لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هولتر‌ مانیتورینگ یک وسیله پزشکی است که ضربان قلب را ثبت و علائم غیر طبیعی آن را بررسی می کند. پزشکان در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد قلب فرد، پس از استفاده از الکتروکاردیوگرافی استاندارد، هولتر‌ مانیتورینگ را انجام دهند. ما در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات مربوط به هولتر‌ مانیتورینگ و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید

آزمایش هولتر‌ مانیتورینگ را گاهی اوقات الکتروکاردیوگرافی سرپایی نیز می نامند. انواع دیگری از دستگاه ها وجود دارد که می تواند برای اندازه گیری فعالیت قلب در مدت زمان طولانی تر مورد استفاده قرار گیرد.

EKG یک آزمایش پزشکی است که برای اندازه گیری ضربان قلب و ریتم استفاده می شود. همچنین برای جستجوی ناهنجاری های دیگر که می تواند بر عملکرد طبیعی قلب تأثیر بگذارد، استفاده می شود. در طی EKG، الکترودها روی سینه قرار می گیرند تا ریتم قلب را بررسی کنند. شاید بی نظمی در ریتم قلب را تجربه کنید که در زمان انجام EKG نشان داده نمی شود. زیرا فقط برای مدت زمان بسیار کوتاهی به دستگاه متصل هستید.

ریتم های غیر طبیعی قلب و انواع دیگر علائم قلبی می توانند مداوم باشند یا برای مدت کوتاهی بروز کنند و از بین بروند. برای ثبت این وقایع نظارت برای مدت زمان طولانی تری لازم است. هولتر‌ مانیتورینگ به پزشک اجازه می دهد عملکرد قلب را به طور طولانی مدت ثبت کند. علائم ضبط شده توسط مانیتور به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد قلب اکسیژن کافی دریافت می کند یا تکانه های الکتریکی قلب به تأخیر افتاده یا زودرس است. از این تکانه های نامنظم شاید به عنوان آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب یاد شود.

نظارت 24 ساعته هولتر چیست؟

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟ | پزشکت

دستگاه نظارت هولتر ضربان قلب فرد را به مدت 24 ساعت اندازه گیری می کند. دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) کوچک و مجهز به باتری که بدنه متصل شده است. این وسیله هنگام انجام فعالیت های روزمره، قلب فرد را کنترل می کند.

هنگامی که افراد علائم بیماری های قلبی را گزارش می کنند، پزشکان اغلب از ECG برای تشخیص موضوع استفاده می کنند. نوار قلب استاندارد تصویری از فعالیت الکتریکی کلی قلب را نشان می دهد. اگر عکس فوری کافی نباشد، پزشک احتمال دارد درخواست نظارت 24 ساعته بر روی هولتر را داشته باشد.

هولتر‌ مانیتورینگ تقریباً به همان روش نوار قلب استاندارد به بدن متصل می شود. این دستگاه کوچک دارای سیمهای نازک الکتریکی با الکترودهایی است که به نواحی قفسه سینه متصل شده اند.

کاربرد هولتر‌ مانیتورینگ

پزشک بسته به علائم و دفعات بروز آنها می تواند نظارت هولتر را به مدت 12، 24 یا 48 ساعت تجویز کند.

در صورت بروز علائم زیر، پزشک ممکن است هولتر را تجویز کند:

  • سرگیجه
  • نفس نفس زدن
  • درد قفسه سینه
  • ضعف یا خستگی
  • احساس لرزش در قلب
  • یک ضربان قلب ناهموار
  • ضربان قلب سریع یا آهسته
  • احساس پرش از ضربان قلب
  • سرگیجه هنگام استفاده از ضربان ساز قلب

بسیاری از موضوعاتی که بر ضربان قلب تأثیر می گذارند فقط به صورت پراکنده در طول روز ظاهر می شوند و بعید است فرد هنگام بروز مشکلات در مطب پزشک باشد.

این یکی از مزایای نظارت مستمر هولتر است. مانیتور می تواند هر زمان که مشکلی روی می دهد موضوع را ضبط و به پزشکان کمک کند تا مسئله اساسی را تشخیص دهند.

دستگاه هولتر همچنین می تواند افراد مبتلا به بیماری های قلبی تشخیص داده شده را در هنگام انجام زندگی روزمره کنترل کند. معمولاً فرد با این ترتیب راحت تر از بستری طولانی در بیمارستان است.

علاوه بر این، یک پزشک احتمال دارد برای بررسی پاسخ شخص به داروها برای مشکلات قلبی، نظارت 24 ساعته را درخواست دهد.

نحوه استفاده از هولتر‌ مانیتورینگ

استفاده از هولتر‌ مانیتورینگ 24 ساعته ساده است، گرچه می تواند پیچیده به نظر برسد. مانیتور به قدری کوچک است که در کف دست قرار می گیرد و معمولاً از دور گردن یا کمر استفاده می شود.

چندین سیم الکترونیکی، واحد را به الکترودهای بدنه متصل می کنند. یک تکنسین، الکترودها را با ژل چسب به پوست متصل می کند تا آنها را در جای خود نگه دارد و از قرائت دقیق اطمینان حاصل کند. در صورت وجود مو در محل، شاید لازم باشد که تکنسین قبل از ایمن سازی الکترود، آن را بتراشد.

فلز موجود در الکترودها فعالیت قلب را به عنوان سیگنال های الکتریکی افزایش می دهد. سپس الکترودها، سیگنال ها را به مانیتور منتقل و آنها را ضبط می کند.

الکترودها می توانند شل شده یا از بین بروند و دوباره باید متصل شوند. دکتر نحوه انجام این کار را توضیح می دهد.

نکات و انتظارات از هولتر‌ مانیتورینگ

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟ | پزشکت

افراد در طول نظارت 24 ساعته بر روی هولتر به کارهای روزمره خود ادامه می دهند. پزشک در مورد نحوه استفاده از نوع خاص مانیتور توضیح می دهد. نکات کلی زیر می تواند به پیشگیری از قرائت معیوب کمک کند و فرد مجبور به تکرار آزمایش نشود.

  • هنگام پوشیدن هولتر‌ مانیتورینگ از دوش گرفتن، استحمام و شنا خودداری کنید.
  • فرد می تواند از دستمال مرطوب یا صابون برای تمیز کردن مناطقی مانند صورت، زیر بغل، باسن و کشاله ران استفاده کند. با این حال، مهم است که از خیس شدن مانیتور، لیدها یا الکترودها پیشگیری کنید.
  • در غیر این صورت، از بیشتر افراد خواسته می شود هنگام انجام تست هولتر 24 ساعته، کارهای روزمره خودشان را انجام دهند. این موارد شامل انجام هرگونه تمرین منظم است مگر اینکه شامل تعریق شدید یا خیس شدن محل با دستگاه باشد.
  • هنگام انجام آزمون، فرد طبق معمول به مدرسه می رود یا کار می کند. همچنین احتمال دارد پزشک از آنها بخواهد مصرف الکل یا کافئین خود را محدود کنند.
  • فرد باید فعالیت های روزمره و علائمی را که احساس می کند ثبت کند. به عنوان مثال یادآوری زمان بروز درد در قفسه سینه، می تواند در مراحل بعدی موثر باشند.
همچنین یک فرد باید اطلاعات زیر را در هنگام بروز علائم ثبت کند:
  • سطح استرس
  • چه کاری انجام می دادند؟
  • غذایی که تازه خورده بودند.
  • آیا آنها فقط چیزی برای نوشیدن داشته اند؟
  • چه فعال باشند و چه در حال استراحت باشند.

همچنین بررسی اینکه الکترودها در طول روز هنوز به هم متصل هستند یا نه، مفید است. یک الکترود شل یا جدا شده می تواند در نتایج کلی تاثیر داشته باشد.

هنگام پوشیدن مانیتور از مناطق با ولتاژ بالا خودداری کنید، زیرا میدان های مغناطیسی یا الکتریکی می توانند بر دقت دستگاه تأثیر بگذارد. از آهن ربا های قدرتمند مانند دستگاه های MRI و فلزیاب ها خودداری کنید.

برخی از دستگاه های الکترونیکی می توانند عملکرد هولتر‌ مانیتورینگ را مختل کنند. پزشک احتمال دارد از شما بخواهد هنگام استفاده از مانیتور از مواردی مانند مسواک برقی، ریش تراش، مایکروویو و تلفن های همراه استفاده نکنید.

تست مانیتور 24 ساعته هولتر غیرتهاجمی است. می تواند ناخوشایند باشد، اما این آزمایش خطرات جدی ندارد.

تنها خطر احتمالی برخی از تحریکات پوستی در محل اتصال الکترودها به بدن است. هرکسی که به چسب حساسیت دارد باید پزشک خود را در جریان بگذارد. تکنسین شاید بتواند از ماده دیگری برای اتصال الکترودها به بدن استفاده کند.

نتایج هولتر‌ مانیتورینگ

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟ | پزشکت

پس از دوره آزمایش، شخص برای برداشتن مانیتور نزد پزشک خود برمی گردد و هرگونه یادداشت را برای بررسی به پزشک ارائه دهد. پزشک هنگام تشخیص، قرائت های مانیتور و یادداشت های فرد را در نظر می گیرد.

خواندن هولتر‌ مانیتورینگ می تواند یک بیماری زمینه ای قلب، علائم جدید و عوامل محرک بالقوه را نشان دهد. همچنین شاید به نشان دادن عوارض ناشی از دارو کمک کند.

احتمال دارد فرد مجبور باشد 1-2 هفته صبر کند تا نتیجه آزمایش را بگیرد. هنگامی که پزشک علت اصلی علائم را تشخیص داد، می تواند در مورد گزینه های درمان بحث کند. پزشک گاهی اوقات پس از بررسی خواندن های نظارت 24 ساعته هولتر قادر به تشخیص نیست. احتمال دارد فرد در آن روز علائمی نداشته باشد یا مانیتور فعالیت نامنظمی نداشته باشد.

در این موارد، پزشک آزمایشات بالینی را تجویز می کند. آنها همچنین می توانند نظارت طولانی مدت را توصیه کنند. مانیتورهای بی سیم هولتر و نوار قلب می توانند فعالیت قلب را در یک دوره طولانی تر ثبت کنند. نظارت بر هولتر شاید به مدت 24 ساعت یک دردسر باشد، اما می تواند اطلاعات حیاتی در مورد بیماری های زمینه ای قلب را فراهم کند.

نحوه استفاده از هولتر

هولتر‌ مانیتورینگ کوچک، کمی بزرگتر از یک تکه کارت بازی است. چندین سیم به نمایشگر متصل و سرب ها به الکترودهایی متصل می شوند که با ژل چسب مانند روی پوست قفسه سینه قرار می گیرند. الکترودهای فلزی فعالیت قلب را از طریق سیم ها و در هولتر‌ مانیتورینگ اندازه می گیرند، جایی که ضبط شده است.

شما یک کیسه کوچک به دور گردن خود می پوشید که مانیتور را در خود نگه می دارد. مهم است که در طول دوره آزمایش، مانیتور را نزدیک به بدن خود نگه دارید تا مطمئن شوید که قرائت دقیق است. پزشک در صورت شل شدن یا افتادن در طول آزمایش، نحوه اتصال مجدد الکترود را نشان می دهد.

دستورالعمل هایی دریافت خواهید کرد که نحوه مراقبت از مانیتور و مواردی را که نباید هنگام استفاده از آن انجام دهید توضیح می دهد. هنگام استفاده از هولتر، از استحمام، دوش گرفتن و شنا خودداری کنید.

پزشک شما را تشویق می کنند که در طول 24 ساعت تست هولتر فعالیتهای عادی روزمره خود را ادامه دهید. فعالیت های خود را در یک دفترچه یادداشت، ثبت کنید. این به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد آیا تغییرات در فعالیت قلب به رفتارها و حرکات مربوط می شود یا خیر.

پوشیدن هولتر‌ مانیتورینگ خود خطری ندارد. با این حال، نوار چسب یا چسب هایی که الکترودها را به پوست متصل می کند، می تواند باعث تحریک خفیف پوست در برخی از افراد شود. اگر به هر نوار یا چسب حساسیت دارید حتما به تکنسینی که مانیتور را متصل می کند بگویید.

تست 24 ساعته هولتر‌ مانیتورینگ بدون درد است. با این حال، حتماً درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا سایر علائم قلبی را که در طول دوره آزمایش دارید، ثبت کنید.

دقت تست هولتر‌ مانیتورینگ

هولتر‌ مانیتورینگ چیست؟ | پزشکت

هولتر‌ مانیتورینگ را خشک نگه دارید تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. قبل از قرار ملاقات حمام یا دوش بگیرید تا مانیتور نصب شود و از هیچ گونه لوسیون یا کرم استفاده نکنید. از فعالیت هایی که منجر به خیس شدن مانیتور می شود خودداری کنید.

میدان های مغناطیسی و الکتریکی می تواند در عملکرد هولتر‌ مانیتورینگ تداخل ایجاد کنند. هنگام پوشیدن مانیتور از مناطق با ولتاژ بالا خودداری کنید.

در مواردی که سوء قرائت یا مثبت کاذب رخ می دهد، شاید لازم باشد هولتر دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

پس از سپری شدن بازه زمانی آزمایش توصیه شده، برای برداشتن هولتر‌ مانیتورینگ به مطب پزشک خود بازمی گردید. پزشک مجله فعالیت را می خواند و نتایج مانیتور را تجزیه و تحلیل می کند. بسته به نتایج آزمایش، احتمال دارد لازم باشد قبل از تشخیص، آزمایش بیشتری انجام دهید.

اگر قبلاً داروی ریتم غیرطبیعی قلب را مصرف کرده اید، شاید دستگاه هولتر‌ مانیتورینگ نشان دهد که داروی شما موثر نیست یا باید مقدار مصرف آن تغییر کند. این به ویژه در تشخیص ریتم غیر طبیعی قلب که برای شما بدون درد و ناشناخته است بسیار مفید است.

استفاده از هولتر‌ مانیتورینگ بدون درد است و یکی از بهترین راه ها برای شناسایی مشکلات احتمالی قلب یا سایر موارد است.

سخن آخر

هولتر‌ مانیتورینگ یک دستگاه پزشکی کوچک و باتری است که فعالیت قلب مانند سرعت و ریتم را اندازه گیری می کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد قلب، احتمال دارد پزشک بخواهد از آن استفاده کنید، در حالی که الکتروکاردیوگرام معمول (EKG) می دهد.

بیست و چهار ساعت نظارت بر هولتر یک آزمایش مداوم برای ثبت ضربان قلب و ریتم به مدت 24 ساعت است. در حین انجام کارهای عادی روزانه، 12 تا 48 ساعت هولتر‌ مانیتورینگ می پوشید. این دستگاه دقیقاً مانند EKG معمولی دارای الکترود و گیرنده الکتریکی است، اما گیرنده کمتری دارد. این می تواند نه تنها ضربان قلب و ریتم را افزایش دهد بلکه وقتی احساس درد در قفسه سینه می کنید یا علائم ضربان قلب نامنظم یا آریتمی را دارید آن را ثبت کند.

اگر قبلاً به دلیل مشکلات قلبی تحت معالجه قرار گرفته اید، پوشیدن مانیتور می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد، آیا داروی شما موثر است یا لازم است تغییراتی ایجاد شود.

منابع:

https://www.healthline.com/health/holter-monitor-24h#results

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322145#next-steps

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز