لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شیردهی و سلامت روان مادر

فواید شیردهی و سلامت مادر|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 تحقیقات نشان داده است که شیر دهی مادران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا آنها به افسردگی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. حتی به آنها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بیشتر و بهتر بخوابند و بتوانند بر مشکلات قبلی خود غلبه کنند.

هر ساله صدها هزار مادر در سراسر جهان پس از زایمان دچار افسردگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. متخصصان بیش از همیشه از وجود افسردگی به عنوان یک بیماری شایع در بین مادران بعد از زایمان آگاه هستند.

متاسفانه به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد تعداد زنان مبتلا به افسردگی رو به افزایش است. ارقام تخمین زده نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد که 10 تا 20 درصد از تمام مادران جدید افسردگی داشتند. محدوده اخیر نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بین 15٪ تا 25٪ است. البته این افزایش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به روش های تشخیصی نسبت داد که موارد بیشتری را شناسایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که انزوا، عدم حمایت درست اجتماعی و خانوادگی، سابقه سوء استفاده جنسی یا آسیب های دیگر، نیاز مادران به بازگشت به کار تقریبا بلافاصله پس از تولد را در نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیریم، افزایش نرخ افسردگی به طور عجیبی تعجب آور است.

این در حالی است که مادران زیادی هستند که تمایلی به مصرف دارو ندارند. اما خوشبختانه درمان های مکمل و جایگزین برای افسردگی وجود دارد. جایگزین ها شامل ورزش، نور درمانی روشن، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و بر اساس برخی شواهد مصرف خار مریم است. روان درمانی به تنهایی نیز بسیار موثر است.

نقش تغذیه با شیر مادر در حفظ سلامت روان مادران

تحقیقات در دهه گذشته نشان داده است که تغذیه با شیر مادر و افسردگی به روش های جالب و شگفت انگیزی باهم ارتباط دارند. به همین دلیل زنان به حمایت خوب و اطلاعات دقیق نیاز دارند. آنها باید از فواید شیردهی برای سلامت روان خودشان مطلع باشند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، فواید شیردهی برای مادران را از نظر سلامت روان بررسی کنیم.

شیردهی و استرس

یکی از زمینه های اولیه تحقیقات انجام شده در این زمینه، بررسی نقش شیردهی در خاموش کردن پاسخ استرس است. نقش شیردهی در کاهش سطح التهاب مادران (که بخشی از پاسخ استرس است) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وقتی سطح التهاب بالا باشد، افراد بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. وقتی سطح التهاب کمتر باشد، خطر افسردگی کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

نکته مهم این است که شیردهی به طور خاص ضد التهاب است. خاصیت ضدالتهابی یکی از راه هایی است که شیردهی از سلامت زنان در طول زندگی محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خطر ابتلا به افسردگی را در آنها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را در آنها کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

شیر دادن و خوابیدن|| پزشکت

شیردهی و خواب

گزینه دیگر تحقیق در مورد مادران و تاثیر شیردهی برای سلامت آنان، بهبود خواب است. برخی ها معتقدند که مادرانی که در دوران شیردهی هستند، کمتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابند. اما در بررسی های انجام شده عکس این موضوع ثابت شده است. زنان در دوران شیردهی بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابند.

مشخص شد که بیشترین تأثیرات مربوط به مادرانی بود که برای تغذیه نوزاد خود فقط از شیر مادر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. این تحقیق همچنین نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، مادرانی که تغذیه مختلط دارند ممکن است کمتر بخوابند و کمتر از فواید کاهش استرس با شیر مادر برخوردار شوند.

مادرانی که به طور انحصاری به کودکان خود شیر مادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، حتی اگر مجبور هستند برای شیردهی به کودک خود بیشتر از خواب بیدار شوند، به طور کلی بیشتر هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابند.

شیردهی و سلامت روان پری ناتال

20 درصد از زنان در دوران بارداری و یا در 12 ماه پس از زایمان دچار بیماری روانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بیماری های روانی بعد از زایمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شامل اضطراب و افسردگی، روان پریشی پس از زایمان و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ناشی از ضربه هنگام تولد یا مراقبت از نوزاد بیمار باشد. هر یک از اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تأثیر عمیقی بر شیردهی داشته باشد و بسیار مهم است که خانواده ها بتوانند در این زمان سخت از مادر حمایت کنند. بسیاری از موارد غم انگیز بیماری های روانی بعد زایمان توسط رسانه ها منتشر شده است و این تکان دهنده است که خودکشی یکی از علل اصلی مرگ و میر زنان در دوران بارداری و یک سال بعد از تولد است.

بسیاری از مادران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که برای مصرف داروهای ضد افسردگی به آنها گفته شده است که شیردهی را متوقف کنند، اما شواهد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که قطع شیردهی برای درمان افسردگی و حتی بیماری های روانی ممکن است نیاز نباشد و باید به این موضوع توجه بیشتر و دقیق تری شود.

تحقیقات نشان داده است، مادرانی که قصد شیردهی داشتند و در واقع به شیردهی ادامه دادند، حدود 50 درصد کمتر از مادرانی که برای شیر دادن برنامه‌ریزی نکرده بودند و نمی‌خواستند، دچار افسردگی شوند. مادرانی که قصد شیر دادن داشتند اما شیر ندادند بیش از دو برابر بیشتر از سایر مادران دچار افسردگی شدند.

افسردگی و مادر|| پزشکت

شیردهی و افسردگی بعد زایمان

کمبود خواب با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی بعد زایمان (PND) مرتبط است.

درک رابطه بین PND و کیفیت خواب بسیار مهم است زیرا خواب بدون مزاحمت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نقش مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بهبودی PND داشته باشد. گاهی اوقات به مادران مبتلا به PND توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که برای خواب بیشتر، شیردهی به نوزاد خود را قطع کنند. اگر با PND دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید به شیردهی ادامه دهید، چنین توصیه هایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نگران کننده باشد. اما بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد مادران شیرده به طور کلی خواب بیشتری دارند.

شیر دادن به فرزندتان به این معنا نیست که شما همزمان با شیردهی کودک خود دچار کمبود خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید. مادران شیرده در مقایسه با مادرانی که شیر نمی‌دهند، به طور کلی زمان کمتری را در بیداری سپری می‌کنند. این بدان معناست که مادران شیرده ممکن است به طور کلی بیشتر بخوابند، به ویژه آنهایی که به طور انحصاری شیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. تحقیقات حتی نشان داده است که از شیر گرفتن شبانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دوره PND را در افراد مبتلا طولانی تر کند.

شیردهی و غلبه بر تجاوز جنسی

برخی تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند زنانی که سابقه تجربیاتی مانند تجاوز جنسی را داشته اند تمایلی به شیر دادن ندارند. با این حال، بررسی ها نشان دادند که زنانی که سابقه سوء استفاده جنسی از کودکان داشتند، بیشتر دوست دارند که به فرزندان خودشان شیر مادر بدهند و شیردهی را شروع کنند.

تعجب آور نیست که تجاوز جنسی در تمام متغیرهای خواب و افسردگی تأثیر منفی گسترده ای دارد. اما بخش هیجان انگیز اینجاست که تغذیه با شیر مادر، اثرات و عوارض ناشی از تجاوز جنسی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد! مادرانی که به طور انحصاری شیر می‌دهند، بسیار آرام تر هستند و سطوح پایین عصبانیت یا تحریک‌پذیری را دارند. این در مورد مادرانی که مخلوط یا شیرخشک را برای تغذیه کودک خود انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، صادق نبود.

سخن آخر

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تغذیه با شیر مادر اثرات مثبت بر سیستم ایمنی نوزاد، کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد محافظت در برابر چاقی و دیابت، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان های کودکان و اثرات مثبت بر رشد شناختی آنها دارد.

همچنین برخی شواهد برای مزایای شیردهی برای زنان از جمله کاهش وزن پس از بارداری، محافظت در برابر دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به پستان و سرطان تخمدان وجود دارد. علاوه بر این شیردهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پیوند بین مادر و نوزاد را تسهیل کند.

با این حال برخی از افراد به دلایل مختلفی از جمله کمبود شیر، درد نوک پستان یا سینه، چفت شدن نادرست نوزاد با سینه مادر قادر به انجام این کار نیستند.

برخی ممکن است تصمیم شخصی خود را برای شیر ندادن داشته باشند. اگر زنان قادر به شیر دادن نباشند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث استرس و احساس گناه زیادی شود که به طور بالقوه ممکن است خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب پس از زایمان را افزایش دهد.

حتی اگر زنان مشکلاتی در تغذیه یا استرس ناشی از انتظارات مرتبط با آن نداشته باشند، چالش‌های ذاتی شیردهی مانند کمبود خواب می‌تواند باعث شروع یا تشدید بیماری های روان در زنان بعد از بارداری شود. تغذیه با شیر مادر منجر به آزادسازی فوری اکسی توسین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با کاهش سطح کورتیزول مادر و اضطراب همراه است. حتی تغذیه با شیر مادر ممکن است اثرات کوتاه مدت فوری بر خلق و خوی مادر داشته باشد. این اثرات مثبت شیردهی احتمالاً با فعال شدن مسیر پاداش توسط اکسی توسین، دوپامین و پاسخ عصبی کلی به عمل تغذیه با شیر مادر انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز