لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مزایای بالا نگه داشتن پاها

مزایای بالا نگه داشتن پاها | پزشکت

فهرست مطالب

مزایای بالا نگه داشتن پاها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مزایای بالا نگه داشتن پاها بسیار زیاد است، چون ما عادت کرده ایم که در طول روز زمان زیادی را روی پاهای خودمان بنشینیم و یا بایستیم. از مزایای بالا نگه داشتن پاها بعد از خستگی یک روز کاری آن است که منجر به بهبود جریان خون در قسمت تحتانی بدن می شود. همین بهبود جریان خون می تواند تاثیر بسیار زیادی در سلامت سیستم قلبی و عروقی و کلی بدن ما داشته باشد. از سایر مزایا بالا نگه داشتن پاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 جریان خون را بهبود می بخشد.

بالا نگه داشتن پاها می تواند به بهبود جریان خون در اندام تحتانی کمک کند. این در حالی است که خون کم اکسیژن از طریق رگها به قلب شما برمی گردد. برخلاف عروق، فشار جریان خون در رگ ها نسبتاً کم است. برای کمک به حرکت خون همراه، رگ های شما از دریچه های کوچک و انقباض عضلات اطراف برای کمک به حرکت خون به سمت عقب قلب  استفاده می کنند.

هنگام نشستن یا ایستادن، خون و اکسیژن در پاها نیز باید بر خلاف نیروی جاذبه زمین حرکت کند تا به قلب  بازگردد. بالا نگه داشتن پاها، آنها را بالاتر از سطح قلب قرار می دهد. در این شرایط جریان خون بر خلاف نیروی جاذبه زمین حرکت می کند. این وضعیت ممکن است به بهبود جریان خون در وریدهای پاهای شما کمک کند.

تورم را کاهش می دهد.

مزایای بالا نگه داشتن پاها | پزشکت

تورم می تواند به دلیل تجمع مایعات اضافی (ورم) یا التهاب رخ دهد. حتی این احتمال وجود دارد که جراحات یا برخی بیماری ها باعث تورم در پاهای شما شود. بالا نگه داشتن پاها به همان روشی که به بهبود جریان خون کمک می کند، ممکن است به تخلیه مایعات اضافی به طور موثر کمک کند.

فشار خون در پاها را کاهش می دهد.

ایستادن یا نشستن  مدت طولانی می تواند باعث جمع شدن خون در رگ های پاهای شما شود. حتی می تواند منجر به افزایش فشار در  وریدها شود که به نوبه خود ممکن است در ایجاد شرایطی مانند رگ های واریسی نقش داشته باشد. بالا نگه داشتن پاها می تواند با تخلیه خونی که جمع شده است، به کاهش فشار در پاها کمک کند.

اگر مدتی ایستاده اید، نشستن با بالا نگه داشتن پاها می تواند به کاهش فشار و حساسیت پاهای خسته نیز کمک کند.

بهبود بیماری ها با بالا نگه داشتن پاها

مزایای بالا نگه داشتن پاها | پزشکت

بالا نگه داشتن پاها، علاوه بر مزایای سلامتی، علائم برخی از بیماری ها را تسکین می دهد، از جمله:

بیماری های وریدی

نشستن های طولانی مدت، ایستادن یا کم تحرکی از عواملی هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های وریدی را افزایش دهند. بالا نگه داشتن پاها ممکن است در پیشگیری یا تسکین بیماری های وریدی موثر باشد، مانند:

  • ترومبوفلبیت سطحی. ترومبوفلبیت سطحی یک لخته خون در رگ زیر پوست است که می تواند باعث تورم و حساسیت شود. در حالی که برخی از ترومبوفلبیت سطحی ها کم خطر هستند، اما اغلب ممکن است با ترومبوز ورید عمقی همراه باشند.
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT).DVT زمانی است که لخته خون در یکی از رگ های عمیق پای شما ایجاد می شود. این لخته ها می توانند جریان خون را مسدود کرده و منجر به تورم یا درد پا شوند. این لخته همچنین می تواند به ریه های شما انتقال پیدا کرده و باعث آمبولی ریه شود.
  • رگ های واریسی. واریس وقتی اتفاق میفتد که خون در رگ های شما جمع شود. این رگ ها دقیقاً در زیر سطح پوست شما قرار دارند و به نظر می رسد متورم، آبی و پیچ خورده هستند. واریس می تواند علائمی ایجاد کند که اغلب بعد از مدت ها نشستن یا ایستادن بدتر می شوند.
  • نارسایی مزمن وریدی (CVI).CVI زمانی اتفاق میفتد که خون نتواند به طور موثر به قلب شما بازگردد. در این شرایط خون ممکن است در پاهای شما جمع شود. این وضعیت می تواند علائم مختلفی از جمله درد، تورم و واریس را در پاهایتان ایجاد کند.
صدمات

هر گونه آسیب دیدگی و صدمات بر روی پاها می تواند منجر به بروز علائمی مانند درد، حساسیت و تورم شود. بالا نگه داشتن پاها ممکن است به تسکین این علائم کمک کند.

بعد از جراحی

بالا بردن پا بعد از جراحی همچنین ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. علاوه بر این، لخته شدن خون مانند DVT یا ترومبوفلبیت پس از جراحی ها، به ویژه با تعویض مفصل ران یا پا، نگران کننده است. اگرچه انجام حرکت ملایم و ماندن زیاد در یک وضعیت مهم است، اما بالا بردن دوره ای پاها می تواند به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کند.

مزایای بالا نگه داشتن پاها در دوران حاملگی

مزایای بالا نگه داشتن پاها | پزشکت

التهاب و تورم در اندام تحتانی در دوران بارداری طبیعی است. این وضعیت ممکن است به دلیل افزایش احتباس مایعات، تغییرات هورمونی و فشار از رحم در حال انقباض باشد. اما بالا بردن پا می تواند به کاهش این تورم کمک کند.

سلولیت

سلولیت عفونت پوستی است که غالباً توسط باکتری ایجاد می شود. این باکتری ها از طریق زخم در پوست وارد بدن شما می شوند و می توانند علائمی مانند حساسیت، قرمزی پوست و تورم ایجاد کنند. خود عفونت با آنتی بیوتیک درمان می شود. با این حال، اگر سلولیت روی بازو یا پای شما ایجاد شود، پزشک ممکن است برای کاهش تورم، اندام آسیب دیده به شما توصیه کند که آن را بالاتر از قلب خود قرار دهید.

ورم لنفاوی

ورم لنفاوی، بیماری است که می تواند به دلیل آسیب به سیستم لنفاوی اتفاق بیفتد. این وضعیت می تواند باعث جمع شدن مایع لنفاوی در بدن شما  و منجر به تورم در بسیاری از قسمت های بدن از جمله پاها شود. ورم لنفاوی یک بیماری پیش رونده است، به این معنی که با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود.

بالا بردن پا ممکن است به کاهش تورم در مراحل اولیه بیماری کمک کند، اما در مراحل بعدی موثر نیست.

نحوه و تعداد دفعات بالا نگه داشتن پا

مزایای بالا نگه داشتن پاها | پزشکت

دقیقاً اینکه چه مدت و چند مرتبه باید پاها را بالا نگه دارید، به علت اصلی بالا نگه داشتن پاها بستگی دارد. اما برای نحوه درست بالا نگه داشتن پاها، بهتر است:

  •  به حالت خوابیده یا دراز کشیده قرار بگیرد.
  • پاها را طوری قرار دهید که بالاتر از سطح قلب شما باشند. برای رسیدن به این هدف از بالش استفاده کنید. اگر نمی توانید پاها را به سطح قلب برسانید، سعی کنید پاها را روی میز یا مبل قرار دهید زیرا این کار همچنان به کاهش نیروی جاذبه کمک می کند.
  • پاها را حدود 15 دقیقه بلند نگه دارید.
  • این کار را هر روز 3 تا 4 بار انجام دهید.

همچنین گزینه استفاده از دیوار برای بالا نگه داشتن پاها وجود دارد. به راحتی روی زمین دراز کشیده و کمر خود را به سمت دیوار بلند کنید. بالشی را زیر سر خود بگذارید، سپس پاها را بالا بیاورید و به دیوار تکیه دهید، صاف نگه دارید. این روشی است که اغلب در یوگا استفاده می شود. بسیاری از یوگی ها قسم می خورد که یکی از ورزشهای کششی مورد علاقه آنها باشد. اطمینان حاصل کنید که فقط از 5 تا 10 دقیقه در حالت باقی بمانید تا استرس بی موردی روی پاشنه ها، زانوها یا ستون فقرات وارد نشود.

همچنین زمان مناسبی برای انجام وظیفه مضاعف و چرخاندن پا و مچ پا برای کمک به مشکلات گردش خون است. همچنین می توانید ماهیچه های ساق پا و عضلات ران خود را گاه به گاه خم کرده و آزاد کنید تا گردش خون را در پاها تقویت کنید.

در هنگام انجام دادن این تمرین بهتر است، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

اول، اگر سابقه یک بیماری زمینه ای دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که انجام این تمرین برای شما بی خطر است. این همیشه یک قانون خوب است قبل از انجام هر روش درمانی جدید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است نکات خاصی در مورد چگونگی انجام بالا بردن پا برای وضعیت شما داشته باشد. حتی احتمال دارد این تمرین را برای شرایط شما توصیه نکند.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که از تکیه گاه مناسبی برای بدن خود برخوردار هستید. مطمئن باشید که روی سطحی دراز کشیده اید که از پشت شما به خوبی پشتیبانی  می کند.

به یاد داشته باشید که پاهای شما باید بالاتر از سطح قلب شما قرار بگیرند. به همین دلیل، ممکن است استفاده از بالش برای بالا نگه داشتن پاها مفید باشد. در حقیقت، بالشی تهیه کنید که مخصوص بالا بردن پا طراحی شده باشد.

در آخر، مهم است که در صورت بهبودی از آسیب یا جراحی، دستورالعمل های پزشک خود را رعایت کنید. اگر بالا نگه داشتن پا بخشی از برنامه بهبودی شماست، حتماً به راهنمایی های پزشک در مورد هر چند وقت یکبار و مدت زمان انجام آن پایبند باشید.

سخن آخر

بالا نگه داشتن پاها از چند طریق می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. برخی از مزایای اصلی شامل بهبود جریان خون، کاهش التهاب و فشار کمتر در وریدهای پاهای شما است.

زنان برای کمک به تسکین علائم واریس و کاهش تورم در دوران بارداری می توانند از این تمرین  استفاده کنید. همچنین ممکن است یک روش مفید برای پیشگیری از لخته شدن خون پس از جراحی باشد.

قبل از تلاش برای بالا بردن پا اطمینان مطمئن شوید که از پشت و پاها پشتیبانی کافی داشته باشید. اگر وضعیت سلامتی زمینه ای دارید، حتماً قبل از بالا بردن پا با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/elevating-legs#bottom-line

https://www.veinclinics.com/blog/what-are-health-benefits-elevating-your-legs/

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز