لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کریستال اورات در پوشک نوزاد

کریستال اورات در پوشک نوزاد || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کریستال های اورات در پوشک نوزاد ممکن است نشان دهنده باقی مانده های قرمز، نارنجی یا صورتی در ادرار باشد که تقریباً شبیه گرد و غبار قرمز آجری یا لکه صورتی در پوشک است. به دلیل رنگ آن در پوشک، والدین اغلب تصور می کنند که ادرار خونی است. اورات نمکی است که از اسید اوریک تشکیل شده است، یک اسید آلی ضعیف که به عنوان محصول جانبی متابولیسم برخی مواد شیمیایی درون زا در بدن تولید می شود. در حالی که کریستال های اورات در ادرار کودک شما در چند روز اول پس از تولد شایع است، وجود آنها در یک دوره طولانی می تواند باعث نگرانی شود. در این مقاله از پزشکت در مورد علل مختلف کریستال های اورات در نوزادان و راه های پیشگیری از آنها بحث می کنیم.

چه چیزی باعث ایجاد کریستال اورات در پوشک نوزاد می شود؟

نوزاد ممکن است کریستال های اورات را به دلیل غلظت بالای اسید اوریک در خون دفع کند. اسید اوریک یک محصول زائد است که در کبد، روده‌ها و سلول‌های خاصی از سیستم گردش خون زمانی که بدن پورین‌ها را تجزیه می‌کند، سنتز می‌شود . پورین ها ترکیباتی هستند که در طی پردازش طبیعی ترکیبات غذایی و ترکیباتی که در اثر مرگ طبیعی سلول آزاد می شوند، تشکیل می شوند.

اسید اوریک وارد خون شده و به کلیه ها می رسد. کلیه ها اسید اوریک را فیلتر می کنند که با سایر ترکیبات موجود در ادرار حل می شود و نمک های اسید اوریک به نام اورات ها را تشکیل می دهد. اسید اوریک اضافی منجر به تشکیل بیشتر اورات می شود. اورات اضافی از طریق ادرار دفع می شود و به صورت کریستال های اورات در پوشک کودک قابل مشاهده است.

شایع ترین علل کریستال اورات در پوشک نوزاد

کریستال اورات در پوشک نوزاد || پزشکت

شرایط و عوامل زیر می تواند منجر به غلظت اسید اوریک اضافی (هیپراوریسمی) در خون و در نهایت بلورهای اورات در پوشک نوزاد شود.

کم آبی بدن

شیر مادر (یا کمتر ایده آل، شیرخشک مخصوص نوزادان)، تنها غذای نوزادان در شش ماه اول زندگی است. نوزادان تمام مواد مغذی و مایعات خود را از شیر مادر دریافت می کنند. مصرف ناکافی شیر مادر می تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد، که ممکن است ادرار را غلیظ کند و خطر کریستال های اورات را در ادرار افزایش دهد.

مسائل مربوط به شیردهی، مانند کمبود شیر مادر، معمولاً یکی از دلایل اصلی کم آبی بدن نوزادان است. با این حال، ممکن است یک نوزاد به دلایل دیگری مانند استفراغ به دلیل بیماری و حتی اعتصابات طولانی مدت شیردهی دچار کم آبی شود.

بیماری های کلیوی

بیماری‌های کلیوی، مانند بیماری مزمن کلیه (CKD)، می‌توانند بر عملکرد کلیه‌ها تأثیر بگذارند و کارایی آن‌ها را در فیلتر کردن خون کاهش دهند. این می تواند منجر به تجمع کریستال های اورات در کلیه ها و در نهایت ایجاد سنگ کلیه شود. بلورهای اورات از کلیه ها ممکن است به قسمت هایی از دستگاه ادراری برسند و همچنین از طریق ادرار عبور کنند.

انواع مختلفی از بیماری های کلیوی وجود دارد، و نوزادان معمولاً ممکن است مشکلات مادرزادی کلیوی را تجربه کنند، مانند مواردی که به دلیل اختلالات ژنتیکی است. CKD معمولاً شایع ترین عامل خطر برای هیپراوریسمی، اسید اوریک اضافی در خون و افزایش خطر اورات است.

بیماری های زمینه ای و عوامل دیگر

چندین مشکل و شرایط دیگر ممکن است منجر به اسید اوریک اضافی در خون و کریستال های اورات در ادرار شود. این شرایط معمولاً در نوزادان نادر است. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • دیابت
  • کم کاری پاراتیروئید
  • عوارض برخی داروها
  • اسیدوز (اسید اضافی در خون)
  • بیماری های مزمن مانند سرطان خون
  • بیماری های مادر در دوران بارداری مانند پره اکلامپسی

عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد این شرایط شوند و عوامل مختلفی ممکن است باعث شوند که این شرایط به هیپراوریسمی منجر شود. بنابراین، اگر در مورد کریستال های اورات به دلیل بیماری در نوزادان نگرانی دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

کریستال های اورات چقدر در نوزادان دوام می آورند؟

کریستال اورات در پوشک نوزاد || پزشکت

مطالعات نشان می دهد که حدود 22 درصد از نوزادان در یک هفته اول زندگی خود کریستال های اورات را در پوشک خود نشان می دهند. کریستال های اورات در نوزادان معمولاً طی چند روز از بین می روند زیرا شیر مادر تثبیت می شود و کودک را به خوبی تغذیه می کند.

اگر کودک شما بیش از یک هفته باقیمانده کریستال های اورات قرمز رنگ را در پوشک خود دارد، با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر کودک شما خوب نیست یا در بدو تولد مشکل مادرزادی تشخیص داده شده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه غذاهایی می توانند باعث کریستال اورات شوند؟

اسید اوریک نیز به دلیل تجزیه پورین های موجود در مواد غذایی تولید می شود. کریستال های اورات به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی از پورین در نوزادان کمتر از شش ماه از آنجایی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند، دیده نمی شود.

مصرف بیش از حد مواد غذایی غنی از پورین توسط نوزادان بزرگتر از شش ماه ممکن است خطر کریستال های اورات را افزایش دهد. موارد زیر مواد غذایی با محتوای پورین بالا هستند. برخی این مواد غذایی عبارتند از:

  • لوبیا خشک
  • گوشت قرمز
  • گوشت اعضای بدن، مانند جگر
  • غذاها و نوشیدنی های سرشار از شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • انواع خاصی از غذاهای دریایی مانند سالمون، ساردین، میگو و خرچنگ دریایی

پرخوری در این غذاها به ندرت باعث ایجاد کریستال اورات در نوزادان سالم می شود. کریستال های اورات به دلیل رژیم غذایی با پورین بالا ممکن است در صورتی که رژیم غذایی جامد کودک به طور مداوم برای چند هفته تا چند ماه نامتعادل باشد، ایجاد شود و باعث مشکلات دیگری مانند سوء تغذیه نیز شود.

نوزادان مبتلا به مشکلات کلیوی یا کبدی و اختلالات ژنتیکی ممکن است به دلیل غذاهای غنی از پورین بیشتر در معرض کریستال های اورات باشند. به عنوان مثال، سندرم لش نیهان، یک اختلال ژنتیکی نادر است که باعث کمبود یک آنزیم حیاتی برای پردازش پورین می شود.

عدم وجود آنزیم بر مسیرهای بیوشیمیایی بدن برای پردازش پورین تأثیر می گذارد. این منجر به اسید اوریک اضافی در خون و افزایش شانس بلورهای اورات به دلیل رژیم غذایی با پورین بالا می شود.

چگونه از بلورهای اورات در نوزادان جلوگیری کنیم؟

کریستال اورات در پوشک نوزاد || پزشکت

بلورهای اورات در هفته اول زندگی طبیعی هستند و به ندرت باعث نگرانی می شوند. با این وجود، اقدامات زیر ممکن است به کاهش خطر دفع کریستال های اورات توسط کودک کمک کند.

از شیردهی کافی اطمینان حاصل کنید.

اطمینان حاصل کنید که بلافاصله پس از تولد به نوزاد خود شیر می دهید و در صورت نیاز به شیردهی ادامه دهید. بر اساس NHS، انگلستان، شما نمی توانید بیش از حد به نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود، را تغذیه کنید. کودک شما به اندازه ای که نیاز دارد شیر می خورد. بنابراین، اگر آنها چندین بار در روز و شب نیاز به غذا دارند، نگران نباشید. شیردهی کافی می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند زیرا شیر مادر تنها منبع مایعات برای کودک شما در شش ماه اول است.

یک رژیم غذایی متعادل برای کودک فراهم کنید.

برای نوزادان بزرگتر از شش ماه باید رژیم غذایی حاوی مواد غذایی در مقادیر مناسب ارائه شود. این اطمینان حاصل می کند که آنها تمام مواد مغذی و نه فقط مواد غذایی با پورین اضافی را دریافت می کنند. اگر کودک شما دارای سندرم لش-نیهان یا هر اختلال دیگری است که نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد، با یک متخصص تغذیه اطفال مشورت کنید.

از عواملی که ممکن است باعث کم آبی بدن شوند جلوگیری کنید.

 کم آبی بدن ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند رطوبت زیاد، دمای بالای محیط و تهویه ضعیف در اتاق کودک رخ دهد. نوزادان معمولا بیش از حد گرم می شوند و به سرعت کم آب می شوند. بنابراین، حفظ دمای مناسب در اتاق کودک ضروری است.

در پنج روز اول تولد نوزاد ، اگر به نوزاد خود شیر می دهید، باید انتظار داشته باشید که تعداد پوشک های مرطوب و دفع مدفوع با روز زندگی کودک شما مطابقت داشته باشد. ممکن است تا چهار روز (یا گاهی اوقات حتی بیشتر) طول بکشد تا شیر شما وارد شود، و پس از انجام این کار احتمالاً تعداد پوشک کودک شما به صورت زیر افزایش می یابد.

  • در روز دوم: حداقل دو پوشک خیس و دو مدفوع که احتمالاً هنوز ضخیم، قیرانی و سیاه (مکونیوم) هستند.
  • روز سوم: حداقل سه پوشک خیس و سه بار اجابت مزاج، با اجابت مزاج شلتر و به رنگ سبز مایل به زرد (مدفوع انتقالی)
  • در روز پنجم: حداقل پنج پوشک خیس و پنج بار اجابت مزاج زرد، نرم و آبکی

اگر کودک شما کمتر از حد انتظار پوشک خیس می کند، فوراً وزن او را بررسی کنید و ببینید آیا خوب تغذیه می‌کند یا خیر.

عوامل خطر کریستال اورات در پوشک نوزاد چیست؟

کریستال اورات در پوشک نوزاد || پزشکت

کریستال های اورات بیشتر در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند دیده می شود. در چند روز اول زندگی، شیر مادر حاوی آغوز است، مایع فوق‌العاده‌ای سرشار از فاکتورهای ایمنی و تغذیه که باعث می‌شود شیردهی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نوزاد بسیار مفید باشد.

بلورهای اورات از اسید اوریک، محصول نهایی متابولیسم طبیعی، ساخته شده اند. نوزادان با سطح اسید اوریک خون بالا به دنیا می آیند، زیرا مقداری که از جفت عبور می کند، به سرعت از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. اگر کودک در این زمان ادرار زیادی تولید نمی کند، این کریستال های اورات متمرکز شده و به راحتی قابل مشاهده هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که کودک شما کم آب شده است.

سخن آخر

اغلب اوقات، وجود کریستال های اورات در پوشک کودک در سه روز اول زندگی در نوزادان شیرده طبیعی است. در این مدت کریستال ها بی ضرر هستند. اما کریستال‌های اورات که بیش از سه روز باقی می‌ مانند می‌ تواند نشانه‌ی کم‌آبی یا نشان‌ دهنده‌ی عدم دریافت شیر کافی در نوزاد باشد. صحبت با پزشک یا مشاور شیردهی می تواند به شما کمک کند تا به این موضوع پی ببرید.

به ندرت، کریستال های اورات، به ویژه آنهایی که در یک کودک پس از هفته اول زندگی وجود دارند، می توانند نشانه یک بیماری جدی مانند اختلال عملکرد کلیه یا سایر اختلالات متابولیک باشند که منجر به هیپراوریسمی می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز