لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرق بای پس معده با جراحی اسلیو

بای پس معده || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی افراد با مشکلات چاقی و اضافه وزن بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند که در این شرایط ممکن است رعایت رژیم غذایی و ورزش، در کاهش وزن آنها تاثیر زیادی نداشته باشد. حتی این احتمال وجود دارد که پزشک معالج به آنها جراحی کاهش وزن را توصیه کند که به عنوان جراحی چاقی نیز شناخته می شود. برای افرادی که قصد جراحی کاهش وزن را دارند گزینه های مختلفی در دسترس هستند. دو مورد از رایج ترین گزینه ها، جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده است.

با اینکه این دو روش تا حدودی هدف مشخص و یکسانی را دارند اما برخی تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت تفاوت‌های بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده را مورد بحث قرار دهیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مفید است. با این حال، بهتر است برای تعیین گزینه بهتر و مناسب تر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن || پزشکتآنچه در مورد جراحی اسلیو معده باید بدانید.

جراحی اسلیو معده، که به نام گاسترکتومی آستین عمودی نیز شناخته می‌شود، شامل برداشتن بخشی از معده است که از به دریافت غذای کمتر کمک کند. این روش، محبوب ترین روش چاقی در سراسر جهان است.

جراحی اسلیو معده با هدف برداشتن قسمت زیادی از معده انجام می شود. در این روش معده جدید و کوچکتر به شکل تغییر شکل پیدا می کند. بنابراین، کل کالری دریافتی شما را کاهش می دهد.

در این روش همچنین قسمت فوقانی و گرد معده به نام فوندوس را که قسمت اعظم «هورمون گرسنگی» گرلین در آنجا تولید می‌شود، برداشته خواهد شد. با کاهش سطح گرلین، عمل جراحی می‌تواند سیری را افزایش داده و گرسنگی را کاهش دهد. روش جراحی اسلیو، اغلب برای درمان چاقی در افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 توصیه می شود. سایر افرادی که برای جراحی اسلیو معده در نظر گرفته می شوند، عبارتند از:

  • افراد با BMI 35-39.9 با حداقل یک بیماری زمینه ای، مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، یا آپنه انسدادی خواب.
  • افراد با BMI 30-34.9 مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل نشده.

هنگامی که با تغییرات توصیه شده در سبک زندگی و رژیم غذایی همراه باشد، فرد می تواند انتظار داشته باشد که 60 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را در عرض 12 تا 18 ماه پس از جراحی کاهش دهد.

نحوه انجام جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش کم تهاجمی و کم تر آسیب زننده است. این روش معمولاً با استفاده از لاپاراسکوپ (لوله ای بلند و نازک با نور و دوربین متصل شده) انجام می شود. خود این روش بین 40 تا 70 دقیقه طول می کشد. قبل از جراحی، شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید که در طی جراحی هیچ دردی احساس نمی کنید و چیزی را به یاد نمی آورید. دو تا پنج برش کوچک در شکم شما ایجاد می شود که به لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی اجازه عبور می دهد.

در مرحله بعد، جراح اکثریت (تقریباً 80٪) معده شما را برمی دارد. این کار با استفاده از منگنه های جراحی برای مهر و موم کردن و تقسیم قسمت اعظم معده، ایجاد یک لوله یا “آستین” بلند و باریک انجام می شود.

احتمالاً باید حداقل یک روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید. کل زمان بهبودی اسلیو معده تقریباً دو تا چهار هفته است.

عوارض و خطرات ناشی از جراحی اسلیو معده

اسلیو معده یک روش چاقی مطمئن در نظر گرفته می شود و توسط انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS) تایید شده است. اما با این حال علاوه بر خطرات استاندارد جراحی و بیهوشی عمومی، معایب یا عوارض احتمالی را در پی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

جراحی زیبایی
  • بازگشت وزن اولیه
  • ایجاد تنگی (باریک شدن آستین)
  • سوزش سر دل یا رفلاکس
  • بدتر شدن سوزش سر دل یا ریفلاکس موجود
  • شلی یا افتادگی پوست (به دلیل کاهش وزن)
  • کمبود ویتامین ها و مواد مغذی ناشی از دریافت ناکافی غذا

قیمت و هزینه جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده می تواند حدود 15000 دلار هزینه داشته باشد، اما این جراحی توسط اکثر طرح های بیمه پوشش داده می شود. پیش بینی هزینه های شما برای هر عمل جراحی، از جمله جراحی اسلیو معده، تا زمانی که با پزشک معالج خود ملاقات نکنید، می تواند دشوار باشد. هنگامی که ارائه دهنده شما یک طرح درمانی را توصیه کرد، با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا هزینه آن را برآورد کند.

بای پس معده می تواند حدود 20000 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، مانند سایر جراحی های چاقی، بیمه اغلب تا زمانی که شرایط خاصی را برآورده کنید، بای پس معده را پوشش می دهد.

آنچه در مورد بای پس معده باید بدانید!

بای پس معده که به آن Roux-en-Y نیز گفته می شود، یک روش استاندارد طلایی کاهش وزن است. این روش جراحی با تغییر در نحوه تجزیه و هضم غذا در بدن می تواند باعث کاهش وزن شود. با این حال نسبت به جراحی اسلیو معده عوارض کمتر و زمان بهبودی طولانی تری دارد.

بای پس معده اساساً اندازه معده شما را کوچک تر می کند تا مصرف مقادیر زیاد غذا برای شما سخت تر شود. همچنین این روش نحوه هضم غذا را تغییر می دهد. هورمون‌های روده را تغییر می‌دهد تا به شما کمک کند بیشتر و در مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. معمولاً برای کسانی که BMI بالای 45 دارند و سایر روش های کاهش وزن را بدون موفقیت امتحان کرده اند توصیه می شود. بعد از جراحی بیشتر افراد می توانند انتظار داشته باشند که 60 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن را در 12 تا 18 ماه اول پس از جراحی از دست بدهند.

نحوه انجام بای پس معده

مشابه اسلیو معده، برای جراحی تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت. کل روش دو تا چهار ساعت طول می کشد تا کامل انجام شود. این روش را می توان به صورت لاپاراسکوپی یا به صورت جراحی باز انجام داد که در آن یک برش بزرگ برای برش شکم شما ایجاد می شود.

جراحی بای پس معده شامل ایجاد یک کیسه کوچک به اندازه تخم مرغ از قسمت فوقانی معده و اتصال مستقیم آن به روده کوچک است. این روش به غذای شما اجازه می دهد تا بقیه معده و قسمت بالایی روده کوچک شما را دور بزند.

از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی در ابتدای روده کوچک جذب می شوند، بای پس معده منجر به جذب کالری کمتری از غذاهایی که می خورید می شود. اکثر افراد دو تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بستری می شوند. کل زمان بهبودی بای پس معده سه تا شش هفته است.

اثرات و عوارض ناشی از جراحی بای پس معده

جراحی بای پس معده نیز به عنوان یک روش چاقی مطمئن در نظر گرفته می شود و توسط ASMBS تایید شده است. با این حال، از آنجایی که جراحی بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است، عوارض و خطرات احتمالی بیشتری دارد. این موارد عبارتند از:

  • خطر ایجاد انسداد روده
  • خطر ایجاد زخم
  • افتادگی یا شل شدن پوست
  • سنگ کیسه صفرا
  • خطر کمبود مواد مغذی در این روش بیشتر از آستین معده است.
  • سندرم دامپینگ: سندرم دامپینگ با نفخ، اسهال، حالت تهوع، سرگیجه و گرفتگی شکم بعد از غذا مشخص می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که غذایی که می‌خورید از کیسه معده به‌طور هضم نشده به روده کوچک شما ریخته می‌شود. حداقل در 15 درصد از افرادی که بخشی از معده خود را به هر دلیلی برداشته اند، ممکن است رخ دهد. برخی از غذاها مانند شکر باعث بدتر شدن وضعیت می شوند. درمان آن شامل ایجاد تغییرات در رژیم غذایی است.

کدام جراحی برای شما بهتر است؟ جراحی اسلیو یا بای پس معده

نوع جراحی چاقی که می خواهید برای کاهش وزن خود انجام دهید به موارد مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • بیماری زمینه ای
  • وزن فعلی شما
  • سابقه پزشکی شما
  • میزان وزنی که باید کم کنید.

جراحی اسلیو|| پزشکتآیا می توان از جراحی اسلیو معده و بای پس معده با هم استفاده کرد؟

در برخی شرایط، اغلب زمانی که فرد می خواهد وزن زیادی را  از دست بدهد، جراحی اسلیو معده ممکن است اولین گام در فرآیند جراحی چاقی دو مرحله ای باشد.

اسلیو معده معمولاً در افرادی با BMI بالای 60 که در معرض خطر عوارض عمده جراحی هستند توصیه می شود. بعد از 8 تا 12 ماه، اسلیو آنها به یک بای پس رسمی معده برای کاهش وزن قابل توجه تر و طولانی مدت تبدیل می شود.

چگونه با عوارض جراحی کاهش وزن مقابله کنیم؟

در طی چند هفته اول پس از عمل جراحی، احساس تهوع ، استفراغ، کاهش اشتها و خستگی طبیعی است. همچنین ممکن است متوجه تغییرات در الگوی اجابت مزاج، نفخ و درد پس از جراحی شوید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ناراحت کننده، بهتر است که به برنامه درمانی خود پایبند باشید، با تیم چاقی خود در تماس باشید و دستورالعمل های رژیم غذایی و هیدراتاسیون ارائه شده به شما را رعایت کنید.

پزشک احتمالاً داروهای مسکن تجویزی را تجویز می کند تا در تسکین علائم به شما کمک کند. داروهای دیگری نیز برای کمک به کاهش ناراحتی مرتبط با جراحی چاقی در دسترس هستند. این موارد عبارتند از:

  • نرم کننده های مدفوع برای یبوست
  • داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند تیلنول (استامینوفن)
  • آنتی اسیدها برای رفلاکس اسید، سوزش سر دل و سوء هاضمه
  • مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول ( Prilosec )
  • پروبیوتیک ها باعث رشد باکتری های مفید روده می شوند.

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) پس از جراحی چاقی می تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. نمونه هایی از NSAID ها شامل آسپرین، ادویل (ایبوپروفن) و آلیو (ناپروکسن) هستند.

سوالات متداول

آیا اسلیو معده بهتر از بای پس معده است؟ به طور کلی، اسلیو معده عوارض کمتری نسبت به بای پس معده دارد. با این حال، اگر مقدار قابل توجهی وزن برای کاهش دارید، مزایای بای پس معده می تواند بیشتر از عوارض جانبی آن باشد.

آیا با اسلیو سریعتر وزن کم می کنید یا بای پس؟ بای پس معده باعث کاهش وزن سریعتر در مقایسه با اسلیو معده می شود. اکثر افرادی که بای پس معده انجام می دهند، 80 درصد وزن اضافی خود را در 12 تا 18 ماه اول از دست می دهند.

معایب اسلیو معده چیست؟ اگرچه اسلیو معده می تواند یک ابزار کاهش وزن موثر باشد، اما می تواند باعث کمبود مواد مغذی، خونریزی و نشت شود.

سخن آخر

جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده هر دو برای جراحی کاهش وزن موثر و مطمئن هستند. جراحی اسلیو معده کم تهاجمی است و شامل برداشتن حدود 80 درصد از معده شما می شود. از طرف دیگر، بای پس معده یک روش دو مرحله‌ای است که شامل چسباندن یک کیسه کوچک معده به قسمت دوم روده کوچک است تا به غذا اجازه دور زدن معده را بدهد.

هر دو با مزایا و خطرات همراه هستند. جراحی اسلیو معده از محبوبیت بیشتری برخوردار است و عموماً عوارض جانبی کمتری دارد زیرا این جراحی پیچیده تر است. با این حال، کسانی که مقدار قابل توجهی وزن برای کاهش دارند ممکن است از بای پس معده سود بیشتری ببرند.

اگر به دنبال جراحی کاهش وزن هستید، با متخصصین پزشکی مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا کاندیدای خوبی هستید یا خیر و در این صورت، شما را به یک جراح واجد شرایط ارجاع دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز