لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

وضعیت جنین درهفته 34 بارداری ، قد جنین از بالای سر تا پاشنه پا تقریباً 44.2 سانتی متر است. در این هفته جنین 2312 گرم وزن دارد. ورنیکس در هفته 34 بارداری ضخیم می شود. ورنیکس پوشش نرم و پنیری شکلی است که پوست جنین را می پوشاند. در طول این هفته، ورنیکس شروع به ریختن در مایع آمنیوتیک می کند. بررسی ها نشان می دهد که جنین در رحم مادر ورنیکس موجود در مایع آمنیوتیک را می بلعد، این مایع به رشد معده و روده جنین کمک می کند.

مایع آمنیوتیکی که جنین در آن زندگی می کند در حدود 34 هفته به اوج خود می رسد. تقریباً 800 میلی لیتر مایع کیسه آمنیون وجود دارد. جنین مایع آمنیوتیک را بلعیده و در آن حرکت می کند. مایع آمنیوتیک به رشد عضلات و استخوان های جنین کمک می کند.

شانس زنده ماندن نوزاد در هفته 34 بارداری

نوزادانی که در هفته 34 بارداری به دنیا می آیند ممکن است برخی مشکلات مانند زردی، مشکل تغذیه یا تنفس را تجربه کنند که معمولا با انجام مراقبت های لازم به راحتی برطرف می شود. نوزاد در 34 هفتگی بیش از 99٪ شانس زنده ماندن دارد و خطر معلولیت یا نارس بودن 5٪ است.

مطالعه بیشتر: نشانه های سه ماهه سوم بارداری 

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

عوارض شایع هفته 34 بارداری

احتمالاً خانم ها در طول این هفته متوجه می شوند که نیاز آنها در رفتن به دستشویی بسیار بیشتر شده است. حتی ممکن است بین دفعات رفتن به دستشویی دچار نشتی ادرار هم شوند. به طور کلی عوارض شایع هفته 34 بارداری که برخی از خانم ها ممکن است تجربه کنند، عبارتند از:

تکرر ادرار:

تکرر ادرار در اواخر بارداری هنگامی که جنین و شکم در بزرگترین اندازه خود قرار دارند، فشار بیشتری به مثانه وارد می کنند. خانم های باردار ممکن است در این زمان متوجه شوند که بیشتر اوقات، مخصوصاً شب ها به استفاده از سرویس بهداشتی نیاز دارند.

نشت ادرار:

سلامت بانوان

نشت ادرار یکی دیگر از عوارض ناشی از فشار بر روی مثانه است. در این هفته از بارداری خانم های باردار ممکن است در هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا انجام هرگونه فعالیت بدنی بی اخیار دچار نشت ادرار شوند.  نشت ادرار در حدود 41٪ از بارداری ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

افزایش نیاز به دفع ادرار در اوایل بارداری، اغلب به تغییرات هورمونی نسبت داده می شود، در حالی که رخ دادن این وضعیت در اواخر بارداری ناشی از فشار رحم و جنین در حال رشد به مثانه است. تکرر ادرار یکی از عوارض شایع بارداری است که متأسفانه راهکارهای زیادی برای پیشگیری از آن نمی توان انجام داد. نشت ادرار در سه ماهه سوم بارداری نیز ممکن است بخشی از تجربه خانم های باردار در این دوران باشد. برای مقابله با تکرر و نشتی ادرار به خانم های باردار توصیه می شود:

  • هنگام سرفه، عطسه یا خندیدن، پاها را به هم فشار دهند.
  • تمرینات کگل یا کف لگن را در برنامه روزانه خود بگنجانند.
  • از مصرف کافئین به دلیل داشتن خواص ادرارآور دوری کنند.
  • مثانه خود را زود به زود خالی کنند تا کمتر دچار نشت ادرار شوند.
  • از پد روزانه استفاده کند تا نشت ادرار باعث آلودگی لباس زیر نشود.
  • ادرار خود را نگه نداشته و به محض احساس نیاز مثانه خود را خالی کنند.
  • هنگام ادرار کردن تنه خود را به سمت جلو خم کنند، این کار به تخلیه بهتر مثانه کمک می کند.
  • مصرف مایعات خود را کاهش ندهند. کم آبی خطرات زیادی برای مادر و جنین دارد؛ بنابراین خانم های باردار باید به نوشیدن مایعات فراوان ادامه بدهند.

مطالعه بیشتر: وضعیت جنین در هفته 35 بارداری

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

یادگیری ماساژ پرینه در هفته 34 بارداری:

هفته 34 بارداری بهترین زمان برای شروع ماساژ پرینه است. ماساژ پرینه به افزایش انعطاف پذیری پرینوم (ناحیه بین واژن و مقعد) کمک کرده و احتمال پارگی و اپیزیوتومی در حین زایمان را کاهش می دهد.

خانم های باردار باید برای انجام ماساژ پرینه دو انگشت خود را در داخل واژن قرار داده و به مدت دو دقیقه مستقیماً به سمت پایین فشار بیاورند. برای گرفتن نتایج بهتر این کار باید در روزهای باقی مانده تا زایمان انجام شود.

توصیه های لازم برای ماساژ پرینه، عبارتند از:

شستن دست ها: قبل از ماساژ دست ها باید کاملا شسته شده و زیر ناخن ها تمیز شوند.

قرار گرفتن در موقعیت مناسب: برای انجام ماساژ باید روی تخت دراز کشیده و زانوها خم باشند.

نشستن در وان: نشستن در وان ماساژ را آسان کرده و آب گرم به کشیدگی پوست کمک می کند.

استفاده از کمپرس گرم: قبل از ماساژ، بهتر است یک حوله گرم به مدت 10 دقیقه روی ناحیه پرینه قرار بگیرد.

استفاده از روان کننده ها: یک روان کننده محلول در آب مانند روغن ویتامین E یا روغن بادام که مستقیماً روی انگشتان قرار می گیرد می تواند ماساژ را راحت تر کرده و پرینه را آبرسانی کند.

چک لیست هفته 34 بارداری

  • مثانه خود را اغلب خالی کنید.
  • روی تمرینات کگل خود کار کنید.
  • ماساژهای روزانه پرینه را شروع کنید.
  • مصرف ویتامین های قبل از تولد خود را ادامه دهید.
  • وعده های غذایی سالم بخورید و مایعات زیادی بنوشید.

مطالعه بیشتر: ویتامین های دوران بارداری 

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

معاینات بارداری در هفته 34 بارداری

خانم هایی که دارای بارداری دو یا چند قلویی هستند هفته 34 بارداری احتمالا آخرین باری است که برای معاینه قبل از زایمان به پزشک مراجعه می کنند. خانم هایی که بارداری دوقلویی دارند به طور متوسط در حدود هفته 35 بارداری زایمان می کنند. ارزیابی و آزمایشات لازم برای خانم هایی که دارای بارداری تک قلویی هستند هفته 34 بارداری شامل آزمایشات زیر است:

  • آزمایش ادرار
  • اندازه گیری وزن
  • بررسی ورم بارداری
  • اندازه گیری فشار خون
  • گوش دادن به ضربان قلب جنین

در برخی شرایط، مانند بارداری های پرخطر و یا در صورت وجود نگرانی برای سلامت جنین، پزشک ممکن آزمایشات بیشتری را تجویز کند . این آزمایشات، عبارتند از:

  • تست استرس انقباضی
  • داپلر سرخرگ بند ناف
  • تست مشخصات بیوفیزیکی
  • تست بدون استرس جنین (NST)

افزایش وزن در هفته 34 بارداری

افزایش وزن توصیه شده برای خانم هایی که دارای شاخص توده بدنی طبیعی هستند (BMI: 18.5-24.9) در آغاز بارداری 11تا 15 کیلوگرم است؛ اما با این حال میزان افزایش وزن توصیه شده در همه خانم ها یکسان نیست، بنابراین خانم های باردار برای افزایش وزن بارداری باید به توصیه های پزشک خود عمل کنند. در بیشتر موارد خانم های باردار در این مرحله از بارداری می توانند تقریبا هفته ای نیم کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

مطالعه بیشتر: آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

اندازه جنین در هفته 34 بارداری

پزشک متخصص زنان با اندازه گیری استخوان شرمگاه تا بالای رحم و لمس رحم با دست، روند رشد جنین را در هر جلسه از معاینات کنترل می کند. همچنین پزشک ممکن است برای تخمین اندازه و وزن جنین یک آزمایش سونوگرافی تجویز کند. تخمین اندازه و وزن جنین به پزشک کمک می کند روند بارداری را مدیریت کرده و برای زایمان برنامه ریزی کند. با نزدیک شدن به موعد زایمان سر جنین باید رو به پایین و لگن مادر قرار بگیرد.

واکسیناسیون در هفته 34 بارداری 

در طول معاینات هفته 34 بارداری ممکن است پزشک تزریق واکسن سیاه سرفه را برای خانم های باردار توصیه کند. بهترین زمان برای دریافت این واکسن بین هفته 27 تا هفته 36 بارداری است.

مطالعه بیشتر: واکسیناسیون و بارداری

احتمال زایمان در هفته 34 بارداری

زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته 37 بارداری گفته می شود. تقریباً 12٪ مادران باردار نوزادان خود را زودتر از موعد زایمان به دنیا می آورند. بررسی ها نشان می دهد که در حدود 6٪ از زایمان ها بین هفته های 34 تا 36 بارداری رخ داده است.

موقعیت بریچ جنین در هفته 34 بارداری

پزشک متخصص زنان در طول معاینات دوران بارداری موقعیت قرار گرفتن جنین در رحم مادر را بررسی می کند. جنین معمولا با نزدیک شدن به موعد زایمان در داخل رحم مادر می چرخد طوری که سرجنین نزدیک دهانه رحم قرار می گیرد؛ اما در برخی موارد جنین نمی چرخد و پاها و لگن جنین به سمت دهانه رحم بوده و سر او در قسمت بالای رحم قرار می گیرد. به این وضعیت بریچ گفته می شود.

قرار داشتن جنین در وضعیت بریچ در هفته 34 بارداری طبیعی بوده و به این بدان معنا نیست که جنین تا روز زایمان در همان وضعیت باقی می ماند. در هفته 34 بارداری تقریبا 14 درصداز جنین ها در وضعیت بریچ قرار دارند اما در هفته 36 بارداری این تعداد به 9 درصد کاهش پیدا می کند. فقط در 3٪ تا 4٪ از مادران، جنین در هنگام زایمان تغییر موقعیت نداده و در وضعیت بریچ باقی می ماند. بیشتر نوزادان بریچ با روش سزارین متولد می شوند.

چرخش سفالیک در هفته 34 بارداری

ابتدا پزشک با استفاده از روش سفالیک خارجی (ECV) سعی می کند جنین را در وضعیت مناسب قرار بدهد. به موقعیتی که سر جنین در دهانه رحم قرار می گیرد وضعیت سفالیک گفته می شود. این روش به طور کلی برای جنین بریچ بین هفته 32 تا 37 بارداری انجام می شود. پزشک معمولا این کار را در بیمارستان یا کلینیک انجام داده و قبل و بعد از آن علائم حیاتی جنین را بررسی می کند. استفاده از روش ECV برای تغییر موقعیت جنین در 40 تا 70 درصد موارد با موفقیت همراه است.

در این روش پزشک با احتیاط فشار زیادی به شکم وارد می کند تا با کمک دست های خود موقعیت جنین را در داخل رحم تغییر بدهد. ممکن است برای کاهش انقباضات رحم به مادر دارو داده شود. همچنین از آنجایی که انجام ECV با درد زیادی برای مادر همراه است پزشک برای کاهش درد از بی حسی اپیدورال استفاده می کند.

بررسی ها نشان می دهد که استفده از روش سفالیک در بسیاری از موارد موفقیت آمیز است، اما با این حال برخی از نوزادانی که با موفقیت تغییر وضعیت داده و با استفاده از این روش سر آنها رو به دهانه رحم قرار گرفته است، قبل از روز زایمان دوباره به حالت بریچ برمی گردند.

وضعیت جنین در هفته 34 بارداری | پزشکت

روش های خانگی برای تغییر وضعیت جنین در هفته 34 بارداری

همچنین برخی روش های خانگی وجود دارد که خانم های باردار با تایید پزشک خود می توانند برای تغییر وضعیت جنین از آنها استفاده کنند. این روش ها، عبارتند از:

طب سوزنی: بررسی ها نشان می دهد که طب سوزنی می تواند برای تغییر وضعیت جنین در رحم مادر موثر باشد. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های باریک در نقاط خاصی از شکم مادر برای تحریک جنین به حرکت است.

حرارت درمانی: در این روش درمانگر طب چینی با سوزاندن شاخه های گیاهی به نام موگورت در کنار انگشت کوچک پا، گرمای ملایمی را در این ناحیه ایجاد می کند. انجام این کار باعث افزایش حرکت جنین در رحم مادر شده و احتمال تغییر وضعیت جنین به سفالیک (قرار گرفتن سر به سمت دهانه رحم) را افزایش می دهد.

کایروپراکتیک: عدم تعادل استخوان لگن می تواند باعث قرارگیری جنین در وضعیت بریچ شود.در این روش متخصص کایروپاکتیک با بررسی رباط های سفت یا کوتاه وضعیت استخوان لگن را اصلاح کرده و با ایجاد توازن در عضلات لگن فضا را برای چرخش جنین باز می کند. بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این روش کایروپراکتیک که اصطلاحالا تکنیک وبستر نامیده می شود برای خارج شدن جنین از وضعیت بریچ در 82٪ از موارد با موفقیت همراه است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز