لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1)

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین بیماری های فصل زمستان می توان به مواردی همچون سرماخوردگی، گلودرد، آنفلولانزا، درد مفاصل و بیماری رینود اشاره کرد. اما بیماری های شایع فصل زمستان زیاد هستند. بر همین اساس ما سعی کردیم در دو مقاله این بیماری ها و راه های پیشگیر ی از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. اطلاع و آگاهی از بیماری ها و راه های پیشگیری از آنها می تواند تاثیر بسیاری زیادی در روند شیوع بیماری ها داشته باشد.

 به طور کلی، بررسی ها نشان می دهد که تقریباً 25٪ از کل قطعات DNA که رفتارها و صفات مختلف در بدن ما را کد می کنند و به عنوان ژن شناخته می شوند، به طور قابل توجهی با تغییر فصول تغییر پیدا خواهند کرد. بهترین کاری که می ‌توانید انجام دهید این است که برای برخی از بیماری‌ هایی که شما و خانواده تان ممکن است در طول ماه‌های سرد با آن روبرو شوید، آماده باشید.

گلو درد

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) | پزشکت

گلودرد به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های فصل زمستان می تواند ناشی از تحریک هوای خشک و سرد باشد. اگر در معرض هوای سرد خارج از محل قرار بگیرید، ممکن است گلودرد را تجربه کنید. تغییر سریع و مداوم در دمای هوا می‌تواند باعث احساس درد در گلو شود. اگر به دلیل خشکی هوا هر روز صبح با گلودرد بیدار می شوید، زمستان می تواند فصلی طولانی و سخت برای شما باشد.

انجمن اطفال آمریکا به والدین توصیه می کند، در شرایطی که گلو درد کودک با خوردن اولین نوشیدنی در صبح از بین نرفت، به پزشک مراجعه شود. علاوه بر آن در شرایطی که علائم کودک با اختلال در تنفس و بلع همراه باشد نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

راه های پیشگیری و درمان گلو درد

بهترین راه برای درمان گلو درد دائمی در ماه های سرد مرطوب کردن هوای خشک است. دکتر مارتین از مرکز پزشکی سی نت جان می‌گوید: بهترین ایده برای مقابله با خشکی هوا، استفاده از بخور و مرطوب نگه داشتن دمای خانه است.

گلو درد ناشی از عفونت ویروسی معمولاً پنج تا هفت روز طول می کشد و نیازی به درمان پزشکی ندارد. بسیاری از افراد برای کاهش درد و تب، به داروهای تسکین دهنده خفیف مثل استامینوفن روی می آورند. برای تسکین علائم در کودکان می توانید با مشورت پزشک از داروهای بدون نسخه ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید؛ اما باید توجه داشته باشید هرگز به کودکان یا نوجوانان آسپرین ندهید زیرا مصرف آسپرین در ریه در آن ها می تواند منجر به التهاب کبد و مغز و بروز سندرم ریه شود.

نورو ویروس

از آنجا که زمستان زمان دور هم جمع شدن است، احتمالاً شما با گروه های زیادی تماس و مکالمه زیادی خواهید داشت. نورو ویروس یک بیماری بسیار مسری است که از طریق مواد غذایی و سطوح آلوده پخش می شود. با توجه به افزایش معاشرت های زمستانی که اتفاق میفتد، جای تعجب نیست که این بیماری در زمستان بسیار شیوع دارد.

با توجه به گفته مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها، اگر دچار بیماری نورو ویروس شدید، می‌توانید میلیونها ذره از ذرات نورو ویروس را که بدون میکروسکوپ نمی‌توانید ببینید، بسازید. تنها چند ذره نورو ویروس می‌توانند دیگران را بیمار کنند.

راه های پیشگیری و درمان نورو ویروس

 در حالی که هیچ واکسنی برای پیشگیری از نورو ویروس وجود ندارد، می‌توانید با شستن کامل دست‌ها به طور منظم، به خصوص بعد از خوردن و یا آماده‌سازی غذا تلاش کنید.

درد مفاصل

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) | پزشکت

اگر از آرتروز رنج می برید، ممکن است  درد شما در ماه های سرد بدتر شوند. طبق بررسی صورت گرفته بر روی شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز 67٪ بیماران به آب و هوا حساس بوده و در سرما بیشتر احساس درد مفصل می کنند. این ممکن است به دلیل تغییر فشار سنجی باشد که با شروع حرکت هوای سرد رخ می دهد.

راه های پیشگیری و درمان درد مفاصل

متاسفانه هیچ راهی برای در امان ماندن کامل از سرما در ماه‌های زمستان وجود ندارد. با این حال شما می‌توانید با فعالیت مانند ورزش و با مدیریت وزن خود، درد مفاصل را کاهش دهید. به مصرف داروهای تجویز شده ادامه دهید، در طول فصل مثبت بمانید و سیگار نکشید.

بیماری رینود

یکی از بیماری های فصل زمستان رینود نوعی اختلال نادر است که باعث می شود انگشتان دست یا پا در معرض هوای سرد تغییر رنگ داده و احساس خود را از دست بدهند. این وضعیت می تواند ناخوشایند باشد. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در هوای سرد می تواند باعث شدیدتر شدن علائم می شود، می تواند با کاهش جریان خون در اندام ها، درد ضربانی و اسپاسم ایجاد کند.

راههای پیشگیری و درمان بیماری رینود

 در حالی که بیماری رینود آزار دهنده است، برای اکثر افراد، بیماری رینود جدی و خطرناک نیست. اما می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای پیشگیری از بروز این علائم ناراحت کننده،  به خصوص دست ها و پاهای خود را گرم نگه دارید. از جوراب های ضخیم، دستکش و ماسک صورت استفاده کنید. سعی کنید از فعالیت های طولانی مدت در فضای باز در زمستان اجتناب کنید.

تبخال

تبخال، تاول کوچک یا گروهی از تاول ها است که می تواند روی لب ها یا اطراف دهان ایجاد شود. این زخم ها می توانند دردناک و آزار دهنده باشند و ممکن است در ماه های زمستان به دلیل نقص در سیستم ایمنی بدن حتی بدتر هم باشند. طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، بیش از نیمی از آمریکایی های 14 تا 49 ساله ویروسی دارند که باعث تبخال می شود. نور شدید خورشید یا بیماری دیگری مانند سرماخوردگی می تواند باعث ایجاد تبخال شود. همچنین می توانند ناشی از استرس، کمبود خواب یا تغییرات هورمونی نیز باشند.

راههای پیشگیری و درمان تبخال

به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید استرس خود را در طول فصل از بین ببرید. لب های خود را مرطوب نگه دارید. اگر زخمی شدید دارید، از یک درمان موضعی استفاده  و سریعتر آن را تمیز کنید.

آنفولانزا

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) | پزشکت

آنفلوانزا نوعی بیماری تنفسی ویروسی است که علائمی شبیه سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، گلو درد و فشار سینوس دارد. با این حال، آنفولانزا نیز معمولاً همراه با تب، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، سردرد یا تعریق سرد است. گرچه ممکن است در تمام فصل های سال مبتلا شوید، اما در ماه های پاییز و زمستان بیشتر دیده می شود.

راه های پیشگیری و درمان آنفولانزا

آنفولانزا بسیار مسری است، بنابراین از دوستان یا اعضای خانواده ای که به آن مبتلا هستند دور شوید. اگر به آنفولانزا مبتلا شدید، خود را از اعضای خانواده جدا کنید. برای دریافت داروی ضد ویروس به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید مدت بیماری خود را کوتاه کنید.

عفونت حلق

استرپتوکوک گلو یک عفونت در گلو و لوزه ها است که توسط باکتری هایی به نام استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود. تشخیص گلودرد ساده از استرپتوکوک گلو  دشوار است. با این حال. گلو درد معمولا نیازی به درمان و مصرف دارو ندارد.

راههای پیشگیری و درمان عفونت حلق

می توانید با تمیز نگه داشتن دستان و قرنطینه اعضای خانواده که به این بیماری واگیر مبتلا هستند، از ابتلا به استرپتوکوک پیشگیری کنید. اگر فکر می کنید گلودرد دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. شما باید یک دور آنتی بیوتیک برای کاهش علائم، جلوگیری از انتشار باکتری به دیگران و در نهایت درمان بیماری کاملا مصرف کنید.

خشکی پوست

شایع ترین بیماری های فصل زمستان (1) | پزشکت

از آنجا که رطوبت محیط در زمستان کم است، به احتمال زیاد خشکی پوست خشک  را تجربه خواهید کرد. این وضعیت بیشتر در دست ها و پاها یا اندام های دیگر دیده می شود.  ترک خوردگی پوست  شدید  می تواند بسیار دردناک باشد. حتی منجر به عفونت شود. بیشتر موارد خشکی پوست به خوبی به شیوه های عادی و داروهای خانگی پاسخ می دهد. اگر علی رغم بهترین تلاش ها، پوست شما بهبود نیافت یا خشکی پوست با قرمزی همراه بود و یا خشکی و خارش در خواب اختلال ایجاد کرد، شما از خاراندن زخم، دست بردارید. اگر شما دارای نواحی بزرگی از پوسته پوسته شدن و لایه برداری پوست هستید، به پزشک مراجعه نمایید.

راههای پیشگیری و درمان خشکی

در صورت ایجاد زخم باز یا قرمزی یا اختلال در خواب به دلیل شدید شدن علائم، باید برای پوست خشک و ترک خورده خود به پزشک مراجعه کنید. برای اصلاح خشکی پوست، آن را مرطوب نگه دارید. از دوش گرفتن شدید یا قرار گرفتن در معرض آب گرم خودداری کنید. در هوای سرد تا آنجا که ممکن است پوست خود را بپوشانید.

سرماخوردگی

یکی از بیماری های فصل زمستان سرماخوردگی است. زیرا معمولاً در این ماه هوای سرد بیداد می کنند. طبق نظر دکترداریا لانگ ژیلسپی، ویروس رینو که شایع ‌ترین علت سرماخوردگی است، در آب و هوای سرد و خشک رشد می‌کند، در حالی که سرماخوردگی آزاردهنده است و می‌ تواند باعث شود که شما احساس سستی داشته باشید، اما معمولا می‌توانید فعالیت‌های منظم را طبق معمول انجام دهید.

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) می باشد. معمولاً بی ضرر است. بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. كودكان كمتر از 6 سال در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي هستند، اما بزرگسالان سالم هم مي توانند سالانه دو يا سه بار به آن مبتلا شوند. علائم سرماخوردگی در بیشتر افراد طی یک هفته یا 10 روز بعد از ابتلا، بهبود می یابند. علائم ممکن است در افرادی که سیگار می کشند طولانی تر باشد. تبی که بیشتر از 5 روز طول بکشد و یا بصورت دوره ای برمی گردد، می تواند علائم سرماخوردگی باشد.

راه های پیشگیری و درمان سرماخوردگی

 بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری از شیوع میکروب است. دستان خود را مرتبا بشویید. اگر یکی از اعضای خانواده به سرماخوردگی مبتلا است، ظروف خود را به اشتراک نگذارید، تمامی سطوح خانه از جمله کلیدهای روشنایی را با ضد عفونی کننده مرتبا پاک کنید. اگر سرما خورده اید، مصرف داروهای ضد احتقان را در نظر بگیرید و در صورت لزوم استراحت کنید. همچنین می توانید از  مرطوب کننده برای باز شدن گرفتگی بینی استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، بنابراین آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری علیه ویروس های سرماخوردگی ندارند و نباید از آن ها استفاده شود مگر اینکه عفونت باکتریایی وجود داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز