لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نکاتی برای افزایش شانس بارداری

نکاتی برای افزایش شانس بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

نکاتی برای افزایش شانس باردار شدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

باردار شدن یکی از غنی ترین و رضایت بخش ترین تجربه ها در زندگی یک زن است. بدون تضعیف نقش ضروری مردان، منصفانه است که بگوییم بارداری صرفاً ساعت درخشان یک زن است، زیرا او کسی است که تمام کارهای سنگین بارداری را انجام می دهد. هنگامی که شما و همسرتان تصمیم به تلاش برای بچه دار شدن گرفتید، ممکن است بخواهید هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. برای برخی از زنان، باردار شدن آسان است، در حالی که ممکن است برای برخی دیگر زمان ببرد. به طور متوسط، اگر یک زن به طور منظم بدون هیچ گونه رابطه جنسی محافظت شده داشته باشد، ظرف یک سال پس از تلاش برای باردار شدن، باردار می شود.

در حالی که اکثر مردم این پیشرفت طبیعی تولیدمثل را به عنوان چیزی که حتماً اتفاق می‌افتد بدیهی می‌دانند، برخی باید قبل از ثبت موفقیت، از چندین حلقه عبور کنند. نکاتی برای افزایش شانس بارداری باعث می شود که این روند سریعتر اتفاق بیفتد.

چه چیزی باعث مشکل بارداری می شود؟

نکاتی برای افزایش شانس بارداری | پزشکت

زمانی که تصمیم گرفتید کودک جدیدی به این دنیا بیاورید، باید به پزشک مراجعه کنید. هنگام تلاش برای باردار شدن باید به موارد زیادی توجه شود.

از تخمک گذاری گرفته تا کیفیت اسپرم همسرتان، از رژیم غذایی گرفته تا انتخاب های دیگر در سبک زندگی، و از سن شما تا سلامت عمومی شما، همه چیز به تقویت باروری و کاهش خطر سقط جنین کمک می کند.

اگر تلاش شما برای باردار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده منظم برای بیش از 6 ماه نتیجه نداد، باید به پزشک مراجعه کنید. حدود 10 تا 15 درصد از زوج ها باید با ناباروری دست و پنجه نرم کنند و چنین مشکلات مربوط به لقاح می تواند از هر یک از طرفین یا هر دو ناشی شود.

حدود یک سوم از این موارد به مشکلات ناباروری مردان نسبت داده می شود و یک سوم دیگر به دلیل مشکلات خاص زنانه است. موارد باقی مانده یا ایدیوپاتیک هستند یا ناشی از عوامل مستعد کننده ای هستند که برای هر دو شریک جنسی اعمال می شود.

پزشک شما شریک زن را آزمایش می کند تا شرایط پزشکی زیر را که اغلب ریشه ناباروری زنان است رد کند:

  • اندومتریوز
  • مدت کوتاه فاز لوتئال
  • بیماری التهابی لگن
  • غلظت بالای پرولاکتین
  • عدم تعادل عمومی هورمونی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • لوله های فالوپ مسدود شده
  • وجود سیکل های عدم تخمک گذاری

شریک مرد نیز برای مشکلات ناباروری یا ناتوانی جنسی مورد آزمایش قرار می گیرد. اولیگواسپرمی یا تعداد کم اسپرم، دلیل اصلی ناباروری مردان است.

اولیگواسپرمی را می‌توان آن را به یکی از دلایل زیر ردیابی کرد:
  • منی آلوده
  • داروهای خاص
  • سیگار کشیدن زیاد
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مجرای اسپرم آسیب دیده
  • وجود عفونت در پروستات
  • ناهنجاری در تولید مایع منی
  • استفاده طولانی مدت از استروئیدها
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی
  • عفونت های مقاربتی مانند تریکومونیازیس و کلامیدیا

اگر شما یا همسرتان از هیچ یک از این شرایط پزشکی رنج نمی برید و هنوز موفق به بارداری نمی شوید، این احتمال وجود دارد که شما بدشانس بوده باشید.

سلامت بانوان

اگر برای باردار شدن در تلاش بوده اید، برخی تغییرات ساده در سبک زندگی ممکن است به افزایش شانس باردار شدن و جلوگیری از سقط جنین کمک کند.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری، استرس را مدیریت کنید.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری | پزشکت

برای زوجی که با مشکلات باروری مقابله می‌کنند، آسیب‌های عاطفی و ذهنی که همراه با آن بوجود می‌آید می‌تواند برای رابطه آنها کاملاً دردسرساز باشد. به جای اینکه با هر تلاش ناموفق ناامید شوید، توصیه می شود که هر دو شریک به عنوان یک تیم کار کنند و در این مواقع ناراحت کننده از یکدیگر حمایت کنند.

با اجازه دادن به ناامیدن شدن، شانس خود را برای تولید مثل بیشتر به خطر می اندازید زیرا استرس عاملی برای ناباروری شناخته شده است. بنابراین مدیریت سطوح استرس برای ثبت موفقیت باروری ضروری است.

یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در باروری و عقیمی گزارش می دهد که استرس در زندگی می تواند به طور قابل توجهی احتمال بارداری را کاهش دهد. این به این دلیل است که استرس اثر منفی خود را از طریق مسیر مدولار سمپاتیک اعمال می کند. زنان در هنگام استرس، سطوح بالاتری از آلفا آمیلاز دارند، آنزیمی که مسئول تاخیر در تخمک گذاری است.

می‌توانید با تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی، مانند طب سوزنی، مدیتیشن، ماساژ درمانی، خواندن کتاب‌های خودیاری، و گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش و آرام همراه با تصاویر هدایت‌شده، استرس را کاهش دهید.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری، سیگار را ترک کنید.

برای افزایش شانس باردار شدن و به دنیا آوردن نوزاد سالم، سیگار را ترک کنید. در واقع، سیگار کشیدن اثر درمان باروری را کاهش می دهد، اگر شما آن را انجام می دهید. حتی در زنان، سموم موجود در دود سیگار با کاهش سطح استروژن در بدن بر باروری تأثیر می گذارد. در واقع، زنانی که بیش از حد سیگار می کشند، کمتر از غیرسیگاری ها باردار می شوند.

مطالعه‌ای در سال 2004 که در باروری و عقیمی منتشر شد، تأثیرات منفی سیگار و دود غیرفعال را بر تراکم و تحرک اسپرم و تأثیر نامطلوب احتمالی بر مورفولوژی نشان داد.

مطالعه دیگری در سال 2015 که در ژورنال پزشکی تحصیلات تکمیلی منتشر شده است. اشاره می کند که مردانی که ناباروری دارند، یا کسانی که مشکل باردار شدن دارند، باید سیگار را ترک کنند. تا شانس خود را برای بارداری موفق بهینه کنند. بنابراین، چه سیگاری فعال یا غیرفعال باشید، وقت آن است که اقداماتی را برای ترک سیگار انجام دهید.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری، نوشیدن الکل را ترک کنید.

اگر قصد بارداری دارید، باید الکل خود را ترک کنید. این مهم است زیرا مصرف زیاد الکل با مشکلات مربوط به باروری در زنان و مردان مرتبط است. سموم موجود در الکل مدت زمان بارداری را افزایش می دهد. اگر باردار شوید. خطر تولد نوزادتان با اختلال طیف الکل جنینی (FASD) را افزایش می دهید.

یک مطالعه در سال 2004 منتشر شده در باروری و عقیمی گزارش می دهد که مصرف زیاد الکل با افزایش خطر ناباروری مرتبط است. از این رو، برای شریک زن در یک زوج نابارور مهم است که مصرف الکل را ترک کنند.

همه متخصصان توصیه می کنند که زنانی که قصد باردار شدن دارند باید کاملاً از الکل اجتناب کنند. اگر نمی توانید نوشیدنی را متوقف کنید، از یک متخصص کمک بگیرید.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری، سطح ویتامین D را بررسی کنید.

نکاتی برای افزایش شانس بارداری | پزشکت

کمبود ویتامین D ممکن است باعث ناباروری و سقط جنین شود، بنابراین قبل از برنامه ریزی برای بارداری سطح خود را بررسی کنید.

بر اساس یک مطالعه در سال 2010 که در تحقیقات تغذیه و مواد غذایی مولکولی منتشر شد، این ویتامین برای بارداری و تولد یک نوزاد سالم مهم است. بررسی ها نشان داد که کمبود ویتامین D با عوامل خطر متابولیک در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط است. این وضعیت باعث تخمک گذاری نامنظم می شود.

از آنجایی که نور خورشید به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند، بدن خود را صبح زود به مدت 10 دقیقه در روز در معرض نور خورشید قرار دهید.

غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی قزل آلا، پنیر، زرده تخم مرغ، برخی از قارچ ها (که در نور فرابنفش رشد می کنند) و غذاهای غنی شده با ویتامین D مصرف کنید. پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

اسید فولیک کافی داشته باشید.

اسید فولیک یک ویتامین مهم برای کسانی است که در تلاش برای باردار شدن هستند. به تقسیم سلولی کمک می کند و تخمک گذاری را تقویت می کند. در واقع، متخصصان سلامت مصرف این ویتامین را قبل و در دوران بارداری توصیه می کنند.

در یک مطالعه در سال 2016 که در مجله فارماکولوژی بالینی منتشر شد، محققان دریافت مکمل اسید فولیک را با 0.4 میلی گرم در روز برای زنان سالم و با وزن طبیعی حداقل به مدت 6 ماه قبل از بارداری توصیه کردند. اسید فولیک همچنین به کاهش بروز نقص لوله عصبی (NTDs) کمک می کند.

همه زنان در سنین باروری باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. اگر قصد بارداری دارید حداقل به مدت 5 تا 6 ماه روزانه از مکمل های اسید فولیک استفاده کنید. در مورد میزان نیاز قبل و بعد از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

شما همچنین می توانید غذاهای غنی از اسید فولیک مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، بروکلی، آووکادو، کشمش، لوبیا و عدس بخورید.

مصرف کافئین خود را محدود کنید.

قهوه یک نوشیدنی محبوب است، اما اعتیاد به آن می تواند باردار شدن را برای شما دشوار کند. اول از همه، کافئین موجود در قهوه به عنوان یک محرک و یک ادرارآور عمل می کند. این بدان معنی است که مصرف زیاد آن می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد که می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. حتی در دوران بارداری، به زنان باردار توصیه می‌شود که از مصرف قهوه خودداری کنند زیرا می‌تواند بر سلامت جنین تأثیر منفی بگذارد.

در مطالعه ای که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که سطوح بالای مصرف کافئین ممکن است بارداری را در زنان بارور به تاخیر بیندازد.

مطالعه دیگری که در سال 2017 در مجله تغذیه منتشر شد، نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است بر عملکرد تولید مثل مردان تأثیر منفی بگذارد.

کافئین فقط در قهوه وجود ندارد. مواد غذایی زیادی وجود دارند که حاوی کافئین هستند. بنابراین، غذای خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

از نظر بدنی فعال باشید.

وقتی نوبت به افزایش شانس باردار شدن می رسد، گنجاندن ورزش متوسط در برنامه روزانه ضروری است. ورزش متوسط به شما کمک می کند وزن طبیعی خود را حفظ کرده و با چاقی مبارزه کنید. هم زنان دارای اضافه وزن و هم زنان کم وزن مستعد ابتلا به اختلالات تخمک گذاری هستند و دوز منظم فعالیت تناسب اندام بهترین گزینه برای مقابله با چنین مشکلات وزنی است.

طبق یک مطالعه در سال 2015 که در مجله انجمن زنان ترکیه-آلمانی منتشر شد، زنان دارای اضافه وزن و چاق خطر ناباروری، نرخ حاملگی، میزان سقط جنین و عوارض بارداری را افزایش دادند.

ورزش منظم از جمله پیاده روی، آهسته دویدن و شنا به تناسب اندام و فعال ماندن شما کمک می کند. با این حال، از انجام فعالیت های هوازی بیش از حد شدید خودداری کنید، که ممکن است تخمک گذاری را مهار کند و تولید هورمون پروژسترون را کاهش دهد.

چند راه طبیعی دیگر برای بهبود شانس باردار شدن

نکاتی برای افزایش شانس بارداری | پزشکت

گام اولیه در برنامه ریزی برای نوزاد، تعیین برنامه تخمک گذاری است. در دوره هایی که در حال تخمک گذاری هستید، شانس شما برای بارداری بیشتر است. با پیگیری چرخه های تخمک گذاری خود با کمک یک مانیتور باروری یا کیت های پیش بینی تخمک گذاری، شما و همسرتان دقیقاً متوجه خواهید شد که چه زمانی باید امتحان کنید.

یکی دیگر از راه‌های تعیین تاریخ تخمک‌گذاری، ردیابی دمای پایه بدن است که بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد. برای انجام همین کار می توانید از دماسنج پایه استفاده کنید.

  • تخمک گذاری معمولا بین روزهای 11 تا 21 سیکل شما اتفاق می افتد. بر این اساس برنامه ریزی کنید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که دارای منبع مناسبی از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و چربی های ضروری باشد.
  • مصرف مایعات بهینه را حفظ کنید تا بدن خود را به اندازه کافی هیدراته نگه دارید و در اوج سلامتی باشید. مصرف مقادیر کافی آب نه تنها به دفع سموم از بدن کمک می کند، بلکه برای حفظ عملکرد مناسب اندام ها و تعادل هورمونی نیز ضروری است.
  • استفاده از غذاهای فرآوری، گوشت قرمز و محصولات سویا را کاهش دهید. حتی مصرف شیر کامل ممکن است به بهبود باروری شما کمک کند.

برخی داروها می توانند بر باروری شما تأثیر منفی بگذارند. بنابراین، توصیه می شود که به خوبی از عوارض جانبی احتمالی هر دارویی که قصد دارید برای پیشگیری از عوارض احتمالی مرتبط با باروری استفاده کنید، آگاه باشید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر دارویی که مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید، فقط برای اطمینان کامل صحبت کنید.

سخن آخر

بسیاری از مردم در برنامه ریزی برای یک کودک با مشکلات متعددی روبرو می شوند، اما به ندرت به دلیل احساس نادرست خجالت از مبارزه خود صحبت می کنند. این تا حد زیادی به دلیل انگ زدن به ناباروری است، مفهومی تاسف بار و شرم آور که در طول نسل ها تداوم یافته و هنوز هم مرتبط است.

اکثر زوج هایی که در تولید مثل با مشکل مواجه می شوند، آن را یک شکست شخصی می دانند و از صحبت کردن در مورد آن طفره می روند، غافل از اینکه افراد بی شماری در یک قایق دریانوردی می کنند.

شما می‌توانید با تماس با دیگرانی که قبلاً مشکلات مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند یا هنوز درگیر آن هستند، به شانس خود برای باردار شدن کمک کنید. این نه تنها به شما احساس اجتماعی می دهد، بلکه ممکن است شما را در مورد برخی از عوامل کلیدی که ممکن است نادیده گرفته باشید، روشن کند.

علاوه بر این، اضطراب‌هایتان فشار روانی و عاطفی بیشتری را به وضعیت آسیب‌پذیر شما اضافه می‌کند. از آنجایی که استرس و سایر عوامل تعیین‌کننده روان‌شناختی نیز می‌توانند مانند عوامل فیزیولوژیکی بر سلامت باروری شما تأثیر منفی بگذارند، بهتر است با صحبت در مورد وضعیت خود با متخصصان و همچنین دوستان و خانواده، آن را به درستی رها کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-to-help-you-conceive.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز