لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا نوزادان خیره می شوند؟

چرا نوزادان خیره می شوند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


والدین، همیشه مجذوب و نگران هر کاری که کودکشان انجام می دهد هستند. آنها همیشه هوشیار همه چیز را در نوزادان خود به دقت زیر نظر می گیرند. از لبخندشان تا چیزی که به آن خیره می شوند، والدین همه چیز را زیر نظر دارند. لبخند کودک باعث خوشحالی والدین می شود، اما وقتی کودک مدام به یک فرد یا شی خیره می شود، ممکن است تا حدودی باعث  نگرانی نوزاد شود. وقتی کودک یکی دو بار خیره می شود، فکر می کنند تصادفی است. با این حال، وقتی متوجه خیره شدن مکرر به یک چیز یا فردی می شوند که همه چیز اطراف خود را نادیده می گیرد، طبیعی است که والدین نگران شوند. اما بهتر است برای تشخیص شایع ترین علل خیره شدن نوزادان و اینکه چرا نوزادان خیره می شوند؟ ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

از آنجایی که نوزادان به نور حساس هستند، اندازه مردمک آنها در مواجهه با نورهای روشن بسیار کوچک می شود. چیزهایی که در نزدیکی نوزاد قرار دارند راحت تر از چیزهای دور قابل مشاهده هستند. این به این دلیل است که دید مرکزی آنها هنوز در مرحله رشد است، در حالی که دید جانبی یا محیطی آنها توسعه یافته تر است.

ممکن است در دو ماه اول چشم کودک خود را به صورت ضربدری ببینید یا فکر کنید که به سمت پهلو حرکت می کنند. وقتی کودک شما سه ماهه می شود، می تواند روی اشیایی که در فاصله 8 تا 12 اینچی قرار دارند تمرکز کند. هنگامی که کودک شما پنج ماهه می شود، درک عمقی پیدا می کند، به عنوان مثال، توانایی اندازه گیری فاصله هر چیزی با او را دارد. بخوانید که احتمال زنده ماندن نوزاد نارس چقدر است؟

غلت خیره شدن نوزاد چیست؟

هنگامی که دید کودک خود را درک کردید، مشخص می شود که کودک شما به افراد و اشیایی که برایشان جالب هستند، خیره می شود. از آنجایی که بینایی کودک خردسال شما هنوز به طور کامل رشد نکرده است، آنها بیشتر جذب چیزهای روشن، حرکت یا چیزهایی با رنگ های متضاد می شوند. بنابراین، اغلب می بینید که کودکتان به چیزهای رنگارنگ یا پنکه های سقفی خیره شده است. وقتی کودک شما به هفته ششم یا هشتم خود می رسد، بینایی او بهتر از قبل شده است. در این زمان، آنها شروع به تمرکز روی چهره ها می کنند و اکنون ترجیح خیره شدن آنها از اشیای بی جان به افراد تغییر می کند.

نوزادان به چه چیزهایی خیره می شوند؟

چرا نوزادان خیره می شوند؟ || پزشکت

آیا نمی دانید چه چیزی توجه کودک شما را جلب می کند؟ خوب، در اینجا چیزهایی وجود دارد که کودک شما ارزش خیره شدن را می یابد:

اجسام متحرک

نگاه کردن به اجسام متحرک مانند پنکه های سقفی باعث تحریک سریع رشد مغز کودک شما می شود . بنابراین نگاه کردن به اجسام متحرک باعث ایجاد تحریک می شود و توجه کودک شما را به خود جلب می کند و همچنین بخش مهمی از رشد بینایی کودک شما است.

چهره های جذاب

کودک شما دوست دارد حتی در سه یا چهار روزگی به چهره های جذاب خیره شود. برخی از ویژگی های چشمگیر صورت کودک شما جذاب خواهد بود و توجه او را به خود جلب می کند.

ویژگی های منحصر به فرد

برخی از ویژگی های منحصر به فرد یک صورت یا شی، کودک شما را علاقه مند و توجه او را به خود جلب می کند. ویژگی منحصر به فرد می تواند عینک، ریش، موهای رنگارنگ یا نور، یا بافت متفاوت باشد.

چیزهای متضاد

ممکن است اغلب متوجه شوید که کودکتان به رنگ‌ها یا طرح‌های متضاد خیره می‌شود که آنها را مجذوب خود می‌کند.

فضا

گاهی اوقات نوزاد خود را می بینید که با لبخند به فضا خیره شده است. تعجب می کنید که چرا نوزادان به هیچ چیز خیره نمی شوند و لبخند می زنند. بینایی کودک شما در حال توسعه است، بنابراین طبیعی است که او به فضاهایی خارج از محدوده دید چشم خود نگاه کند. بنابراین وقتی می بینید که کودک به هیچ چیز خیره نشده است، بدانید که این بدان معناست که کودک شما بینایی و چشمان خود را تمرین می دهد تا در نهایت چیزها را ببیند. بخوانید که تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟

دلایل متداول خیره شدن نوزادان

چرا نوزادان خیره می شوند؟ || پزشکت

برخی از دلایل متداول خیره شدن نوزاد عبارتند از:

شناخت دنیای اطرافشان. کودک شما با دید 20/200 متولد شده است. بنابراین برای نگاه کردن به چیزهایی که در دوردست قرار دارند، باید خیره شوند تا بفهمند به چه چیزی نگاه می کنند. همچنین، آنها مجذوب چیزهای متحرک مانند حرکت لب یا چشم شما هستند. بنابراین برای شناخت شما و چیزهای اطراف آنها، نوزادان خیره می شود.

خستگی. وقتی کودک شما خسته یا خواب آلود است، خیره می شود زیرا نمی تواند از نگاه کردن به چیزهای هیجان انگیز اطراف خود دست بردارد.

برقراری ارتباط. کودک شما نمی تواند از طریق کلمات یا لبخند با شما ارتباط برقرار کند، بنابراین به شما خیره می شود تا با شما ارتباط برقرار کند. از طرفی هم کودک شما به هر چیزی که او را مجذوب می کند یا توجه او را جلب می کند خیره می شود. گاهی اوقات ممکن است به یک چیز منحصر به فرد یا متفاوت نیز نگاه کنند. آیا زور زدن نوزادان طبیعی است؟

چرا یک نوزاد به شما و سایر اعضای خانواده خیره می شود؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا نوزادان خیره می شوند؟ در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا کودک تان به شما و سایر اعضای خانواده خیره می شود:

برای آنها جذاب هستید. کودک شما چهره های جذابی پیدا می کند، بنابراین به چهره شما و سایر اعضای خانواده خیره می شود. همچنین این روش آنها برای برقراری ارتباط با شما است.

به صدای شما گوش می دهد. کودک شما هنوز در حال رشد بینایی خود است، بنابراین صدای شما را می شنود و به سمت شما می چرخد. آنها به طور طبیعی به سمت صدای شما کشیده می شوند.

جذب جواهرات یا عینک شما می شود. کودک شما جواهرات یا عینک یا چیزهای دیگر را جالب می یابد. بنابراین آنها به سمت آنها کشیده می شوند و با دقت به آنها نگاه می کنند.

شما خوش قیافه هستید. شایع ترین دلیل خیره شدن نوزاد به شما یا سایر اعضای خانواده این است که شما جذاب هستید. نوزادان دوست دارند به چهره های جذاب نگاه کنند.

چرا کودک به اشیا و فضاهای باز خیره می شود؟

چرا نوزادان خیره می شوند؟ || پزشکت

ممکن است تعجب کنید که چرا کودک شما به اشیا یا فضاهای باز خیره می شود. در زیر چند دلیل برای رفتار کودک شما آورده شده است:

وقتی کودک شما به اشیا خیره می شود به دلایل زیر است:

  • حرکت: کودک شما مجذوب حرکت آنها شده است.
  • رنگ و الگو: رنگ های روشن یا الگوهای متضاد کودک شما را مجذوب خود می کند. بنابراین کودک شما به اشیاء درخشان، نورهای درخشان و اشیاء رنگارنگ خیره می شود.
  • شی جدید یا متفاوت: وقتی کودک شما چیزی جدید یا متفاوت می بیند، آن را جذاب می بیند.

اگر گاهی اوقات می بینید کودکتان فقط به فضا نگاه می کند، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • بررسی محیط اطراف: کودک شما در حال جذب محیط اطراف و چیزهای اطراف خود است. مغز کوچک آنها تمام چیزهای جدیدی را که می بیند و می فهمد پردازش می کند.
  • همه چیز جذاب است: برای کوچولوی شما همه چیز جدید و جذاب است. بنابراین هر چیزی که توجه نوزاد را جلب می کند، خواه یک شی یا فضای باز، به آن خیره می شود.
  • فقط چک کردن: از آنجایی که همه چیز برای کودک شما جدید است، ممکن است برای بررسی آن به فضا خیره شود.

چرا کودک هنگام شیردهی خیره می شود؟

نوزادان تازه متولد شده یا نوزادان چند ماهه به اندازه کافی بینایی دارند که می توانند به صورت مادر خود نگاه کنند. بنابراین هنگام شیر دادن به صورت مادرشان خیره می شوند یا با او تماس چشمی برقرار می کنند تا با او ارتباط برقرار کنند. بنابراین در حین شیردهی، کودک به شما خیره می شود تا با شما ارتباط برقرار کند یا با شما پیوند برقرار کند.

نوزادان تازه متولد شده یا نوزادان چند ماهه به اندازه کافی بینایی دارند که می توانند به صورت مادر خود نگاه کنند. بنابراین هنگام شیر دادن به صورت مادرشان خیره می شوند یا با او تماس چشمی برقرار می کنند تا با او ارتباط برقرار کنند. بنابراین در حین شیردهی، کودک به شما خیره می شود تا با شما ارتباط برقرار کند یا با شما پیوند برقرار کند.

چرا کودک به سقف و چراغ خیره می شود؟

کودک شما مدام به سقف یا چراغ ها خیره می شود. چند دلیل پشت این موضوع وجود دارد. بیشتر نوزادان به چراغ ها یا سقف خیره می شوند زیرا نمی توانند حرکات سر خود را کنترل کنند. به دلیل کم بینایی، نوزادان به چیزی درخشان یا چیزی متحرک خیره می شوند. گاهی اوقات سقف به دلیل خطوط، چراغ‌ها، پنکه یا سایه‌های وسایلی که روی آن می‌افتد، توجه آنها را جلب می‌کند. وزن نگرفتن نوزاد، علل و چگونگی کمک به افزایش وزن را بشناسید.

چرا کودک به غریبه ها خیره می شود؟

چرا نوزادان خیره می شوند؟ || پزشکت

کودک شما وقتی بیرون هستید به غریبه ها خیره می شود و شما تعجب می کنید که چرا نوزادان به افرادی که نمی شناسند خیره می شوند. به این دلیل است که کودک شما غریبه ها را متفاوت یا شبیه به اعضای خانواده اش می بیند یا آنها را جالب می بیند. گاهی اوقات غریبه ممکن است با ویژگی یا لوازم جانبی متمایز خود مانند ریش یا عینک توجه کودک شما را جلب کند.

حقایق شگفت انگیز در مورد دید یک نوزاد

برخی از حقایق شگفت انگیز در مورد بینایی کودک، عبارتند از:

  • چشم نوزادان به نور بسیار حساس است. بنابراین وقتی در معرض نورهای روشن قرار می‌گیرید، مردمک‌های کودک منقبض می‌شوند. نورهای روشن نیز حواس آنها را بیدار می کند و آنها را هوشیارتر می کند.
  • بینایی مرکزی نوزاد در حال رشد است، بنابراین آنها می توانند اشیاء نزدیک خود را به وضوح ببینند و در دیدن اشیاء در فاصله دور مشکل دارند یا اجسام دور تار به نظر می رسند.
  • کودک می تواند بین الگوها و بافت ها بر اساس رنگ های روشن و تیره تفاوت قائل شود. آنها همچنین به رنگ های روشن و شکل های بزرگ علاقه دارند.
  • نوزادان دوست دارند به اشیاء روشن خیره شوند. به همین دلیل است که اسباب بازی های کودک رنگ های روشن دارند.

چه زمانی باید نگران خیره شدن کودک باشید؟

اگرچه خیره شدن در نوزادان جوان طبیعی است و اغلب دلیلی برای نگرانی ندارد، اما هنوز علائمی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. اگر این علائم اولیه در کودک شما وجود دارد، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. نشانه ها عبارتند از:

  • مردمک چشم کودک شما ابری است یا سفید به نظر می رسد.
  • کودک شما دو ماهه است و هنوز به چهره ها توجه نمی کند.
  • کودک شما چهار ماهه است و هنوز اجسام متحرک را ردیابی نمی کند.
  • چشمان کودک شما به صورت ضربدری به نظر می رسد یا گاهی اوقات به طور تصادفی سرگردان است

نوزادان جوان در سال اول زندگی خود تغییرات زیادی می کنند. کودک شما بینایی خود را توسعه می دهد و برای مشاهده و درک به چیزهای مختلف خیره می شود. با این حال، اگر متوجه مشکلی شدید یا در مورد بینایی یا رفتار کودک خود نگران هستید، همیشه بهتر است با متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز