لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 قبل از بررسی تفاوت سقط جنین در سه ماهه اول و دوم لازم است بدانید که سقط جنین به از دست دادن خود به خود بارداری قبل از هفته بیستم گفته می شود. سقط جنین در 10 تا 20 درصد تمام حاملگی ها، اغلب قبل از هفته سیزدهم بارداری رخ می دهد. بسیاری از این سقط‌ها قبل از اینکه زنان حتی متوجه بارداری خود شوند اتفاق می‌افتد. تخمین زده می شود که حدود 10 درصد از بارداری ها در سه ماهه اول از بین می روند. کمتر از 4 درصد از حاملگی ها در سه ماهه دوم سقط می شوند.

تجربه فیزیکی و عاطفی سقط جنین می تواند به طور قابل توجهی بر اساس علت و زمان سقط و سایر عوامل فردی متفاوت باشد. مواردی که در اوایل بارداری اتفاق می‌افتند می‌توانند کاملاً با مواردی که در سه ماهه دوم یا سوم رخ می دهند متفاوت باشند. در برخی موارد، سقط جنین می‌تواند تقریباً به‌طور نامرئی اتفاق بیفتد، مانند سقط‌های به اصطلاح فراموش‌شده یا بی‌صدا که هیچ علائم ظاهری ندارند.

مطالعه بیشتر: سقط جنین بدون خونریزی

محاسبه خطر دقیق سقط جنین در سه ماهه اول و دوم چالش برانگیز است، زیرا بسیاری از سقط جنین هایی که گزارش می شوند قبل از اینکه زن بفهمد باردار است رخ می دهند. در این مقاله از پزشکت، نگاهی می اندازیم به آنچه که معمولاً در سقط جنین سه ماهه اول و سه ماهه دوم اتفاق می افتد.

دانستن بیشتر در مورد علل، علائمی که باید به دنبال آنها باشید و آنچه که باید در انتظار آن باشید می تواند به شما کمک کند در صورت بروز سقط جنین با آن مقابله کنید.

سقط جنین سه ماهه اول

سقط جنین اغلب در سه ماهه اول اتفاق می افتد و بسیاری از آنها قبل از هفته 10 بارداری رخ می دهد. در بیشتر موارد، هیچ کاری نمی توان برای جلوگیری یا توقف سقط جنین انجام داد.

اما در اکثر سقط‌های سه ماهه اول، رشد جنین زودتر متوقف می‌شود که اغلب به دلیل مشکلات کروموزومی یا جفتی است. در این موارد، بدن زن تشخیص می دهد که حاملگی دیگر قابل دوام نیست و شروع به ریزش پوشش داخلی رحم می کند. این فرآیندی است که باعث علائم آشکار سقط جنین، یعنی گرفتگی و خونریزی واژینال می شود.

خونریزی یکی از علائم سقط جنین در سه ماهه اول بارداری است. در برخی موارد، خونریزی ممکن است خفیف (شبیه به یک دوره قاعدگی معمولی) باشد،. سایر زنان ممکن است علائم ظریف تری مانند از دست دادن ناگهانی علائم بارداری مانند تهوع صبحگاهی یا حساسیت سینه ها را تجربه کنند. همه زنان علائم سقط جنین معمولی را نخواهند داشت یا آن را عمیقاً تجربه نمی کنند.

اگر سقط در سه ماهه اول رخ دهد، ممکن است از سونوگرافی و یا آزمایش خون برای تایید تشخیص استفاده شود. باتوجه به زمان یا علت، فرد  ممکن است تصمیم بگیرد که سقط جنین را به طور طبیعی طی کند یا برای تسریع این روند در قالب داروها یا یک روش جراحی به نام اتساع و کورتاژ (D&C) کمک بگیرد.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از سقط جنین

در صورت لزوم همین الان با متخصصان زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم || پزشکت

تهدید به سقط جنین

در بیشتر سقط‌ها، قلب نوزاد قبل از ظاهر شدن علائم سقط از کار می‌افتد. با این حال، در برخی موارد، زمانی که ضربان قلب هنوز قابل تشخیص باشد و دهانه رحم بسته باقی بماند، خونریزی واژینال رخ می دهد. به این سقط جنین تهدید شده می گویند.

در بسیاری از موارد، خونریزی متوقف می شود و جنین زنده می ماند. اما در برخی موارد دیگر، تهدید به سقط جنین منجر به از دست دادن بارداری می شود. در واقع هیچ راهی برای پیش بینی نتیجه وجود ندارد. در حالی که برخی از پزشکان استراحت و اجتناب از رابطه جنسی، ورزش، تامپون و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین را توصیه می کنند، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این مداخلات به حفظ بارداری کمک می کند.

مطالعه بیشتر: سقط جنین ناقص

سقط جنین در سه ماهه دوم

لازم به ذکر است که سقط جنین در سه ماهه دوم به طور خاص بین 13 و 20 هفته بارداری اتفاق می افتد. سقط در سه ماهه دوم بارداری تا 20 هفته کمتر از 1٪ است. (بعد از این زمان، فقدان با دقت بیشتری به عنوان مرده زایی یا مرگ نوزاد طبقه بندی می شود).

علائم سقط جنین در سه ماهه دوم مشابه علائم سه ماهه اول شامل خونریزی، گرفتگی عضلات و از دست دادن علائم بارداری است. این علائم ممکن است به شدت بیشتر از سه ماهه اول تجربه شوند یا کاملاً وجود نداشته باشند.

برخی از مادران تا زمان ویزیت بعدی قبل از زایمان خود، زمانی که پزشک آنها نتواند ضربان قلب جنین را در طی یک بررسی معمول سونوگرافی تشخیص دهد، اصلاً متوجه هیچ نشانه ای از سقط جنین نمی شوند در حالی که ممکن است در برخی موارد دیگر افراد متوجه توقف علائم بارداری شوند.

مطالعه بیشتر: داروی سقط جنین و عوارض آن

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم || پزشکت

علل سقط جنین در سه ماهه دوم 

علل سقط جنین در سه ماهه دوم متفاوت است، اغلب  اوقات، حتی پزشک شما نمی تواند علت را تشخیص دهد.

ناهنجاری های کروموزومی

ناهنجاری های کروموزومی، مانند تریزومی، یکی از دلایل اصلی تقریباً تمام  اشکال سقط جنین است. سقط جنین در سه ماهه دوم تقریباً در یک چهارم مواقع توسط این ناهنجاری ها ایجاد می شود. آزمایشات قبل از تولد ممکن است شما را از پتانسیل این موضوع آگاه کرده باشد، اما همیشه اینطور نیست.

برخلاف سقط سه ماهه اول بارداری، سقط جنین در سه ماهه دوم کمتر به دلیل ناهنجاری های کروموزومی ایجاد می شود. گفته می شود، حدود یک سوم سقط سه ماهه دوم نتیجه انحراف ژنتیکی است.

نارسایی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم که به دهانه رحم ناتوان نیز معروف است، به این معنی است که دهانه رحم شما ضعیف است و خیلی زود شروع به گشادگی می کند. برخی از زنان پس از زایمان چالش برانگیز یا پس از انجام یک روش دهانه رحم مانند روش برداشتن حلقه الکتروسرجری (LEEP)، ابلیشن لیزری یا کونیزاسیون با چاقوی سرد، نارسایی دهانه رحم را تجربه می کنند. برخی دیگر به دلیل ناهنجاری های مادرزادی رحم دچار این بیماری می شوند.

علائم نارسایی دهانه رحم شامل کمردرد، خونریزی واژینال، گرفتگی شکم، فشار لگن و ترشحات واژن است که معمولاً بین هفته های 14 تا 20 بارداری رخ می دهد. نارسایی دهانه رحم در برخی افراد کاملاً بدون علامت رخ می دهد.

نقایص مادرزادی

اگرچه نقایص مادرزادی اغلب ارثی هستند، اما ممکن است در اثر عفونت در دوران بارداری یا قرارگیری در معرض برخی از داروهای تراتوژنیک (معلوم نقص)، مواد شیمیایی یا سموم ایجاد شوند. نقایص مادرزادی مانند ناهنجاری های قلبی یا مغزی در کودک در حال رشد شما می تواند بارداری شما را غیرقابل تحمل کند.

باتوجه به نوع و شدت نقص مادرزادی، پزشک شما ممکن است بتواند هر گونه مشکل احتمالی را از طریق سونوگرافی تشخیص دهد. در برخی موارد دیگر نقص مادرزادی ممکن است در طول غربالگری های معمول قبل از تولد شناسایی شود.

مشکلات جفت

یکی از این مشکلات، جداشدگی جفت نام دارد. اگر جفت شما، ساختاری که به دیواره رحم متصل است و مواد مغذی را از طریق بند ناف به کودک شما می‌دهد، قبل از اینکه آماده زایمان شوید، به طور ناگهانی از دیواره رحم کنده شود، این می‌تواند مانع از رشد جنین شما شود. علائم جداشدگی جفت شامل خونریزی واژینال، درد شکم، انقباضات رحمی، گرفتگی عضلات و کمردرد در 12 هفته آخر بارداری است.

مطالعه بیشتر: مراقبت های لازم پس از سقط جنین

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان  

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم || پزشکت

عفونت رحم

عفونت رحم یکی دیگر از علل احتمالی سقط جنین است، اگرچه در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر از ایالات متحده است. با این حال، هرگونه عفونت رحمی درمان نشده یا شدید ممکن است منجر به سقط خود به خود شود، از جمله:

  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • تریکومونیازیس
  • واژینوز باکتریال
  • واژینیت ویروسی
  • شرایط مزمن ضعیف کنترل شده

بیماری های مزمن در مادر نیز می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. در بسیاری از موارد، اگر بیماری با داروها یا شیوه زندگی به خوبی کنترل نشود، خطر افزایش می یابد. سایر بیماری‌های مزمن باتوجه به شدت، خطر ذاتی از دست دادن بارداری را به همراه دارند. مثال ها عبارتند از:

  • دیابت
  • بیماری تیرویید
  • فشار خون بالا
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • بیماری های خود ایمنی مانند اسکلرودرمی و سندرم آنتی فسفولیپید

این خطر می تواند در زنان سیگاری، چاق یا دارای مشکلات هورمونی بیشتر افزایش یابد.

ترومبوفیلی در دوران بارداری

ترومبوفیلی افزایش خطر تشکیل لخته های خونی در رگ های خونی مانند رگ ها و شریان ها است که ممکن است به دلیل یک ناهنجاری ژنتیکی یا مشکلی در سیستم ایمنی شما، مانند لوپوس باشد. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جفت و بند ناف شما شود. ترومبوفیلی  گاهی در دوران بارداری با داروهای رقیق کننده خون یا آسپرین با دوز پایین درمان می شود.

علائم ترومبوفیلی شامل درد، تورم و حساسیت در ساق پا، معمولاً در ساق پا، و همچنین پوست قرمز یا گرم (به ویژه در پشت ساق پا زیر زانو) است.

ترومای شکم

هر آسیب مانند تصادف اتومبیل، سقوط یا ضربه به شکم می تواند به شما و جنین در حال رشد شما آسیب برساند و به طور بالقوه باعث سقط جنین شود. در ماشین همیشه کمربند ایمنی ببندید، کمربند را زیر رحم قرار دهید و بند شانه را بین سینه های خود قرار دهید. از فعالیت‌های بدنی شدید که ممکن است باعث عدم تعادل شما شود، خودداری کنید.

مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف کوکائین و مت آمفتامین با سقط جنین مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که استفاده از داروهای غیرقانونی با وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، جداشدن جفت و مرگ جنین همراه است. الکل همچنین به عنوان یکی از دلایل از دست دادن بارداری نه تنها در سه ماهه اول بلکه در سه ماهه دوم نیز ذکر می شود.

طبق تحقیقات دانشگاه کپنهاگ، نوشیدن  الکل احتمال سقط جنین در اوایل سه ماهه دوم را تا 70 درصد افزایش می دهد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصصان آنلاین زنان و مامایی در پزشکت بپرس.

سقط جنین در سه ماهه اول و دوم || پزشکت

تشخیص و درمان سقط جنین در سه ماهه دوم

سقط جنین در سه ماهه دوم تقریباً به همان روشی که در سه ماهه اول انجام می شود، درمان خواهد شد. با این حال، از آنجایی که جنین در رشد خود بیشتر می شود، سقط معمولاً با فقدان ضربان قلب جنین تأیید می شود. این اغلب از طریق سونوگرافی تشخیص داده می شود.

علل ناشناخته سقط جنین 

گاهی اوقات سقط بارداری بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد و هر چقدر هم که پزشک بررسی کند، هیچ دلیلی پیدا نمی شود. علاوه بر این، داشتن یک سقط جنین در سه ماهه دوم به خودی خود یک عامل خطر برای سقط جنین های بعدی در سه ماهه دوم است. در حالی که ممکن است علت در برخی از زنان شناسایی شود (مانند نارسایی دهانه رحم یا نقایص رحمی)، اما در برخی دیگر سقط جنین یک راز باقی خواهند ماند. بر اساس تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا، زنانی که قبلاً در سه ماهه دوم سقط جنین داشتند، 10.8 برابر بیشتر از زنانی که قبلاً زایمان کرده بودند، دچار سقط مکرر در سه ماهه دوم بودند.

آیا از دست دادن علائم بارداری نشانه سقط جنین است؟

از دست دادن بارداری بعد از 20 هفته مرده زایی محسوب می شود. در این صورت نوزاد به هر یک از دلایل فوق در داخل رحم مرده است و مادر دیگر هیچ حرکتی احساس نخواهد کرد. در اغلب موارد، زن به جای اینکه منتظر باشد تا این فرآیند به طور طبیعی اتفاق بیفتد، به یک روش D&C برای حذف بافت جنین نیاز دارد.

سخن آخر

اگر در سه ماهه دوم بارداری دچار سقط جنین شدید و دوباره باردار هستید، در اوایل بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز تحت نظارت بیشتری باشید. سقط جنین در بارداری قبلی لزوماً به این معنی نیست که یک زن در معرض خطر بالایی است، زیرا اکثر زنان حاملگی سالمی دارند.

از آنجایی که سقط جنین برای زنان تجربه‌ای دردناک است. زمانی که این اتفاق برای شما رخ می دهد، لازم است به سلامت عاطفی خود و همچنین بهبود فیزیکی پس از سقط جنین توجه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز