لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کارسینوم سلول کلیه چیست؟

کارسینوم سلول کلیه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کارسینوم سلول کلیه (RCC) همچنین هایپرنفروم، آدنوکارسینوم کلیه یا سرطان سلول کلیه نامیده می شود. این شایع ترین نوع سرطان کلیه است که در بزرگسالان یافت می شود. کلیه ها اندام هایی در بدن شما هستند که به خلاص شدن از شر مواد زائد کمک می کنند و در عین حال تعادل مایعات را نیز تنظیم می کنند. لوله های کوچکی در کلیه ها وجود دارد که لوله ها نامیده می شوند. اینها به فیلتر کردن خون، کمک به دفع مواد زائد و کمک به تولید ادرار کمک می کنند. RCC زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی شروع به رشد غیرقابل کنترل در پوشش لوله های کلیه می کنند. RCC، سرطانی با رشد سریع است و اغلب به ریه ها و اندام های اطراف انتشار می یابد.

چه چیزی باعث کارسینوم سلول کلیه می شود؟

کارشناسان پزشکی علت دقیق RCC را نمی دانند. این بیماری بیشتر در مردان بین 50 تا 70 سال دیده می شود اما در هر فردی قابل تشخیص است. برخی از عوامل خطر برای این بیماری وجود دارد، از جمله:

  • چاقی
  • فشار خون
  • درمان دیالیز
  • سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی RCC
  • بیماری کلیه پلی کیستیک (یک اختلال ارثی که باعث ایجاد کیست در کلیه ها می شود).
  • وضعیت ژنتیکی بیماری فون هیپل لیندو (که با کیست ها و تومورها در اندام های مختلف مشخص می شود).
  • سوء مصرف مزمن برخی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که برای درمان آرتریت استفاده می‌شوند و داروهایی برای تب و تسکین درد مانند استامینوفن

مطالعه بیشتر: ساختار و عملکرد کلیه

علائم کارسینوم سلول کلیه

کارسینوم سلول کلیه در مردان بیشتر از زنان (نسبت 2 یا 3 به 1) و در افراد با سابقه سیگار کشیدن شایع است. همچنین در افراد مبتلا به انواع دیگر اختلالات کلیوی شایع تر است و در برخی از خانواده ها تمایل دارد. کارسینوم سلول کلیه سالانه حدود 30000 مورد جدید بدخیمی کلیه در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

وقتی RCC در مراحل اولیه است، بیماران ممکن است بدون علامت باشند. با پیشرفت بیماری، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • خون در ادرار
  • مشکلات بینایی
  • یک توده در شکم
  • درد مداوم در پهلو
  • از دست دادن اشتها
  • رشد بیش از حد مو (در زنان)
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

مطالعه بیشتر: نارسایی کلیه و درمان آن

کارسینوم سلول کلیه || پزشکت

تشخیص کارسینوم سلول کلیه

اگر پزشک شما مشکوک باشد که شما ممکن است RCC داشته باشید، در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما سوالاتی را می پرسد. آنها سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهند. یافته هایی که می تواند نشان دهنده RCC باشد شامل تورم یا توده در شکم یا در مردان بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه (واریکوسل) است.

اگر مشکوک به RCC باشد، پزشک تعدادی آزمایش را برای تشخیص دقیق تجویز می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سی تی اسکن: یک آزمایش تصویربرداری که به پزشک اجازه می دهد تا کلیه های شما را دقیق تر ببیند تا رشد غیر طبیعی را تشخیص دهد.

سونوگرافی شکم و کلیه: آزمایشی که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام های شما استفاده می کند و به پزشک اجازه می دهد تا تومورها و مشکلات داخل شکم را جستجو کند.

معاینه ادرار: آزمایش‌هایی که برای تشخیص خون در ادرار و تجزیه و تحلیل سلول‌های ادرار به دنبال شواهد سرطان استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: تست عملکرد کلیه

مرحله بندی سرطان RCC

اگر مشخص شود که RCC دارید، آزمایش‌های بیشتری صورت می گیرد تا مشخص شود سرطان در کجا انتشار یافته است یا خیر.  به این مرحله بندی می گویند.

RCC  از مرحله 1 تا 4 به ترتیب شدت صعودی مرحله بندی می شود. تست های مرحله بندی می تواند شامل اسکن استخوان، اسکن PET و اشعه ایکس قفسه سینه باشد. تقریباً در یک سوم افراد مبتلا به RCC زمانی بیماری تشخیص داده می شود که به سایر قسمت های بدن انتشار یافته است.

رایج ترین روش تشخیص، استفاده از سی تی اسکن یا سونوگرافی است. بسیار مهم است که این اختلال در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا درمان سریع شروع شود. مرحله بندی یک سیستم بسیار مهم برای تعیین اینکه آیا و کجا سرطان گسترش یافته است. مرحله بندی از 1 تا 2 پیشرفت می کند:

  • 1 زمانی رخ می دهد که تومور به خود بافت های کلیه محدود می شود.
  • 2 زمانی رخ می دهد که تومور بافت چربی یا آدرنال کلیه را درگیر کند.

مطالعه بیشتر: جراحی برداشتن کلیه

کارسینوم سلول کلیه || پزشکت

تشخیص افتراقی کارسینوم سلول کلیه

علائم اختلالات زیر می تواند مشابه علائم کارسینوم سلول کلیه باشد. مقایسه ممکن است برای تشخیص افتراقی مفید باشد:

هماچوری خوش خیم خانوادگی یک اختلال کلیوی غیر پیشرونده است که معمولاً از دوران کودکی شروع می شود و با گلبول های قرمز خون در ادرار و نازک شدن قسمت های میکروسکوپی کلیه مشخص می شود. اغلب قبل از آن یک عفونت تنفسی رخ می دهد.

نفروپاتی IGA یک اختلال کلیوی است که معمولاً در دوران کودکی و بزرگسالی رخ می دهد. معمولاً به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی یا دستگاه گوارش رخ می دهد. علامت اصلی آن عبور خون در ادرار است. ممکن است درد همراه در ناحیه کمر وجود داشته باشد.

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ارثی است که با کیست های زیادی در هر دو کلیه مشخص می شود. این باعث بزرگ شدن اندازه کلیه می شود و در عین حال بافت عملکردی کلیه را کاهش می دهد. علاوه بر این ممکن است درد در ناحیه کمر، خون در ادرار، عفونت و قولنج وجود داشته باشد.

علاوه بر این، بسیاری از انواع عفونت های رایج کلیه و مثانه می توانند باعث ظاهر شدن خون در ادرار شوند. این عفونت ها با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

مطالعه بیشتر: کلیه نعل اسبی چیست؟

درمان سرطان سلول کلیه

پنج نوع درمان استاندارد برای RCC وجود دارد. ممکن است یک یا چند مورد برای درمان سرطان شما استفاده شود.

جراحی می تواند شامل انواع مختلفی از روش ها باشد. در طی یک نفرکتومی جزئی، بخشی از کلیه برداشته می شود. در طول نفرکتومی، کل کلیه ممکن است برداشته شود. این نفرکتومی رادیکال است. اگر هر دو کلیه برداشته شوند، دیالیز یا پیوند ضروری است.

درمان هدفمند

درمان هدفمند نوع جدیدی از درمان سرطان است. داروها برای حمله به سلول های سرطانی خاص بدون آسیب رساندن به سلول های سالم استفاده می شوند. برخی از داروها بر روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارند تا از جریان خون به تومور جلوگیری کنند، از گرسنگی بمانند و آن را کوچک کنند.

آزمایشات بالینی گزینه دیگری برای برخی از بیماران مبتلا به RCC است. کارآزمایی‌های بالینی درمان‌های جدید را آزمایش می‌کنند تا ببینند آیا آنها در درمان بیماری مؤثر هستند یا خیر. در طول دوره آزمایشی، شما از نزدیک تحت نظر خواهید بود، و می توانید در هر زمان آزمایش را ترک کنید. با تیم درمانی خود صحبت کنید تا ببینید آیا کارآزمایی بالینی گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

مطالعه بیشتر: برای پاکسازی کلیه چی بخوریم؟

کارسینوم سلول کلیه || پزشکت

پیش آگهی RCC پس از تشخیص

اگر سرطان درمان شود، ممکن است هنوز مجبور باشید با اثرات طولانی مدت این بیماری زندگی کنید، که می تواند شامل عملکرد ضعیف کلیه باشد. اگر پیوند کلیه انجام شود، ممکن است به دیالیز مزمن و همچنین درمان دارویی طولانی مدت نیاز باشد.

سخن آخر

کارسینوم سلول کلیه نوعی سرطان کلیه است. برخی از بیماران مبتلا به کارسینوم سلول کلیه علائمی ندارند (بدون علامت). هنگامی که علائم وجود دارد. کارسینوم سلول کلیه، اگرچه نادر است، شایع ترین شکل سرطان کلیه است که در بزرگسالان یافت می شود. معمولا اولین علامتی که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، عبور خون از ادرار است. علائم دیگر ممکن است شامل درد پهلو و توده شکمی باشد که توسط پزشک معاینه کننده قابل احساس است. سایر علائم کارسینوم سلول کلیه ممکن است شامل فشار خون بالا، کم خونی، عملکرد غیر طبیعی کبد و تب باشد. گاهی اوقات علائم ظاهر نمی شوند تا زمانی که سرطان به قسمت دیگری از بدن، معمولاً غدد لنفاوی، ریه ها یا استخوان های بلند انتشار یابد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز