لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی سوزش سردل

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی سوزش سردل

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی سوزش سردل را که از علایم اصلی بیماری رفلاکس معده در مری می باشد کاهش می دهد. نمونه این درمان ها مصرف جوش شیرین می باشد. به طور کلی رفلکس(GERD) هنگامی رخ می دهد که اسید معده به طور مکرر به داخل لوله مری که دهان و معده را متصل می کند، وارد می شود. این رفت و برگشت (ریفلاکس اسید معده به مری) می تواند باعث تحریک پوشش مری شود. بسیاری از افراد هر از گاهی رفلاکس اسید را تجربه می کنند.

GERD رفلاکس اسید خفیف است که حداقل دو بار در هفته رخ می دهد، یا ریفلاکس اسید متوسط تا شدید که حداقل یک بار در هفته رخ می دهد. بیشتر افراد می توانند با تغییر در شیوه زندگی و داروهای بدون نسخه، ناراحتی GERD را مدیریت کنند؛ اما برخی از مبتلایان به GERD ممکن است برای کاهش علائم به داروهای قوی تر یا جراحی نیاز داشته باشند.

علائم سوزش سردل

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

علائم و نشانه های رایج GERD عبارتند از:

  • حساس سوزش در سینه (سوزش سر دل)، معمولاً بعد از خوردن غذا که ممکن است در شب بدتر شود.
  • درد قفسه سینه
  • اخلال در بلع
  • برگرداندن مواد غذایی یا مایع ترش
  • احساس توده ای در گلو

اگر رفلاکس اسید در شب دارید، ممکن است تجربه کنید:

  • سرفه مزمن
  • لارنژیت
  • آسم جدید یا بدتر شدن علائم آسم
  • اختلال در خواب

در صورت وجود درد در قفسه سینه، به خصوص اگر دچار تنگی نفس، یا درد فک یا بازو دارید به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائم و نشانه های حمله قلبی باشد. اما برخی راهکارهای خانگی برای درمان فوری رفلاکس و یا سوزش سر دل وجود دارند.

لباس های گشاد بپوشید.

سوزش سر دل هنگامی اتفاق میفتد که محتویات معده شما به داخل مری شما افزایش یابد، جایی که اسیدهای معده می توانند بافت را بسوزانند. در بعضی موارد، ممکن است علت این حالت به نوع لباس های شما مربوط شود. زیرا لباس های تنگ معده را فشرده می کند. اگر اینگونه باشد، اولین کاری که باید انجام دهید، کمربند خود را شل کنید یا شلوار، لباس یا هر چیز دیگری که معده را تحت فشار قرار می دهد را تعویض کنید و بهتر است لباس های راحت و گشاد بپوشید.

موقعیت خود را تغییر دهید.

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

وضعیت بدن شما همچنین می تواند منجر به سوزش سر دل شود. اگر نشسته اید یا دراز کشیده اید، بلند شوید. اگر در حال حاضر ایستاده اید، مستقیماً بایستید. حالت ایستاده قائم فشار کمتری به اسفنکتر مری تحتانی (LES) وارد می کند. LES شما حلقه ای از ماهیچه است که به جلوگیری از افزایش اسید معده در مری شما کمک می کند. دراز کشیدن می تواند سوزش قلب را بدتر کند. هنگام خواب، سطح خواب خود را تنظیم کنید. اگر یک تخت قابل تنظیم دارید، آن را در یک زاویه مناسب تنظیم کنید تا علائم شما تسکین یابد. اگر تختخواب شما قابل تنظیم نیست، می توانید با استفاده از بالش، زاویه سطح خواب خود را تغییر دهید.

نوشیدن مخلوط جوش شیرین با آب، یکی از درمان های خانگی سوزش سردل

یکی از درمان های خانگی سوزش سردل مصرف جوش شیرین می باشد. جوش شیرین می تواند برخی از قسمت های سوزش سر دل را با خنثی کردن اسید معده شما تسکین دهد. برای انجام این کار، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و آن را به آرامی بنوشید. در حقیقت، باید هر وقت باید سوزش قلب را بخورید، همه چیز را به آرامی بنوشید.

یکی دیگر از درمان های خانگی سوزش سردل مصرف زنجبیل است.

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

 یکی دیگر از درمان های خانگی سوزش سردل، مصرف زنجبیل می باشد. زنجبیل قرن ها به عنوان داروی مردمی برای سوزش سر دل استفاده می شده است. ریشه زنجبیل رنده شده را به سوپ ها و سایر غذاها اضافه کنید. برای تهیه چای زنجبیل، ریشه زنجبیل خشک یا کیسه های چای زنجبیل را در آب جوش قرار دهید. 

یکی از درمان های خانگی سوزش سردل مصرف مکمل های شیرین بیان است.

ریشه شیرین بیان یکی دیگر از داروهای مردمی است که برای معالجه سوزش سر دل استفاده می شود. اعتقاد بر این است که ریشه شیرین بیان ممکن است به افزایش پوشش مخاطی پوشش مری شما کمک کند و مری شما را از آسیب های ناشی از اسید معده محافظت کند. شیرین بیان دگلیسیریزینه (DGL) یک مکمل حاوی شیرین بیان است که برای از بین بردن بخش زیادی از گلیسیرریزین آن تهیه شده است، ترکیبی که می تواند عوارض جانبی جانبی داشته باشد. خوردن زیاد شیرین بیان یا DGL فشار خون خود را بالا برده، سطح پتاسیم خود را کاهش می دهد. همیشه قبل از مصرف شیرین بیان یا مکمل های DGL با پزشک خود صحبت کنید.

سرکه سیب را بجوشانید و میل کنید.

سرکه سیب یکی دیگر از داروهای خانگی است که برخی از افراد برای معالجه سوزش قلب از آن استفاده می کنند، با این عقیده که ممکن است اسید معده را خنثی کند. نوشیدن سرکه سرکه سیب رقیق شده بعد از غذا می تواند به کاهش سوزش سر دل برای برخی از افراد کمک کند. با این حال، این تأثیرات به سطح اهمیت آماری نرسیدند، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است. اگر تصمیم دارید این راه حل را امتحان کنید، سرکه سیب را با آب رقیق کرده و بعد از غذا آن را بنوشید.

یکی دیگر از درمان های خانگی سوزش سردل جویدن آدامس است.

 بررسی ها نشان می دهد جویدن آدامس به مدت نیم ساعت بعد از غذا نیز ممکن است به کاهش سوزش قلب کمک کند. آدامس، تولید بزاق و بلع را تحریک می کند. این ممکن است در رقیق شدن و پاک کردن اسید معده از مری موثر باشد.

از دود سیگار دوری کنید.

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

احتمالاً می دانید که استعمال سیگار برای سلامتی شما ضرر دارد؛ اما آیا می دانید سیگار کشیدن می تواند به سوزش قلب منجر شود. اگر سیگاری هستید و سوزش سر دل شما را اذیت می کند بهتر است از مصرف سیگار منصرف شوید. هنگامی که ناراحت هستید، کشیدن سیگار ممکن است یک راهبرد مقابله با ناراحتی باشد، اما به طور حتم نمی تواند سوزش سردل را درمان کند.

 داروهای مسکن بدون نسخه را بخورید.

داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) زیادی برای استفاده در دسترس هستند. این داروها در سه نوع تجویز شوند:

  • آنتی اسیدها
  • مسدود کننده H2
  • مهار کننده های پمپ پروتون (PPI)

مسدود کننده های PPI و H2 میزان اسید معده شما را کاهش می دهد که می تواند به جلوگیری و کاهش علائم سوزش سر دل کمک کند. آنتی اسیدها اسید معده را خنثی می کنند.

سر تخت خود را بالا ببرید.

اگر مرتباً در هنگام خوابیدن سوزش قلب را تجربه می کنید، بلوک های چوبی یا سیمانی را زیر پای تخت خود قرار دهید تا انتهای سر از 6 تا 9 اینچ بلند شود. اگر نمی توانید تختخواب خود را بالا ببرید، می توانید قطعاتی را بین تشک و جعبه فنر خود قرار دهید تا بدن از کمر به بالا بلند شود. بالا بردن سر خود را با بالش های اضافی مؤثر نیست.

بعد از غذا نخوابید.

برای خوابیدن حداقل سه ساعت بعد از غذا صبر کنید. به آرامی غذا بخورید و غذای خود را کامل بجوید.

غذاهایی که در هنگام رفلکس نباید خورد.

درمان خانگی سوزش سردل | پزشکت

از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ریفلاکس می شوند خودداری کنید. محرک های رایج شامل غذاهای چرب یا سرخ شده، سس گوجه فرنگی، الکل، شکلات، نعناع، سیر، پیاز و کافئین است.

هیچ روش درمانی جایگزینی برای درمان GERD یا آسیب معکوس به مری ثابت نشده است. با پزشک خود در مورد اینکه کدام روش های درمانی جایگزین GERD برای شما بی خطر است مشورت کنید.

برخی از گزینه های درمانی جایگزین شامل موارد زیر باشد:
  • داروهای گیاهی. شیرین بیان و بابونه گاهی اوقات برای سهولت GERD استفاده می شود. داروهای گیاهی می توانند عوارض جانبی جدی داشته و ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. قبل از شروع هرگونه داروی گیاهی، از پزشک خود در مورد دوز بی خطر سؤال کنید.
  • روش های آرام سازی. تکنیک هایی برای آرامش استرس و اضطراب ممکن است علائم و علائم GERD را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد تکنیک های آرامش، مانند آرامش عضلات پیشرونده یا تصاویر هدایت شده سوال کنید.
 حرف آخر

 تنظیم عادات روزانه شما همچنین می تواند در وهله اول از بروز علائم سوزش سر دل جلوگیری کند. به عنوان مثال، سعی کنید:

  • از محرک های معمول سوزش قلب، مانند غذاهای چرب و تند، پرهیز کنید.
  • حداقل سه ساعت قبل از خواب بخورید.
  • بعد از غذا از دراز کشیدن خودداری کنید.
  • وزن سالم داشته باشید.

اگر بیشتر از دو یا سه بار در هفته دچار سوزش قلب شده اید، با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی موارد، آنها ممکن است داروها یا سایر روش های درمانی را تجویز کنند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال کنید. شواهد در حال رشد نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است علائم ریفلاکس اسید را تسکین دهند. دانشمندان گمان می کنند که کربوهیدرات غیر قابل هضم ممکن است باعث رشد زیاد باکتری ها و فشار زیاد داخل شکم شود. برخی حتی حدس می زنند که این ممکن است یکی از شایع ترین علل رفلاکس اسید باشد.

مطالعات نشان می دهد که رشد باکتریایی در اثر اختلال در هضم و جذب کربوهیدرات ایجاد می شود. علاوه بر این، یک درمان با آنتی بیوتیک ممکن است ریفلاکس اسید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  منابع:

https://www.healthline.com/health/gerd/heartburn-relief#takeaway

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gerd/diagnosis-treatment/drc-20361959

https://www.healthline.com/nutrition/heartburn-acid-reflux-remedies#section4

 

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز