لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع کیست ها را بشناسید.

انواع کیست ها را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

انواع کیست ها را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع کیست ها، ساختارهایی مانند کیسه هستند که به طور معمول دقیقاً شبیه تاول با یک ماده مایع، نیمه جامد یا گازی پر می شوند. اندازه کیست ها از میکروسکوپی تا بسیار بزرگ، متغیر می باشد. کیست های بسیار بزرگ می توانند اندام های داخلی را جابجا کنند. اکثرا خوش خیم هستند، اما برخی از کیست ها می توانند سرطانی یا پیش سرطانی باشند که پتانسیل تبدیل شدن به کیست سرطانی را دارند.

کیست یک قسمت غیر طبیعی از بافتی است که در آن قرار دارد. غشای مشخصی دارد و از بافت مجاور جدا شده است. قسمت بیرونی (کپسولی) کیست را دیواره کیست می نامند. اگر کیسه پر از چرک شود، کیست آلوده شده و به آبسه تبدیل می شود. در این مقاله انواع مختلف کیست، علل و علائم آنها و برخی گزینه های درمانی بررسی می شود.

علائم کیست کدامند؟

علائم و نشانه ها، بسته به نوع کیست متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، فرد ابتدا از وجود یک توده غیرطبیعی مطلع می شود، به ویژه هنگامی که کیست فقط در زیر پوست است. بسیاری از کیست های داخلی، مانند آنهایی که در کلیه ها یا کبد ایجاد می شوند، ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکنند. ممکن است تا زمانی که اسکن و تصویر برداری آنها را تشخیص نداده باشد، مورد توجه قرار نگیرند. اگر کیست در مغز ایجاد شود، می تواند باعث سردرد و علائم دیگر شود. کیست پستان همچنین می تواند باعث درد شود.

انواع کیست

انواع کیست ها را بشناسید. | پزشکت

برخی از رایج ترین انواع کیست ها، عبارتند از:

  • کیست های آکنه

آکنه کیستیک یا همان آکنه ندولوسیستیک، نوعی آکنه است که در آن منافذ پوست مسدود شده و منجر به عفونت و التهاب می شود.

  • کیست های عنکبوتیه

کیست های عنکبوتیه ممکن است نوزادان تازه متولد شده را تحت تأثیر قرار دهند. این کیست غشای حلزونی مغز را می پوشاند. در برخی موارد، ممکن است پزشک نیاز به تخلیه کیست داشته باشد.

  • کیست های بیکر

کیست بیکر، کیست پوپلیتئال نیز نامیده می شوند. فرد مبتلا به کیست بیکر اغلب برآمدگی و احساس گرفتگی در پشت زانو را تجربه می کند. درد ممکن است هنگام کشیدگی زانو یا در هنگام فعالیت بدنی تشدید شود. کیست های بیکر معمولاً به دلیل مشکلاتی در مفصل زانو مانند آرتروز یا پارگی غضروف ایجاد می شوند.

  • کیست های بارتولین

کیست های بارتولین در صورت مسدود شدن مجاری غده بارتولین که در داخل واژن قرار دارند، می توانند ایجاد شوند. پزشک ممکن است جراحی یا آنتی بیوتیک را به عنوان درمان توصیه کند.

  • کیست پستان

کیست پستان شایع است و ممکن است دردناک باشد، اما معمولاً نیازی به هیچ درمانی ندارد. در زنان، این کیست ها می توانند در طول چرخه قاعدگی ایجاد یا تغییر اندازه دهند و اغلب به خودی خود از بین می روند. با این حال، اگر مایعات باعث ایجاد ناراحتی شوند، پزشک می تواند مایعات را تخلیه کند. طبق گفته ی انجمن سرطان آمریکا، کیست های ساده خطر سرطان پستان را افزایش نمی دهند. با این اوصاف، بسته به نتایج بیوپسی، احتمال کمی وجود دارد که کیست های پیچیده حاوی سرطان باشند یا بعداً خطر سرطان را در فرد افزایش دهند.

  • کیست های شالازیون

غدد پلک بسیار کوچک که غدد میبومیا نامیده می شوند، مایع روان کننده ای ایجاد می کنند که از دهانه های ریز لبه های پلک ها خارج می شود. در صورت مسدود شدن مجاری، کیست ها می توانند در این ناحیه ایجاد شوند که به کیست های شالازیون معروف هستند.

  • کیست های کلوئیدی

کیست های کلوئیدی در مغز ایجاد می شوند و حاوی مواد ژلاتینی هستند. پزشکان اغلب جراحی را به عنوان درمان این کیست توصیه می کنند

  • کیست درموئید

کیست های درموئید در پوست، فولیکول های مو، غدد عرق و انبوهی از موهای بلند و همچنین چربی، استخوان، غضروف و بافت تیروئید ایجاد می شوند.

  • کیست های اپیدیدیم

کیست های اپیدیدیم یا اسپرماتوسل در عروق متصل به بیضه ها ایجاد می شوند. این نوع کیست شایع بوده و معمولاً اختلالی در باروری ایجاد نمی کند و نیاز به درمان ندارد. اگر این کیست باعث ناراحتی شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند.

  • کیست های گانگلیون

انواع کیست ها را بشناسید. | پزشکت

کیست های گانگلیون، کیست های کوچک و بی ضرری هستند که روی مفصل یا پوشش تاندون یا نزدیک آن ایجاد می شوند. آنها معمولاً روی مچ دست ایجاد می شوند اما می توانند روی دست، پا، مچ پا یا زانو نیز ظاهر شوند.

  • کیست های هیداتیک

کیست های هیداتیک ناشی از کرم چسب می باشند. این کیست ها در ریه ها یا کبد ایجاد می شوند. گزینه های درمانی شامل جراحی و دارو درمانی است.

  • کیست های کلیه

انواع مختلفی از کیست کلیه وجود دارد. کیست های انفرادی حاوی مایعاتی هستند که گاهی اوقات شامل خون نیز می شوند. برخی از آنها از بدو تولد وجود دارند، در حالی که انسداد لوله ای باعث بروز برخی دیگر می شود. افراد مبتلا به بیماری های عروقی کلیه ممکن است کیست داشته باشند که به دلیل اتساع عروق خونی تشکیل شده است.

  • کیست های سباسه

مردم از اصطلاح ” کیست سباسه ” برای توصیف نوعی کیست استفاده می کنند که روی پوست صورت، پشت، پوست سر یا کیسه بیضه ایجاد می شود. کیست هایی که در این مکان ها ایجاد می شوند ممکن است کیست های اپیدرموئید یا قطبی باشند، اگرچه متخصصان بهداشت فقط پس از برداشتن و تجزیه و تحلیل کیست می توانند تفاوت را تشخیص دهند.

  • کیست های تخمدان

کیست تخمدان در زنانی که قاعدگی نامنظم دارند، شایع است. این کیست ها در طی تخمک گذاری تشکیل می شوند. اکثر کیست های تخمدان خوش خیم هستند و علائمی ندارند. با این حال، بعضی از آنها می توانند به قدری بزرگ شوند که از شکم بیرون زده باشد. سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی گفته می شود که تخمدان ها به بسیاری از کیست های کوچک مبتلا شوند.

کیست تخمدان کیسه های پراز مایعات در تخمدان یا سطح آن هستند. بسیاری از خانم ها در برخی مواقع به کیست تخمدان مبتلا می باشند. اکثر کیست های تخمدان ناراحتی کمی ایجاد می کنند و بی ضرر هستند و بدون درمان در طی چند ماه از بین می رود. با این حال، کیست تخمدان به ویژه آن هایی که پارگی داشته اند، می توانند علائم جدی ایجاد کنند. بر همین اساس زنان برای محافظت از سلامتی خود، باید معاینات منظم لگن را انجام دهند و علائمی را که می تواند نشانه یک مشکل بالقوه جدی باشد، را بشناسند.

  • کیست های لوزالمعده

بیشتر متخصصان بهداشت کیست های لوزالمعده را کیست های واقعی نمی دانند. در عوض، آنها از آنها به عنوان شبه کیست یاد می كنند، زیرا آنها حاوی انواع سلول های موجود در کیست های واقعی نیستند. آنها می توانند شامل سلول هایی باشند که به طور معمول در اندام های دیگر مانند معده یا روده وجود دارند.

  • کیست های پری اپیکال

کیست های پری اپیکال که به آن کیست های رادیکولار نیز گفته می شود، متداول ترین نوع کیست ادنتوژنیک هستند که مربوط به شکل گیری و رشد دندان ها می باشند. این کیست ها معمولاً به دلیل التهاب پالپ، مرگ پالپ یا پوسیدگی دندان ایجاد می شوند.

  • کیست های قطبی

کیست های قطبی به کیست های سه حلقوی نیز معروف هستند، کیست های پر از مایعی هستند که از فولیکول مو تشکیل می شوند و معمولاً در پوست سر ایجاد می شوند.

  • کیست های پیلونیدال

کیست های پیلونیدال در پوست نزدیک استخوان دنبالچه یا کمر ایجاد می شوند و بعضی اوقات حاوی موهای رشد کرده هستند. این کیست ها می توانند به صورت خوشه ای رشد کنند که باعث ایجاد سوراخ یا حفره ای در پوست می شود.

  • کیست های غده پینه آل

این کیست ها، کیست هایی خوش خیم هستند که در غده صنوبری مغز ایجاد می شوند. طبق مطالعه ای که در سال 2007 انجام شد، کیست های غده صنوبری نسبتاً شایع هستند.

  • کیست های تارلوف

کیست های تارلوف که به آن کیست های ریشه عصب دور مغزی، پرینوریال یا خاجی نیز گفته می شود – در قاعده ستون فقرات قرار دارند و از مایع مغزی نخاعی پر می شوند.

انواع کیست ها چگونه درمان می شوند؟

انواع کیست ها را بشناسید. | پزشکت

انتخاب گزینه های درمانی مناسب برای کیست به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع کیست، محل آن، اندازه آن و میزان درد و ناراحتی ایجاد شده توسط آن. برای کیست های بسیار بزرگ که علائم ایجاد می کنند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. گاهی اوقات، ممکن است با قرار دادن یک سوزن یا کاتتر در حفره، کیست را تخلیه یا آسپیراسیون کنند. اگر کیست به راحتی در دسترس نباشد، ممکن است از تصویربرداری رادیولوژیک برای هدایت دقیق سوزن یا کاتتر استفاده کنند.

گاهی اوقات، یک پزشک ممکن است مایع خارج شده را زیر میکروسکوپ بررسی کند تا مشخص کند سلولهای سرطانی وجود دارند یا نه. اگر آنها به سرطانی بودن کیست مشکوک باشند، ممکن است جراحی، تجویز بیوپسی دیواره کیست یا هر دو را پیشنهاد دهند.

بسیاری از کیست ها در نتیجه یک بیماری مزمن یا زمینه ای ایجاد می شوند، همانطور که ممکن است در مورد بیماری پستان، فیبروکیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ دهد. در چنین مواردی، تمرکز درمان بر روی خود بیماری خواهد بود، نه کیست.

سخن آخر

کیست ها کیسه های غیر طبیعی و پر از مایعی هستند که می توانند در بافت های هر قسمت از بدن ایجاد شوند. آنها نسبتاً شایع هستند و انواع مختلفی دارند. عفونت، تومور، انگل و آسیب می تواند باعث ایجاد کیست شوند. آنها معمولاً بدون سلول های سرطانی هستند. اگر فردی نگران ایجاد کیست است و یا متوجه توده جدیدی شده است، در صورت لزوم برای تشخیص و درمان دقیق باید به پزشک مراجعه کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/160821

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز