لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نشانه های بزرگ شدن رحم

نشانه های بزرگ شدن رحم | پزشکت

فهرست مطالب

نشانه های بزرگ شدن رحم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نشانه های بزرگ شدن رحم بر اساس شرایط ایجاد کننده بزرگی رحم، متفاوت خواهد بود. یکی از علائم رایج بزرگ شدن رحم، خونریزی است. این شامل دوره های عادت ماهیانه شدید، دردناک و طولانی، از جمله دفع لخته های خون است.

به طور طبیعی، رحم به اندازه یک مشت گره خورده است. رحم در بارداری رشد می کند و می تواند به اندازه یک هندوانه بزرگ شود. اما بارداری تنها دلیل افزایش اندازه رحم نیست و بزرگ شدن رحم در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

دلایل زیادی برای بزرگ شدن رحم معمولاً خوش خیم (بی ضرر) است و نیاز به نظارت دارد اما هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال، بزرگ شدن رحم نیز ممکن است نشانه ای از یک بیماری بالقوه جدی مانند سرطان آندومتر، نوعی سرطان رحم باشد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند و بزرگ شدن رحم فقط در طی معاینه زنان تشخیص داده می شود. محققان علائم مختلفی را شناسایی کرده اند که گاهی اوقات توسط افرادی که رحم بزرگ شده دارند تجربه می شود.

شایع ترین علائم بزرگ شدن رحم در زنان، عبارتند از:

نشانه های بزرگ شدن رحم | پزشکت

  • تکرر ادرار: فشار مثانه از رحم متورم می تواند باعث بی اختیاری یا تکرر ادرار شود.
  • نفخ: بزرگ شدن رحم ممکن است به روده ها فشار آورده و باعث نفخ و گاز زیاد می شود.
  • یبوست: فشار وارد شده از رحم بر روده از نشانه های بزرگ شدن رحم بوده و ممکن است باعث یبوست در برخی از زنان شود.
  • افزایش وزن: بزرگ شدن رحم در زنان ممکن است باعث افزایش وزن شود. تغییرات هورمونی نیز شاید باعث افزایش وزن شود.
  • درد: درد در قسمت تحتانی شکم ممکن است، نشانه های بزرگ شدن رحم باشد، اما احتمال دارد به یک بیماری دیگر نیز مربوط باشد. در این وضعیت زنان احتمالا درد در پاها، شکم، کمر و نواحی لگن خود را تجربه کند. مقاربت جنسی نیز ممکن است دردناک باشد.
  • پریودهای غیرطبیعی: بزرگ شدن رحم می تواند باعث خونریزی شدید و لخته شدن آن در طی دوره ها شود. همچنین می تواند باعث پریود نامنظم و لکه بینی شدید بین پریود شود. خونریزی شدید ممکن است باعث کم خونی (کاهش گلبول های قرمز خون) شود که باعث علائم خستگی، سرگیجه و ضربان قلب سریع می شود.
  • مشکلات بارداری: بزرگ شدن رحم می تواند بارداری را دشوارتر کند. همچنین ممکن است منجر به زایمان زودرس و سقط در افراد باردار شود.
 سایر علائم بزرگ شدن رحم، عبارتند از:
  • یبوست
  • نفخ شکم
  • افزایش وزن
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • احساس فشار در لگن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد پا، شکم، کمر و یا لگن
  • مشکلات بارداری و شیردهی

علت های بزرگ شدن رحم

نشانه های بزرگ شدن رحم | پزشکت

بزرگ شدن رحم دلایل مختلفی دارد از جمله :

 فیبروئید رحم

فیبروم ها رشد غیر سرطانی هستند که ممکن است باعث تورم یا بزرگ شدن رحم شوند. اندازه این رشد ممکن است از چند سانتی متر تا وزن چند پوند باشد. فیبروم معمولاً در زنانی اتفاق می افتد که در سن باروری قرار دارند.

برآوردهای اخیر نشان می دهد که فیبروم تا 80٪ از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، 5 اما آنها کوچک هستند و اکثر زنان هرگز نمی دانند که آنها را دارند. در صورت وجود علائم، زنان ممکن است دچار خونریزی رحم، درد کمر و لگن، مشکلات ادراری و فشار بر راست روده و اندام ها شوند.

آدنومیوز

آدنومیوز باعث رشد بیش از حد پوشش آندومتر در دیواره رحم می شود. علائم این بیماری مانند فیبروم رحم از جمله پریودهای دردناک، خونریزی شدید به دلیل خونریزی از دیواره عضله رحم، درد شکم و تورم رحم است.

سلامت بانوان
سرطان آندومتری

این نوع سرطان رحم از پوشش داخلی رحم شروع می شود. این نتیجه از سلول های غیر طبیعی رشد سلول ها است که به سایر قسمت های بدن از جمله اندام ها انتشار می یابد. اولین علامت یک مشکل خونریزی است که با قاعدگی همراه نیست.

علائم دیگر شامل درد هنگام ادرار کردن، درد لگن و درد در هنگام رابطه جنسی است. سرطان آندومتر بیشتر در دوران پس از یائسگی رخ می دهد، اما همچنین می تواند زنانی را که هنوز قاعدگی دارند تحت تأثیر قرار دهد. سرطان آندومتر ششمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS به دلیل بی نظمی هورمونی باعث ایجاد توده های کیستیک زیادی در تخمدان می شود. علائم PCOS شامل بی نظمی یا عدم پریود شدن، پریود سنگین، موهای زائد بدن و صورت، مشکلات پوستی، درد لگن و مشکلات باروری است. این وضعیت تا 10٪ از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان کیسه های پر از مایعی است که در داخل تخمدان ها یافت می شود. گاهی اوقات، کیست ها به خودی خود حل می شوند، اما اگر خیلی بزرگ شوند، می توانند باعث بزرگ شدن رحم، کمر درد، خونریزی شدید قاعدگی، التهاب رحم و مشکل در ادرار شوند.

عوارض بزرگ شدن رحم

نشانه های بزرگ شدن رحم | پزشکت

عوارض بزرگ شدن رحم معمولاً به شرایطی منجر می شود که رحم بزرگ شود. تا زمانی که تومورهای بدخیم وجود نداشته باشد یا کسی به سرطان رحم مبتلا باشد، عوارض به ندرت خطرناک و جدی هستند. بزرگ شدن رحم همچنین می تواند کیفیت زندگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

مشکلات ناباروری و بارداری: ناباروری می تواند ناشی از بزرگ شدن رحم باشد. بزرگ شدن رحم در دوران بارداری ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. با این وجود، زنان ممکن است بارداری سالمی داشته باشند و کودک را با وجود بزرگ شدن رحم، بدون عارضه به دنیا بیاورند.

درد و سایر علائم: بزرگ شدن رحم به مثانه و روده فشار وارد می کند. حتی باعث درد، یبوست، بی اختیاری، تکرر ادرار، نفخ و گرفتگی می شود.

خونریزی غیرطبیعی: خونریزی شدید، دردناک و مکرر می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد و باعث اختلال در محل کار و زندگی اجتماعی افراد شود. حتی خونریزی بیش از حد ممکن است باعث خجالت شود. خونریزی شدید همچنین می تواند منجر به کم خونی و در نهایت خستگی مفرط و احساس کلی بیماری می شود.

افتادگی رحم: رحم با فیبروم بزرگ ممکن است دچار افتادگی شود. این بدان معنی است که به داخل واژن میفتد یا خارج می شود. این شرایط خطرناک نیست، اما بیمار برای ترمیم بیماری نیاز به جراحی دارد.

چه موقع به پزشک خود مراجعه کنید؟

زنانی که علائمی مانند نفخ شکم، افزایش وزن یا درد در ناحیه لگن را تجربه می کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند. بزرگ شدن رحم ممکن است شرایطی جدی نباشد، اما می تواند نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشد. پزشک برای تعیین علت بزرگ شدن رحم، آزمایش جانبی را تجویز و یک برنامه درمانی را پیشنهاد می کند که به علت بزرگ شدن رحم بستگی دارد.

درمان بزرگ شدن رحم

نشانه های بزرگ شدن رحم | پزشکت

اکثر زنان بزرگ شدن خفیف رحم چشم را نادیده می گیرد. این حالت معمولاً در طی یک معاینه معمول زنان و زایمان تشخیص داده می شود. علائم بزرگ شدن رحم و شرایط مربوط به آن برای هر زن متفاوت خواهد بود.

درمان فیبروم ها

فیبروم ها، بسته به اندازه، فقط ممکن است برای درمان به نظارت و داروی ضد درد نیاز داشته باشند. درد آدنومیوز را می توان با استفاده از داروهای ضد درد و هورمون درمانی برای کاهش خونریزی نیز کنترل کرد. موارد شدید فیبروم رحم و آدنومیوز ممکن است نیاز به گزینه جراحی داشته باشد.

دقیقاً مانند فیبروم ها، کیست های تخمدان معمولاً نیازی به درمان ندارند. پیشگیری از بارداری هورمونی ممکن است مانع بازگشت آنها شود و جراحی فقط در موارد کیست های بزرگ که نادر است، استفاده می شود.

درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان بندرت باعث سرطان می شود.  اما اگر یک توده کیستیک سرطانی باشد، جراحی ممکن است شامل برداشتن کامل رحم (برداشتن رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی) و احتمالاً پرتودرمانی و یا شیمی درمانی باشد در صورت ایجاد کیست تخمدان بعد از یائسگی، معمولاً جراحی توصیه می شود.

در صورت عدم تمایل به بارداری، قرص های ضد بارداری رایج ترین روش درمانی برای PCOS هستند. قرص های ضد بارداری همچنین می توانند به تنظیم دوره ها و حتی درمان آکنه و رشد ناخواسته مو کمک کنند.

درمان سرطان آندومتر به میزان پیشرفت بیماری، سلامت کلی فرد و ترجیحات وی بستگی دارد. به طور کلی، درمان می تواند شامل هیسترکتومی کامل، پرتودرمانی، شیمی درمانی و یا هورمون درمانی باشد.

پیش آگهی اکثر افراد مبتلا به سرطان آندومتر می تواند خوب باشد. طبق انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، میزان بقای پنج ساله در افراد مبتلا به سرطان رحم 81 درصد است.

توجه به این نکته مهم است که نرخ بقا تخمین زده می شود. آنها از داده های هر پنج سال اندازه گیری می شوند، بنابراین نتایج تشخیص ها و درمان های بهتر در سال های اخیر را نشان نمی دهند. اگر زنان در مورد اطلاعات آماری سوالی دارند، باید با پزشکان خود مشورت کنند.

حرف آخر

بزرگ شدن رحم بیشتر اوقات، در طی معاینه زنان یا آزمایشات تصویربرداری تشخیص داده می شود. خبر خوب بیشتر شرایطی است که باعث بزرگ شدن رحم می شوند، خوش خیم  هستند و تا زمانی که شدید نشوند نیازی به درمان ندارند.

بهتر است زنانی که قاعدگی های نامنظم یا شدید، دردناک، درد در حین رابطه جنسی یا فشار در لگن را دارند به پزشک خود مراجعه کند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/enlarged-uterus-signs-symptoms-complications-4174349

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز