لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2)

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پیشگیری از شایع ترین بیماری های فصل زمستان، تا حدود زیادی به وضعیت حفاظت و مراقبت خودمان از سرما و هم چنین به هوای خشک محیط ما بستگی دارد. اما از آنجایی که بیماری های شایع فصل زمستان بسیار زیاد هستند باید شناخت کافی از آنها داشته باشیم. در مقاله قبلی شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) سعی کردیم برخی از این بیماری ها را مورد بررسی قرار دهیم. اما سایر بیماری های شایع فصل زمستان، عبارتند از:

آسم

آسم به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های فصل زمستان، نوعی بیماری است که مجاری تنفسی  را مسدود کرده و نفس کشیدن را دشوار می کند.  زمستان می تواند علائم آسم را بدتر کند زیرا هوای سرد و خشک مسیرهای عبور شما را تحریک می کند. این باعث اسپاسم عضلات می شود، بنابراین کنترل از دست دادن نفس حتی با استفاده از دستگاه استنشاق یا داروی تجویز شده دشوارتر است.

راههای پیشگیری و درمان 

برای جلوگیری از علائم و مدیریت آسم، اوقات خود را در خارج از منزل و فعالیت های شدید در فضای باز محدود کنید. وقتی سرما می خورید سر خود را بپوشانید. در مورد تغییرات فصلی شرایط خود با پزشک مشورت کنید. پیشگیری و کنترل طولانی مدت در متوقف کردن حملات آسم قبل از شروع، مهم است. درمان معمولاً شامل یادگیری و شناسایی محرک ها، انجام اقدامات برای جلوگیری از آنها و کنترل روند تنفس بیمار است.

عفونت های سینوسی

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

طبق نظر CDC، اگر مبتلا به  بیماری قبلی، آلرژی فصلی، مشکل در سینوس ها، یا  سیگاری هستید سیستمی ایمنی ضعیف دارید، مستعد ابتلا به عفونت سینوس هستید. زمستان سرماخوردگی و بیماری بیشتری به همراه دارد. این عفونت ها در ماه های سرد بیشتر دیده می شوند. علائم عفونت سینوسی شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، سردرد، درد یا فشار در صورت، خلط، گلودرد یا سرفه است.

راههای پیشگیری و درمان عفونت های سینوسی

 توصیه می شود در صورت ادامه علائم بیش از 10 روز، علائم شدید یا تب بیش از سه روز، به پزشک مراجعه کنید. با قرار دادن کمپرس گرم روی صورت، استفاده از مواد ضد احتقان یا تنفس بخار از دوش آب گرم می توانید درد سینوس را تسکین دهید.

مسمومیت با مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یک گاز بی بو و بی رنگ است. اگر مدت زیادی در آن نفس بکشید و در یک محیط بدون تهویه نفس بکشید، می تواند شما خفه کند. زمستان زمان مراقبت از مسمومیت با مونوکسید کربن است. زیرا این گاز می تواند توسط سیستم های گرمایشی معیوب یا وسایل گازسوز آزاد شود. طبق گفته CDC، هر ساله بیش از 400 آمریکایی بر اثر مسمومیت ناخواسته CO که به آتش سوزی ارتباط ندارد، می میرند. بیش از 20000 نفر به اورژانس مراجعه می کنند و بیش از 4000 نفر در بیمارستان بستری می شوند.

راههای پیشگیری و درمان

 مطمئن شوید که وسایل گازسوز در مناطق دارای تهویه مناسب نصب شده و تعمیر و نگهداری منظم آنها روی سیستم گرمایشی شما انجام می شود.

عفونت گوش

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

عفونت گوش معمولاً به خودی خود ایجاد نمی شود. ممکن است بعد از اینکه از سرماخوردگی فصلی، آنفولانزا یا بیماری دیگر رنج می برید، ظاهر شود. عفونت گوش تجمع مایعات در پشت پرده گوش است. علائم آن شامل درد گوش یا مشکل شنوایی است.

راههای پیشگیری و درمان عفونت گوش

 اگر علائم بیش از یک روز طول بکشد یا از گوش درد شدید رنج می برید، باید برای عفونت گوش خود به پزشک مراجعه کنید. بهترین راه پیشگیری از عفونت گوش در این فصل، سرماخوردگی یا بیماری دیگری نیست. شما می توانید با خوردن غذای سالم، ورزش، تمیز نگه داشتن دست و سطح و محدود کردن قرار گرفتن در معرض افراد دیگر که ممکن است آلوده باشند، از این بیماری ها پیشگیری کنید.

 برونشیت

برونشیت التهاب غشای لوله های برونش است که هوا را به ریه ها منتقل می کند. برونشیت حاد معمولاً در نتیجه سرماخوردگی یا بیماری دیگری ایجاد می شود، در حالی که برونشیت مزمن بسیار جدی تر است و می تواند به تنهایی رخ می دهد. اگر قادر به جلوگیری از سرفه، تولید بیش از حد خلط، احساس خستگی، تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه خود باشید، ممکن است دچار برونشیت شده باشید.

دود سیگار و مواد شیمیایی موجود در سیگار، برونشیت را بدتر می کند و خطر ابتلا به برونشیت مزمن و بیماری انسداد مزمن ریوی را افزایش می دهد. با این حال، اگر شما دوره های مکرر برونشیت را تجربه کرده اید، ممکن است دچار برونشیت مزمن شوید و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید. برونشیت حاد می تواند مسری و قابل انتشار به دیگران باشد زیرا معمولاً در اثر عفونت ویروس یا باکتری ایجاد می شود. برونشیت مزمن به احتمال زیاد مسری نیست زیرا این بیماری در اثر تحریک طولانی مدت در مجاری تنفسی ایجاد می شود.

 راههای پیشگیری و درمان برونشیت

اگر علائم شما با تب همراه است، اگر بعد از سه هفته ادامه پیدا کند یا آنقدر شدید باشد که دچار مشکل خواب و تنفس شوید باید به پزشک مراجعه کنید. آلودگی هوا یا دود سیگار می تواند باعث برونشیت شود، بنابراین سعی کنید از این موارد دور باشید. از آنجا که برونشیت معمولاً به دلیل بیماری دیگری ایجاد می شود، واکسن آنفلوانزا را تزریق کرده و سعی کنید از دیگران که دچار سرماخوردگی یا بیماری دیگری هستند دوری کنید.

التهاب ریه

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

التهاب ریه می تواند باعث سرفه خشک مداوم، دردهای عضلانی و خستگی شود. از آنجا که باکتری ها و ویروس ها در زمستان به وفور یافت می شوند، التهاب ریه نیز ممکن است شیوع بیشتری داشته باشد.

راههای پیشگیری و درمان التهاب ریه

 التهاب ریه باید توسط آنتی بیوتیک درمان شود در حالی که التهاب ریه باید به خودی خود بهتر شود. CDC به کسانی که در معرض خطر بیشتری از التهاب ریه هستند، از جمله افراد بالای 65 سال یا دارای سیستم ایمنی آسیب دیده، توصیه می کند دو واکسن التهاب ریه را دریافت کنند. از آنجا که آنفولانزا می تواند باعث بروز التهاب ریه شود، واکسن آنفلوانزا نیز توصیه می شود.

آلرژی زمستانی

علائم آن می تواند آبریزش چشم، آبریزش بینی یا مشکل تنفس، گرفتگی بینی، سرفه و قرمزی یا خارش چشم باشد.

راههای پیشگیری و درمان

 برای تسکین علائم آلرژی در این فصل می توانید بدون نسخه یا نسخه دارویی نیز دریافت کنید.

میگرن

تغییر دما و تغییرات فصلی می تواند میگرن را تحریک کند. اگر قبلاً به این سردردهای شدید و طولانی مدت حساس بوده اید، توجه داشته باشید که شروع زمستان می تواند آنها را بدتر کند. تغییر فشار هوا می تواند مقصر باشد. هوای سرد و خشک همچنین منجر به کم آبی سریعتر در بسیاری از افراد می شود، که می تواند دلیل سردردهای شدید باشد.

راههای پیشگیری و درمان میگرن

 برای مقابله با کمبود آب بدن، به خصوص در ماه های سردتر آب زیادی بنوشید. خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه سالم نیز ممکن است به شما کمک کند که میگرن را در زمستان دور نگه دارید.

چشم صورتی یا التهاب ملتحمه

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

چشم صورتی که به آن التهاب ملتحمه نیز گفته می شود، هنگامی اتفاق میفتد که ملتحمه چشم شما در اثر عفونت یا آلرژی تحریک شود. طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا، هنگام  چشم صورتی منجر به بروز ترشحات سفید چسبناک چشم های قرمز، متورم یا ملتهب می شود. از آنجا که چشم صورتی بسیار مسری است و می تواند دقیقاً مانند سرماخوردگی منتقل شود، بیشتر در  زمستان همزمان با شیوع سرماخوردگی دیده می شود.

راههای پیشگیری و درمان

شستشوی مکرر دست برای جلوگیری از صورتی چشم ضروری است. اگر به التهاب ملتحمه مبتلا هستید، سریعاً به چشم پزشک خود مراجعه کرده تا بتوانید درمان آنتی بیوتیکی را شروع کنید.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت جدی باکتریایی است که معمولاً فقط نوزادان و کودکان را درگیر می کند. در حالی که این بیماری شبیه سرماخوردگی معمول است، اما می تواند به سرفه ای منتهی شود که در نتیجه آن نفس نفس می زند. این سرفه می تواند همراه با تب، آبریزش بینی، آبریزش چشم یا عطسه باشد.

راههای پیشگیری و درمان

سیاه سرفه می تواند تا 10 هفته طول بکشد. در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به التهاب ریه و سایر بیماری های جدی شود. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کرده تا بتوانید درمان آنتی بیوتیکی را شروع کنید. درمان باعث کاهش زمان بیماری و مسری شدن شما می شود. همچنین باید مایعات زیادی بنوشید. استراحت کنید، گرم بمانید و از آلاینده های هوا مانند گرد و غبار یا دود دور باشید.

اختلالات عاطفی فصلی

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (2) | پزشکت

اختلالات عاطفی فصلی (SAD) همان چیزی است که برخی آن را “بلوزهای زمستانی” می نامند. اما این اختلال بسیار جدی تر از یک کلمه ساده از بلوز است. اختلال عاطفی فصلی با تغییر فصول همراه است. اغلب، با فرا رسیدن فصل پاییز شروع می شود و در ماه های زمستان، علائم آن وخیم تر می شوند. با این حال، حتی ممکن است در طی تغییرات فصلی از بهار به تابستان هم رخ دهد.

SAD باعث افت سطح سروتونین و ملاتونین در بدن می شود. این وضعیت علائم مختلفی را ایجاد می کند. معمولاً در زمان زمستان که هوای بیرون سرد می شود کمی بی حال می شوید و در خارج از منزل مانند فصول گرم سال فعال نیستید. اما اگر این بیماری شما روی زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و احساس افسردگی در شما بیشتری شود، ممکن است SAD را تجربه کنید.

راههای پیشگیری و درمان اختلالات عاطفی فصلی

ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و تعامل اجتماعی منظم می تواند شما را در ماههای سرد زمستان راضی نگه دارد. اگر علائم SAD را احساس کردید، بلافاصله با پزشک یا روانشناس خود صحبت کنید. یک فرد حرفه ای می تواند در مبارزه با اختلال عاطفی فصلی به شما کمک کند. ممکن است لازم باشد نور خورشید بیشتری دریافت کرده یا از نور درمانی استفاده کنید. همچنین ممکن است برای تنظیم عدم تعادل شیمیایی که بدن شما تجربه می کند به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید.

منبع:

https://www.eatthis.com/common-winter-diseases/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز