لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نکات مهم در مصرف پلاویکس چیست؟

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

فهرست مطالب

نکات مهم در مصرف پلاویکس چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نکات مهم در مصرف پلاویکس چیست؟ تداخلات دارویی پلاویکس می تواند منجر به بروز برخی فعل وانفعالات مختلف شود. به عنوان مثال ، برخی از تداخلات دارویی می توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند. سایر فعل و انفعالات می توانند عوارض جانبی ناشی از دارو را افزایش دهند یا آنها را شدیدتر کنند.  همچنین این دارو می تواند با مکمل های خاص و همچنین برخی از مواد غذایی تعامل داشته باشد.

 سازمان غذا و دارو (FDA) داروهای تجویزی مانند پلاویکس را برای درمان برخی شرایط تأیید می کند. پلاویکس برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی در افراد با برخی بیماری های قلبی عروقی مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

برخی از شایع ترین تداخل دارویی پلاویکس با سایر داروها، عبارتند از:

 مهار کننده های پمپ پروتون دسته ای از داروها هستند که توسط آنزیم های تجزیه کننده پلاویکس تجزیه می شوند. مصرف این داروها با پلاویکس می تواند اثر پلاویکس را کاهش دهند. این وضعیت ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

نمونه هایی از مهار کننده های پمپ پروتون که می توانند اثربخشی پلاویکس را کاهش دهند، عبارتند از:

  • امپرازول (Prilosec)
  • لانزوپرازول (Prevacid)
  • ایزومپرازول یا نکسیوم
  • پانتوپرازول یا پروتونیکس
  • دکسلان سوپرازول دگزیلانت

اگر یکی از داروهای ذکر شده در بالا را مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا استفاده از پلاویکس برای شما بی خطر است یا نه مشورت کنید. آنها ممکن است درمان متفاوتی را پیشنهاد دهند تا از تداخل دارویی جلوگیری شود.

تداخل پلاویکس و ایبوپروفن یا سایر NSAID ها

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

مصرف پلاویکس با ایبوپروفن  یا سایر NSAID ها (داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی) می تواند خطر خونریزی جدی را افزایش دهد.  پلاویکس و NSAID هر کدام به تنهایی می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. مصرف این داروها با هم، بیشتر خطر خونریزی ، به ویژه خطر خونریزی در معده را افزایش می دهد.

نمونه هایی از NSAIDs که می توانند خطر خونریزی معده را افزایش دهند، عبارتند از:

  • آسپرین
  • اتودولاک
  • ناپروکسن
  • ایندومتاسین
  • کتورولاک (Acuvail)
  • سلکوکسیب (سلبرکس)

اگر هنگام استفاده از پلاویکس نیاز به مصرف دارویی برای تسکین درد دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به جای ایبوپروفن یا سایر NSAID ها، استامینوفن (Tylenol) مصرف کنید. به این دلیل که استامینوفن هنگام مصرف با پلاویکس خطر کمتری برای خونریزی دارد.

در حالی که از پلاویکس استفاده می کنید، قبل از شروع مصرف هر داروی جدید ، از جمله مسکن ها، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل پلاویکس و وارفارین 

مصرف پلاویکس با وارفارین (کومادین) یا سایر داروهای رقیق کننده خون خطر عوارض جانبی مانند خونریزی جدی را افزایش می دهد. داروهای پلاویکس و رقیق کننده خون هر کدام در جلوگیری از تشکیل لخته در خون موثر هستند.

تداخل پلاویکس و مواد افیونی

مصرف پلاویکس با مواد افیونی (تسکین دهنده درد قوی) توصیه نمی شود.  اگر داروها با هم مصرف شوند، مواد افیونی می توانند اثر پلاویکس را کاهش دهد.

تداخل پلاویکس و داروهای ضد افسردگی

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

مصرف پلاویکس با داروهای ضد افسردگی خاص توصیه نمی شود. داروهای ضد افسردگی و پلاویکس خاص می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. مصرف این داروها با همبیشتر خطر خونریزی را افزایش می دهد.

تداخل پلاویکس و رپاگلینید

شما باید از مصرف پلاویکس با داروی خاص دیابت به نام رپاگلینید خودداری کنید.  پلاویکس سطح رپاگلینید را در بدن شما افزایش می دهد، که ممکن است خطر برخی از عوارض جانبی ناشی از رپاگلینید را افزایش دهد. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم ، پزشک ممکن است دوز رپاگلینید را تنظیم کند.

تداخل پلاویکس و گیاهان دارویی و مکمل ها

تا به حال ثابت نشده که پلاویکس با گیاهان دارویی و یا مکمل ها، تداخل دارویی ایجاد کرده باشد. با این وجود، قبل از استفاده از هر یک از این محصولات هنگام مصرف پلاویکس، هنوز باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

تداخل پلاویکس و ویتامین K

هیچ فعل و انفعال شناخته شده ای بین Plavix و ویتامین K وجود ندارد. اگر هنگام استفاده از پلاویکس نگران مصرف این ویتامین هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل پلاویکس و گریپ فروت

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

اصولا به بیمارانی که پلاویکس مصرف می کنند توصیه می شود از آب گریپ فروت و یا میوه آن استفاده نکنند. گریپ فروت با آنزیم های خاصی در کبد شما ارتباط برقرار می کند، و بر نحوه متابولیسم (پردازش) پلاویکس در بدن تأثیر می گذارد. با این تداخل، سطح پلاویکس در بدن کاهش می یابد و ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

تداخل پلاویکس و قهوه

مصرف قهوه همزمان با پلاویکس منجر به بروز تداخل دارویی نمی شود. با این حال، هنگام مصرف پلاویکس، نباید زیاد قهوه بنوشید. قهوه می تواند مخاط معده را تحریک کند که گاهی اوقات باعث ناراحتی معده یا خونریزی می شود.

تداخل پلاویکس و الکل

هیچ تداخل شناخته شده ای بین پلاویکس و الکل وجود ندارد. با این حال، مصرف زیاد الکل همراه با پلاویکس می تواند معده را تحریک کند. برای برخی از افراد، این وضعیت ممکن است خطر خونریزی، به ویژه در معده افراد را افزایش دهد.

موارد منع مصرف پلاویکس

  • پلاویکس برای درمان کلسترول. پلاویکس برای درمان افزایش کلسترول تایید نشده است؛ و نباید برای این منظور استفاده شود.
  • پلاویکس برای ترومبوز ورید عمقی. پلاویکس برای درمان یا جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT) مورد تایید نیست؛ و نباید برای این منظور استفاده شود.

نحوه مصرف پلاویکس  

دوز پلاویکس که پزشک برای بیمار تجویز می کند به نوع و شدت بیماری که برای درمان آن از پلاویکس استفاده می کند، بستگی دارد. بر همین اساس بیماران حتماً باید دوز دارو را طبق تجویز پزشک خود مصرف کنند. پزشک بهترین دوز را متناسب با نیاز بیمار تعیین می کند.

پلاویکس به صورت قرص خوراکی مصرف می شود. در دو قدرت 75 میلی گرم و 300 میلی گرم در دسترس است.

انواع و نحوه تجویز دارو پلاویکس

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

پلاویکس به صورت قرص هایی است که هر روز یک بار از طریق دهان مصرف می شود در دسترس عموم قرار دارند. این دارو همچنین در قرص هایی با مقاومت بالاتر وجود دارد که در شروع درمان به عنوان «دوز بارگیری» استفاده می شود. دوز بارگیری برای افزایش فوری سطح دارو در بدن کاربرد دارد.

Brilinta به صورت قرص هایی است که دو بار در روز از طریق دهان مصرف می شود. برای Brilinta دوز بارگیری نیز وجود دارد؛ اما این در حالی است که بیمار در ابتدای درمان بیماری خود مجبور است بیش از یک قرص Brilinta بخورد. Plavix و Brilinta را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

فرق بین Plavix و Brilinta  

 Plavix و Brilinta کاربردهای تأیید شده متفاوتی دارند، اما هر دو برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد مبتلا به سندرم حاد کرونر (ACS) استفاده می شود.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که با افرادی که از پلاویکس و آسپرین استفاده می کنند، نسبت به افرادی که بریلینتا و آسپرین مصرف کرده بودند، عوارض کمتری داشته اند. پلاویکس و بریلینتا هر دو داروهایی با نام تجاری هستند. یک فرم عمومی از پلاویکس، به نام کلوپیدوگرل، برای استفاده در دسترس است. با این حال، فرم عمومی از Brilinta هنوز در دسترس نیست.

آیا می توانم در زمان جراحی از پلاویکس استفاده کنم؟

معمولا به بیماران توصیه می شود در زمان هرگونه جراحی از پلاویکس استفاده نکنند؛ زیرا پلاویکس خطر خونریزی را افزایش می دهد. در واقع، پزشک احتمالاً توصیه می کند که مصرف Plavix را 5 روز قبل از انجام جراحی های خاص قطع کنید. این توصیه بسته به نوع جراحی و وضعیت سلامتی شما ممکن است متفاوت باشد.

آیا در زمان مصرف پلاویکس باید رژیم خاصی را دنبال کنم؟

 هنگام استفاده از پلاویکس، نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی. یک استثنا فقط در این مورد وجود دارد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند هنگام مصرف پلاویکس از مصرف آب گریپ فروت و گریپ فروت خودداری کنید. این محصولات می توانند با پلاویکس تداخل دارویی ایجاد کنند؛ اما به طور کلی خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به کاهش خطر کلی بیماری های قلبی و حوادث قلبی عروقی کمک می کند.

آیا در هنگام مصرف پلاویکس باید آزمایش خون بدهم؟

تداخلات دارویی پلاویکس | پزشکت

 اگر از داروهای رقیق کننده خون خاصی استفاده می کنید، باید آزمایشات مکرر انجام دهید تا سرعت لخته شدن خون را بررسی کنید؛ اما پلاویکس رقیق کننده خون نیست. در عوض، یک مهار کننده پلاکت است.

اگر به اختلال لخته شدن خون یا سایر خطرات خونریزی مبتلا هستید، پزشک شاید در حین استفاده از پلاویکس، با انجام آزمایش خون، وضعیت شما را کنترل کند. در غیر این صورت، برای بررسی توانایی لخته شدن خود نیازی به انجام آزمایشات معمول خون نخواهید داشت.

 متابولیسم ضعیف پلاویکس، یعنی چه؟

پلاویکس تنها در صورتی در بدن عمل می کند که بدن قادر به متابولیسم (تجزیه) دارو باشد. به منظور متابولیسم پلاویکس، بدن از آنزیمی (نوع پروتئین) به نام CYP2C19 استفاده می کند که در کبد یافت می شود.

هر فرد مقدار متفاوتی از این آنزیم را در بدن خود دارد. بعضی از افراد مقدار کمی از آن را دارند، در حالی که افراد دیگر مقدار بیشتری دارند. این مقدار می تواند به دلیل آرایش ژنتیکی فرد یا سابقه بیماری کبدی متفاوت باشد.

افرادی که مقدار کمی CYP2C19 دارند، «متابولیسم ضعیف» Plavix محسوب می شوند، زیرا بدن آنها نمی تواند دارو را به خوبی تجزیه کند. در افراد با این وضعیت پزشک ممکن است دارو دیگری را تجویز کند.

چه مدت باید پلاویکس مصرف کنم؟

قرار است از پلاویکس به عنوان یک درمان طولانی مدت استفاده شود. اگر شما و پزشکتان تشخیص دهید که پلاویکس برای شما بی خطر و موثر است، احتمالاً به شما توصیه می شود در طولانی مدت آن را مصرف کنید. پلاویکس حدود 30 تا 60 دقیقه بعد از مصرف در بدن شروع به کار می کند. به مدت 7 تا 10 روز پس از مصرف دوز، به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک می کند.

سخن آخر

نکات مهم در مصرف پلاویکس چیست؟ تداخلات دارویی پلاویکس می تواند منجر به بروز برخی فعل وانفعالات مختلف شود. به عنوان مثال ، برخی از تداخلات دارویی می توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند. سایر فعل و انفعالات می توانند عوارض جانبی ناشی از دارو را افزایش دهند یا آنها را شدیدتر کنند.  همچنین این دارو می تواند با مکمل های خاص و همچنین برخی از مواد غذایی تعامل داشته باشد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/plavix#for-professionals

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر آقای دکتر پدرم 9روز پیش براش آنژیوگرافی انجام دادن برای یکی از رگهاش که تنگ شده بود فنر گذاشتن و یکسری دارو تجویز شده که یکی از داروهاشون پلاویکس75هست که خارجیه.الان درد شدیدکلیوی دارند دکترشون تهران هست و ماشهرستان، نمی‌دونیم فعلا تا نوبت بعدی معاینه شون براشون چه اقدامی کنیم؟؟!ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.باتشکر

    1. سلام بعید است درد کلیه پدرتان ارتباطی با پلاویکس داشته باشد شما می توانید با متخصص داخلی کلیوی مشاوره فرمایید.مراجعه بفرمایید.

  2. سلام وقت بخیر.پدرم ده روز شروع کرده قرص پلاویکس مصرف کرده بخاطر عمل چشم پنج روز قبل عمل مصرف نکرده و پنج روز هم بعد عمل مصرف نکرده باز شروع کرده به مصرف پلاویکس کف پاهاش کاملا کبود شده شبیه خون مردگی یکم ورم داره به دکتر داخلی مراجعه کردیم دکتر گفت پنج روز پلاویکس رو قطع کنید بعد پنج روز یه روز در میون مصرف کنید.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. با سلام پدر من روزانه یک عدد مصرف پلاویکس داره بعد از انژیو ؛ امرور به اشتباه دو تا پلاویکس مصرف کردن به فاصله یک ربع ، میخاستم بدونم باید چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز