لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کول‌ اسکالپتینگ و لیپوساکشن

جراحی زیبایی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کول‌ اسکالپتینگ (CoolSculpting) یک روش پزشکی غیر تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای از بین بردن سلول های چربی اضافی زیر پوست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که CoolSculpting مزایای متعددی دارد، اما اگر قصد انجام دادن آن را دارید، بهتر است که از خطرات آن آگاه باشید. از طرفی هم، کول‌ اسکالپتینگ و لیپوساکشن تا حدودی مشابه به هم هستند اما تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند که شناخت آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در تصمیم گیری شما برای انتخاب بهترین روش برای از بین بردن سلول چربی زیر پوست موثر باشند. پس قبل از اقدام برای انجام هر کدام، این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید تا مزایا و معایب هر روش را بشناسید.

CoolSculpting یک روش پزشکی غیرتهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که به عنوان کرایولیپولیز نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این به حذف سلول های چربی اضافی از زیر پوست شما بدون جراحی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در طول یک جلسه CoolSculpting، یک جراح پلاستیک یا سایر ارائه دهندگان آموزش دیده در CoolSculpting از ابزار ویژه ای استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که یک بافت چربی را تا دمای انجماد فشرده و خنک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در هفته های پس از درمان، بدن شما به طور طبیعی سلول های چربی یخ زده و مرده را از طریق کبد از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. شما باید در عرض چند هفته پس از درمان، نتایج را ببینید و نتایج نهایی را پس از چند ماه مشاهده کنید. CoolSculpting یک روش غیر جراحی است. این بدان معناست که زمان برش، بخیه، بیهوشی یا بهبودی لازم نیست.

کول‌ اسکالپتینگ|| پزشکتآیا کول‌ اسکالپتینگ ایمن است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) روش CoolSculpting را به عنوان یک درمان پزشکی ایمن تایید کرده است. CoolSculpting مزایای زیادی نسبت به سایر روش های حذف چربی مانند لیپوساکشن دارد. این غیر جراحی، غیر تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و نیازی به زمان بهبودی ندارد. پس از انجام این روش، سلول های چربی آسیب دیده ممکن است 4 تا 6 ماه طول بکشد تا از بدن خارج شوند. کرایولیپولیز به طور متوسط ​​20 درصد چربی ناحیه درمان را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. بررسی های متعدد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که کرایولیپولیز یک جایگزین مطمئن و ایمن برای روش هایی مانند لیپوساکشن با عوارض جانبی محدود است. اما به دلیل جدید بودن این درمان ها در بازار، تحقیقات زیادی در مورد اثرات طولانی مدت آنها وجود ندارد.

خطرات و عوارض جانبی کول‌ اسکالپتینگ

در حالی که CoolSculpting به طور کلی بی خطر است، اما احتمال بروز برخی از عوارض جانبی ناشی از آن وجود دارد. برخی از عوارض جانبی رایج CoolSculpting عبارتند از:

درد یا درد

پس از یک روش CoolSculpting، ممکن است درد خفیف، سوزش یا درد در محل درمان را تجربه کنید. این ممکن است به دلیل دمای سرد شدیدی باشد که درمان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مطالعه ای در سال 2015 نتایج افرادی را که در مجموع 554 روش کرایولیپولیز را طی یک سال انجام دادند، بررسی کرد. بررسی نشان داد که درد پس از درمان معمولاً 3 تا 11 روز طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد و به طور مستقل از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

تحریک موقت

قرار گرفتن در معرض دمای سرد ناشی از Coolsculpting ممکن است پوست شما را تحریک کند و منجر به بروز علائم زیر شود:

  • ورم
  • کبودی
  • حساسیت پوست
  • تغییر رنگ موقت پوست

اینها معمولاً در عرض چند هفته خود به خود برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

هیپرپلازی چربی متناقض

یک عارضه جانبی نادر اما شدید CoolSculpting هیپرپلازی متناقض چربی است. در این شرایط احتمالا سلول های چربی در محل درمان بزرگتر و حتی کوچکتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. هیپرپلازی متناقض چربی ناشی از کرایولیپولیز در بیماران مرد شایع تر است و علت دقیق این وضعیت ناشناخته است.

جراحی کول‌ اسکالپتینگ برای چه افرادی مناسب نیست؟

CoolSculpting به حذف چربی های موضعی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما این روش بیشتر برای کاهش چربی صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، نه کاهش وزن. برهمین اساس کول اسکالپتینگ برای افرادی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند بافت های چربی موضعی بدن خودشان را کاهش دهند یا حذف کنند موثر است. بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد درمان های کرایولیپولیز، مانند CoolSculpting، برای افراد بدون سابقه مشکلات عصبی یا اسکلتی و با عملکرد طبیعی کلیه مناسب است.

CoolSculpting یک درمان ایمن و موثر برای کاهش چربی بدن در اکثر افراد است. اما برخی هستند که نباید این درمان را دریافت کنند. افرادی که شرایط زیر را دارند نباید کول اسکالپتینگ را انجام دهند:

جراحی زیبایی
  • کرایوگلوبولینمی
  • بیماری آگلوتینین سرماخوردگی
  • هموگلوبولینوری سرد حمله ای

CoolSculpting می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارض شدیدی را برای افراد مبتلا به این اختلالات ایجاد کند. در هر صورت، مهم است که قبل از مراجعه به جراح پلاستیک یا زیبایی برای انجام این روش با پزشک خود صحبت کنید. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که CoolSculpting درمان مناسبی برای چاقی نیست. بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در از بین بردن مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چربی اضافی که به راحتی کاهش پیدا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، موثر باشد.

روش کول‌ اسکالپتینگ چگونه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

در طی یک روش CoolSculpting، یک جراح یا سایر پزشکان دارای مجوز از ابزار خاصی برای خنک کردن قسمت‌های خاصی از بدن شما تا دمای انجماد استفاده می‌کنند. این روش سلول‌های چربی را در بخشی از بدن که تحت درمان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، منجمد کرده و از بین می‌برد. ظرف چند هفته پس از درمان، بدن شما این سلول‌های چربی مرده را می‌شکند و آنها را از طریق کبد خارج می‌کند.

کول اسکالپتینگ یک روش غیر تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و هیچ جای زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس از درمان باقی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. همچنین بعد از آن به استراحت یا ریکاوری نیازی ندارید. نتایج ممکن است در عرض چند هفته شروع شود و اکثر افراد نتایج کامل را ظرف 6 ماه پس از درمان نهایی خود تجربه کنند.

لیپوساکشن|| پزشکتکول‌ اسکالپتینگ در مقابل لیپوساکشن

کول اسکالپتینگ و لیپوساکشن روش های پزشکی هستند که به طور دائم سلول های چربی را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. اگرچه این دو روش مشابه هستند، اما تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

CoolSculpting برای حذف مقادیر کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چربی برای نتایج خفیف تا متوسط ​​استفاده شود. لیپوساکشن به طور کلی برای برداشتن مقادیر بیشتری از بافت چربی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما این یک روش تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر با عوارض احتمالی بیشتر است.

به طور کلی تفاوت بین کول اسکالپتینگ و لیپوساکشن را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در جدول زیر مقایسه کرد:

Cool Sculpting لیپوساکشن
روش این نوعی کرایولیپولیز است، تکنیکی که شامل انجماد سلول های چربی است. یک سری برش های کوچک در اطراف ناحیه درمان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یک لوله نازک برای شل کردن سلول های چربی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا بتوان چربی های اضافی را خارج کرد.
ایمنی CoolSculpting یک روش غیرتهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. عوارض جانبی معمولا جزئی هستند. لیپوساکشن یک جراحی تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشد.
اثربخشی و نتایج نتایج کمتر چشمگیر. بر اساس وب سایت CoolSculpting، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند 20 تا 25 درصد از سلول های چربی را در یک ناحیه خاص از بین ببرد. نتایج چشمگیرتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا 5 تا 8 لیتر چربی بدن را از بین ببرد.
اثرات جانبی عوارض جانبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل کبودی کوتاه مدت یا حساسیت پوستی باشد که معمولا در عرض چند هفته برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. عوارض جانبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل واکنش های بیهوشی، لخته شدن خون و سایر عوارض بالقوه جدی باشد.
زمان بهبودی معمولاً دوره نقاهت کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. بهبودی حدود 3 تا 5 روز طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد و اثرات طولانی مدت برای هفته ها دارد.
زمان برای دیدن نتایج کامل است به طور معمول، پس از چند هفته. تا چند ماه.
هزینه بین 2000 تا 4000 دلار. در سال 2020، میانگین هزینه 3637 دلار بود.
تعداد درمان های مورد نیاز به طور معمول، چند جلسه 1 ساعته. جراحی یکبار انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
نواحی بدن و افرادی که برای درمان مناسب نیستند افراد با شرایط ناشی از سرما مانند کرایوگلوبولینمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نواحی دارای واریس، درماتیت یا زخم های باز. افراد باردار و افرادی که مشکلات قلبی یا اختلالات لخته شدن خون دارند.

هر عمل چقدر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد؟

Cool Sculpting به زمان ریکاوری نیازی ندارد. یک جلسه از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد. برخی از افراد فقط یک جلسه درمان دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما ارائه دهنده شما ممکن است توصیه کند که برای نتیجه گیری بهتر چند جلسه در طول چند هفته این روش را تکرار کنید. اکثر مردم نتایج کامل CoolSculpting را حدود 3 ماه پس از آخرین روش خود مشاهده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

لیپوساکشن

اکثر افراد برای دیدن نتایج فقط به یک بار لیپوساکشن نیاز دارند. بر اساس یک منبع معتبر در سال 2020، جراحی بسته به اندازه ناحیه تحت درمان 3 تا 4 ساعت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که این عمل معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، به این معنی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در روز جراحی خود به خانه بروید. اما اگر مقدار قابل توجهی چربی برداشته شده باشد، ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید تا تحت نظر باشید.

بهبودی با لیپوساکشن معمولاً فقط چند روز طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد. همیشه توصیه‌های جراح خود را برای بهبودی دنبال کنید، که ممکن است شامل پوشیدن بانداژ خاص یا محدود کردن فعالیت‌ها باشد. ممکن است لازم باشد 2 تا 4 هفته صبر کنید تا بتوانید با خیال راحت به فعالیت های شدید خود ادامه دهید.

CoolSculpting و لیپوساکشن چقدر هزینه دارد؟

کول اسکالپتینگ و لیپوساکشن هر دو روش زیبایی هستند. این بدان معناست که برنامه بیمه شما بعید است که آنها را پوشش دهد، بنابراین احتمالاً باید هزینه را از جیب خود پرداخت کنید. هزینه CoolSculpting بسته به اینکه کدام و چند قسمت از بدن را برای درمان انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید متفاوت است. معمولاً بین 2000 تا 4000 دلار هزینه دارد. از آنجایی که لیپوساکشن یک روش جراحی است، گاهی اوقات ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرانتر از CoolSculpting باشد. اما، مانند CoolSculpting، هزینه لیپوساکشن بسته به اینکه کدام قسمت یا قسمتی از بدن خود را برای درمان انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، متفاوت است. متوسط هزینه عمل لیپوساکشن در سال 2020 3637 دلار بوده است.

عوارض CoolSculpting و لیپوساکشن

از آنجایی که CoolSculpting یک روش غیر جراحی است، هیچ خطر جراحی ندارد. با این حال، این روش دارای برخی عوارض جانبی است که باید در نظر گرفته شود. عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا سوزش
  • احساس کشش در محل عمل
  • کبودی موقت، قرمزی، حساسیت پوستی و تورم

عوارض جانبی نادر ممکن است شامل هیپرپلازی پارادوکسیکال چربی باشد. این یک وضعیت نادر است که باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود سلول های چربی به جای از بین رفتن در نتیجه درمان، گسترش پیدا کنند. در مردان شایع تر از زنان است و معمولاً با لیپوساکشن قابل درمان است.

عوارض جانبی لیپوساکشن

لیپوساکشن خطرناکتر از CoolSculpting است زیرا یک روش جراحی است. عوارض جانبی رایج مرتبط با جراحی عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت پوست
  • بی حسی موقت یا دائمی
  • بی نظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شکل پوست، مانند توده ها یا پراکندگی ها
  • تجمع مایعی که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.

عوارض جانبی نادر اما جدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آمبولی چربی، یک وضعیت اورژانس پزشکی که باعث آزاد شدن لخته چربی در جریان خون، ریه ها یا مغز شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • مشکلات کلیوی یا قلبی ناشی از تغییرات در سطح مایعات بدن در طول عمل
  • عوارض مربوط به بیهوشی، در صورت تجویز

سخن آخر

CoolSculpting و لیپوساکشن دو تکنیک جراحی هستند که برای حذف دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سلول های چربی از قسمت های مورد نظر بدن شما استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. CoolSculpting یک روش کمتر تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با زمان بهبودی سریع‌تر و خطر کمتر عوارض است، اما نتایج آن به طور کلی چندان چشمگیر نیست. لیپوساکشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مقدار بیشتری چربی را از بین ببرد، اما روشی تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است که با زمان بهبودی طولانی تر و عوارض احتمالی بیشتری همراه است. هیچ یک از این درمان ها قرار نیست جایگزینی برای عادات خوب سبک زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز