لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

علائم اولیه لوپوس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم اولیه لوپوس معمولاً از اوایل بزرگسالی، دهه سوم آغاز می شود. در لوپوس بسیاری از علائم ظاهر می شوند که اغلب از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت و از خفیف تا شدید متغیر است. بیماران معمولاً دوره هایی را تجربه می کنند که در آن علائم شعله ور می شوند و به دنبال آن دوره های بهبودی را تجربه می کنند، که باعث می شود علائم اولیه در ابتدا برطرف شوند.

تنوع علائم لوپوس همچنین به این معنی است که بسیاری از علائم مشابه علائمی است که توسط شرایط دیگر ایجاد می شود. بنابراین، در حالی که این مقاله 10 نشانه اولیه لوپوس را بررسی می کند، توجه به این نکته مهم است که داشتن یک یا چند مورد از این علائم لزوماً به تشخیص قطعی لوپوس اشاره نمی کند.

لوپوس، نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث تورم (التهاب) و علائم متنوعی می شود. لوپوس اریتماتوز مجموعه ای از بیماری های خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه سلول های خود را خارجی تشخیص داده و پاسخ ایمنی را شروع می کند.

 10 علائم اولیه لوپوس

علائم اولیه لوپوس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • راش
  • خستگی
  • ریزش مو
  • التهاب مفاصل
  • مشکلات ریوی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات تیروئید
  • خشکی دهان و چشم
  • ناراحتی های دستگاه گوارش

خستگی، یکی از علائم اولیه لوپوس

بیش از 90٪ بیماران لوپوس تا حدی خستگی را تجربه می کنند. برخی از بیماران برای تقویت مجدد سطح انرژی خود به یک چرت کوتاه احتیاج دارند در حالی که دیگران آن را ناتوان کننده می دانند. خستگی در لوپوس می تواند به یک مشکل پزشکی  مرتبط باشد. این موارد می تواند شامل کم خونی، فیبرومیالژیا (حدود 30٪ بیماران لوپوس نیز به این بیماری مبتلا هستند)، افسردگی، عوارض جانبی ناشی از داروها یا عارضه کلیه یا تیروئید باشد. تشخیص صحیح دلیل خستگی بیمار، پزشکان و بیماران را در مورد چگونگی درمان بهتر راهنمایی می کند، درمان ممکن است به سادگی تغییر داروها یا تغییر رژیم غذایی و ورزش باشد.

چرت بعد از ظهر برای برخی از افراد طبیعی است، اما خواب زیاد در طول روز می تواند منجر به بی خوابی در شب شود. ممکن است دشوار باشد، اما اگر می توانید فعال بمانید و به روال روزانه خود پایبند باشید. بهتر است سطح انرژی خود را بالا نگه دارید. اگر با خستگی طاقت فرسا زندگی می کنید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از دلایل خستگی قابل درمان است.

تب غیرقابل توضیح

یکی از علائم اولیه لوپوس، تب بدون علت مشخص است. افراد مبتلا به بیماری لوپوس ممکن است این نوع تب را بارها و بارها تجربه کنند. تب کم درجه، می تواند علامت التهاب یا عفونت باشد. اگر تب های مکرر و درجه پایین دارید، به پزشک مراجعه کنید.

ریزش مو

علائم اولیه لوپوس 5 | پزشکت

کم پشتی موها در شروع لوپوس طبیعی است. التهابات پوست و پوست سر باعث ریزش مو نسبت به حد طبیعی می شود. اما معمولاً با گذشت زمان موها به تدریج نازک می شوند. اکثریت به دلیل ریزش مو از سر اتفاق می افتد اما مناطق دیگر از جمله ابرو، مژه و ریش نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. بیماران لوپوس همچنین می توانند موهایی ایجاد کنند که شکننده به نظر می رسد و به راحتی خرد می شود. شروع درمان لوپوس اغلب منجر به رشد مجدد مو می شود. در برخی از بیماران، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

درمان لوپوس با کورتیکواستروئیدها، سرکوب کننده های سیستم ایمنی یا مواد بیولوژیکی اغلب منجر به بروز  این عارضه جانبی می شود. قبل از بهبودی لوپوس بیمار ممکن است به درمان های طولانی از هفته ها تا ماه ها نیاز داشته باشد. بنابراین، در دوره موقت، چند روش برای رفع ریزش مو در بیماران وجود دارد. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای بیماران لوپوس همیشه مهم است اما محافظت از پوست و سر شما با استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن کلاه در فضای باز می تواند به جلوگیری از ریزش غیرطبیعی بیشتر مو کمک کند.

ممکن است لازم باشد مقدار داروها را تغییر دهید. اما باید با پزشک اصلی بیمار در میان گذاشته شود. رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات و همچنین مکمل ها مهم است. ویتامین ها برای کاهش ریزش مو شامل بیوتین، ویتامین C، ویتامین D (که برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند کمبود آن)، آهن و روی باشد. مدیریت استرس و خواب کافی نیز باعث کاهش ریزش مو شده است.

مشکلات ریوی

لوپوس می تواند در حدود 50٪ بیماران التهاب در سیستم ریوی ایجاد کند. در این وضعیت ریه ملتهب می شود، و التهاب می تواند رگ های خونی را درگیر کند. حتی دیافراگم نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. این شرایط می تواند منجر به درد قفسه سینه هنگام تلاش برای نفس کشیدن شود. این حالت اغلب به عنوان درد قفسه سینه شناخته می شود.

با گذشت زمان، مشکلات تنفسی ناشی از لوپوس می تواند اندازه ریه را کاهش دهد. درد در قفسه سینه و تنگی نفس مشخصه این شرایط است. گاهی اوقات ناپدید شدن یا کوچک شدن ریه، سندرم ریه نامیده می شود. عضلات دیافراگم بسیار ضعیف هستند و به نظر می رسد در تصاویر سی تی اسکن به سمت بالا حرکت می کنند.

بثورات پوستی یا ضایعات

علائم اولیه لوپوس 4 | پزشکت

یکی از بارزترین علائم لوپوس بثورات پروانه ای شکل است که روی پل بینی و هر دو گونه ظاهر می شود. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به لوپوس به این جوش ها مبتلا هستند. بثورات ممکن است به طور ناگهانی رخ دهند یا پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شوند.

لوپوس همچنین می تواند باعث ایجاد ضایعات غیر خارش دار در سایر نواحی بدن شود. به ندرت لوپوس می تواند کهیر ایجاد کند. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس به خورشید، یا حتی به نور مصنوعی حساس هستند. برخی دچار تغییر رنگ در انگشتان دست و پا می شوند.

پزشکان ممکن است یک کرم ضد التهاب موضعی برای مهار سیستم ایمنی مانند پیمکرولیموس (Elidel) یا تاکرولیموس (Protopic) تجویز کنند. همانند سایر علائم، محدود شدن قرار گرفتن در معرض آفتاب کلیدی است. استفاده از لباس و کلاه محافظ مهم است.

التهاب کلیه

مبتلایان به لوپوس ممکن است دچار التهاب کلیه به نام نفریت شوند. التهاب باعث می شود کلیه ها سموم و مواد زائد موجود در خون را فیلتر نکنند. نفریت معمولاً در طی پنج سال از اولیه لوپوس شروع می شود.

علائم نفریت شامل موارد زیر است:

  • درد در پهلو
  • ادرار تیره تر
  • فشار خون بالا
  • خون در ادرار شما
  • ادرار بیش از حد در شب
  • التهاب در ناحیه پایین پا

علائم اولیه ممکن است کاملا بارز نباشند و حتی نادیده گرفته شوند. پس از تشخیص، نظارت بر عملکرد کلیه توصیه می شود. نفریت لوپوس درمان نشده می تواند منجر به مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESRD) شود. بیماران باید مصرف نمک و پروتئین خود را کاهش دهند.

مفاصل دردناک و متورم

علائم اولیه لوپوس 2 | پزشکت

التهاب می تواند باعث درد، سفتی و تورم زیاد در مفاصل، به ویژه در صبح شود. التهاب ممکن است در ابتدا خفیف باشد و به تدریج آشکارتر شود. مانند سایر علائم لوپوس، مشکلات مفصلی نیز ممکن است به طور موقت بروز پیدا کنند و بعد ناپدید شوند.

علل آن می تواند التهاب عضلانی عمومی، آرتریت لوپوس، میوزیت (التهاب عضله اسکلتی)، التهاب تاندون، سندرم تونل کارپ باشد و یا می تواند ناشی از دارو باشد. درمان برای هر علتی متفاوت خواهد بود اما ضدالتهاب ها، مسکن ها، فیزیوتراپی، ویتامین ها و مواد معدنی برای حمایت از چرخش مناسب استخوان و ورزش می توانند در به حداقل رساندن این علائم مفید باشند.

اگر داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) در درمان التهاب مفاصل ناشی از لوپوس به شما کمکی نکردند، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گزینه های درمانی بهتری وجود داشته باشد. اما پزشک شما باید تشخیص دهد که آیا مشکلات مفصلی شما به دلیل بیماری لوپوس یا بیماری دیگری مانند آرتروز ایجاد شده است.

ناراحتی های دستگاه گوارش

برخی از افراد مبتلا به لوپوس سوزش سر دل، بازگشت اسید به مری، یا دیگر مشکلات دستگاه گوارش را به طور موقت تجربه می کنند. علائم خفیف را می توان با آنتی اسیدهای بدون نسخه درمان کرد. اگر مرتباً دچار ریفلاکس اسید یا سوزش معده می شوید، سعی کنید اندازه وعده های غذایی خود را کاهش دهید و از نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کنید. همچنین، درست بعد از غذا خوردن، دراز نکشید. در صورت ادامه علائم، برای رد سایر شرایط به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی، مشکلات گوارشی در بیماران لوپوس شایع است. این موارد می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و دل درد باشد. کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) اغلب دلیل اصلی این گروه از علائم هستند. اما همچنین می تواند به دلیل التهاب عضلانی و در نتیجه حرکت نامناسب مواد غذایی و مواد زائد از طریق دستگاه گوارش باشد. در صورت شدیدتر شدن این علائم ممکن است لازم باشد که دارو یا دوز دارو را تغییر دهید. از داروهای ضد اسید می توان استفاده کرد. بیماران باید سعی کنند  رژیم غذایی متعادل  و حاوی فیبر داشته باشند.

مشکلات تیروئید

علائم اولیه لوپوس 1 | پزشکت

ابتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید در افراد مبتلا به لوپوس طبیعی است. تیروئید به کنترل متابولیسم بدن کمک می کند. تیروئید با عملکرد ضعیف می تواند اندام های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه ها و کبد شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند منجر به افزایش یا کاهش وزن شود. سایر علائم شامل خشکی پوست و مو و بدخلقی است.

وقتی تیروئید کم کار باشد، این بیماری به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود. پرکاری تیروئید در اثر فعالیت بیش از حد تیروئید ایجاد می شود. روش های درمانی برای بازگرداندن سوخت و ساز بدن در دسترس هستند.

خشکی دهان و چشم

اگر به لوپوس مبتلا هستید، ممکن است دچار خشکی دهان شوید یا چشمان شما احساس خشکی کند. دلیل این امر این است که برخی از افراد مبتلا به لوپوس به بیماری شوگرن مبتلا می شوند، که اختلال خودایمنی دیگری است. شوگرن باعث عملکرد نامناسب غدد پارگی و بزاق می شود و لنفوسیت ها می توانند در غدد جمع شوند. در برخی موارد، زنان مبتلا به لوپوس و شوگرن ممکن است خشکی واژن و پوست را نیز تجربه کنند.

سایر علائم لوپوس

لیست علائم احتمالی لوپوس طولانی است. علائم دیگر شامل زخم های دهانی، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد عضلانی، درد قفسه سینه، پوکی استخوان و افسردگی است. علائم نادر شامل کم خونی، سرگیجه و تشنج است. خوشبختانه همه افراد به هر علامتی مبتلا نمی شوند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/lupus/early-signs#fever

https://curearthritis.org/10-early-signs-of-lupus/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز