لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سوزش سر دل در بارداری

سوزش سر دل در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوزش سر دل در بارداری، رفلاکس اسید یا ریفلاکس در بارداری یکی از وضعیت های ناراحت کننده و خسته کننده است. حتی بسیاری از زنان را به خصوص در دوران بارداری آزار می دهد. اولین سوالی که ممکن است داشته باشید این است که چگونه سوزش سر دل، رفلاکس اسید و ریفلاکس در بارداری را متوقف کنید. همچنین ممکن است تعجب کنید که آیا درمان های سوزش سردل در بارداری برای کودک شما بی خطر هستند یا خیر. بیاموزید که چه چیزی باعث سوزش سر دل در دوران بارداری می شود و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

علت سوزش سردل در بارداری 

در طول هضم طبیعی، غذا از مری  لوله بین دهان و معده، (از طریق یک دریچه عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری  LES) به سمت معده حرکت می کند. LES بخشی از دریچه بین مری و معده شما است که باز می شود تا غذا عبور کند و برای جلوگیری از برگشت اسید معده بسته می شود. هنگامی که شما سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید دارید، LES آنقدر شل می شود که اجازه می دهد اسید معده به مری بالا برود. این وضعیت می تواند باعث درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری

تغییرات هورمونی

در طول بارداری، تغییرات هورمونی ممکن است منجر به شل شدن ماهیچه‌های مری، از جمله LES شوند. نتیجه این است که اسیدهای بیشتری ممکن است به سمت بالا نشت کنند، به خصوص زمانی که دراز کشیده اید یا بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ.

علاوه بر این، وقتی جنین شما در سه ماهه دوم و سوم رشد می کند و رحم شما برای سازگاری با آن رشد، منبسط می شود، معده تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. این وضعیت همچنین می تواند منجر به برگشت غذا و اسید به مری شود.

بارداری خطر سوزش سر دل یا رفلاکس اسید را افزایش می دهد. در طول سه ماهه اول، ماهیچه‌های مری غذا را آهسته‌تر به معده فشار می‌دهند و تخلیه معده زمان بیشتری می‌برد.

حتی به بدن شما زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی برای جنین می دهد، اما می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

در طول سه ماهه سوم، رشد کودک می تواند معده شما را از وضعیت طبیعی خود خارج کند. همین وضعیت می تواند منجر به سوزش سر دل شود. با این حال، باردار بودن لزوماً به این معنا نیست که شما دچار سوزش سر دل خواهید شد. این به عوامل زیادی از جمله فیزیولوژی، رژیم غذایی، عادات روزانه و بارداری شما بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

پیشگیری از سوزش سردل در بارداری 

همانطور که از نام آن پیداست، سوزش سر دل  که رفلاکس معده به مری و سوء هاضمه اسید نیز نامیده می شود، مانند یک تکان شدید است که از پشت استخوان سینه شما شروع می شود و به سمت مری می رود. علاوه بر احساس سوزش که می تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • احساس نفخ
  • آروغ زیاد
  • طعم ترش در دهان
  • گلودر
  • سرفه مکرر

بر اساس یک مطالعه، تا 45 درصد از مادران در بارداری سوزش سر دل را تجربه می کنند و اگر قبل از بارداری سوزش سر دل داشته اید، احتمال ابتلا به آن در دوران بارداری نیز بیشتر است.

سوزش سر دل می تواند در هر مقطعی از بارداری ایجاد شود، اما در سه ماهه دوم و سوم بارداری شایع تر است. کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث دود شدن می شود، اما آنها گمان می کنند که این یک مشکل پیچیده ای است. تسکین سوزش سر دل در دوران بارداری معمولاً شامل آزمون و خطا است. عادت‌های سبک زندگی که می‌توانند سوزش سر دل را کاهش دهند، اغلب ایمن‌ترین روش‌ها برای مادر و نوزاد هستند. نکات زیر ممکن است به کاهش سوزش سر دل شما کمک کند:

مطالعه بیشتر: درمان خانگی سوزش سردل

مراقب آنچه می خورید، باشید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث سوزش سر دل شما می شوند خودداری کنید. محرک های اصلی بروز این وضعیت شامل شکلات، غذاهای چرب، غذاهای تند، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و اقلام مبتنی بر گوجه فرنگی، نوشیدنی های گازدار و کافئین هستند.

جای تعجب نیست که غذاهای اسیدی و تند بیشتر از غذاهای ملایم؛ اسید معده ایجاد می کنند و آن را افزایش می دهند. بر همین اساس بهتر است از مصرف مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، کافئین، شکلات، نوشابه و سایر غذاهای اسیدی خودداری کنید. همچنین از غذاهای سرخ شده یا چرب که هضم را کند می کنند دوری کنید. علاوه بر آن، به جای سه وعده در روز، مکرر وعده های غذایی کوچک بخورید. این به جلوگیری از فشار بیش از حد معده کمک می کند و به آن اجازه می دهد سریعتر تخلیه شود. هنگام غذا خوردن صاف بنشینید. چون در این شرایط جاذبه به غذای شما کمک می کند که در جای خود بماند. در عرض سه ساعت پس از رفتن به رختخواب غذا نخورید.

حداقل یک ساعت بعد از غذا در حالت ایستاده بمانید. پیاده روی آرام نیز ممکن است به هضم غذا کمک کند. برای رفع علائم پس از شروع، ماست بخورید یا یک لیوان شیر بنوشید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان رژیم و تغذیه در بارداری

سوزش سر دل در بارداری || پزشکت

سیگار نکشید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا در دوران بارداری سیگار نکشید و سوزش سر دل تنها یکی از آنهاست. مواد شیمیایی موجود در سیگار، باعث شل شدن دریچه ای می شود که محتویات معده را پایین نگه می دارد. این اجازه می دهد تا اسیدها و غذاهای هضم نشده به سمت بالا منتقل شوند و علائم را تشدید کنند.

طب سوزنی را امتحان کنید.

در یک مطالعه در سال 2015، زنان بارداری که طب سوزنی دریافت کردند در مقایسه با آنهایی که هیچ تفاوتی در علائم خود نشان ندادند. اما زنانی که طب سوزنی انجام دادند بهبودی در توانایی خواب و غذا خوردن خود گزارش کردند.

الکل ننوشید.

علاوه بر این واقعیت که قرار گرفتن در معرض الکل می تواند انواع مشکلات را برای کودک در حال رشد شما ایجاد کند. الکل همچنین می تواند دریچه ای را که محتویات معده را در معده نگه می دارد شل کند.

مطالعه بیشتر: عوارض مصرف الکل در بارداری

با پزشک خود در مورد داروهای سوزش سر دل صحبت کنید.

این شامل داروهای بدون نسخه  OTC نیز می شود. مصرف برخی از آنها در دوران بارداری بی خطر است. آنتی اسیدها به خنثی کردن اسید معده کمک می کنند و این احساس سوزش را از بین می برند. دانشگاه ویسکانسین، دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی می گوید آنتی اسیدها OTC حاوی کربنات کلسیم  مانند تامس) امن برای استفاده است.

اگر نتوانسته‌اید سوزش سر دل خود را با تغییرات سبک زندگی کاهش دهید، ممکن است پزشک داروهای سوزش معده مانند تاگامت و پریلوسک را که معمولاً در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند، پیشنهاد کند. در حالی که این داروها به صورت OTC در دسترس هستند، ممکن است در صورتی که پزشک شما آن را ضروری بداند، نسخه ای برای دوز قوی تری دریافت کنید.

علاوه بر این راهکارها، به جای لباس های تنگ لباس راحت بپوشید. برای بالا بردن قسمت بالایی بدن در هنگام خواب از یک بالش و یا کوسن استفاده کنید. به پهلوی چپ بخوابید. خوابیدن به پهلوی راست معده شما را بالاتر از مری قرار می دهد که ممکن است منجر به سوزش سر دل شود. گزینه‌های پزشکی جایگزین شامل تکنیک‌های طب سوزنی و آرام‌سازی، مانند آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ، یوگا ، یا تصویرسازی هدایت‌شده است. همیشه قبل از شروع درمان های جدید با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: مصرف دارو در بارداری

سوزش سر دل در بارداری || پزشکت

دارو درمانی برای سوزش سردل در بارداری

آنتی اسیدهای بدون نسخه  ممکن است به شما در مقابله با علائم گاه به گاه سوزش سر دل کمک کنند. آنهایی که از کربنات کلسیم یا منیزیم ساخته شده اند گزینه های خوبی هستند. با این حال، بهتر است در سه ماهه آخر بارداری از مصرف منیزیم خودداری کنید. منیزیم می تواند در انقباضات در حین زایمان اختلال ایجاد کند.

اکثر پزشکان توصیه می کنند از مصرف آنتی اسیدهایی که حاوی سطوح بالای سدیم هستند اجتناب کنید. این آنتی اسیدها می توانند منجر به تجمع مایع در بافت ها شوند.

همچنین باید از هرگونه آنتی اسیدی که آلومینیوم را روی برچسب ذکر می کند، مانند “هیدروکسید آلومینیوم” یا “کربنات آلومینیوم” اجتناب کنید. این آنتی اسیدها می توانند منجر به یبوست شوند. در نهایت، از داروهایی مانند آلکا-سلتزر که ممکن است حاوی آسپرین باشند، خودداری کنید.

در سوزش سر دل چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوزش سر دل دارید که اغلب شب‌ها شما را از خواب بیدار می‌کند، به محض از بین رفتن آنتی‌اسیدتان عود می‌کند، یا علائم دیگری  مانند مشکل در بلع، سرفه، کاهش وزن یا مدفوع سیاه) ایجاد می‌کند، ممکن است مشکل جدی‌تری داشته باشید که به آن نیاز دارد. توجه

ممکن است پزشک شما را مبتلا به GERD تشخیص دهد. این بدان معناست که سوزش سر دل شما باید کنترل شود تا از عوارضی مانند آسیب به مری محافظت شود.

پزشک ممکن است برای کاهش علائم شما داروهای خاصی برای کاهش اسید تجویز کند. پژوهش نشان می دهد که داروهایی به نام مسدود کننده های H2 که به جلوگیری از تولید اسید کمک می کنند، بی خطر به نظر می رسند.

نوع دیگری از دارو به نام مهارکننده‌های پمپ پروتون، برای افراد مبتلا به سوزش سر دل که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، استفاده می‌شود.

اگر در مورد عوارض داروها نگران هستید، حتما با متخصص زنان و زایمان آنلاین در پزشکت تلفنی صحبت کنید.

سخن آخر

در حالی که سوزش سر دل بارداری امری شایع و ناراحت کننده است، پس از زایمان باید این سوزش کاهش یابد و سطح هورمون ها به حالت عادی بازگردد.

ممکن است نتوانید از سوزش سر دل جلوگیری کنید، به خصوص اگر مستعد ابتلا به آن هستید، اما می توانید با برخی تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند خوردن وعده های غذایی کوچک، پرهیز از غذاهای تند یا چرب ، شعله های آتش را خاموش کنید.

اگر این اقدامات تسکین کافی را به همراه نداشت، با پزشک خود در مورد داروهایی که استفاده از آنها در دوران بارداری بی خطر است صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز