لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب و راه های مقابله با آن چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب می تواند به موارد زیادی ربط داشته باشد. اما گرم شدن سر نوزادان در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد. دمای طبیعی نوزاد بین 36.5 تا 37.5 درجه سانتیگراد باقی می ماند. هنگامی که بدن کودک شما بیش از حد گرم می شود، او مستعد ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) می شود که کشنده است. این به این دلیل است که سیستم تنظیم حرارت کودک یا بخشی از بدن که دمای بدن او را تنظیم می کند توسعه نیافته است و هنوز در حال رشد است. به عنوان والدین، اگرچه نیازی به بردن او به دکتر ندارید، اما باید اقدامات لازم را برای خنک شدن سریع کودک خود انجام دهید. اما به یاد داشته باشید که دست و پای نوزادان معمولاً کمی سردتر از سر است.

سر نوزاد من داغ است اما تب ندارد؟

اگر کودک شما سرش داغ شده ولی تب ندارد، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که رایج ترین آنها عبارتند از:

لباس گرم، یکی از علل داغ شدن سر نوزاد

سر کودک شما ممکن است داغ باشد زیرا شما او را مجبور می کنید لباس گرم زیاد، از مواد پشمی یا چیزهای مشابه بپوشد. لباس گرم، گرما را به دام می اندازد و بدن او را گرمتر می کند. این امر دمای کلی بدن او را افزایش می دهد و منجر به “گرم شدن سر” بدون علامت تب می شود. لباس او را عوض کنید و به کودک خود لباس نخی نرم بپوشد. به سراغ پارچه های لمینت یا هر چیزی که دارای لایه های پلاستیکی است، نروید. اگر این وضعیت جدی به نظر می رسد، لباس فرزندتان را درآورید و بگذارید یک شبه برهنه بخوابد.

هیجان، یکی از علل داغ شدن سر نوزاد

کودک شما بی دغدغه و شاد است اما گاهی اوقات روحیه بی دغدغه او می تواند یکی از دلایل داغی سر او باشد. شاید او حوصله اش سر رفته است و بدون دلیل زیاد در حال حرکت است یا هیجان زده است. حرکت در اطراف منجر به مشکل “سر داغ” می شود. حرکت زیاد باعث افزایش گردش خون در سر و افزایش دمای کلی بدن می شود. سعی کنید او را آرام کنید و اجازه دهید کودکتان آرام شود. آهنگ های مورد علاقه اش را زمزمه کنید، نزدیک او بمانید و او را نوازش کنید تا بخوابد. این کار بدن او را خنک می کند و به او یک حس خوب می دهد.

دندان درآوردن

اگر کودک شما در حال دندان درآوردن است، ممکن است سر او گرمتر از حد معمول شود. دندان درآوردن باعث گرم شدن سر نوزاد می شود. این یک پاسخ طبیعی بدن است و جای نگرانی نیست. پاراستامول و ژل های دندان درآوردن به عنوان تسکین دهنده برای کودکان شناخته شده است. اگر متوجه شدید سر کودکتان به دلیل دندان درآوردن داغ و عرق کرده است، می‌توانید برای تسکین بیشتر به او دندان‌گیر بدهید.

داغ شدن سر نوزاد می تواند طبیعی باشد.

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب و راه های مقابله با آن چیست؟ || پزشکت

گاهی اوقات دمای بدن کودک شما در واقع طبیعی است و هیچ چیز غیرعادی نیست. شاید دستان شما سرد باشد به همین دلیل است که وقتی پیشانی کودک خود را لمس می کنید، احساس گرما می کنید.  گاهی اوقات به این دلیل است که دمای بدن او در طول بعدازظهر تا عصر نوسان می‌کند و باعث می‌شود که احساس گرمما کند در حالی که در واقعیت هیچ مشکلی وجود ندارد. اگر اینطور است، فقط دمای بدن او را ثبت کنید و آن را در دفترچه یادداشت کنید. اگر قرائت ها ثابت باشد و تقریباً در یک زمان در روز اتفاق بیفتد، پس جای نگرانی وجود ندارد.

مراقبت از نوزاد در خواب با داغی سر

اگر سر نوزادتان گرم است لباس زیاد به او نپوشانید. این اولین و مهمترین مرحله است. اگر دمای بدن کودک شما بالاست، بگذارید شب برهنه بخوابد. حتما شکم او را مالش دهید، آب بدهید و آرامش کنید تا آرام شود. هر لایه لباسی که روی او افتاده است را بردارید و مطمئن شوید که دمای اتاق را بالای 25 درجه سانتیگراد نگه ندارید. علاوه بر این، برای تنظیم دمای بدن باید از یک پارچه مرطوب نیز برای مرطوب کردن یا خنک کردن بدن استفاده کنید.

در صورت امکان کودک خود را بیرون ببرید تا هوای تازه بخورد. به او اجازه ندهید جوراب، پارچه لمینت، کفش بپوشد و همیشه هنگام لباس پوشیدن از پارچه های پنبه ای نرم استفاده کنید. این به این دلیل است که هرگونه مواد خشن یا لباس گرمتر ممکن است منجر به راش گرما یا گرمازدگی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید کودک خود را نزد پزشک ببرید:

  • به نظر می رسد کودک شما مضطرب یا نگران است یا علیرغم خنک کردن او با استفاده از هر یک از اقدامات فوق، احساس ناراحتی می کند.
  • کودک شما با وجود دادن آب کافی به او کم آب شده است. اگر استفراغ و اسهال را تجربه کند، این یک هشدار قطعی است.
  • اگر کودک شما تب کند و تب از خفیف به جدی تبدیل شود و اصلاً پایین نیاید.

توجه به این نکته مهم است که وضعیت هر نوزادی متفاوت است و علائمی مانند تب ممکن است در برخی موارد که واقعاً تب وجود ندارد نشان داده شود. گرم شدن سر یا پیشانی گرم معمولاً به عنوان بخشی از رشد سیستم تنظیم حرارت آنها اتفاق می افتد، اما همیشه باید با بررسی دمای بدن و جستجوی نشانه ها، از آن مطمئن شوید.

اگر متوجه شدید سر نوزادتان بدون تب گرم است چه اقداماتی باید انجام دهید؟

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب و راه های مقابله با آن چیست؟ || پزشکت

شاید تعجب می کنید که چرا سر کودکتان گرم است اما بدنش سرد است، پس جایی برای نگرانی وجود ندارد. لازم نیست فوراً آنها را نزد پزشک ببرید. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش دمای سر کودک خود انجام دهید:

  • مطمئن شوید که کودک شما در یک محیط خنک است. از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا شرایط آب و هوایی شدید خودداری کنید. اگر قصد دارید کودک خود را بیرون ببرید، بهترین زمان برای این کار صبح (6 تا 9 بعد از ظهر) یا عصر (بعد از ساعت 4:30) است.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک خود را برای مدت طولانی در تخت یا گهواره قرار ندهید. آنها را بیرون بیاورید یا مجبورشان کنید حرکت کنند و مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید. مراقب باشید که اتاق کودک شما به طور مناسب و کافی تهویه شود.
  • اگر متوجه شدید که کودک شما بیش از حد هیجان زده شده است، سعی کنید با زمزمه کردن لالایی، خواندن یا صحبت کردن با صدای آرام، او را آرام کنید. شما باید نوزاد را در آغوش خود بگیرید و به خود نزدیک کنید. آنها را به آرامی در آغوش بگیرید.
  • برای تسکین روند رویش دندان، می توانید از شربت پاراستامول یا ژل های دندان درآوردن استفاده کنید. اگر به دلیل دندان درآوردن سر نوزاد عرق کرده و داغ شد، می توانید دندان گیر در اختیار او قرار دهید. دندان گیر آنها را راحت می کند.

لباس مناسب به کودک بپوشانید.

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب و راه های مقابله با آن چیست؟ || پزشکت

کودک شما باید مطابق با فصل لباس بپوشد تا از گرم شدن بیش از حد او جلوگیری شود. نکاتی که باید هنگام پوشاندن لباس نوزاد به خاطر داشته باشید، عبارتند از:

اگر هوا گرم یا مرطوب است، مطمئن شوید که کودک از پارچه طبیعی و قابل تنفس پوشیده شده است. دمای بالاتر از 75 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد) معمولاً برای نوزادان گرم در نظر گرفته می شود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد از لایه ها اجتناب کنید. هنگامی که بسیار گرم است، پوشک و یک پیراهن نخی گشاد ممکن است توصیه شود.

در آب و هوای سردتر، لباس بدن بدون پتو به کودک بپوشانید. همچنین می توانید آنها را در پارچه گرم و در عین حال قابل تنفس قنداق کنید. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، لایه ها را با توجه به دما اضافه یا کاهش دهید.

برای تهویه و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سر از یک تشک تخت پنبه ای قابل تنفس استفاده کنید. همچنین ممکن است تختی را با نرده های محافظ که گردش هوای کافی را امکان پذیر می کند ترجیح دهید.

دمای اتاق را بررسی کنید.

دمای اتاق نیز می تواند بر دمای سر کودک شما تأثیر بگذارد. نکات زیر را در مورد دمای اتاق برای نوزادان در نظر داشته باشید:

  • دمای اتاق را در تمام فصول 65 تا 70 درجه فارنهایت (18 تا 21 درجه سانتیگراد) حفظ کنید. ممکن است کودک نتواند تغییرات دمای محیط را تنظیم کند و خود را با آن تطبیق دهد که حفظ محدوده دمایی پایدار را ضروری می کند.
  • در طول تابستان، می توانید از تهویه مطبوع برای حفظ دمای اتاق استفاده کنید، در حالی که بخاری اتاق در زمستان مفید است.
  • اگر قصد ندارید از تهویه مطبوع استفاده کنید، در تابستان از تهویه کافی در اتاق اطمینان حاصل کنید. یک پارچه مرطوب را روی یک پنجره باز قرار دهید تا نسیم ورودی خنک شود.
  • برای گردش هوا از پنکه سقفی استفاده کنید. می توانید از پنکه رومیزی نیز استفاده کنید، اما آن را مستقیماً به سمت نوزاد نگیرید و آن را دور از دسترس کودک قرار ندهید.

شرایطی را که دمای بدن را تغییر می دهد بررسی کنید.

علت داغ بودن سر نوزاد بدون تب و راه های مقابله با آن چیست؟ || پزشکت

چندین موقعیت یا شرایط مختلف می تواند سر نوزاد را بدون تب داغ کند، اما برخی راهکارها در این شرایط عبارتند از:

  • زمان های فعالیت در فضای باز را در هوای گرم تغییر دهید. برای محافظت از او در برابر گرمای بیش از حد، ترجیح می دهید نوزاد را صبح یا اواخر عصر ببرید.
  • با شیر دادن مکرر در هوای گرم، کودک خود را هیدراته نگه دارید. این می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند، که همچنین ممکن است باعث شود سر و بدن کودک هنگام لمس گرم شود.
  • به نوزادان در حال دندان درآوردن دندانگیر بدهید تا تحریکات ناشی از ملتهب لثه را کاهش دهید. دندان گیر یک تکه ای را انتخاب کنید که نشکند و مطمئن شوید که از مواد غیر سمی ساخته شده است.
  • علل مختلف استرس و گریه در نوزادان را بررسی و برطرف کنید. به عنوان مثال، اگر کودک به دلیل اضطراب جدایی گریه می کند و به شما می چسبد، روی روش هایی کار کنید که می تواند به کودک کمک کند تا مدتی از والدین خود دور بماند. می توانید از یک متخصص یا یک مشاور کمک بگیرید یا راه های خود را بر اساس مشاهدات خود تدوین کنید.

چندین دلیل رایج و بی ضرر ممکن است باعث شود سر نوزاد بدون وجود تب داغ شود. در بیشتر موارد، تغییر در لباس نوزاد و بهبود تهویه می تواند دمای سر را کاهش دهد. اگر سر نوزادتان همچنان داغ است، یا در مورد آن نگرانی دارید، در صحبت با یک متخصص اطفال در مورد آن تردید نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز