لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا ماه گرفتگی در بارداری خطرناک است؟

ماه گرفتگی در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شواهد محکمی وجود ندارد که این تصور را تایید کند که ماه گرفتگی در دوران بارداری مضر است. در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان، ماه گرفتگی به عنوان یک فال بد در نظر گرفته می شود. با این حال، این خرافات بخشی از زندگی ما از نسل های قبل بوده است. ما در تمام زندگی خود در معرض چنین خرافاتی بوده ایم.

حقیقت این است که آیا می خواهید این خرافات را باور کنید و به آنها عمل کنید، کاملاً به شما بستگی دارد. اما در صورتی که قادر به رعایت آداب و رسوم نیستید، باید بدانید که رعایت نکردن آنها آسیبی به نوزاد شما وارد نمی کند. احتمالا اغلب با تئوری ها و سوالات مختلفی روبرو شوید که ممکن است در دوران بارداری شما را سردرگم کند. خسوف زمانی رخ می دهد که خورشید تا حدی یا به طور کامل توسط ماه در حال حرکت بین آن و زمین مسدود می شود یا زمانی که ماه هنگام حرکت سایه زمین بر روی آن مسدود می شود.

با این حال، مردم هنوز در مورد اینکه آیا این تاثیر منفی روی یک زن باردار دارد یا خیر بحث می کنند. بارداری مسئولیت های زیادی به همراه دارد. شما اغلب سعی می کنید بهترین کار را برای کودک در حال رشد خود انجام دهید، که احتمال دارد باعث استرس شما شود. به خصوص اگر برای اولین بار باردار شده اید. علاوه بر این، توصیه های بی پایان افراد نزدیک می تواند بر سردرگمی و اضطراب بیفزاید. ما در این مقاله از پزشکت درباره برخی از حقایق علمی و درک افسانه ها و حقایق مربوط به ماه گرفتگی و زنان باردار اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم.

در صورت لزوم می توانید با متخصص زنان آنلاین در پزشکت همین الان مشورت کنید.

آیا ماه گرفتگی روی جنین تاثیر دارد؟ || پزشکت

آیا ماه گرفتگی برای زن باردار ضرر دارد؟

این خرافه خاص در هند ریشه دوانده است. در طول دوره بارداری خود دستورالعمل های زیادی در مورد بایدها و نبایدها از بزرگان خود دریافت خواهید کرد. پیشنهاد ما این است که علم برای هر چیزی، حتی افسانه ها، توضیحی دارد. بسیاری از افسانه ها را می توان به صورت علمی توضیح داد.

هنگامی که زمین بین خورشید و ماه قرار می گیرد، ماه گرفتگی نامیده می شود. زمانی که ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد به آن خورشید گرفتگی می گویند. خسوف زمانی رخ می دهد که خورشید، ماه و زمین، هر سه در یک خط قرار گیرند.

فرهنگ های مختلف در سراسر جهان برداشت های مختلفی از این موضوع دارند. در حالی که برخی ماه گرفتگی را یک فال بد برای زنان باردار می دانند، برخی دیگر نیز با آن موافق نیستند. از نظر علمی، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند خسوف (هم ماه و هم خورشید) می تواند در دوران بارداری مضر باشد.

مطالعه بیشتر: مصرف چای سبز در بارداری

بیایید نگاهی بیندازیم که آیا ماه گرفتگی فقط در دوران بارداری می تواند به فرد آسیب برساند یا به طور کلی می تواند مضر باشد:

به خورشید نگاه نکنید و در خانه بمانید!

بله، این درست است، اما این قانون فقط در دوران بارداری اعمال نمی شود. بلکه باید از نگاه مستقیم به خورشید در زمان خورشید گرفتگی حتی زمانی که باردار نیستید خودداری کنید. دلیل این کار، عبارتند از:

  • دلیل آسیب وارده به سلول های مخروطی حساس به نور و میله، حتی می تواند منجر به سوختگی شبکیه شود.
  • تماشای ماه گرفتگی با چشم غیرمسلح در واقع می تواند بر قرار گرفتن شبکیه چشم شما در برابر نور شدید مرئی خورشید تأثیر بگذارد.
  • تابش خورشید وقتی مستقیماً به آن نگاه می شود می تواند مضر باشد. اگر قصد تماشای آن را دارید، باید اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید.

بنابراین چه باردار باشید چه نباشید، باید از خیره شدن مستقیم به خورشید در طول ماه‌گرفتگی خودداری کنید. زیرا می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند و به آن چیزی که به عنوان «کوری خورشیدی» معروف است، ایجاد شود.

در زمان کسوف چیزی نخورید و ننوشید!

حتما هزاران حرف مختلف در مورد ماه گرفتگی از بسیاری از افراد خانواده خود شنیده اید. یکی از این دستورالعمل ها پرهیز از خوردن و آشامیدن در طول ماه گرفتگی است. در اینجا چگونگی و چرایی این مسئله آمده است:

به دلیل مسدود شدن خورشید، اشعه های آن نیز مسدود می شوند. از این رو توصیه می شود در زمان کسوف از خوردن، آشامیدن یا حتی آشپزی خودداری کنید. این یک واقعیت شناخته شده است که پرتوهای خورشید بسیار مهم هستند و دلیل بقای ما هستند.

کاهش دما و فقدان اشعه خورشید باعث رشد میکروب ها، باکتری ها و میکروب های مضر می شود. گفته می شود که این امر بر روی اقلام غذایی و تقریباً هر اقلام فاسد شدنی برای آن موضوع تأثیر می گذارد. اشعه خورشید تمام باکتری ها و میکروب های مضر را از بین می برد، که در غیر این صورت ممکن است برای انسان خطرناک باشد. بدون این پرتوها، زمین احتمالا مکان دیگری با تعداد زیادی میکروب و میکروب مضر باشد. این همان چیزی است که در هنگام خسوف اتفاق می افتد. از این رو ثابت شد که این یک منطق علمی دارد.

اکثر مردم تمام مواد غذایی تهیه شده قبل از ماه گرفتگی را دور می اندازند. این فقط برای پیشگیری از هر نوع آلودگی یا آسیبی است.  به دلیل اینکه باکتری‌ها و میکروب‌های افزایش‌یافته شاید روی مواد غذایی در طول ماه‌گرفتگی داشته باشند.

اینها اسطوره ها و باورهای اصلی در مورد ماه گرفتگی در دوران بارداری بودند. اکیداً توصیه می شود که با پزشک مشورت کنید و هر شک و تردیدی را که احتمال دارد دارید روشن کنید. کسوف دیدنی ترین پدیده طبیعت است.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری 

برای مشاوره با پزشک زنان آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

آیا ماه گرفتگی برای زن باردار ضرر دارد|| پزشکت

آیا ماه گرفتگی روی جنین تاثیر دارد؟

در بسیاری از فرهنگ ها، از جمله در هند، خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی برای یک زن باردار یک فال بد و مضر در نظر گرفته می شود. اعتقاد بر این است که ماه‌گرفتگی با ایجاد بد شکلی فیزیکی، شکاف لب یا خال‌های مادرزادی بر نوزاد در حال رشد تأثیر می‌گذارد .

هیچ مدرک علمی برای حمایت از این خرافات وجود ندارد. اما آنقدر محکم در فرهنگ ما حک شده است که می‌تواند باعث شود شما یا سایر اعضای خانواده نگران امنیت نوزادتان در هنگام خسوف باشید.

به همین دلیل رایج ترین توصیه صرفاً ماندن در داخل خانه برای مدت زمان ماه گرفتگی است. لازم نیست نگران وقوع خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی در جای دیگری از جهان باشید. اگر شما یا خانواده ‌تان نگران تأثیر ماه‌گرفتگی بر روی نوزادتان هستید، ماندن در داخل خانه ضرری ندارد. به هر حال، فقط برای چند ساعت است. این کار اگر به شما و خانواده تان آرامش خاطر بدهد، احتمالاً ارزشش را دارد.

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید در طول ماه‌گرفتگی در خانه بمانید، به این معنا نیست که کودک شما آسیب می‌بیند یا با خال متولد می‌شود. با این حال، پرتوهای خورشید در طی یک خورشید گرفتگی در واقع قوی تر از حد معمول هستند. اگر مستقیم به خورشید نگاه کنید می توانند به بینایی شما آسیب برسانند. برای محافظت از چشمان خود هرگز نباید بدون عینک مخصوص خورشید گرفتگی به ماه گرفتگی نگاه کنید. ماه گرفتگی مانند خورشید گرفتگی به بینایی شما آسیب نمی رساند.

مطالعه بیشتر: یوگا در بارداری

در هنگام ماه گرفتگی زن باردار چه کند؟

علاوه بر ماندن در داخل خانه، بایدها و نبایدهای دیگری نیز وجود دارد. در اینجا برخی از متداول ترین آنها وجود دارد:

  • بعد از پایان ماه گرفتگی حمام کنید.
  • در طول ماه گرفتگی چیزی نخورید.
  • تمام غذاهای پخته شده را از قبل از ماه گرفتگی دور بریزید.
  • تا جایی که می توانید استراحت کنید در حالی که ماه گرفتگی روشن است.
  • در طول مدت ماه گرفتگی از وسایل تیز مانند چاقو، قیچی یا سوزن استفاده نکنید.
  • پنجره ها را با روزنامه یا پرده های ضخیم بپوشانید تا هیچ اشعه ای از ماه گرفتگی وارد خانه شما نشود.

یک باور کمتر رایج اما اغلب وجود دارد، این است که یک زن باردار حتی نباید در طول ماه گرفتگی آب بنوشد. مواظب باشید که زیاد بدون غذا یا نوشیدنی نمانید. عدم مصرف آب برای مدت طولانی می تواند شما را در معرض خطر کم آبی قرار دهد، به خصوص اگر ماه گرفتگی در تابستان باشد. اگرچه فقط دو تا سه ساعت از خوردن غذا پرهیز کنید بعید است اتفاقی بیفتد. نخوریدن و نیاشامیدن طولانی مدت می تواند باعث سردرد، خستگی، اسیدیته یا حتی غش شود. اگر هر یک از این علائم را دارید با پزشک مشورت کنید.

چه محدودیت هایی در زمان کسوف رعایت می شود؟

به نظر می رسد زنان باردار و نوزادان آنها در صورت رعایت برخی محدودیت ها تحت تأثیر ماه گرفتگی قرار نمی گیرند. برخی از این اقدامات احتیاطی رایج که به زنان باردار توصیه می شود عبارتند از:

  • در طول مدت ماه گرفتگی از منزل خارج نشوید.
  • در خانه چیزی که روز گذشته پخته شده بود، نگه ندارید.
  • با اجسام نوک تیز مانند چاقو، قیچی تماسی بر قرار نکنیم.
  • در طول روز در معرض نور یا اشعه خورشید قرار نگیرید. پرده های سنگین بیرون را بکشید و پنجره ها را با روزنامه بپوشانید.

ماه گرفتگی دقیقاً چیست؟

ماه گرفتگی یک سایه است که توسط ماه و زمین زمانی که در یک موقعیت خاص در حال حرکت هستند ایجاد می شود. سایه نمی تواند به کودک شما آسیب برساند. اکثر افسانه هایی که برای شما خوانده می شود، بی اساس هستند و هیچ پیامد علمی مناسبی ندارند. اگر تصمیم به رعایت اقدامات احتیاطی در طول ماه گرفتگی دارید، نکاتی را که باید به خاطر بسپارید.

به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که در طول ماه گرفتگی چیزی نخورید یا ننوشید. این می تواند باعث کم آبی بدن شما شود و برای کودک شما مضر باشد. همچنین، با همه هیاهوی اطراف شما در مورد این رویداد و دستورالعمل های متعدد بزرگانتان در مورد باید ها و نباید ها، واضح است که شما بیش از حد هوشیار و مضطرب خواهید شد.

اضطراب می تواند منجر به افزایش فشار خون شود که برای کودک مضر است. بنابراین، چه از خرافات قدیمی پیروی کنید یا نکنید، مهم است که خود را هیدراته نگه دارید و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشید تا سلامت کودک خود را تأیید کنید. به خصوص اگر رویداد ماه گرفتگی در تابستان است، بیشتر مراقب باشید.

اگر در طول ماه گرفتگی نوشیدنی یا غذا نمی خورید، مطمئن شوید که علائم زیر را ندارید:

  • اسیدیته
  • احساس غش
  • سردرد شدید
  • سرگیجه های مکرر

اگر حتی با کوچکترین این علائم مواجه شدید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. اگر قرار است ماه گرفتگی اتفاق بیفتد و خانواده شما از شما بخواهند آداب خاصی را رعایت کنید، از قبل با پزشک مشورت کنید. در مورد گزینه ها و کارهایی که باید و نباید انجام دهید تا علائم حیاتی خود را پشت سر هم نگه دارید، بحث کنید.

ماه گرفتگی یک پدیده طبیعی است، اما اگر نگرانی دارید، در خانه بمانید و اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. شما دستورالعمل ها را دنبال کنید تا از سلامت کودک خود مطمئن شوید و همچنین باید از علائم حیاتی خود نیز مراقبت کنید.

نکته اصلی این است که هیچ خسوفی، چه خورشیدی و چه قمری، هیچ تاثیری بر بارداری شما ندارد، اما پیروی از آداب و رسوم و باورها انتخاب شخصی شماست. فقط استراحت کنید و اجازه دهید پدیده طبیعی از کنار آن عبور کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز