لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایعترین علائم ابتلا به انگل

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

فهرست مطالب

شایعترین علائم ابتلا به انگل

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایعترین علائم ابتلا به انگل، می توان به درد شکم و خارش مقعد اشاره کرد. علائم شایع ابتلا به انگل به نوع انگل و محل آلودگی انگلی و شرایط جسمی بیمار بستگی دارد. تصور ابتلا به انگل در بدن می تواند باعث حس ترس در فرد شود؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به انگل هستند و حتی از آن خبر ندارند. انگل ها میکروارگانیسم هایی هستند که در بدن موجودات دیگر زندگی می کنند. هرکسی احتمال دارد به انگل مبتلا شود. ابتلا به عفونت انگلی خیلی شایع است.

انواع مختلفی از انگل وجود دارد که در بدن شما زندگی و حتی از آن تغذیه می کنند. برخی از آنها بر روی غذایی که مصرف می کنید زنده می مانند، بعضی از آنها از گلبول های قرمز تغذیه می شوند و برخی حتی درون بدن شما تخم می گذارند.

برخی از انگل های رایج که می توانند بدن شما را آلوده کنند عبارتند از: کرم های لنگه، لامبیا، کرم های قلاب، کرم های ماسه ای، تریکینلا و Dientamoeba fragilis.

آنها به طور معمول از طریق پوست یا دهان وارد بدن می شوند. فرد می تواند به دلایل مختلف از جمله قرار گرفتن در مناطق آلوده به انگل، مسافرت به مکا نهای آلوده به انگل، مصرف آب یا غذای آلوده، بهداشت نادرست و سیستم ایمنی ضعیف، به انگل مبتلا شود. تماس نزدیک با حیوانات خانگی همچنین می تواند منجر به آلودگی انگل شود. از آنجا که انگل ها انواع، شکل ها و اندازه های مختلفی برخوردار هستند، باعث ایجاد علائم و نشانه های بسیار متنوعی در بدن می شوند.

برخی از شایعترین علائم ابتلا به انگل، عبارتند از:

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

مشکلات گوارشی

آلودگی به انگل روده می تواند باعث التهاب شود و روده را تحریک کرده و منجر به اسهال مزمن شود. حتی ضایعات سمی تولید شده توسط انگل ها می تواند باعث یبوست مزمن، گاز، نفخ، حالت تهوع و سوزش در معده شود. اگر به طور روزانه در حال خوردن غذاهای پر فیبر و بسیار قلیایی هستید و هنوز اسهال یا سایر مشکلات گوارشی را تجربه می کنید، شاید به عفونت انگلی مبتلا شده باشید.

درد شکم

یکی دیگر از شایعترین علائم ابتلا به انگل، درد شکم است. انگل های مستقر در قسمت روده کوچک فوقانی باعث التهاب و سوزش در این منطقه می شوند. این وضعیت منجر به احساس نفخ و درد در شکم می شود. به علاوه، انگل ها حتی می توانند دفع مواد زائد خارج از بدن را مسدود کنند که ممکن است منجر به درد در ناحیه فوقانی شکم شود. درد شکم عمدتاً در نتیجه عفونت ناشی از کرم های گرد، گل و لای، کرم قلاب دار یا کرم های روده ای ایجاد می شود.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که آلودگی به کرم قلاب یکی از دلایل اصلی ناراحتی شکم، خصوصاً در بزرگسالانی که اخیراً به خارج از کشور سفر کرده اند، است. اگر هر از گاهی به طور ناگهانی درد شدید شکم را تجربه کردید، بهتر است از یک پزشک مشورت بگیرید.

خارش مقعد

یکی دیگر از شایعترین علائم ابتلا به انگل، خارش اطراف مقعد است. به خصوص کسانی که از کرم های مایع رنج می برند اغلب از خارش مقعد یا ناراحتی شکایت دارند. خارش اطراف مقعد اغلب در شب رخ می دهد که کرم های ماده تخمگذاری می کنند. در این شرایط اگر فرد منطقه را خراش دهد، ممکن است پوست آسیب ببیند و خطر عفونت ثانویه باکتریایی را افزایش دهد. از آنجا که خارش معمولاً در شب رخ می دهد، منجر به اختلال در خواب و بی قراری می شود. اگر بیش از دو هفته و بدون هیچگونه علائم بثورات در طول شب به خارش اطراف مقعد مبتلا شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

خستگی و ضعف

خستگی همچنین ممکن است نشانه آلودگی به انگل باشد. در این شرایط خستگی و ضعف با کرم های روده همراه است که منجر به سوءتغذیه می شوند. سوء جذب ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربوهیدرات ها باعث ضعف بدن شده و شما را خسته و افسرده می کند. حتی می تواند منجر به فرسودگی در سطح عصبی، جسمی و عاطفی شود. علاوه بر این، افزایش سموم بدن توسط انگل ها باعث اختلال در عملکرد اندام ها می شود. این موضوع منجر به خستگی، انرژی کم، بی حالی و ضعف بیش از حد خواهد شد. اگر حتی بعد از خوردن غذا و خواب مناسب خستگی بی امان دارید، برای تشخیص علت آن با پزشک مشورت کنید.

تغییر در اشتها و کاهش وزن

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

اگر متوجه تغییر ناگهانی در اشتها، به ویژه افزایش اشتها شدید، ممکن است به دلیل وجود انگل در بدن شما باشد. در واقع، افزایش اشتها همراه با کاهش وزن، غالباً در موارد ابتلا به انگل مشاهده می شود. به نظر می رسد در این شرایط انگل مقدار زیادی از غذای خورده شده توسط فرد آلوده را مصرف می کند؛ بنابراین فرد بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی خواهد کرد. همچنین، فرد آلوده ممکن است متوجه گرسنگی شدید در اوایل صبح شود. حتی بعد از خوردن وعده غذایی احساس رضایت یا سیری نکند. اگر همراه با افزایش اشتها کاهش وزن دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات اعصاب و روان

آلودگی به انگل حتی می تواند باعث نوسانات خلقی، افسردگی، اضطراب و همچنین توهم بینایی شود. اغلب، این علائم با مشکلات گوارشی همراه هستند. روده حاوی نورون ها و انتقال دهنده های عصبی (بطور خاص سروتونین) است که برای یک سیستم روده سالم مهم هستند.

سموم تولید شده توسط انگل های ساکن در روده می توانند به سلول ها و انتقال دهنده های عصبی حمله کنند و باعث علائم عصبی، بی قراری، نوسانات خلقی و حتی افسردگی شوند. همچنین دانشمندان بر این باورند که التهاب در روده می تواند منجر به التهاب در مغز و برعکس شود. اگر به طور ناگهانی دچار نوسانات خلقی شده اید یا احساس افسردگی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

دندان قروچه

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

دندان قروچه یا خرد کردن دندان در خواب، یکی از دلایل احتمالی آلودگی انگل است. سنگ زنی دندان ها که به نام بروکسیسم نیز شناخته می شود ممکن است هنگام خواب به دلیل اضطراب و بیقراری و سموم آزاد شده توسط انگل ها در بدن اتفاق بیفتد. یک مطالعه 2010 که در ژورنال تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد، ارتباط بین عفونت های انگلی و روده در کودکان را تأیید می کند. از آنجا که انگل های بیماری زا به عنوان عامل بروز برونش در کودکان نقش دارند، اگر در کودکان خود چنین علائمی مشاهده کردید، مدفوع آنها را بررسی کنید.

کم خونی فقر آهن

آلودگی توسط کرم های روده یا کرم های پینو می تواند منجر به کمبود آهن در بدن و درنهایت باعث کم خونی شود. انگل ها ویتامین های خوبی از جمله آهن را از غذایی ها شما می خورید را جذب می کنند و منجر به کمبود آهن می شوند. یک بررسی نشان داده شیوع انگل روده تا 30 تا 50 درصد و کم خونی بین 40 تا 73 درصد در بین دختران مدرسه (2 تا 4 سال) در گلبرگا، کارناتاکا مشاهده شده است.

به نظر می رسد این مشکل به دلیل بهداشت نامناسب، آگاهی ضعیف، بی سوادی و فقر و انواع عوامل محیطی شایع تر است. کم خونی شدید در نهایت بر رشد و نمو کودک تأثیر می گذارد. در حقیقت، رشد کم و کاهش وزن در کودکانی که آلوده به انگل هستند، رایج است. اگر فرزند شما رشد کمی دارد برای تشخیص احتمالی عفونت انگلی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات پوستی

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

انگل هایی که به دستگاه روده حمله می کنند باعث التهاب در بدن می شوند که به نوبه خود باعث بروز چندین مشکل پوستی خواهند شد. چنین مشکلات پوستی شامل بثورات، کهیر، اگزما و سایر انواع آلرژی پوستی است. همچنین سموم و زباله های آزادشده توسط انگل ها باعث افزایش سطح ائوزینوفیل ها در خون می شوند. حتی می تواند منجر به زخم، التهاب، ضایعات و زخم شود.

نه تنها پوست، انگل ها حتی می توانند منجر به خشکی مو، شکنندگی مو و ریزش مو شوند. به جای درمان سوزش پوستی یا بثورات غیرقابل توضیح، کهیر، روزاسه یا اگزما به تنهایی، برای تشخیص صحیح مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

درد عضلانی و مفاصل

برخی انگل ها می توانند به بافت نرم در مفاصل و ماهیچه ها حمله کنند و به صورت کیست مانند محصور می شوند. این امر باعث تحریک و درد خواهد شد که غالباً با آرتریت اشتباه می شود. همچنین سموم آزاد شده توسط انگل ها می توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شوند. علاوه بر این، پاسخ سیستم ایمنی بدن به انگل ها، می تواند منجر به درد شود. اگر قادر به کاهش علت ناگهانی درد عضلات، مفاصل یا هر قسمت دیگری از بدن نیستید و درد روز به روز بدتر می شود، با پزشک مشورت کنید.

عفونت انگلی چگونه درمان می شوند؟

شایعترین علائم ابتلا به انگل | پزشکت

بهترین روش برای تشخیص عفونت انگلی، انجام آزمایش مدفوع است. در صورت مشکوک بودن به انگل، بیشتر پزشکان آزمایش مدفوع را تجویز می کنند.

 در صورت تایید و تشخیص عفونت پزشک ممکن است گزینه های درمانی زیر را تجویز کند:

درمان های دارویی

پزشک بسته به نوع انگل، دارو را تجویز می کنند. ممکن است فقط به یک دوز نیاز داشته باشید یا حتی مجبور شوید چندین هفته از دارو استفاده کنید. حتماً دارو را همانطور که تجویز شده است مصرف کنید وگرنه موثر نیست.

درمان های مکمل و جایگزین

درمان های متداول پزشکی می توانند سریع تر و با عوارض جانبی کمتری عفونت های انگلی را درمان کنند. با این حال، درمان های جایگزین ممکن است در کنار داروهای معمولی مفید باشند. با این حال، پزشک باید قبل از شروع درمان، بفهمد که چه نوع ارگانیسم باعث ایجاد مشکلات شده است.

رژیم غذایی
  • سیر خام، دانه کدو تنبل، انار، چغندر و هویج بخورید.
  • برای کمک به دفع سیستم، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • فیبر بخورید. فیبر ممکن است در رفع عفونت های انگلی موثر هستند.
  • ویتامین C می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.در صورت بروز اسهال، دوز دارو را کاهش دهید.
  • روی از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند اما ممکن است با برخی از داروها به ویژه برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد.
  • از مصرف کربوهیدرات های ساده، مانند آنهایی که در غذاهای تصفیه شده، میوه ها، آب میوه ها، لبنیات و همه قندها به جز عسل وجود دارد، خودداری کنید.
  • پروبیوتیک ها. پروبیوتیک به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کنند اما ممکن است مصرف آنها در برخی از بیماران با نقص سیستم ایمنی بدن مناسب نباشند.

منابع:

https://www.westchesterhealth.com/blog/10-signs-you-may-have-a-parasite-2/

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-warning-signs-body-full-parasites.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز