لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفاده از کاندوم، یکی از موثرترین راه ها برای پیشگیری از بارداری و محافظت از افراد در برابر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) است. اما اگر به درستی از آن استفاده نشود، احتمال شکستگی، پارگی و سایر مسائلی که می تواند شما و شریک زندگیتان را در معرض خطر قرار دهند، بیشتر خواهد بود. برای یادگیری نحوه صحیح استفاده از کاندوم ها و این که در صورت پارگی کاندوم چه کاری باید انجام دهید و سایر موارد مرتبط، می توانید این مقاله از پزشکت را بخوانید. اگر‌ سوالات بیشتری درباره استفاده از کاندوم دارید، می توانید با یک پزشک‌ تماس بگیرید.

چگونه تشخیص دهیم که استفاده از کاندوم ایمن است؟

قبل از اینکه قصد رابطه جنسی داشته باشید، همیشه باید بررسی کنید کاندومی که انتخاب کرده اید برای استفاده مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

تاریخ انقضا را بررسی کنید. در مورد تمام کاندوم ها، تاریخ انقضا روی جعبه یا بسته بندی آن درج شده است. بعد از این تاریخ، از کاندوم استفاده نکنید. کاندوم هایی که تاریخ مصرف آنها گذشته ممکن است راحت تر پاره شوند یا بشکنند. بنابراین، تاثیر و عملکرد خود را از دست می دهند.

به دنبال عیوب آشکار کاندوم باشید. اگر احساس کردید که کاندوم شکننده یا چسبناک است، آن را دور بیندازید و یک کاندوم جدید تهیه کنید. اگر کاندوم تغییر رنگ داده، بو یا بافت غیرعادی دارد، آن را دور بیندازید. بهتر است که از یک کاندوم سالم و مناسب استفاده کنید.

به دنبال نشانه های اصطکاک باشید. احتمالاً می دانید که نباید کاندوم را در کیف پول یا کیف دستی خود نگهداری کنید، اما گاهی اوقات این کار، اجتناب ناپذیر است. اگر این کار را انجام داده اید، حتماً وجود علائم اصطکاک روی کاندوم را بررسی کنید. اگر تغییر رنگ داده، احتمالاً کاندوم داخل بسته بندی نیز فرسوده شده است. این بدان معناست که احتمال پارگی آن بیشتر است، بنابراین آن را دور بیندازید و یک کاندوم جدید تهیه کنید.

نحوه صحیح استفاده از کاندوم مردانه

به طور کلی، می توان گفت که استفاده از کاندوم، یک روش محافظتی موثر برای پیشگیری از بروز بارداری است. کاندوم، نوک و ساقه آلت تناسلی را می پوشاند و از ورود مایع انزالی که در طول ارگاسم یک مرد آزاد می شود، به داخل دستگاه تناسلی زن، جلوگیری می کند.

از کاندوم می توان برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کرد. استفاده از کاندوم، نه تنها می تواند از بارداری ناخواسته پیشگیری کند، بلکه می تواند از انتقال عفونت های مقاربتی و سایر باکتری ها و عوامل بیماری زا، پیشگیری کند. نحوه صحیح استفاده از کاندوم، عبارت است از:

بسته بندی کاندوم را با دقت باز کنید. برای باز کردن بسته بندی، از دندان یا قیچی استفاده نکنید، هر دو این روش ها ممکن است به طور تصادفی کاندوم را پاره یا سوراخ کنند. وجود آسیب یا پارگی را که ممکن است باعث عدم کاربرد کاندوم شود، بررسی کنید.

سپس، لبه کاندوم را در یک دست نگه دارید. نوک کاندوم را با انگشت شست و انگشت سبابه، فشار دهید. کاندوم را روی آلت تناسلی بغلتانید و مطمئن شوید که لبه آن در خارج است. اگر لبه زیر آن است و به درستی نمی چرخد، آن را بردارید و دور بیندازید.

اگر می‌ خواهید اصطکاک را کاهش دهید، چند قطره از یک روغن ساخته شده بر پایه آب را بر روی قسمت بیرونی کاندوم بمالید. روغن همچنین می تواند حساسیت را افزایش دهد. پس از ارگاسم یا انزال، در حالی که آلت تناسلی شما هنوز در حالت نعوظ است، از بدن همسرتان بیرون بکشید.

در حالی که کاندوم را بیرون می آورید، آن را با یک دست در جای خود نگه دارید. نگه داشتن کاندوم از لغزش آن جلوگیری می کند. لغزش کاندوم، می تواند مایع منی یا مایعات دیگر را وارد بدن همسرتان کند.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

کاندوم زنانه، بزرگتر از کاندوم مردانه هستند. با این حال، اکثر مردم هنوز هم می توانند به راحتی و به طور موثر از آنها استفاده کنند.کاندوم زنانه، عمدتا برای رابطه جنسی واژینال استفاده می شود، اما می توان از آن برای رابطه جنسی مقعدی نیز استفاده کرد.

مانند کاندوم مردانه، کاندوم زنانه نیز در پیشگیری از بارداری و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی، در صورت استفاده صحیح، بسیار موثر هستند. نحوه صحیح استفاده از کاندوم زنانه، عبارت اند از:

کاندوم را از بسته بندی خارج کنید. از دندان یا قیچی برای باز کردن بسته بندی استفاده نکنید. زیرا ممکن است کاندوم را پاره کنید. در یک موقعیت راحت قرار بگیرید. روی تخت خود دراز بکشید یا پای خود را روی چهارپایه نگه دارید. حلقه داخلی کوچکتر را که در انتهای بسته کاندوم قرار دارد، بین انگشت شست و سبابه خود فشار دهید. از دست دیگر خود برای عقب کشیدن چین های لب های اطراف واژن استفاده کنید. حلقه داخلی فشرده شده را داخل واژن خود بلغزانید.

انگشت اشاره، انگشت میانی یا هر دو را به انتهای باز کاندوم بکشید تا به انتهای کاندوم برسید. به آرامی کاندوم را به داخل واژن فشار دهید تا به دهانه رحم برسید. حلقه بیرونی کاندوم را روی سوراخ خارجی واژن قرار دهید. هنگام مقاربت، آن را در جای خود نگه دارید. اگر حلقه بیرونی در حین دخول به داخل سوراخ یا واژن رفت، آن را عقب بکشید.

آلت تناسلی را در داخل کاندوم قرار دهید، مطمئن شوید که به داخل مقعد یا واژن می رود نه بین کاندوم و سوراخ یا واژن. پس از ارگاسم یا انزال، کاندوم را بچرخانید و به آرامی آن را از واژن خود بیرون بیاورید و مراقب باشید منی به داخل بدن تان نریزد.

نحوه استفاده از کاندوم دهانی

سد دهانی، یک ورقه از جنس لاتکس یا پلی اورتان است که می تواند در حین رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی، برای محافظت در برابر انتقال بیماری های مقاربتی، استفاده شود. کاندوم دهانی، بهترین روش محافظت کننده برای برقراری رابطه جنسی دهانی با آلت تناسلی است. نحوه استفاده از سد دهانی برای رابطه جنسی دهانی، عبارت است از:

بسته بندی سد دهانی را با دقت باز کنید. آن را با قیچی یا دندان باز نکنید. این کار می تواند کاندوم را پاره  کند. سد دهانی را باز کنید، به دنبال سوراخ‌ ها یا آسیب ‌هایی باشید که می‌ توانند اثربخشی محصول را کاهش دهند. سد را در سراسر ناحیه واژن یا مقعد قرار دهید.

روغن موجود روی کاندوم دهانی یا استاتیک طبیعی  سد دهانی را در جای خود نگه می دارد. در حین رابطه جنسی دهانی، باید سد دهانی را در جای خود نگه دارید تا از لیز خوردن بیش از حد آن جلوگیری کنید. بعد از رابطه دهانی، سد دهانی را تا کنید و آن را دور بیندازید.

از کاندوم دهانی، می توان برای رابطه جنسی دهانی با آلت تناسلی نیز استفاده کرد. باید قبل از شروع هر گونه رابطه جنسی دهانی، از این وسیله استفاده شود. کاندوم را همانطور که برای رابطه جنسی واژینال یا مقعدی انجام می دادید، روی موضع خود قرار دهید. به همین ترتیب، پس از ارگاسم یا انزال، باید کاندوم را بردارید و مراقب باشید که منی بیرون نریزد.

افزودن روغن یا اسپرم کش به کاندوم

می توانید هم زمان با استفاده از کاندوم، از روان کننده نیز استفاده کنید. روان کننده، می تواند اصطکاک را کاهش دهد. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر از کاندوم لاتکس، پلی اورتان یا پلی ایزوپرن استفاده می کنید، باید از روغن های ساخته شده بر پایه آب یا سیلیکون استفاده کنید.

روان کننده های روغنی، از جمله وازلین، لوسیون یا روغن بچه، می توانند کاندوم را تجزیه کنند. این اتفاق، ممکن است منجر به پارگی ‌کاندوم در حین مقاربت شود. علاوه براین، استفاده از اسپرم کش به همراه کاندوم نیز مجاز است. در واقع، شما باید از یک کاندوم، همراه با اسپرم کش، برای داشتن بیشترین سطح محافظت در برابر بارداری ناخواسته، استفاده کنید.

می توانید اسپرم کش را قبل از رابطه جنسی، در قسمت بیرونی کاندوم یا مستقیماً داخل واژن قرار دهید.

بعد از استفاده از کاندوم چه کنم؟

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

اگر پس از اتمام رابطه جنسی، می ‌خواهید مطمئن شوید که کاندوم در حین مقاربت پاره نشده است، می‌ توانید با احتیاط کاندوم را بردارید و آن را با آب پر کنید. اما اگر کاندوم سوراخ داشته باشد، آب از سوراخ نشت می کند. اگر آب نشت نکند، پس می توانید بفهمید که کاندوم در حین استفاده، پاره نشده است.

پس از آن، می توانید کاندوم را بچرخانید یا انتهای باز آن را گره بزنید. کاندوم را در دستمال بپیچید و در سطل زباله بیندازید. کاندوم را داخل فاضلاب نیندازید‌.

اگر کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شود چه باید کرد؟

اگر در میانه رابطه جنسی بودید و فهمیدید که کاندوم پاره شده است، فوراً آلت تناسلی را از بدن شریک زندگی خود خارج کنید. کاندوم را بردارید و آن را با یک کاندوم جدید جایگزین کنید. در صورت پارگی، می توانید از یک کاندوم جدید استفاده کنید.

اگر می دانید کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شده است یا نگران هستید که ممکن است در معرض مایع منی قرار گرفته باشید، گزینه هایی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته دارید. با یک پزشک تماس بگیرید و در مورد پیشگیری از بارداری اضطراری، از او سوال کنید.

قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری و دستگاه داخل رحمی مسی (IUD) را می توان در عرض پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده، برای جلوگیری از بارداری، استفاده کرد. همچنین می توانید برای اطمینان از اینکه بیماری بین شما و شریک زندگیتان منتقل نشده است، انجام آزمایش STI را در نظر بگیرید.

کاندوم مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده صحیح از کاندوم، فراتر از قرار دادن یا چرخاندن صحیح کاندوم است. هنگام انتخاب و استفاده از کاندوم باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • یک کاندوم مناسب، کارآمد ترین آن ها است. یک کاندوم خیلی بزرگ یا خیلی کوچک ممکن است در حین رابطه جنسی بلغزد یا پاره شود.
  • به دنبال مواد جایگزین باشید. لاتکس رایج ترین ماده سازنده کاندوم است، اما کاندوم های ساخته شده از مواد دیگر، در صورت بروز حساسیت نسبت به لاتکس، در دسترس هستند. به دنبال کاندوم ساخته شده از پلی اورتان یا پلی ایزوپرن باشید.

شما باید کاندوم را به درستی نگهداری کنید. نگه داشتن کاندوم کاندوم در کیف پول، کیف، ماشین یا حمام، به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. در عوض، کاندوم ها را در مکانی خشک و خنک نگه داری کنید تا در معرض گرما، رطوبت یا اصطکاک قرار نگیرند.

با شریک زندگی تان مکالمه داشته باشید و اجازه ندهید که استفاده از کاندوم، تبدیل به یک موضوع کسل کننده شود. با شریک زندگی خود در مورد گزینه های مختلف در دسترس صحبت کنید. به طور کلی،کاندوم در طعم ها و بافت های مختلف، در دسترس هستند. گزینه ای را پیدا کنید که رابطه جنسی را برای شما سرگرم کننده تر کند.

کاندوم برای بارداری و بیماری های مقاربتی چقدر ایمن است؟

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

کاندوم مردانه زمانی که فرد به درستی از آن استفاده می کند 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. حتی کاندوم مردانه به عنوان یک شکل ایمن و موثر در کنترل بارداری در نظر گرفته می شوند. طبق برنامه Planned Parenthood ،کاندوم در صورت استفاده صحیح 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. در صورت استفاده نادرست، میزان اثربخشی به حدود 85 درصد کاهش می یابد.

در مقابل، کاندوم زنانه در صورت استفاده صحیح 95 درصد موثر است. زمانی که مردم از آنها به درستی استفاده نمی کنند، این رقم به 79 درصد کاهش می یابد.

کاندوم مردانه و زنانه نیز در برابر بیماری‌های مقاربتی که از طریق مایعات بدن از جمله مایع منی، مایع واژن و خون منتقل می‌شوند، محافظت می‌کنند. کاندوم به عنوان یک مانع برای همه این مایعات عمل می کند و می تواند در برابر عفونت هایی مانند:

کاندوم در مقابل برخی دیگر از بیماری های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی به خوبی محافظت نمی کند. این عفونت‌ها از طریق تماس پوست به پوست که روی لابیا، کیسه بیضه و قسمت داخلی ران‌ها تأثیر می‌گذارد، منتقل می‌شوند و کاندوم فقط ساقه آلت تناسلی یا داخل واژن یا مقعد را می‌پوشاند.

مطمئن ترین کاندوم و روش استفاده آن کدامند؟

اکثر کاندوم بسیار ایمن هستند. درFDA  تمام کاندوم لاتکس و پلی اورتان باید تحت آزمایش کیفیت قرار گیرند. آنها از تولیدکنندگان می خواهند که محصولات آنها را بررسی کنند.

علاوه بر این، FDA نمونه‌های تصادفی کاندوم را از انبارها جمع‌آوری می‌کند و برای بررسی نشتی آن‌ها را با آب پر می‌کند. حداقل 996 کاندوم از هر 1000 کاندوم باید قبل از اینکه FDA آنها را برای استفاده ایمن بداند، آزمایش نشت آب را پشت سر بگذارد.

افراد می توانند از توصیه های زیر استفاده کنند تا مطمئن شوند که از کاندوم مناسب به ایمن ترین شکل ممکن استفاده می کنند:

بسته بندی را بخوانید.

به دنبال عبارتی روی برچسب باشید که نشان می دهد کاندوم از ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند. چندین برند، انواع کاندوم  را ارائه می‌کنند که می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی کمک کنند. با این حال، کاندوم در برابر همه بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. افراد ممکن است همچنان به یک بیماری مقاربتی مبتلا شوند که فردی از طریق تماس پوست به پوست منتقل می کند. مردم همیشه باید برچسب را با دقت بخوانند و مارک های خاص را مطالعه کنند تا تأیید کنند که آیا کاندوم تمام استانداردهای ایمنی را دارد یا خیر.

از کاندوم طبیعی خودداری کنید.

کاندوم طبیعی، یک جایگزین قدیمی برای کاندوم های لاتکس هستند. آنها برای جلوگیری از بارداری موثر هستند، اما اغلب در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس یا کسانی که به دنبال جایگزینی برای لاتکس هستند، باید کاندوم پلی اورتان را امتحان کنند. این کاندوم‌ها کمی گران‌تر هستند، اما تناسب شل‌تر و محافظتی مشابه کاندوم لاتکس در برابر بیماری‌های مقاربتی و بارداری دارند.

از کاندوم روغن کاری شده استفاده کنید.

همه کاندوم ها نیازی به استفاده از روغن کاری اضافی ندارند. زمانی که فرد برانگیخته می شود، واژن به طور طبیعی روان کننده تولید می کند. با این حال، گاهی اوقات این روغن کاری کافی نیست. در این موارد، افراد باید یا از کاندوم روغن کاری شده استفاده کنند یا از روان کننده های پایه آب یا سیلیکونی جداگانه استفاده کنند. روغن کاری در قسمت بیرونی کاندوم باعث کاهش اصطکاک در حین رابطه جنسی می شود. حتی از پارگی کاندوم در حین رابطه جنسی جلوگیری می کند.

از روان کننده های مبتنی بر روغن استفاده نکنید.

روغن‌هایی مانند روغن بچه، لوسیون‌ها یا ژله‌های نفتی یا وازلین می‌توانند باعث پارگی کاندوم شوند. افراد نباید از آن‌ها همراه با کاندوم استفاده کنند.

از کاندوم تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

روی بسته بندی کاندوم تاریخ انقضا درج شده است. وقتی تاریخ انقضای کاندوم تمام می شود، فرد باید آن را دور بیندازد، زیرا احتمال پارگی آن بیشتر از کاندوم جدیدتر است.

از کاندوم که به درستی نگهداری نشده اند خودداری کنید.

کاندوم تحت تاثیر گرما و اصطکاک قرار می گیرند، بنابراین نحوه نگهداری آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. همیشه کاندوم را در جای خشک و خنک نگهداری کنید، زیرا ممکن است در دمای بسیار گرم یا سرد خراب شوند. نگهداری کاندوم در یک محیط با دمای شدید می تواند کاندوم را ضعیف کرده و اثربخشی آن را کاهش دهد. افراد نباید کاندوم را در کیف پول خود نگهداری کنند، زیرا ممکن است در معرض اصطکاک و گرما قرار گیرند که می تواند باعث ضعف یا پارگی شود.

شما نباید کاندوم را در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت یا کمتر از 32 درجه فارنهایت نگهداری کنید. کاندوم ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

نحوه صحیح قرار دادن کاندوم را یاد بگیرید.

بدانید کاندوم چه سمتی است و چگونه با نوک مخزن باز آن را به درستی بغلتانید. برای یادگیری نحوه استفاده از کاندوم تا آخرین لحظه منتظر نمانید. قبل از برقراری رابطه جنسی، به تنهایی یا با شریک زندگی خود تمرین کنید تا آن را درست انجام دهید.

از مصرف کاندوم حاوی اسپرم کش خودداری کنید.

برخی از کاندوم حاوی اسپرم کش هستند. FDA نونوکسینول 9 (N-9) را به عنوان یک اسپرم کش بدون نسخه تایید کرده است. برای برخی افراد، این اسپرم کش ممکن است باعث تحریک واژن یا مقعد شود. برای دیگران، این ممکن است مشکلی ایجاد نکند.

بلافاصله پس از انزال کاندوم را بردارید.

اگر فوراً کاندوم را در نیاورید، آلت تناسلی شما کوچک می‌شود و کاندوم می‌تواند در حین بیرون کشیدن پاره شود. این وضعیت می تواند اسپرم را به داخل واژن یا رکتوم بریزد. پس از انزال، کاندوم را با احتیاط بیرون بکشید و انتهای آن را ببندید تا نریزد و دور بیندازید.

از کاندوم استفاده مجدد نکنید.

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

حتی اگر می خواهید دوباره با شریک جنسی خود رابطه جنسی داشته باشید، در مقابل وسوسه استفاده مجدد از کاندوم مقاومت کنید. ممکن است در قسمت بیرونی کاندوم انزال وجود داشته باشد. بعلاوه، کاندوم استفاده شده احتمال پارگی آن بیشتر است.

به طور مداوم از کاندوم استفاده کنید.

شما نمی توانید با نگاه کردن به آنها متوجه شوید که آیا فردی به بیماری مقاربتی مبتلا شده است یا خیر. اجازه ندهید کسی شما را از استفاده از کاندوم منصرف کند یا پیشنهاد کند که بیرون کشیدن زودهنگام آن بی خطر است.

کاندوم با اندازه مناسب بخرید.

برای تشخیص اندازه مناسب، آلت تناسلی خود را در حالت نعوظ اندازه بگیرید. این به شما کمک می کند طول، عرض و دور مناسب را بدانید. می توانید اندازه ها را با جدول اندازه روی جعبه کاندوم مطابقت دهید.

مزایا و معایب استفاده از کاندوم

آیا استفاده از کاندوم بی خطر است؟ || پزشکت

کاندوم در مقابل برخی از بیماری های مقاربتی محافظت می کند، در حالی که سایر روش های پیشگیری از بارداری این کار را نمی کنند. کاندوم مردانه و زنانه هر دو موجود است. کاندوم‌های مردانه معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند و انواع بیشتری دارند. کاندوم های مردانه می توانند از نظر شکل، اندازه، طعم و رنگ متفاوت باشند.

هر دو کاندوم مردانه و زنانه در صورت استفاده صحیح در پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی بسیار موثر هستند.

کاندوم های مردانه و زنانه دارای مزایا و معایبی هستند که افراد باید هنگام تصمیم گیری در مورد کنترل بارداری در نظر بگیرند.

از مزایای کاندوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش کار غیر هورمونی
  • در مکان هایی که داروخانه ندارند موجود است.
  • محافظت در برابر بیماری های مقاربتی وقتی که سایر اشکال پیشگیری از بارداری انجام نمی دهند.
  • هزینه کمتری نسبت به روش های هورمونی دارد و ممکن است در کلینیک های بهداشتی خاص به صورت رایگان در دسترس باشد.

همچنین معایب خاصی در مقایسه با سایر روش های پیشگیری از بارداری، کاندوم وجود دارد، مانند موارد زیر:

  • احتمال پارگی کاندوم وجود دارد.
  • استفاده نادرست از ایمنی آنها کم می کند.
  • روان کننده های روغنی می توانند کاندوم های لاتکس را تجزیه کنند.
سخن آخر

کاندوم روشی موثر برای پیشگیری از بارداری و عفونت های مقاربتی است. اکثر برندها بسیار ایمن هستند، اما برخی از آنها محافظت کمتری نسبت به بقیه دارند. کاندوم یک روش محبوب مانع برای بارداری است. کاندوم های از جنس لاتکس، پلی ایزوپرن یا پلی اورتان به طور موثری از بارداری و انتقال برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) جلوگیری می کند. اکثر برندهای تجاری کاندوم بسیار ایمن و مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هستند. با این حال، مردم باید مراقب کاندوم جدید و طبیعی باشند، که ممکن است سطوح محافظتی یکسانی را ارائه ندهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز