانه هایی از سرطان باشد. در موارد نادر، پولیپ ها، مرحله اولیه سرطان دهانه رحم را نشان می دهند. حذف و جراحی آنها به کاهش این خطر کمک می کند.

از پزشک خود بپرسید که چند بار باید معاینات منظم لگن و آزمایشات پاپ را انجام دهید. توصیه پزشکان بسته به سن و سابقه سلامتی زنان متفاوت است.

مطالعه بیشتر: تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه

در ابتلا به پولیپ رحمی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر افراد هر یک از این علائم را تجربه کردند، باید در اسرع وقت با پزشک خود وقت بگیرند. گرچه اینها می توانند نشانه های پولیپ دهانه رحم باشند، اما همچنین می توانند سرطان را نشان دهند. تشخیص اکثر پولیپ های دهانه رحم در معاینات معمول لگن یا آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود.

در صورت وجود پولیپ، پزشک ممکن است بخواهد آنها را از بین ببرد. پزشک همچنین از نمونه های بافتی به نام بیوپسی از پولیپ ها برای بررسی سرطانی یا خوش خیم بودن آنها استفاده می کند.

مطالعه بیشتر: کوتاهی دهانه رحم

پولیپ های دهانه رحم چیست؟ | پزشکت

علت تشکیل پولیپ دهانه رحم

کاملاً مشخص نیست که چرا پولیپ های دهانه حم رخ می دهد. شکل گیری آنها ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

سطح بالای استروژن

سطح استروژن به طور طبیعی در طول زندگی یک زن تغییر می کند. مقدار سطح استروژن شما در طول سال های باروری، در هر بارداری و ماه های منتهی به یائسگی به بیشترین میزان خودش می رسد.

مواد شیمیایی ساخته دست بشر که از استروژن تقلید می کنند در محیط وجود دارند. به عنوان مثال، زنو استروژن ها در گوشت ها و محصولات لبنی تولید شده توسط بازرگانی وجود دارند. استروژن های شیمیایی همچنین می توانند در غذایی که در ظروف پلاستیکی یا پلاستیکی فوم گرم می شود، آزاد شوند. حتی برخی از خوشبو کننده های هوا حاوی فتالات هستند که از مواد شیمیایی شبیه به استروژن  هستند.

التهاب

دهانه رحم در این شرایط ممکن است ملتهب، قرمز و یا تحریک شده  دیده می شود. برخی از دلایل شناخته شده التهاب دهانه رحم عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی
  • عفونت HPV، که همچنین می تواند زگیل ایجاد کند.
  • تبخال
  • عفونت های مخمری
  • بارداری
  • سقط جنین
  • تغییرات هورمونی

تشخیص پولیپ های دهانه رحم 

تشخیص پولیپ ها در طی معاینه معمول لگن برای پزشک آسان است. در این وضعیت پزشک رشد های صاف و انگشتانه ای را در دهانه رحم مشاهده می کند که به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند. دو نوع پولیپ دهانه رحم خارج رحمی و غدد درون رحمی هستند.

پولیپ های خارج رحمی از لایه سطحی خارجی سلول های دهانه رحم بوجود می آیند. پولیپ های درون رحمی از غدد دهانه رحم تشکیل می شوند و آنها متداول ترین نوع پولیپ دهانه رحم هستند.

بیوپسی یا نمونه های بافتی، از پولیپ گرفته می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. نتایج معمولاً سلول های پولیپ خوش خیم را نشان می دهد. در موارد نادر، سلول های غیرطبیعی یا الگوهای رشد پیش سرطانی معروف به تغییرات نئوپلاستیک ممکن است وجود داشته باشد.

پولیپ های دهانه رحم چیست؟ | پزشکت

آیا پولیپ دهانه رحم نیاز به درمان دارد؟

اگر پولیپ ها علائم یا ناراحتی ایجاد نکنند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد، اما پزشک به نظارت دقیق پولیپ ها ادامه می دهد. روش های مختلفی برای برداشتن پولیپ با جراحی وجود دارد.

گاهی اوقات، پولیپ های دهانه رحم به تنهایی از دهانه رحم جدا می شوند. این وضعیت می تواند در حالی که زن قاعدگی دارد یا در حین رابطه جنسی رخ می دهد.

پزشکان به طور معمول پولیپ های دهانه رحم را از بین نمی برند، مگر اینکه باعث بروز علائم شدیدی شوند. برداشتن پولیپ های دهانه رحم یک روش ساده است که پزشک می تواند در مطب آن را انجام دهد. هیچ دارویی برای درمان آن لازم نیست. روش های از بین بردن پولیپ های دهانه رحم شامل موارد زیر است:

  • چرخاندن پولیپ در پایه
  • بستن رشته جراحی در اطراف پایه پولیپ و برش دادن آن
  • استفاده از پنس حلقه ای برای از بین بردن پولیپ

روش های از بین بردن پایه پولیپ شامل موارد زیر است:

  • نیتروژن مایع
  • فرسایش الکتروکوتر، که شامل استفاده از یک سوزن با حرارت الکتریکی است.
  • جراحی لیزر

ممکن است بیمار در حین برداشتن یک درد مختصر و خفیف و گرفتگی های خفیف تا متوسط برای چند ساعت بعد احساس کند. لکه بینی خون از واژن ممکن است به مدت یک یا دو روز پس از برداشتن ایجاد شود.

در بعضی موارد، پولیپ ها یا ساقه های پولیپ بسیار بزرگ هستند و نمی توان آنها را در مطب پزشک از بین برد. در این صورت، ممکن است برای برداشتن پولیپ دهانه رحم لازم باشد در بیمارستان این کار صورت بگیرد.

پیش آگهی پولیپ دهانه رحم چیست؟

در هنگام برداشتن پولیپ ها ممکن است افراد احساس درد و ناراحتی خفیف کنند. با این حال، پس از اتمام روش، آنها می توانند به خانه خود بروند و هرگونه گرفتگی یا درد را با مسکن های OTC درمان کنند.

حتی اگر جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی انجام شود، فرد هنوز باید بتواند در همان روز به خانه برود. پزشکان توصیه می کنند افراد پس از جراحی حداقل 3 روز از انجام رابطه جنسی پرهیز کنند.

پیش آگهی افرادی که عمل جراحی برداشتن پولیپ را انجام داده اند مثبت است. پولیپ ها معمولاً دوباره رشد نمی کنند.

با این حال، کسی که در گذشته به پولیپ دهانه رحم مبتلا شده است، خطر بیشتری برای ابتلا دوباره به آن دارد. بنابراین، آنها باید معاینه های معمول لگن را انجام دهند.

پولیپ های دهانه رحم چیست؟ | پزشکت

بهبودی و پیشگیری از پولیپ دهانه رحم

برداشتن پولیپ یک روش ساده، مطمئن و غیرتهاجمی است. با این حال، اگر تا به حال پولیپ داشته اید، در معرض خطر افزایش مجدد آن قرار دارید. انجام معاینات منظم لگن به شما در یافتن هرگونه رشد در اوایل رشد کمک می کند.

از آنجا که برخی از عفونت ها به پولیپ های دهانه رحم مرتبط هستند، چند مرحله ساده ممکن است به شما در کاهش خطر کمک کند.

پیشگیری از بیشتر موارد پولیپ دهانه رحم امکان پذیر نیست. اما این احتمال وجود دارد که برخی از عفونت ها به تشکیل پولیپ های دهانه رحم کمک کنند. به همین دلیل، انجام یک رابطه جنسی محافظت شده و بهداشت مناسب برای جلوگیری از عفونت همچنین می تواند به پیشگیری از پولیپ دهانه رحم کمک کند.

لباس زیر نخی بپوشید که گردش خون مناسب را فراهم کند. استفاده از لباس زیر نخی از گرما و رطوبت اضافی که محیط مناسبی برای عفونت است، جلوگیری می کند. همچنین، از کاندوم در حین مقاربت از  استفاده کنید.

حتماً معاینات منظم لگن و تست پاپ را انجام دهید. اینکه چند وقت یکبار باید آزمایش پاپ انجام دهید به سابقه سلامت و سن شما بستگی دارد. پزشک می تواند مدت زمانی را که معمولاً از سه تا پنج سال برای زنانی که سابقه نتایج غیرطبیعی پاپ نداشته اند، توصیه کند.

سخن آخر

پولیپ دهانه رحم، رشدی است که در دهانه رحم ایعنی کانال اتصال رحم به واژن یجاد می شود. اسپرم باید از طریق این کانال عبور کند تا تخمک بارور شود. پولیپ های گردنی تومور هستند، اما معمولاً غیرسرطانی یا خوش خیم می باشند. پولیپ های دهانه رحم می توانند به صورت توده های منفرد یا به صورت خوشه ای رشد کنند. اندازه آنها متفاوت است اما طول آنها معمولاً حدود 1-2 سانتی متر  است.

سطح استروژن در دوران بارداری نیز افزایش می یابد. استروژن هورمون جنسی زنانه است و سطح این هورمون در طول زندگی زن بالا و پایین می رود. سطح استروژن در سال های باروری به اوج خود می رسد، بنابراین پولیپ های دهانه رحم احتمالاً در این دوران وجود دارد.

همچنین ممکن است استروژن های شیمیایی موجود در محصولاتی مانند خوشبو کننده های هوا بر سطح استروژن تأثیر بگذارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز