لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاثیر کرونا بر دهان و دندان

تاثیر کرونا بر دهان و دندان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پزشکان و محققان در حال بررسی تاثیر کرونا بر دهان و دندان و بسیاری از آثار COVID-19 و تأثیر احتمالی آن بر روی دندان ها، لثه ها و حفره دهان هستند. سندرم دیستریس تنفسی حاد ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) باعث بیماری کروناویروس جدید 2019 (COVID-19) می شود. بررسی ها نشان نداده که COVID-19 می تواند به سلامت دهان و دندان منجر شود.

با این حال، یک مطالعه در سال 2021 نشان می دهد که بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند در ایجاد SARS-CoV-2 نقش داشته باشد.

این مطالعه نشان می دهد که دهان می تواند به عنوان نقطه ورود SARS-CoV-2 عمل کند زیرا سلول های زبان، لثه ها و دندان ها دارای آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین -2 (ACE2) هستند. این گیرنده پروتئین است که به ویروس اجازه ورود به سلول ها را می دهد.

در افرادی که سلامت دهان و دندان ضعیفی دارند، حضور گیرنده های ACE2 بیشتر به نظر می رسد.

مقاله ای دیگر خاطرنشان می کند که ممکن است بین بیماری لثه و تغییرات پلاک دندان با افزایش خطر عوارض ناشی از COVID-19 ارتباطی وجود داشته باشد.

محققان پیشنهاد می کنند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند احتمال انتقال باکتری ها از دهان به ریه ها را افزایش دهد. حتی ممکن است خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را علاوه بر COVID-19 افزایش دهد.

COVID-19 و دسترسی به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) بهداشت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت و رفاه کلی فرد است.

دسترسی به مراقبت های دندانپزشکی در کاهش مراحل اولیه بیماری دهان و دندان مهم است. همه گیری COVID-19 منجر به کاهش ساعات کار و تعطیلی اقدامات دندانپزشکی، مگر در موارد اقدامات اضطراری شده است. این امر دسترسی افراد به مراقبت های معمول را محدود کرده است.

CDC همچنین خاطرنشان می کند که این عدم دسترسی به مراقبت های دندانی به طور نامتناسبی بر افرادی که از خانواده های کم درآمد هستند، تأثیر می گذارد.

تنها 20 درصد از دندانپزشکان خدمات بیمه ای را قبول می کنند.

بیماری ژنتیک

COVID-19 و التهاب لثه

تاثیر کرونا بر دهان و دندان | پزشکت

ژنژیویت به التهاب لثه اشاره دارد .برخی از علائم التهاب لثه عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • لثه های قرمز و متورم
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

بهداشت ضعیف دهان می تواند منجر به تجمع باکتری هایی شود که به دندان می چسبند و پلاک دندان را تشکیل می دهند. این یک علت شایع التهاب لثه است.

نویسندگان یکی گزارش مورد 2021 حدس می زنند که ابتلا به یک بیماری ناتوان کننده مانند COVID-19 ممکن است به این معنی باشد که فرد کمتر بهداشت دهان و دندان را رعایت می کند. این امر باعث رشد پلاک های دندانی می شود که خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش می دهد.

محققان همچنین پیشنهاد می کنند که خونریزی لثه ها ممکن است یکی از علائم COVID-19 باشد. آنها مشاهده کردند که علائم التهاب لثه پس از بهبودی از COVID-19 کاهش می یابد. با این حال، این یافته ها بر اساس مطالعه سه نفر است. برای تأیید آنها تحقیقات بیشتری در جمعیت وسیع تری لازم است.

آیا COVID-19 می تواند باعث حساسیت دندان شود؟

به نظر نمی رسد هیچ تحقیقی مبنی بر وجود ارتباط مستقیم بین COVID-19 و حساسیت دندان وجود داشته باشد. وقتی مینای دندان که لایه سخت خارجی محافظ دندان است آسیب ببیند یا ضعیف شود، فرد حساسیت دندان را تجربه می کند. برخی از علائم حساسیت دندان، عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی هنگام جویدن
  • حساسیت به غذاهای گرم یا سرد
  • درد بعد از قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های شیرین یا اسیدی

برای موارد خفیف حساسیت دندان، فرد می تواند از خمیردندان حساسیت زا استفاده کند. آنها همچنین می توانند از مسواک نرم استفاده کنند. در صورت تداوم علائم، فرد بهتر است با دندانپزشک مشورت کند.

COVID-19 و خشکی دهان

خشکی دهان یا زمانی رخ می دهد که بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان وجود ندارد. این امر تجزیه غذا، شستن ذرات غذا از دهان و بلع غذا را مشکل می کند. خشکی دهان ممکن است یکی از علائم اولیه COVID-19 باشد و یکی از شایع ترین علائم دهانی بود که توسط 108 نفر در مطالعه ای در The Lancet گزارش شد. با این حال، دلایل این امر هنوز مبهم است.

نویسندگان مطالعه می گویند که خشکی دهان ممکن است یک اثر مستقیم ویروس SARS-CoV-2 باشد که غدد بزاقی را آلوده و آسیب می رساند. همچنین ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یا به عنوان عارضه جانبی درمان COVID-19 رخ دهد.

خشکی دهان بدون درمان می تواند خطر پوسیدگی دندان و عفونت در دهان را افزایش دهد.

COVID-19 و زخم های دهانی

تاثیر کرونا بر دهان و دندان | پزشکت

مانند سایر عفونت های ویروسی، SARS-CoV-2 سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و فرد را مستعد سایر بیماری های ثانویه می کند.

برخی افراد در حال بهبودی از این عفونت، زخم هایی را در دهان خود مشاهده کرده اند. در برخی از موارد پزشکان این زخم ها را شبیه برفک می دانند، در حالی که برخی دیگر نسبتاً نامناسب به نظر می رسند. زخم ممکن است به صورت یک لکه سفید روی زبان، لثه ها یا سقف دهان ایجاد شود.

برخی علائم دیگر زخم های دهانی ناشی از کرونا، عبارتند از:

  • درد مبهم
  • احساس سوزش
  • ناراحتی در هنگام خوردن و نوشیدن
  • برجستگی های سفید یا قرمز در دهان

طبق گزارش سرویس بهداشت ملی (NHS)، زخم های دهان معمولاً طی 1-2 هفته به خودی خود برطرف می شوند. اگر زخم ها بیش از 3 هفته ادامه یافت، فرد باید با پزشک مشورت کند، زیرا این می تواند نشان دهنده یک عفونت فرصت طلب دیگر باشد.

از طرف دیگر، یک داروساز می تواند اقدامات ساده ای را برای درمان زخم در خانه توصیه کند. این اقدامات می تواند به شکل دهانشویه ضد میکروبی، ژل یا کرم موضعی، قرص های دارویی یا اسپری دهان باشد.

آیا COVID-19 می تواند باعث ترک دندان شود؟

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، دندانپزشکان از زمان شروع همه گیری کووید -19، 59 درصد در دندان قروچه  و 53 درصد در دندان های خرد شده و ترک خورده را افزایش داده اند. آنها پیشنهاد می کنند که این می تواند در نتیجه سطوح بالاتر اضطراب در طول همه گیری همه گیر و وضعیت بد بدن ناشی از محیط کار از خانه رخ دهد.

دندانپزشکان توضیح می دهند که اضطراب و وضعیت بد بدن می تواند باعث قفل شدن فک و دندان قروچه در افراد شود. اینها رفتارهای غیر ارادی ناشی از استرس اضافی و افزایش فشار بر روی دندان ها است که آنها را ضعیف کرده و بیشتر مستعد ترک خوردن می شوند.

مواردی که دندان های آنها ترک خورده یا ترک خورده نیز در افراد مبتلا به کووید -19 شدید رخ داده است. یک مطالعه نشان می دهد افرادی که تحت مراقبت های ویژه هستند، مانند کسانی که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند، طیف وسیعی از عوارض را از جمله دندان های خرد شده را تجربه می کنند.

چرا دندانپزشکان کمتر به کرونا مبتلا شده اند؟

تاثیر کرونا بر دهان و دندان | پزشکت

گزارش ها و بررسی ها نشان می دهد نرخ COVID-19 در بین دندانپزشکان کمتر از یک درصد است. بر اساس اولین گزارش در نوع خود در ایالات متحده بر اساس داده های جمع آوری شده در ژوئن 2020، اگرچه فرض بر این است که دندانپزشکان در معرض خطر بالای COVID-19 قرار دارند، اما کمتر از یک درصد از آنها مثبت COVID-19 بودند. علاوه بر این، 99 درصد از دندانپزشکان هنگام درمان بیماران از روشهای کنترل عفونت پیشرفته مانند پروتکل های غربالگری و اقدامات ضد عفونی کننده استفاده می کنند.

این گزارش، که پیش از چاپ توسط مجله انجمن دندانپزشکان آمریکا به صورت آنلاین منتشر شد. اولین مجموعه و انتشار گسترده مقیاس میزان عفونت دندانپزشکان آمریکایی و شیوه های کنترل عفونت مربوط به COVID-19 است.

 مارسلو آراخو، مارسلو آراخو، DDS، MS، Ph.D.، نویسنده ارشد گزارش، گفت: “این خبر بسیار خوبی برای دندانپزشکان و بیماران است.” “این بدان معناست که آنچه دندانپزشکان انجام می دهند – افزایش کنترل عفونت و توجه بیشتر به ایمنی بیمار و تیم دندانپزشکی – در حال کار است.”

 دکتر آراجو افزود نویسندگان گزارش، محققان موسسه علمی و تحقیقاتی ADA و موسسه سیاست سلامت مستقر در شیکاگو، همچنان به جمع آوری داده های مربوط به میزان عفونت در دندانپزشکان و گزارش آنها می پردازند.

شیوع تخمینی کرونا در بین دندانپزشکان چقدر است؟

 این گزارش بر روی نزدیک به 2200 دندانپزشک در ماه ژوئن متمرکز بود و مشخص شد: 82 درصد از دندانپزشکان یک ماه قبل از نظرسنجی بدون علامت بودند. 16.6 درصد از آنها آزمایش COVID-19 را گزارش کرده بودند. کسانی که آزمایش مثبت داشتند. در هیچ منطقه جغرافیایی خاصی جمع نشده بودند. در میان افرادی که آزمایش نشده اند. کمتر از یک درصد (0.32) توسط پزشک تشخیص COVID-19 داده شده است. نویسندگان نتایج را از نظر جغرافیایی با دندانپزشکان آمریکایی مقایسه کردند. شیوع تخمینی کمتر از یک درصد (0.9) با حاشیه خطا 0.5 درصد را پیدا کردند.

دکتر آراجو می گوید: “درک خطرات ناشی از انتقال COVID-19 در محیط دندانپزشکی برای بهبود ایمنی بیمار و تیم دندانپزشکی بسیار مهم است.” “این مطالعه گامی دیگر برای درک آنچه کار می کند به ما می دهد. دندانپزشکان از ADA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده پیروی می کنند. این امر به حفظ امنیت دندانپزشکان و بیماران آنها تا حد امکان کمک می کند. “

 بر اساس داده های پایگاه داده ای که توسط وزارت کار ایالات متحده نگهداری می شود. در ماه مارس، نیویورک تایمز دندانپزشکی را به عنوان یکی از مشاغل در معرض خطر ابتلا به COVID-19 قرار داد. فرض بر این بود که انتقال ویروس می تواند به دلیل نزدیکی بین متخصصان دندانپزشکی و بیماران و به دلیل این که بسیاری از اقدامات دندانپزشکی باعث ایجاد آئروسل می شود. حتی ممکن است حاوی ذرات ویروسی از افراد آلوده باشد.

 این گزارش تازه منتشر شده، با میزان بسیار پایین عفونت COVID-19 در بین دندانپزشکان، از موثر بودن توصیه های CDC و ADA در جلوگیری از انتقال ویروس پشتیبانی می کند.

سخن آخر

در میان افزایش بیماری های دهان و دندان در طول همه گیری، محققان در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا این بیماری ها ناشی از COVID-19 هستند. یا عوامل ثانویه مانند استرس، وضعیت بد بدن یا سایر شرایط باعث بروز آنها شده اند. اگرچه هنوز هیچ شواهد مشخصی وجود ندارد که ارتباط قطعی COVID-19 با سلامت دهان و دندان را نشان دهد. اما مردم باید سعی کنند از بهداشت شخصی و دهان و دندان به عنوان نوعی پیشگیری از بیماری بهره بگیرند.

در صورت بروز هر گونه علائم و عوارض کرونا و یا شایع ترین اختلالات دندانپزشکی بهتر است از یک دندانپزشک باتجربه مشاوره بگیرید. مشاوره آنلاین با بهترین دندانپزشک در تهران و حتی جراح دندانپزشک برای انواع جراحی های دندانپزشکی در پزشکت با ارائه خدمات در سراسر کشور امکان پذیر است. از طرفی هم در مورد نگرانی های خود در مشکلات و ابهامات واکسن کرونا می توانید با خدمات مشاوره آنلاین پزشکی از متخصص داخلی با تجربه در تهران مشاوره بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز