لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکیسلامت زنانسلامت مردان و اورولوژی

فواید رابطه جنسی

فواید رابطه جنسی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فواید رابطه جنسی برای جسم و روان شامل مواردی مانند بهبود خلق تا تقویت قلب است. در رابطه جنسی محافظت شده، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند، می تواند قسمت مهمی در زندگی مشترک افراد باشد. یک رابطه جنسی سالم، هم در سلامت جسمی و هم در احساس خوشبختی افراد تاثیر زیادی دارد.

بررسی ها نشان می دهد که هر چه رابطه جنسی بیشتری بین زوجین وجود داشته باشد، احتمال سلامتی هم به همان میزان بالاتر خواهد بود. رابطه جنسی می تواند روشی عالی برای رسیدن به آرامش باشد. همچنین یک رابطه جنسی سالم باعث ارتقاء سلامت افراد می شود. به عنوان مثال، انزال مکرر خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. همچنین ارگاسم نیز برای کمک به درد موثر است.

از سایر فواید رابطه جنسی در زوجین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ سلامت قلب

رابطه جنسی برای سلامت قلب بسیار مفید است. علت دقیق این امر هنوز مشخص نیست. بررسی ها نشان می دهد که فعالیت جنسی خطر بیماری هایی مانند حمله قلبی را کاهش می دهد. همچنین فعالیت جنسی با کاهش خطر سکته مغزی و خطر بیماری های قلبی در مردان میانسال همراه است. یک رابطه جنسی سالم ضربان قلب را تنظیم می کند. میزان مرگ و میر در افرادی که دارای رابطه جنسی سالم هستند بسیار کمتر است. افرادی که رابطه جنسی بیشتری دارند کمتر از دیگران در اثر حمله قلبی می میرند. در واقع بررسی ها نشان می دهد که افراد سالم رابطه جنسی بیشتری دارند.

شواهد علمی نشان می دهد که رابطه جنسی برای بدن شما در حکم یک ورزش خوب است. بررسی ها نشان می دهد که عملکرد جنسی سالم معادل فعالیت بدنی خفیف تا متوسط ​​است. در واقع فعالیا جنسی را می توان به یک پیاده روی سریع و یا بالا رفتن از پله ها تشبیه کرد. رابطه جنسی همچنین بسته به نوع انجام آن می تواند تاثیری مانند تمرینات کششی و قدرتی در بدن شما داشته باشد. رابطه جنسی معادل مصرف 101 کالری در مردان و 69 کالری در زنان است. رابطه جنسی زیاد می تواند مانند یک ورزش سنگین فشار زیادی به قلب شما وارد کند. البته این مساله به سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. یکی دیگر از فوائد مهم رابطه جنسی کاهش کلسترول بد خون است.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که فشار خون بالایی دارند احتمالاً عملکرد جنسی آنها کاهش می یابد. به طور کلی فشار خون بالا با کاهش عملکرد نعوظ و یا نعوظ های با کیفیت پایین همراه است.

تقویت سیستم ایمنی

فواید رابطه جنسی || پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که فعالیت جنسی می تواند بر سلامت سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. تاثیر رابطه جنسی بر سیستم ایمنی بدن بر اساس جنسیت افراد متفاوت است. برخی از این تفاوت ها ممکن است به دلیل تغییراتی در عملکرد ایمنی بدن باشد که در طول چرخه قاعدگی در زنان رخ می دهد. ضمن اینکه رابطه جنسی سالم می تواند پیامدهایی برای باروری داشته باشد. رابطه جنسی مکرر باعث افزایش میزان آنتی بادی IgA موجود در بزاق می شود. در نتیجه این مساله باعث می شود توانایی افراد در مبارزه با عفونت ها افزایش پیدا کند.

یکی از مهمترین فوائد رابطه جنسی کاهش استرس بدن است. در واقع رابطه جنسی با کاهش استرس بدن به طور غیر مستقیم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سطح بالای استرس و تاثیر آن در کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن کاملاً شناخته شده است. به همین علت افرادی که رابطه جنسی سالم و مداومی دارند کمتر از دیگران به انواع بیماری ها مبتلا می شوند.

کاهش استرس

کارشناسان رابطه جنسی را به عنوان یک تسکین دهنده استرس مناسب می دانند. این امر از نظر زیست شناختی نیز ثابت شده است. به نظر می رسد رابطه جنسی سالم تاثیر زیادی در کاهش استرس بدن دارد. زیرا بررسی ها نشان می دهد که یک رابطه جنسی سالم و مداوم سطح هورمون کورتیزول خون را کاهش می دهد.

مردان
سلامت بانوان

سطح بالاتر صمیمیت میان دو شریک زندگی کنار آمدن با مشکلات زندگی را برای هر دو آسان تر می کند. در واقع فقط رابطه جنسی نیست که باعث کاهش استرس می شود. محبت و صمیمیت میان زوجین یکی از عوامل مهم ایجاد آرامش در زندگی است. به نظر می رسد که محبت درست به اندازه رابطه جنسی در زندگی تاثیر دارد. رابطه جنسی استرس را کاهش داده و باعث خوشبختی بیشتر افراد می شود. افرادی که رابطه جنسی سالمی دارند نسبت به دیگران خوشحال تر بوده و استرس کمتری را تجربه می کنند.

بهبود کیفیت خواب

فواید رابطه جنسی || پزشکت

رابطه جنسی به خواب بهتر کمک می کند. اکثر افراد پس از ارگاسم بهتر خوابیده و سریعتر به خواب می روند. پس از ارگاسم هورمونی به نام پرولاکتین در بدن ترشح می شود. این هورمون وظیفه ایجاد آرامش و خواب راحت را بر عهده دارد. ارگاسم با افزایش هورمون پرولاکتین در بدن کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد.

متأسفانه مطالعه کیفیت خواب و بررسی آن در جنسیت های مختلف دشوار است. مطالعات خواب به مشاهده و تجهیزات زیادی نیاز دارد، که در نتیجه انجام مطالعات را دشوار می کند. با این حال بررسی های انجام شده نشان دهنده تاثرات مفید رابطه جنسی بر بهبود کیفیت خواب است.

تسکین سردرد

افرادی که سردردهای مزمن را تجربه می کنند، همیشه به دنبال راه های جدید برای بهبود آنها هستند. به نظر می رسد، رابطه جنسی در برخی افراد می تواند به درمان سردرهای خفیف تا شدید کمک کند.

مطالعه ای بر روی 1000 بیمار مراجعه کننده به کلینیک سردرد، انجام شد، نشان داد که داشتن رابطه جنسی می تواند گزینه ای برای تسکین سردرد باشد. از بین افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، 60 درصد مبتلا به میگرن و 37 درصد به سردردهای خوشه ای مبتلا بودند. تمامی داوطلبان شرکت کننده در تحقیق گزارش دادند که رابطه جنسی مداوم تاثیر چشمگیری در کاهش سردردهای آنها داشته است. میزان تسکین سردرد در افراد بسیار قابل توجه بود.

متأسفانه، رابطه جنسی در همه افراد به عنوان یک درمان سردرد عمل نمی کند. یک سوم افراد مبتلا به میگرن و نیمی از افرادی که سردرد خوشه ای داشتند، اظهار داشتند که تلاش برای داشتن رابطه جنسی اوضاع را بدتر می کند.

افزایش عزت نفس

احساس مردم در مورد خود با تجربه لذت جنسی مرتبط است. جوانانی که از رابطه جنسی بیشتر لذت می برند عزت نفس بالاتر و احساس استقلال بیشتری دارند. بنابراین توانایی شما در لذت بردن از رابطه جنسی می تواند عزت نفس را شما را بهبود ببخشد.

از طرفی دیگر رابطه جنسی سالم میزان ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. کاهش افسردگی نیز به نوبه خود باعث بهبود خلق و خو می شود. در نتیجه رابطه جنسی با کاهش افسردگی و بهبود خلق و خود تاثیر مثبتی در افزایش عزت نفس شما دارد.

تسکین درد قاعدگی

فواید رابطه جنسی || پزشکت

بررسی ها نشان می دهند که ارگاسم می تواند به رفع درد قاعدگی در زنان کمک کند .تاثیر رابطه جنسی در تسکین درد قائدگی به طور تجربی شناخته شده است. اما متاسفانه از نظر علمی داده های بسیار کمی برای تایید این نظریه وجود دارد. زنان تجربه های متفاوتی در مورد اثرات رابطه جنسی در دوران قاعدگی دارند. بعضی از زنان رابطه جنسی در دوران قائدگی را لذت بخش می دانند در حالی که برخی دیگر از زنان نظر کاملا متفاوتی دارند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که رسیدن به ارگاسم می تواند باعث حواس پرتی شود. در نتیجه اگر رابطه جنسی به طور مستقیم تاثیری در تسکین درد نداشته باشد می تواند به طور غیر مستقیم میزان درد را کاهش دهد.

کاهش خطر سرطان پروستات

یکی از مزایای مورد بحث رابطه جنسی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان است.

با گذشت بیش از یک دهه، شواهد بیشتری در این زمینه جمع آوری شده است. مردانی که به طور مکرر دچار انزال می شوند (بیش از 21 بار در ماه، در مقایسه با چهار تا هفت بار در ماه) کمتر از مردان دیگر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که وازکتومی می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حدودی افزایش دهد. هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا این افزایش خطر به تغییرات ارگاسم و انزال مربوط می شود یا خیر.

ولی با این حال اگر وازکتومی مناسب ترین روش پیشگیری از بارداری برای کسی باشد، خطر سرطان پروستات نباید دلیلی برای پیشگیری از آن باشد.

تقویت حافظه

بررسی ها نشان می دهد که رابطه جنسی می تواند به تقویت حافظه کمک کند. تاثیر رابطه جنسی بر حافظه در سالمندان بیشتر است. به طور کلی افرادی که فعالیت جنسی منظمی دارند در تست های حافظه دارای عملکرد بالاتری هستند.

تاثیر رابطه جنسی بر تقویت حافظه بر اساس جنسیت افراد و نوع رابطه جنسی متفاوت است. به عنوان مثال، بررسی ها نشان می دهد که خودارضایی برای عملکرد شناختی در زنان مفید است. در حالی که در مردان داشتن شریک زندگی به مراتب تاثیر بیشتری در تقویت حافظه دارد.

بعلاوه به نظر می رسد که صمیمیت میان زوجین نیز مانند رابطه جنسی، در تقویت حافظه تاثیر گذار است.

افزایش عمر

فواید رابطه جنسی || پزشکت

رابطه جنسی بیشتر باعث زندگی طولانی تر در افراد می شود. البته در صورتی که افراد در برقرای رابطه جنسی احتیاط لازم را داشته باشند. برقراری یک رابطه جنسی سالم از ابتلا شما به هرگونه عفونت مقاربتی خطرناک پیشگیری می کند. در نتیجه شرط مهم تاثیر رابطه جنسی بر افزایش عمر داشتن یک رابطه جنسی سالم است. داشتن شرکای جنسی متعدد نه تنها تاثیری در افزایش عمر ندارد بلکه شما را در معرض عفونت های خطرناک قرار می دهد.

مطالعه ای که در سال 1997 منتشر شد، وضعیت گروهی از مردان میانسال را طی 10 سال بررسی کرد. مردانی که بیشترین ارگاسم را داشتند، احتمال مرگ در آنها نصف افرادی بود که ارگاسم کمتری داشتند. به طور کلی افرادی که ارگاسم بیشتری داشتند از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

این مطالعه نشان داد که بیشترین علت خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی است. افرادی که رابطه جنسی بیشتری داشتند کمتر از افراد دیگر در معرض خطر سکته قلبی قرار داشتند. در واقع رابطه جنسی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به طور غیر مستقیم باعث افزایش طول عمر در افراد می شود.

به طور کلی بسیاری از بررسی های انجام شده بر روی خطرات رابطه جنسی متمرکز شده است. در اغلب موارد در رابطه با روش های پیشگیری از بارداری صحبت می شود. به مردم در مورد خطرات ناشی از بیماری های جنسی هشدار داده می شود. اما بهتر است که در مورد مزایای رابطه جنسی نیز فکر کنید. رابطه جنسی لذت بخش و توافقی می تواند تفاوت زیادی در احساس مردم نسبت به زندگی ایجاد کند. یک رابطه جنسی موفق باعث افزایش کیفیت زندگی و رضایت افراد از زندگی مشترک می شود.

رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می دهد. اگر رابطه جنسی خوب و سالم باشد علاوه بر تقویت روحیه می تواند سلامتی شما هم را بهبود ببخشد. اگر برای داشتن یک رابطه جنسی سالم مشکلی وجود دارد که شما را دچار استرس کرده و یا در معرض خطر قرار می دهد، با یک پزشک یا درمانگر جنسی مشورت کنید. درمانگر جنسی در حل مشکلات جنسی به شما کمک می کند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/sex-health-benefits-5075369

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز